hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - MC-ulykke...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 MC-ulykke...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  21:23:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen av dere som har vært borti noe slikt før?

Hva er riktig/ikke riktig å gjøre når sånt inntreffer?

Var selv vitne til en ulykke i dag. Trodde først personen tullet, men det stemte ikke. Fikk helt jernteppe og ble helt skjelven. Greide etter noen minutter å summe meg, men det var ikke lett.

Hva gjør man for å klarne sansene når slikt skjer?

www.hestene.no

amadeus+

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  21:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, vi kjørte bak en mann på MC som ble presset av veien i fjor. Bilen som presset han av kjørte videre, mens vi måtte ut av bilen for å hjelpe fyren med to avrevne føtter. Han var ved besvissthet (!!), og lå hylende i veikanten :(

Etter det bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle kjøre moped eller motorsykkel..

(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  21:37:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æsj. Sånt er ikke noe trivelig!

Kom selv opp i en skikkelig bilulykke som andremann for endel år siden og eneste jeg klarte og huske var varseltrekanten... Løp og løp gjennom en tunell og lant opp i en sving og satt den fra meg der. I 80 sona og vettu.... Var rimelig skjelven etterpå! Stakkar venninna mi sm satt på i bilen min satt bare og skalv og hadde røykt omtrent ti halve røyker mens jeg hadde stikki av med trekanten.....

Meldte meg på førstehjelpskurs i Norsk Folkehjelp dagen etterpå.

Må ha hjulpet veldig for har ikke vært vitne til bilulykke med værken dødsfall eller alvorlige skader siden. ;)

Nå er det uansett viktig at du får prate med noen om det som har skjedd så reduserer du risikoen for å få stress symptomer seinere.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  21:49:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har vært med på rundt 25 kurs med førstehjelp (er med i røde kors gruppa), men jammen var dette en jævlig opplevelse. Ekstra ekkelt var det at jeg kjente jenta som kjørte :(

Håper uansett det går bra med henne....

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  22:50:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spørs egentlig hva som skjer da. Om personen ligger der slengt eller om den er våken og klarer såvidt og summe seg til selv.

Om personen hadde vært slengt hadde jeg løpt bort og prøvd og snakka til h*n. Kjent etter pulsen, åpnet reima/dekselet under/på hjelmen og ringt 1-1-3 fort som faen.

Ellers er det litt skummelt og røre personen. Spessielt hode/nakke/rygg, for der er det småe bein og det kan få betraktelige mange skader om man gjør et feilgrep om kroppen.

har ikke vært borte i noe sånt selv, men har vært med og arrangert mange ulykker, både på moped og med bil.

Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
nå vet jeg ikke så mye om alvorlig skadete folk, hadde nok fått litt panikk om jeg hadde støtt på no sånt som du fortalte line kristine..usj så fælt:( du er iallfall pliktig å hjelpe til. sjekk om personen er bevisst og ring 113 så vil jeg tro de forteller deg hva du skal gjøre.

men har selv tryna på scooter et par ganger, og vet at selv om man ikke blir skadet og kan reise seg opp så er det VELDIG fint med folk som stopper og spør om det går bra og sånn, for man blir en smule skjelven..og når noen da prater til deg og sånn så er det lettere å skjønne at det gikk bra og ikke bli lei seg..:)

og IKKE stikk av... det er teit. ene gangen jeg falt var fordi jeg måtte bråbremse for en fotgjenger som kom løpende ut i veien mellom to biler..og løp videre etterpå. dust.

...:: ::..
Redigert av - Elenion den 02/06/2006 23:41:41 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  23:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ikke stopper i en bilulykke kan du få 30 års fengel og miste førerkortet forgodt. Om jeg ikke husker feil.. Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  04:26:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
30 år...? maxgrensa for fengsel er jo 21 år i norge... er det ikke?
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  09:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
21 år er iallfall livstid...
har heldigvis ikke vært vitne til noen alvorlig bilulykke selv.
har derimot vært innblandet i en bilulykke. var lite noen fikk gjort før ambulansen kom, men jeg er utrolig takknemlig for at de gadd å snakke med meg og støtte meg til tross for at jeg bare lå der og hylte.
jeg håper jeg også klarer å reagere like rolig hvis jeg først skulle bli vitne til en ulykke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2006 :  10:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
30 år...? maxgrensa for fengsel er jo 21 år i norge... er det ikke?

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Ok, jeg tror jeg husket feil. Det var iallefall noe skyhøyt.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:22:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vel, hva med hjelmen? Personen lå urørlig, og da jeg fikk av kjørebrillene gispet hun etter luft. Hjelmen var veldig trang, så jeg besluttet å få av hjelmen. Jeg vet så inderlig at den helst skal være på, men hva når personen nærmest er blå i trynet? Da er det vel bedre å få av hjelmen, er det ikke?

lino

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  11:27:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg har også hatt uttallige førstehjelpskurs, og det viktigste jeg lærte der var at "Det beste er at du gjør noe, det skal mye til før du gjør det verre!"
Dersom hun holdt på å kveles av hjelmen, gjorde du nok rett i å ta den av, ja.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:30:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Vi gikk igjennom en metode for å ta av hjelmen da jeg var med på Trafikalt Grunnkurs her nettopp. En holder rolig nakken slik at den andre får lirket av hjelmen. Så legger du armene under, slik at hodet kan ligge under der helt til hjelp kommer. Og i løpet av denne prossesen skal ikke hodet beveges mer en nødvendig.

(Dårlig forklaring - ja, vet det)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:35:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ina: Jepp, sånn vi gjorde det. Fikk hjelp av en forbipasserende, fikk lagt henne i stabilt sideleie og så sendte vi en gutt for å hente lærerne. Ambulanse kom kort tid etter.

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:38:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Var det den uykka som det sto skrevet om i GD i dag? 16 år gammal jente som veltet på moped og fikk den over seg?
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:40:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
svigerfar døde etter og ha blitt truffet av bil på motorsykkelen... han som kjørte på han var heldigvis så tilstede at han gjorde første hjelp på han.. men han døde på sykehuset senere dessverre.. han fikk skikkelig problemer etter på, han som kjørte på han.. han endte med og måtte flytte så han slapp og se mannen min hver dag.. (de kjente hverandre) jeg skulle ønske noen hadde snakket litt mer med han jeg.. og ikke bare kasta han i fengsel.. det var jo ikke akkurat med vilje..

ellers er det mest alvorlige vi har vært med på at en elg løp på oss.. men det gikk bra med elgen da.. ringte viltnemda og satt og kikket på den lenge.. he he...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.