hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det håp? (Stiv hest)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Er det håp? (Stiv hest)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  09:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et problem, som jeg har tenkt å prøve å gjøre noe med=)

Tenkte jeg skulle prøve å ha en fjording på fòr som har stått et år, stiv som en stokk og null muskler...Dersom jeg får hjelp av en dyktig instruktør etterhvert når hun får mer muskler, er det noen grunn til at hun ikke skulle kunne gå på tøylen osv?

tips til øvelser for å mye opp og bygge muskler?

hun er 9 år gammel...innkjørt, hopper greit...blitt brukt til tur og mest sannsynlig "festlige" galloppturer siste året i tillegg til at hun har gått med føll...

nn

Afghanistan

Skrevet - 30/05/2006 :  10:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her har du en super hest å bruke til mye. Det eneste du trenger å gjøre er å få opp kondisjonen hennes og å bygge muskler som du selv sier. Og dette trenger du ingen instruktør til, bare litt praktisk tenking av treningsoppgaver.

Riding i terrenget, klatring i skogen, longering, kjøring og riding på bane. Alt dette vil gi hesten din muskler. Rir du i terrenget kan du ha i bakhodet at det er tyngre for hesten å måtte gå i oppoverbakker i steden for å løpe. Hold igjen i bakkene så hesten får jobbet mer. Longerer du bygger hesten muskler bare ved å måtte bære seg selv i samlet trav og gallopp. Det er også fin trening å longere i dyp sand/snø. Kjører du kan du hekte et bildekk eller to bak vognen.

Start forsiktig og øk arbeidsmengden etter hvert. Dette finner du lett ut av på egen hånd ved å følge med på hvor sliten hesten blir og hvor mye den tåler.

Hester elsker å jobbe og å få bruke kroppen sin, så det er bare å kjøre på.

Lykke til
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  10:44:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan jo kanskje være hun har noen låsninger eller lignende så kanskje en ide og få en kyndig hestemassør på henne? Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  10:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og JA, det er MASSE HÅP!!!

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  12:39:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg prøver jeg, så får jeg se hva jeg får til=) har hele sommeren på meg... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/05/2006 :  17:11:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ville bare si lykke til jeg. Og henge meg på Birre sitt innlegg. Kan være greit å få en instruktør til å hjelpe litt også ja.
Og ja,det er håp. Alle hester kan komme i form til å gå til tøylen. Selv om ikke alle er bygget til å gå i perfekt samling kan de trenes opp til å bære mest mulig med bakbeina, og løfte ryggen sin. Og det er jo det som er det viktigste, at hesten (etter evne) jobber best mulig

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  00:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp=)
thanx, nå fikk jeg vertfall skikkelig lyst til å prøve=)
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:47:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Lykke til, Weingj :o)
Syntes Birre forklarte det meget godt hvordan du kan trene den opp i form og hvilke øvelser som er best, så jeg henger meg dem jeg :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 31/05/2006 :  09:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må få fortelle at jeg jobber jo med å bygge riktige muskler på min egen hest som er en varmblodstraver. Problemet er som kjent på disse hestene å få myket de opp, senke nakke og rygg og jobbe mer med bakparten enn forparten.

Jeg forsøker å longere jevnlig, og dette har jeg gjort med en line fordi jeg ikek har hatt to. Jeg har hatt store problemer med å følge sporet og bruke hele linen, det er som om hun er stiv som en stokk og forsøker å kutte svingene. Når jeg går mot henne for å få henne utover, har hun reagert med å løpe enda fortere for "å komme unna".

Dette resulterer i et dårlig og ujevnt arbeidstempo, hun bøyer seg ikke riktig og alt blir bare tull og tøys. Selv med innspenningstøyler.

I går gadd jeg ikke dette mer, og lånte meg to liner når jeg longerte. Fy søren så mye bedre det gikk. Hun kommer seg ikke opp i tempo fordi jeg klarer å regulere dette med to liner, hun blir "tvunget" til å bøye seg i svingene og har ingen mulighet til å kutte de, og hun må også senke nakken og heve ryggen og dermed kommer rompa med i samme slengen.

Hun gikk på sporet som en drøm, og jeg skal si hun ble fortere varm i trøya enn de gangene hun har fått sprette rundt som et prosjektil med hodet i været og svai i ryggen. (Sånn hun har løpt som traver).

Hun så jo ut som en ordentlig dressurhest, og hadde en så nydelig arbeidstrav på sporet! Det kan bare anbefales til alle andre som sliter med å jobbe med en line og pisk. Bytt ut longepisken med en ekstra line, da kommer det til å bli andre boller ja
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  09:55:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så flott, Birre
Ja det er utroligt hvor det hjelper med to langliner istedenfor den mer "tradisjonelle" longeringen. Har nettopp prøvd det ut selv, og en kan si det slik at kapsunen har fått seg en laang ferie

Det var kjekt og lese hvor bra hesten din går nå, Birre. Tenker at de rette musklene får seg noen omganger fremover nå ja, hehe

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 31/05/2006 :  10:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lånte kapsun i starten fordi jeg ikke hadde tatt meg råd til å kjøpe en selv. Snill som jeg er så hadde jeg gitt bort ALT utstyret mitt til venninden min som fikk egen hest for første gang i fjor sommer, for jeg skulle jo ikke ha hest igjen.

Da blir det mye å handle inn om man skal skaffe seg alt nytt på en gang, men kapsun kommer jeg ikke til å anskafe meg tror jeg...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  11:07:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei, så lenge en longerer med lange tøyler blir kapsunen overflødig egentlig. Funker helt greit til vanlig longering, men syntes selv at både jeg og hesten har mer igjen av en treningsøkt med lange tøyler :o)

Hehe, ja det er ikke alltid like kjekt og være så snill (når en likevel får brukt for det senere), men du så godt det gjør der og da ;o)

Molly

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  22:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med andre her, bortsett fra det å kjøre med dekk etter vogna Vet at det er mange trenere som kjører med dekk for å bygge muskler men tenk litt over hva hesten blir utsatt for av trykk og røkk! Og HVOR dette trykket kommer? På ryggen... Foreslår da heller å kjøre i bakker eller med 4-hjulsvogn hvis du har tilgang! De er tunge men stabile og hesten får ikke trykket på ryggen

Lykke til

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

-Diva-
» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  13:23:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
dekk er ikke farlig for hester men trykk vogn er best med pulsmåler når du skal bygge opp en hest. jeg vet om mange som har begynt med alt for store dekk etter vogn. dette vil føre til høyere puls en anbefalt og du vill trene hesten ned den dagen i stede for og trene opp.

ikke alle dager er hesten i like god form. og klar for og trene like hardt. men tereng er veldig bra for en hest som skal bygge muskeler.
det som er kjekt er og ikke dra hesten over en hvis grense da.. og den kjenner du igjen når du rir eller kjører at du må ta det litt med ro igjen.

Longering er ikke min favoritt del av bygging av hest for folk har så lett for og drive for lenge. helst ikke lenger en 15-20min. siden det er stor belastning på sener og ledd.

du hvis du ikke har lyst til og bruke en ekspert på om hesten har låsning så kjenner du det hvis du rir på volte om hun ikke løsner på ene siden. motsetning på den andre. vær forsiktig slik at du ikke får en STØRE låsning en den hun eventuelt har. hvis hun har en stor en så lønner det seg og ikke prøve en gang. Det kan føre til at kjiropraktor ikke greier og løsne det.

men lykke til bruker du hode så går det sikkert bra alt med måte
Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 05/06/2006 :  19:17:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få tak i en kiropraktor da vel :P

Men her er noe jeg må si;

Hesten jeg rir (Bella), skal KANSKJE slaktes, er ikke helt sikker på hvorfor da. Men jeg er så "#¤ red for at det skal skje! :S
Ser for meg at hun henger etter bena der på slakteriet, stein død! :'(
Den dagen hun dør vet jeg ikke hva jeg gjør..

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.