hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva i huleste...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva i huleste...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 06/06/2006 :  21:17:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... skal jeg finne på nå da??

Den ene hesten min, er som tidligere nevnt i en annen tråd, stallens problembarn og yndling på samme tid.

Han er verdens søteste, snilleste vesen, som jeg , på tro og ære, virkelig tror ALDRI har ment å være slem eller vanskelig.

Men så er det det at det "svartner" for ham av og til. Han hadde en tøff barndom med mye bytting av staller, stakkar, og et par uhell med vogn var det også, så vi har lenge "skyldt" på det, når det en gang iblant "svartner" for ham. Men det har aldri skjedd under sal før, da!

Men i går skjedde det altså. Vi trente rolig og stille dressur på indre bane på travbanen der vi står oppstallet, kun èn annen hest var i det hele tatt der oppe samtidig med oss, og den jogget fredelig rundt, langt unna oss. Vi hadde skrittet og småtravet og vekslet på løsgjørende og samlende øvelser i ca 35 min, da det "smeller". Såvidt jeg kunne forstå, var det absolutt ingenting i nærheten som kunne ha skremt ham denne gangen. Fra kort skritt til rasende- ustoppelig galopp på 0,1 sekund! Og den rolige, myke hesten jeg hadde for 0,1 sekund siden er blitt en dundrende tømmerstokk det ikke går an å få stilt nok til å få inn på volte en gang!

Det ender opp med at han raser rundt på en svær volte, sikkert 50 m i diameter i ca fem runder, før han plutselig roer seg. Jeg tenker med meg selv, at jeg kan nå ikke akkurat avslutte ei treningsøkt på denne måten, heller, og fortsetter bare med det vi drev med før "idiotrunden".
Vi driver på i ti minutter til, og han har rett ut sagt aldri vært så avslappet og fin noen gang, og vi skritter ut av banen på lange tøyler, og gresser litt før vi går ut av porten.

Hvordan kan det gå an å være så "Dr Jekyll og Mr Hyde" på så kort tid? Jeg har som sagt lite tro på at hesten (eller mer generelt hester,- for den saks skyld) er slem, og når jeg kom inn, kjente jeg over salleie og bein som best jeg kan, uten å finne noe.

Kan hester være så ustabile fra natuerns side, eller er det fysisk noe galt med ham? Han har jo vært veldig ustabil i prestasjonene i travet også, noe som vi har tillagt "nervene" hans, men nå begynner jeg jaggu å lure jeg altså, nesten så jeg håper det kan være en ekte VONDT et sted det går an å reparere.. Dyrlege etter dyrlege har vi brukt, kiropraktor og equiterapauter av ymse slag, men ingen kan liksom sette fingern på at DET er det. (Alle "behandler" jo for ett eller annet, men han stabiliserer seg liksom ikke).

Forslag til hva jeg bør prøve med denne? Begynner å gå litt tom for ideer nå... Å selge ham som ridehest er i alle fall utelukket for all fremtid...

edit- tyrkleif

Redigert av - LisaFi den 06/06/2006 21:56:48

belinda1982

» VIP

Innlegg: 212

Skrevet - 06/06/2006 :  21:46:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Vet ikke om jeg kan gi deg noe godt svar,men slik var hesten min også..
Var helt rolig på tur og så plutselig " smalt det".
Hesten tok helomvending og løp..og løp..
Med min hest ble det skyldt på "dårlig blod".Altså en gal bestefar eller no..Så det kan faktisk stemme(skal undersøke litt mer der..)

Endte med at jeg solgte hesten min til en rideskole.Der ble han stikk motsatt.Helt rolig og avbalansert..Utrolig,men sant..

Jeg holdt ut med dette i 4 år.
Stå på,og ikke gi deg!
Lykke til...

(beklager håpløst svar)

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 06/06/2006 :  22:20:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Han har ikke fysisk vondt noe sted da?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Innlegg: 858

Skrevet - 07/06/2006 :  00:04:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er hesten barfot eller skodd?
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 07/06/2006 :  01:07:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva som skjer når du mener det "svartner" for han. Blir han bare hissig, og skal løpe sin vei?

Å løpe vekk når man ikke forstår, eller når man blir sliten er noe jeg har opplevd mye som travers forsvarsmekanisme. Der andre hester bare durer i vei med det de holder på med, løper traveren når den ikke skjønner. Men nå har jeg jo forstått at det ikke er sånn han er. Men opplevdes det likt når du satt ombord som det jgør når du sitter bak?
Hva bruker å trigge han når dere kjører?
Blir han sliten?

Og for den del, er det mulig å nøste fra de ulykkene han har hatt før? Kom de når han var sliten og lei?

Jeg sier ikke at det er "så enkelt", men noen ganger er det faktisk en grunn, eller et triggerpunkt, gjerne av usikkerhet tror jeg. Når de kanskje ikke helt lenger stoler på at vi skal lede dem på rett vei. Da er det noen hester som trekker ned rullgardina og lar den bli der en stund. Jeg skjønner at du mener det var trygge omgivelser, og hjemmevant miljø så det kan hende denne teorien utgår.

Løper han forresten alltid framover? Han prøver aldri å snu? "løpe hjem"? Det ville jo kunne forklares med at han var usikker i tilfelle..

Dette ble mange spørsmål, og det er ikke sikkert at jeg har noen gode svar selvom du kan besvare dem :-S

Guro

edit fordi jeg fikk svar på det jeg lurte på når jeg bare husket hva som sto i hovedinnlegget.

Redigert av - Guro den 07/06/2006 01:08:54 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan
Innlegg: 1402

Skrevet - 07/06/2006 :  08:34:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje hesten bare har irritert seg over ett eller annet mens dere har hatt en treningsøkt? Du kjenner hesten best selv, og som du sier så hender det at det bare svartner.

Eller kan han ha fått et stikk på et ubehagelig sted og rast fra seg den ubehagelige følelsen?

Det er ikke lett å forstå seg på hester bestandig, og vi forstår heller ikke alltid hvorfor de gjør som de gjør...
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway
Innlegg: 288

Skrevet - 07/06/2006 :  09:32:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
En hest på stallen var temmelig ustabil en stund; ikke så ille som du beskriver, men allikevel. Du visste ikke helt hvor du hadde ham alltid nei :/ En dag bråsnudde han og sprang hjem, men da var det litt vind, så det kunne ha vært det. Men han har gjort dette flere ganger, så jeg vet ikke jeg... men nylig fant eieren ut at han hadde vridd kodeleddet 3,5 grader, så nå er han hjemme og hviler seg :) Det kan jo være en sammenheng mellom ustabil og vondt i beinet! Har du tatt en bøyeprøve?
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Innlegg: 543

Skrevet - 07/06/2006 :  14:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje han rett og slett ble bitt av en klegg???
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 07/06/2006 :  23:41:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Han blir ikke hissig på en normal måte, sånn at du på en måte kan forutsi det, eller stagge ham. Det er akkurat som om all kontakt med ham går tapt, det "klikker" for ham, og så raser han avgårde. Sist red jeg ham til tøylen i lett og fin kontakt, og bøyde ham fint etter voltesporet vi red på, jeg var faktisk veldig fornøyd med ham, alt i alt! Før han plutselig klikker som en annen tulling, og blir verre enn den verste "skrekktraver" dere noen gang kan forestille dere!

Jeg har som sagt jobbet på travstall i flere år, og håndtert mange VIRKELIG håpløse hester, men ingen som kommer opp mot denne i å være uforutsigbar, og "umulig" å få kontakt med, når det først skjer. Etter at han har roet seg (selv) er han plutselig fin igjen! Og ellers godheten selv!

Og det er ikke å "stikke" fordi han vil hjematt eller noe sånt, det har aldri skjedd, og han har aldri prøvd å bukke/ kaste av noen, eller for den del slå i vogna, han bare RASER avgårde, uten mål og mening, og uten å ense noe som helst hva han møter på.

Det er heller ikke noe system på at det er "enkelte" ting han er redd eller noe sånt, jeg har kjørt med ham i trafikken på smal grusvei, og blitt passert bakfra av diger tømmerbil uten problemer. Men Plutselig, uten noe spesielt forvarsel, eller grunn som vi kan se, så starter han opp på den måten jeg beskrev ovver her.

Det er altså ikke sånn at han blir stri og prøver å komme fort hjematt eller noe, tror ikke han vet hva han "vil" når han stikker, så derfor heller jeg også mot at et eller annet gjør vondt. Nerve som kommer i klem når en eller annen spesiell bevegelse blir utført eller noe? Det er bare så utrolig vanskelig å finne noe...

Vi finner bare ikke noe system på når det skjer, eller hvorfor, eller hva som utløser det.

Når det gjelds klegg, så har jeg sittet oppå ham og klasket dem ihjel på halsen, mens de har bitt ham til blods, uten at han har gjort annet enn å riste litt på hodet.. Så det er lite sannsynlig, mener jeg.

Og vi har som sagt brukt forskjellige dyrleger og terapeuter av diverse slag uten at de finner noe "spesielt", i alle fall ikke noe som kan forklare SLIK oppførsel. (Vanlig treningsstivhet etc etc..)OG av og til traver han som ei klokke i banen, og av og til fungerer det ikke for fem flate øre- uten at disse behandlerene finner noen spesiell forskjell på ham...

Blir litt oppgitt nå, vet snart ikke min arme råd med denne jeg, nei, vet ikke helt hva som står på neste plass på lista over ting å prøve. (Tolk er lite aktuelt, for å si det sånn!).

Ingen som har hatt slik hest, og funnet ut av problemet, og fått det bra, altså?
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Innlegg: 139

Skrevet - 08/06/2006 :  00:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingen som har hatt slik hest, og funnet ut av problemet, og fått det bra, altså?


Vet om mange som har hatt slike, og det er vel oftest en grunn til at slike fort blir enten sendt videre til nestemann som vil prøve, eller får en siste reis til slaktehuset.

Men den siste jeg var borti, var bare tre-fire år når han ble avlivet, og hadde stått på samme stall, med de samme folkene fra han ble innkjørt. Og han var snill og grei, helt til han uten forvarsel, bare kunne dra avgårde mens han slo. De prøvde å kastrere, uten at det hjalp noe, og etter en siste luftig tur, ble slaktebilen bestilt...

Utflygere kalles de så greit her...
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Innlegg: 543

Skrevet - 08/06/2006 :  00:15:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff...høres ikke lett ut. Men uten at jeg kjenner hesten, og utifra hva du beskriver vil jeg tro noe virkelig plager han. Jeg har vært ute for lignende tilfelle, og da var det rett og slett muskel som kom til å klemme på isjas nærven hans. Dette behandlet jeg med akkupuntur. Ble fin etter 3 behandlinger. Men det kommer tilbake. Spesielt hvis vi har hatt en hard trenings periode. Men nå er jeg opps på det, og behandler straks jeg merker tendensene igjen.

Ikke sikkert dette gjelder din hest, men synes det er vært å nevne:)

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 08/06/2006 :  01:42:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener ikke å være kynisk og ufølsom, men "farlige hester" ER farlige!

"Mediamat" så det holder! I pressen står det aldri noe om alle de snille og fine hestene som finnes, mens en som løper ut, skader rytteren og andre osv. osv. garantert blir avis-stoff.

Det ER ikke alle hester som kan "reddes" hvis de har slike farlige uvaner.

Selv ville jeg aldri solgt en hest som jeg VET kan finne på å gjøre slike farlige ting som å fly ut - tilsynelatende uten grunn. I USA ville jeg vel risikert en gedigen erstatningssak....

Det finnes mer enn nok av GODE hester her i landet, for å si det sånn.

Gå til toppen av siden

HelleG

Innlegg: 380

Skrevet - 08/06/2006 :  08:36:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei.

Mange råd her, men jeg tror at om du har råd......forsikring har du det?? Isåfall sjekk med selskapet. For i Sverige kan du nå få scannet hesters hode. Slå den!!
Jeg ville om du kan få dekket det av forsikringen og noe egenandel, fått sjekket det. Når alt annet er undersøkt, så gjenstår kun å få sjekket om det er noe som klemmer på i hodet hans. Ikke særlig ok, men om det ikke finnes noe der, så har du utelukket det verst tenklige og da blir det å få sjekket alt en gang til.

I Sverige er de langt mer fremme på å finne skader enn her hjemme, så kan du få tatt en helsjekk der, hadde jeg prøvd det.

Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Innlegg: 957

Skrevet - 08/06/2006 :  20:10:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Oleo: Han er skodd. Går såpass mange mil i trening at noe annet blir urealistisk, dessverre..

Og utflyger- JA! Det er diagnosen, sånn på folkemunne, ja, var vel egentlig derfor jeg "fikk" ham også, fordi han var umulig, og de gamle eierene (andelslag..) gikk trøtte av å vente på at han skulle skjerpe seg.. Visst er han farlig når han stikker slik, og det er derfor det er kun jeg og samboern som trener ham. For å sette det litt på spissen- skal noen ødelegge seg på ham, skal det være noen av oss som har tatt på oss ansvaret det er å ha en slik hest.

Men så skal vi nå huske at ALLE hester i en gitt situasjon kan bli akkurat like farlige da, noe sånt som en 100% hest finnes ikke! Alle kan bli redde. (Men ikke så ofte, og så voldsomt da, jeg skjønner jo det..)

Det kom en gubbe her om kvelden og syntes synd på meg, som måtte ha en "sånn" hest når det fantes så mange "fine" hester. Jeg kunne jo skade meg! Men han er jo fin også! ni av ti turer! Og utenom trening så er han jo bare rene "gullet"! Og jeg har nå faktisk drevet med ham daglig i snart fire år nå, uten å fått varige mèn, så, jeg tror jeg tør litt til.. Vi kjenner hverandre såpass godt at tilliten er stor nok, for å si det sånn. Det var vel kanskje derfor jeg ble litt sjokka på ridetreninga her om dagen også, for jeg trodde rett og slett ikke at han kunne finne på sånt under sal.. Og nettopp det at jeg ikke tror at han er redd under ridning (aldri hatt uhell eller skremmende episoder da!),- gjør at jeg mistenker fysiske plager.

Får få noen (nye) til å se på ham igjen, med tanke på det med isjiasnerve, for eksempel, for måten det liksom bare "iler igjennom" han før han blir "gal", minner i alle fall om hvordan folk med sånne plager beskriver det...

Det verste er at jeg vil liksom ikke gi meg med denne hesten heller, ser liksom noe bra inni alle tullfaktene, innimellom traver han jo bra også, og fra siden, når noen andre kjører ham, synes jeg jo han ser ut som en "rund million" av og til, en skikkelig stilig hest. Og når jeg først har fått ham til såpass tillitsfull som han er (var verre før,- da VAR det vel nervøsitet i tilleg..) - så føles det så dumt å gi opp nå!

Har ikke noen forsikring på ham, det er jo inegn dyr hest, og på papiret er han jo ikke ført over på meg en gang (står på sambo). Av og til er det vel nesten så en har tenkt tanken at det er lettere å tenke "avlivningstanken" om han skulle skade seg, om det er sånn. Litt kjipt, det da men..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 09/06/2006 :  01:25:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne kanskje begynne å skrive noe om å ha en "farlig" og "uforutsigbar" hest, men med en eier som er klar over problemet, er det opp til disse å vurdere hestens videre muligheter for et bra samarbeide.

Men et råd fra meg er ihvertfall å ALDRI kjøpe en hest som man har fått vite er "farlig", i den tro at "jeg skal nok redde denne hesten"....

"Wendy- og Penny-hester" som "reddes" av en 12-årig heltinne FINNES IKKE!
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Innlegg: 543

Skrevet - 09/06/2006 :  09:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg da kanskje lever i Penny verdnen enda i en alder av 35 år:) Min hest ble sett på som farlig og galen. Men med tid og forståelse, er han i dag greieste hesten på stallen! Jeg kjøpte hesten usett, og ble ikke fortalt om psyken hans.....
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.