hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva i huleste...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva i huleste...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LisaFi

Skrevet - 09/06/2006 :  20:28:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Vi har jo hatt ham siden han var to, og har aldri sett "ondsinnet" oppførsel, bare disse uforklarlige blackoutene. Som heldigvis for oss, kanskje, aldri har endt i forferdelse.

Jeg har heller ikke kjøpt hesten, bare så det er sagt, jeg tok over ham (hadde jo hatt ansvaret for ham i to år allerede da) fordi andelslaget som eide ham ville kutte ut, og jeg ikke ville kutte ut.

Tror hesten har det bra, bortsett fra hva det nå er- som plager ham... Og så lenge det er vi voksne som trener ham (er supersnill å håndtere utenom trening!), så ser ikke jeg problemet. Vi kjenner ham, og vet hvordan han kan være. Derfor vet vi også sånn nogenlunde hva vi skal gjøre når "det" skjer. Spørsmålet mitt, og meningen med tråden var mer å få tips til hva slags undersøkelser etc som kan være nyttig, om noen har lignende erfaringer. Ikke å få beskjed om ikke å leke wendy... ;) Det har jeg sluttet med etter at jeg fylte 26...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 09/06/2006 :  20:38:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Forresten, nå hørtes jeg litt sur ut, det var ikke meningen...

Har bare hatt den diskusjonen der SÅ mange ganger med sambo, og jeg har på en måte fått ham til å forstå at NEI, hesten skal IKKE slaktes... Ikke før han har gjort noe "virkelig" galt. Eller har en uhelbredelig skade eller noe sånt.
Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 10/06/2006 :  03:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva om hesten faktisk har en medfødt hjerneskade som ikke merkes ved vanlige undersøkelser ? Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  03:35:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Har du hatt equiterapeut til å undersøke hesten da? Jeg har i allefall bare gode erfaringer med equiterapeut :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  11:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff.. Ikke godt med sånne opplevelser med en du er glad i.
Jeg var på hestemassasjekurs i går og fikk noen aha-opplevelser. Ser du har prøvd mye for å finne ut hva som plager hesten din, men er det muskulære plager eller spenninger forsvinner det ikke i en håndvending. Behandling over tid er det eneste som hjelper. Jeg ville kontaktet en hestemassør som kan gå over hesten og muligens finne ut hva som plager den. I motsetning til dyrlege går en massør over hver millimeter av kroppen, og kan dermed finne skjulte plager dyrlegen ikke finner. Finner du en dyktig massør kan h#n starte behandlingen, for så å lære deg hvordan behandle selv i ettertid. Da har du mulighet til å fortsette fremtidig behandling, og ikke minst forebygge selv.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 11/06/2006 :  11:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var hestemassør som gjorde at min fikk vondt i isjas nærven. Ikke at han gjorde noe galt, men når muskelen ble massert, pumpet den opp og lagde ekstra trykk på nærven......
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/06/2006 :  23:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut til at du har gjort en kjempejobb med denne hesten.
Skjønner også at du er voksen, og det må man være for å ha erfaring nok til å få til det du gjør.
Det jeg "ymtet" om unge jenter som tror at de kan "redde" alle problemhester, var av egne erfaringer i stallen gjennom mange år. De mest "håpløse og gale" hester har vært innom - en kort tid.... Historiene var temmelig like: "Altså jeg reddet denne hesten fra slakteriet!" Og så, noen uker senere: "Nå gidder jeg ikke ha denne gærne hesten mer, ass!!" Det er sånne erfaringer jeg ikke unner helt unge jenter.

Sånn som du bekriver hestens "anfall", så får jeg inntrykk av at hesten helt plutselig får veldig vondt.
Bare for å ha spurt: Kan det tenkes at han kan ha en tannspiss et eller annet sted i kjeften som han av og til biter seg i kinnet med? Alle som har bitt seg selv i kinnet vet hvor vondt det gjør.

"Mentale lidelser" utarter seg sjelden som "plutselige anfall". Og når du sier at det går bra 9 av 10 ganger på tur - kan det finnes en eller annen fellesnevner for når det "klikker". Det kan være en bitte liten detalj.

For å si det sånn: kanskje han reagerer på kjøttmeis, men ikke på spurv. Noe så banalt.

Ønsker deg lykke til videre, og håper virkelig at du kanskje en vakker dag finner ut av det.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  11:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
En form for epilepsi? En svulst?
Etter alt denne hesten har vært gjennom av undersøkelser er det vel bare hjernen som står igjen?

Har vært borti to hester med lignende historier der de fant ut hva som var årsaken,Der var det svulst på hjernen.

Den ene var "rar" fra den var svært ung,men ble ikke virkelig knäpp før han var 8-10 år.
Den andre ble plutselig uforutsigbar og ble fort verre og verre.

"Skaden" ble ikke oppdaget før ved obduksjon.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/06/2006 :  15:21:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tannspiss er sikkert en mulighet, han har ikke fått noe spesiell gjennomgang av tenner utenom det vanlige. Dvs han har blitt raspet av "normal" hestedyrlege ca hvert tre-kvart år. Ikke så fryktelig lenge siden sist nå, men det kan kanskje være noe som dyrlege NN ikke finner..

Det er liksom i denne kategorien "ting vi ikke tenker på fordi vi mener vi har sjekket det" jeg kommer til å fortsette å prøve framover.

Har forresten også vært borti tilfelle med svulst på hjernen. Det artet seg også mer sånn -rask og vedvarende personlighetsforandring-. Den hesten gikk fra å være hyggelig, villig barne-sprangponni til å bli mannevondt beist på få uker. Til slutt måtte han skytes i boksen fordi ingen fikk komme nær ham uten at han gikk til frontalangrep på alt og alle. Han hadde en svær svulst på hjernen.

Jeg tror egentlig ikke at dette er tilfellet med min hest, da han har hatt samme oppførselsmøsnter i minst de fire årene vi har hatt ham, og han er rolig ni av ti turer. Svulster er ofte ting som utvikler seg og blir større, og ER de der, så er de der hele tida, om dere skjønner hva jeg mener.

Tror mer på plutselig nerveklem eller noe jeg. Vanskelig å se utapå, og vanskelig å finne når nerven IKKE er i klem, som den sannsynligvis ikke er når han blir undersøkt av div folk på stallgangen...

Siden vi holder til på en travbane er det ofte arrangert kurs av forskjellige sorter her, og våre hester er litt prøvekaniner for de som driver og lærer seg behandling. Både blivende hestemassører og akupunktører har boltret seg emd våre hester- og spesielt denne, fordi han er så snill å behandle, elsker å stå løs og stretcher seg nesten selv, om du bare løfter opp benia på ham. Og så nyyyter han å bli stelt med, Alle som er "innom" på slike kurs spør etter denne hesten når de kommer igjen- fordi han er så koselig! Tro det eller ei!

Her spiser`n kveldsmat ute...

Søt er`ja... *elskebassen*
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/06/2006 :  16:40:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... dessuten ser muttern VELDIG rar ut når hun henger inn igjennom stømgjerdet med rar ting i hånda og sikter på meg, samtidig som hun prøver å unngå å få strøm...

.. best å undersøke...

Får vel prøve oss i rutineløp igjen i kveld...

Redigert av - LisaFi den 14/06/2006 00:36:30 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  17:12:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
LisaFi, ikke rot inn www.hestemarked.no i url'en din, så skal du nok få ut bildet. Bare kopier url'en som er direkte til bildet, og sett [img ] [ /img] rundt (uten mellomrom) :) Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 13/06/2006 :  23:58:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
det var det jeg gjorde, serru, har ikke lagt bildet ut på hm, engang.. Må vel bare innse at det ikke funka denne gangen...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/06/2006 :  20:16:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Her har han pynta seg litt, skal ut på tur i morra, til Lena på sølvkjøring.

Ser jo snill ut, i alle fall!

Er kjempespent på hvordan han oppfører seg, skal kuske selv. For min del spiller det ingen rolle om vi vinner eller taper, eiler eller kommer i mål, bare han oppfører seg greit hele dagen, med transport, nytt sted og alt.. ¨

Har forresten hørt nyss om en annen behandler som er i området til uka som er bra, så han skal også få ta en titt på ham, selv om han har vært helt snill siden forrige gang han fikk "kick" som jeg skrev om her...

Skal oppdatere om han finner noe som ikke de andre har greid å finni!
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  23:43:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Okei..
Jeg venter spent på oppdatering:)
Av og til får hesten min slike "kick" også..
Han er verdens snilleste hest, jeg rir å kjører på helt løse tømmer, og vi koser oss kjempe masse begge to, men plutselig tar han av, og stikker til det ikke er mer vei igjen! Om det så er opp- eller nedoverbakke spiller ingen rolle..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  18:31:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Heia Lisa!
Hvordan har det gått med Eddisen og deg idag ?
Håper du får han til, han er sånn en flott sak og du har gjort en sinnsykt bra jobb med han.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.