hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 7 åring lærer å hoppe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 7 åring lærer å hoppe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anne93

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  10:01:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 7 år gammel Nordlandshest (vallak) på fôr, som er ca. 138cm i mh. Jeg lurer på om det da er forsent å lære han å hoppe? Han har bare hoppet "pinglehinder" før, på ca. 30cm noen få ganger. Han har nå hoppet 50cm, og en bane på 40cm med 2 oxere.

Jeg bruker oxo westernsal på han, siden jeg ikke fikk med en engelsk sal med han. Bør jeg bruke en engelsk sal på han? Eller går dt bra med westernsal? Har hørt at det går bra så lenge du ikke hopper så høyt med en westernsal. Men er det ideelt å lære han å hoppe med den?

Håper på svar!:)

Latskapen lenge leve!:]

nn

Afghanistan

Skrevet - 06/06/2006 :  10:47:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke for sent å lære hesten å hoppe. Du må bare ta det pent og øke etter hvert. Det er viktig at hesten synes det er gøy og at den trives med det.
Jeg mener at dressur er bra trening både for hest og rytter innen de fleste grener av hestesporten, fordi dette er den grunnleggende treningen.

Ang westernsal så har jeg aldri ridd western og heller ikke brukt westernsal. men jeg vil tro at en allroundsal vil gjøre jobben lettere for både deg og hesten din. En ren sprangsal er vel det aller beste å bruke, men jeg oppfatter at dette er på rent hobbybasis, og da er vel ikke poenget å legge så alt for mye penger i sprangtreningen heller.

Trenger du en allround som er pent brukt kan du jo sende meg en melding på vip`en eller mail, kanskje jeg kan hjelpe deg med den saken. (Har en til overs som jeg ikke bruker)
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  11:14:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Lærte den forige hesten min å hoppe da hun var 10år, så nei det er nok ikke forsent :P
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  16:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare så du vet d, AL, du får IKKE bruke sprangsalen min! ;)
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  16:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Holder på å lære den ene min også å hoppe, han er 8 år gammel :) Begynner å vise fremgang, å det er gøy. Løshopping er en fin metode har jeg funnet ut også. Gjør det av og til med den andre hesten min :) Hun er blitt mye tryggere etter å ha gjort dette noen ganger. Men mener at man bør finne sin egen metode for hver eneste hest :) Alle er så forskjellige. Men må begynne forsiktig :) Lykke til! Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  21:33:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Og ikke forvent noe "stort" av hesten med en gang. Noen svever langt over med en gang, andre bruker litt lenger tid
*Husk å skynde deg langsomt*

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  21:53:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
brrrr... oOvictoriaOo.. du kan roe ned 6èrne dine på en dag som denne... (innleggene dine)

men tilbake til saken... ville ha anbefalt deg å prøve å bytte sal... Western salen ligger veldig flatt på ryggen å gir ikke hesten den friheten til å "krumme" ryggen.. åsså vil ikke jeg si at det er noe behageli å håppe i en Western sal... :) lykke til..

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  21:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg vil nok ikke anbefale deg å hoppe i en Westernsal, det kan bli meget smertefult for deg. Jeg har gjort det engang - høyst ufrivillig og det var én av de mest smertefulle opplevelsene jeg har hatt..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  23:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forrige innlegg beskriver det jeg først og frems vil si: IKKE hopp med westernsal!
Salhornet kan være meget farlig, og kan skade deg alvorlig "fra navlen og ned til mellom beina". (Skal ikke utdype dette nærmere, men kan godt gjøre det, hvis du ikke blir tilstrekkelig "advart" her og nå.)

Hvis du har sett cowboyfilmer, hvor hestene hopper over saker og ting, så kan du se at rytterne lener seg BAKover når hesten hopper - av helt naturlige grunner: de er redde for å skade" saker og ting"....

Da er det bedre å hoppe uten sal, evt med et kunstfiberskinn festet med en rundgjort, samt en halsring.

Så hvis du skal fortsette å trene på å hoppe, bør du skaffe deg en "vanlig sal".

En 17'' brukt sal, gjerne brukt på en islender eller araber er OK til de fleste nl-hester.

Og NEI - det er aldri for sent å trene en nl-hest til noe som helst!
De fleste elsker å hoppe og er naturtalenter. Taler av 23-årig erfaring med rasen.

Lykke til!

(Hvis du vil prate nl-hest, så finn frem til "Rimfakse", som ar masse nl-hest-prat.)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  00:01:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En 17'' brukt sal, gjerne brukt på en islender eller araber er OK til de fleste nl-hester.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg henger meg som vanlig opp i det litt sideliggende ved noen debatter.....men hun bør vel strengt talt få tak i en sal som passer hesten og rytteren, å ikke rasen generelt!? og salen bør vel være mer enn ok??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  00:29:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror også på dette med å tilpasse salen til hesten - deretter rytteren og ikke ta noe "som antagelig" passer. Gjør det skikkelig, og det sparer deg for utrolig mye hodebry senere. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/06/2006 :  08:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Saltype og str var vel bare ment som en veiledning, ikke en påstand om at det er dette hun MÅ skaffe seg. Da har man et tips og et utgangspungt å jobbe ut i fra ved anskaffelse av en annen sal. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  13:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Saltype og str var vel bare ment som en veiledning, ikke en påstand om at det er dette hun MÅ skaffe seg. Da har man et tips og et utgangspungt å jobbe ut i fra ved anskaffelse av en annen sal.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Du igjen?!
Mulig det var ment slik men når man veileder en 12 år gammel jente så er det kanskje like greit å spesifisere at salen bør tilpasses i samme settning dersom hensikten er å gi en veiledning i valg av sal..eller?
Men da er jo det gjort nå......

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 07/06/2006 13:50:37 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 07/06/2006 :  14:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Saltype og str var vel bare ment som en veiledning, ikke en påstand om at det er dette hun MÅ skaffe seg. Da har man et tips og et utgangspungt å jobbe ut i fra ved anskaffelse av en annen sal.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Du igjen?!
Mulig det var ment slik men når man veileder en 12 år gammel jente så er det kanskje like greit å spesifisere at salen bør tilpasses i samme settning dersom hensikten er å gi en veiledning i valg av sal..eller?
Men da er jo det gjort nå......

Opprinnelig postet av oleo

Korreksjon, jeg kom på et mye bedre svar. Jeg starter på nytt

JEPP! Og dette forumet er ikke stort nok for oss begge Oleo...
-Bli med utenfor, så finner vi ut av hvem som kan bli

Neida, jeg tuller med deg. Måtte le av kommentyaren din altså

Redigert av - nn den 07/06/2006 14:05:11 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  22:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er 14 år, og han lærer å hoppe nå :) så er nokk ikke forsent for din 7åring=P
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  01:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallooooen!
Var det noen som oppfattet det slik at "en sånn sal må du kjøpe"?
Med mine såpss mange år med hest (siden 1970), så vet jeg ihvertfall hva slags sal man helst ikke skal hoppe med.
At en sal må prøves og tilpasses er noe jeg trodde alle visste var en selvfølge.
Jeg har i årenes løp et par ganger "arvet" sal etter en araber, som har vist seg å passe godt til mine nl-hester. Derfor ment som et forslag.
For en ungdom som ikke har allverdens av penger (eller steinrike foreldre som gir dem alt de peker på), kan det være et lite råd å søke etter en brukt sal, da det er endel tusenlapper å spare.

Det hadde jo vært hyggelig om du kunne fortsette å trene sprang med din nl-hest, men da må salen være egnet til formålet (så du ikke risikerer å skade deg).

Mine nl-hester gjennom 23 år har alle vært "natural jumpers", dvs. at de elsker å hoppe over det aller meste.
He he - blir det for høyt, så kryper de under....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.