hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Transport av shettis
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Transport av shettis
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cammie

» VIP

Skrevet - 04/06/2006 :  21:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært på en del kjøring med hestene mine tidligere, så er ikke dette at jeg aldri har vært borti en henger før og ikke vet hvordan man gjør dette her, men satt å tenkte i går (flytter til sommeren, og da må hestene være med), og da slo det meg plutselig...Hva søren gjør jeg med shettisen egentlig??Har jo bare transportert større hester, men hva med shettisen, den vil jo kunne gå under bommen? Og det vil jo nærmest bli til at hun henger i tauet hvis jeg fester det sånn som jeg ville gjort med vanlig hest..Så er det noen som kan fortelle meg hva jeg gjør? Har jo sett shettiser blitt transportert, det er jo mulig Men har lissom aldri tenkt over det før...

Lopke

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  23:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste nye hengere har bom du kan stille opp eller ned.. Om de ikke er mulig ville heg fyld forparten av hengeren med høy så hun ikke kan gå under. Husk å stopp høyet så det ikke kan flytte på seg under kjøring. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  23:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var akkrat det vi gjorde da vi hentet Lille Emma (-:
Fyllte opp fremme med høybunter, slike firkanter, som vi surra slik at de lå fast. I tillegg til at hun sto godt og hadde noe å støtte seg på er det jo alltid et pluss for shettiser at de kan støtte seg på MAT, noe som også gjør transporten trivelig (-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 05/06/2006 :  15:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, tenkte på det med å fylle opp med høy foran henne...For det blir jo for lavt til at det blir noe særlig å henge et høynett ned til henne, og hun klarer jo ikke dele med hesten min, for det blir for høyt oppe...Vet at enkelte bommer kan stilles, men er det noen som vet om de kan stilles individuelt? For skal ha med meg hesten min på samme turen, og han må jo ha en del høyere bom enn henne... Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  16:26:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme problem her,og vi har testet ut litt forskjellig.
Å få stilt bommen slik at den passer er nok vanskelig,har fortsatt ikke vært borti henger som blir levert med så lav innstilling. Enkelte nye hengere kan leveres med ponnisett som ekstrautstyr,men det er jo ikke så greit når man ikke har egen henger.

Det vi har prøvd er:
1. Kjørt begge hestene i Gaupenhenger,der kom ikke shettisen seg under bommen. Problemet er at bommen er for høy,slik at hun ikke får noe å støtte seg til,og transporten blir slitsom og farlig ved bråstopp.

2.Satt henne løs på ene siden med "fôrbrett" (salrom inni) i en Blomert,og fjernet bommen. Såpass liten plass foran at hun ikke får gått noe sted. Hun fikk snudd seg,og sto baklengst. Det var mye tryggere og mer behagelig,så fikk hun støtte ved oppbremsing.

3.Hadde henne på "dørsiden" i Blomerten. Siden bommen er høy og ikke kan stilles,tok vi den vekk (den er delbar). Så stod hun bindt til veggen,uten noe foran.

4.Det beste alternativet;fjernet hele innredninga og transporterte henne aleine. Hn står da med rompa mot framveggen,og var veldig sprek og opplagt etter transporten. Satte på jekkestropp rundt døra,i tilfelle..

Hva slags henger har du tilgang til?
Nyere hengere har ofte bommer som kan stilles individuelt,men de blir ofte for høye uansett..

Problemet med transport av shettis er at det nesten er mer behagelig for dem å bli fraktet ulovlig,uten bom.og få støtte med bakparten. Bommen kan bli en dødsfelle dersom man må ta en litt ukontrollert oppbremsing.

Synes Harneshaug sin metode høres grei ut,men selv har jeg aldri brukt høy da jeg vil ha fri tilgang foran (dør på høyre side) og den store hesten må stå inn mot veibanen da han er så mye tyngre. Redd for velt,og han har alltid stått der.

Dette ble mye og innvikla gitt,er nok ikke til mye hjelp.
Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  22:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil anbefale å ta ut både skillevegg og bom, og la den stå helt løs. Det har jeg gjort med både shettis og unghest uten problemer. Bare kjør litt forsiktig, men det skal man jo uansett. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  23:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vil anbefale å ta ut både skillevegg og bom, og la den stå helt løs. Det har jeg gjort med både shettis og unghest uten problemer. Bare kjør litt forsiktig, men det skal man jo uansett.

Opprinnelig postet av maane

Når hun skal kjøre med 2 hester? Det kan da ikke være forsvarlig?
Eller misforstår jeg helt..

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  00:25:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åja, skal hun ha med to? Jeg mente at shettisen skulle stå alene. Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  00:27:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er faktisk ikke lov til å kjøre voksne hester løse på hengeren.
Heller ikke uten bom, om de ikke står på tvers av kjøreretningen.
Det er heller ikke lov å transportere 2 hester i samme bås.

Sakset fra Norsk lovdata:
§ 27. Hest

Hest skal under transport kunne stå i naturlig stilling. Hest skal fortrinnsvis transporteres i individuell boks eller bås. Boks eller bås skal være utformet for å verne dyrene mot støt.

Det skal være avrundet og polstret bom til støtte for hestens bringe. Bommen skal ha en diameter på minst 7 cm og være tilpasset hestens høyde. Den skal stå vannrett i rett vinkel på dyrets lengdeakse i minst 60 cm avstand fra veggen. Bommen skal være festet slik at den raskt kan fjernes hvis uhell inntreffer.

Står hesten på tvers av kjøreretningen, kreves ikke bom, men plassen skal være avgrenset med solide skillevegger til støtte for hesten. Skilleveggene skal lett kunne fjernes.

Hest skal ha grime under transport. Dette gjelder likevel ikke uinnridd, uinnkjørt eller utemmet føll eller hest som transporteres i individuell boks. Når hest ikke transporteres i individuell boks, skal dyrene bindes slik at de alle står med mulen vendt i samme retning, eller med mulene rett mot hverandre. Uinnridd, uinnkjørt eller utemmet føll eller hest skal likevel ikke bindes.

Ved transport av hest i grupper, skal hester som er fiendtlig innstilt til hverandre om mulig holdes adskilt. Hvis fiendtlig innstilte hester likevel må transporteres sammen, skal hovene på bakbeina være uskodde.

Hest skal ikke transporteres i transportmiddel og transportrom/-kasse med mer enn ett plan.

0 Endret ved forskrift 7 okt 2004 nr. 1555 (i kraft 1 jan 2005, tidligere § 25).

Vi kjører ofte shettis og stor hest sammen.
Dette la vi vekt på ved valg av henger, derfor ahr begge våre hengere hatt delte bommer, som kunne justeres uavhengig av hverandre.
Likevel har vi satt inn eget bomfeste til ponnis, med 3 innstillninger.
Så hans spilt er like godt tilpasset som araberens på hengern.

Synes ikke man skal slurve med sikkerheta til små ponnier.
Det er lett å lage enkle løsninger i de fleste hengere, som gjør det mulig å transportere sikkert.

Anette Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  01:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Problemet med transport av shettis er at det nesten er mer behagelig for dem å bli fraktet ulovlig,uten bom.og få støtte med bakparten. Bommen kan bli en dødsfelle dersom man må ta en litt ukontrollert oppbremsing.
Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Det er kanskje ulovlig, men likevel vil jeg si at det er bedre enn at ponnien kommer seg under bommen og skader seg på den måten. Det er ikke bare bare å få en spesialtilpasset bom til shettis. (Men det bør man kanskje skaffe seg om man har shettis og kjører mye?) Om den ikke skal veldig langt ser jeg ikke noe problem i å reise med den løs. Men det er jo ikke noe alternativ om det er en annen hest som skal være med. Da ville jeg nok fylt opp med høy eller noe annet fra bommen og ned til gulvet så den ikke har mulighet overhodet til å komme seg under.
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  01:54:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal transporteres to hester ja, shettisen min og kaldblodsen min...Har ikke egen henger da jeg var dum nok til å selge min for en tid tilbake da jeg hadde en eldre hest som ikke skulle konkureres med noe mer, men han døde kort tid etter, og nå sitter jeg her med to hester og ingen henger. Så kan ikke lage til så alt for mye greier heller, da jeg kun skal leie henger i noen timer å få flytta de til den nye stallen de skal bo på som er en time unna...Kan kanskje klare å lage en slags provisorisk bom, kjæresten er handyman så han driver og vrir hjernen her. Må jo være praktisk, men likevel sikkert. Til nå er høy beste ideen syns jeg. Da får hun støtte foran og kan samtidig stå og gomle... Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  20:11:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
OI! ikke lov å kjøre med ubundet hest? leste forskriften som er lagt ut.. men skjønte det ikke helt:s burde jo skjønne det da men..

Dette blir litt OT da men.. Vi kjører alltid med svarten løs nå.. Han har skillevegg og sånn da.. han vil ikke stå bundet lengre av en eller anna grunn når han blir transportert.. må stoppe hvert 10 min om han skal stå bundet.. og ha for en formue i leie tau da.. bokstavelig talt!

Hva skjer om vi blir stoppa?
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  21:23:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lar også hestene stå utn å sette de fast.. både på grunn av at ene hesten klarer å få leie taue over hode.. å for at jeg ser det som mer sikkrere for hestens bevegelses frihet.. men dette gjør jeg bare med mine egene hester som jeg kjenner veldig godt..

men kan man få bot for dette dah? *hmmm*

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

KineChristin

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  12:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har nettopp fraktet ponnisen 250 mil.
Har en gaupen henger og en mini shettis. Så vi brukte enkelt å greit høyballer. (som vi bandt fast) skråstilte skilleveggen da (men det hadde gått helt greit med 2 i hengeren også.)
Ponni fikk støtte så det holdt. Var i kjempegod form når vi kom fram (å da hadde vi kjørt fra torsdag til søndag. (med overnattinger og stopp hver 7- 8 time.. (og av å til kortere tid) hun fikk komme ut av hengeren og spise litt grønt gress.
Hadde langt leietau til henne. Akkurat nok til at hun ikke klarte å stå feil vei, men kunne legge seg ned hvis hun ville (noe hun da ikke gjorde)

Kine
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  01:11:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Hm...
Er det ikke lov å kjøre med hester uten at de er bundet og heller ikke løse i hele hengeren?

Vi pleier å ta av grime og alt for har opplevd at de setter seg fast med grimen i skilleveggen...
Og når vi kjører unghester eller andre hester som står veldig urolig pleier vi å ha dem løs i hele hengeren,tar ut bommen og skilleveggen da,for har der opplevd at en uerfaren hest steilet over bommen og ble liggen på ryggen på den lille plassen der fremme...
Så da er det jo mye tryggere å ta ut alt så de hvertfall ikke har noe å skade seg på!?

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/06/2006 :  10:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh, nå kommer det sikkert mange skrik og hyl, og dette er kanskje bitte-litt OT, men skulle du bare ha fraktet shettisen så hadde jeg puttet den i varebilen...

Vet om flere jeg som har gjort det for kortere turer og det har gått helt greit
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.