hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - MC-ulykke...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 MC-ulykke...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:41:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kjæresten til broren min ble drept i en mc ulykke

det var fælt har aldri sett broden gråte!
ble sikkelig redd!

han snakket ikke på over en uke til oss!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:47:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ina: Jepp, sånn vi gjorde det. Fikk hjelp av en forbipasserende, fikk lagt henne i stabilt sideleie og så sendte vi en gutt for å hente lærerne. Ambulanse kom kort tid etter.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Okei, men om personen føler at h*n ikke får til å puste så er jo det riktige å ta av hjelmen.

Jeg har enda ikke vært borti noe slikt, men ser ikke bort i fra at jeg kan oppleve det i framtiden.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2006 :  11:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke ta av hjelmen. For alt du vet kan det komme vare hjernemasse ut om det var et hardt smell. Det holder lenge med å åpne dekslet og reima under. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:51:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
X-tine: Jeg følte at jeg måtte ta av hjelmen. Personen fikk ikke puste, selv om jeg tok av kjørebrillene og åpnet reima. Huff, har skikkelig dårlig samvittighet. Særlig ekkelt var det fordi jeg kjenner henne så godt.. *sukk*
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2006 :  11:53:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men om hun ikke får puste så er jo hodet OK. Men om hun hadde vært bevistløs hadde jeg ikke tatt sjansen på det! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:56:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hun var delvis bevisst (liksom litt til og fra). Uansett kan ikke jeg endre på det jeg gjorde der og da.

Bustetrollet

Skrevet - 03/06/2006 :  11:58:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sant det.. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  12:10:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Tror du gjorde det riktige.

Men det burde vært mye mer av livredning-undervisning blant annet i skolen. Hva om du ikke hadde hatt noen førstehjelpskurs og null kunnskaper om hva du skulle gjort. Synd for det som lå der da i så fall..

Men det å tenke klart å holde hodet klart i slike situasjoner er en helt annen sak. Må ta litt ekstra tak i seg selv da..Gode lederegenskaper kan også være en fordel i slike situasjoner, fordele oppgaver til de som evn skulle stå rundt.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  13:39:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Vi har heldigvis sluppet å være førstemann til en ulykke, men vi har ofte stått bak i rekka forde det har skjedd noe, bak svingen og sånn, så vi har sluppet å se noe..

takler ikke blod!!

Er dette tema på trafikalt grunnkurs?? Har ikke tatt det grunnkurset, men skal ta det nå siden jeg skal utvide lappen en hel del..

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  13:46:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Dette er tema på traf. grunnkurs ja. Heldigvis!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  20:45:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Snakket med henne nå. Hun har skadet kragebenet og kneet, samt slått seg skikkelig i hofta og i hodet (hjernerystelse). Hun kommer ikke hjem fra sykehuset med det første... Men jeg får vel tenke at det kunne gått så mye verre! ;)

LisaFi

Skrevet - 04/06/2006 :  04:04:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Om hjernemassen renner ut hvis du fjerner hjelmen, er personen sannsynlighvis så godt som død uansett.

I forhold til å beholde hjelmen på, eller ikke, er det viktigste at dere får vekk alle hindringer for å gi pasienten frie luftveier om h*n ligger der bevisstløs. Uten hjernemasse dør h*n uansett, uten oksygen inn via lungene dør h*n ogaå uansett. Men med hjelm av finnes det i hvertfall en mulighet til å sikre luftveiene på pasienten til ambulanse kommer.

Går det ikke så går det ikke, men da har man ihvertfall forsøkt å gjøre det man skal, det ansvaret man faktisk har påtatt seg gjennom det å faktisk å hente ut ett førerkort...

Men er pasienten ved bevissthet og beviselig både snakker og puster sjøl, er det bedre om du prioriterer de pasientene som ikke er i stand til å ta vare på seg selv på en skikkelig måte... Og da gjør det ikke noe om hjelmen er på ei stund til, heller..

Redigert av - LisaFi den 04/06/2006 22:08:55 Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  21:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
I fjord haust var der ein gut som er to år eldre enn meg som krasja med lettmotorsykkelen. Eg og nokre vennar frå klassa kom gåande frå butikken då me hadde vore å handla oss mat i midtfri. Der var mykje ungdommar nede i område rundt vidaregåande skulen, då både ungdomsskulen og dei frå VGS har midtfri samtidig. Han køyrde sin trimma NSR, som vanleg. Han kom i full fart ut frå den 50 meter lange vegen oppom VGS, skulle køyre gjennom eit kryss og vidare fram til rundkøyringa. Krysset er veldig uoversikteleg, og han hadde vikeplikt. Der kom køyrande ein imot, som skulle til venstre.
Guten i bilen hadde hatt lappen på bil i ei veke! Han i bilen såg ikkje guten på sykkelen, då han kom i sikkert 110 km/t.

Guten på lettsykkelen smelte rett inn i sida framme på audien, og flaug 12 meter i lufta!! Bitar av sykkelen flaug og alt! Det var heilt grusomt å sjå på. Der kom springande til saman 300 folk for å hjelpe guten som låg bevistlaud på vegen! Ein mann som jobba i vegvesenet kom tilfeldigvis køyrande og hoppa ut for å hjelpe. Og ein som driv med køyreopplæring sprang ut for å hjelpe då der berre var uerfarne ungdommar. Beinet inni venstrearma stakk langt ut (dette fekk eg ikkje sett då der var sjukt med folk som stod i vegen,og lille meg hadde ikkje sjangsen til å sjå). Der kom politi, brannvesen og sjukebil etter ei god stund. Heldigvis gjekk det bra med guten, men han har endå ikkje lært!

Forresten var det ingen av dei to i ulykka som fekk erstatning, sidan bilisten ikkje holdt vikeplikta, og han på lettsykkelen hadde trimma sykkel..

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 04/06/2006 :  22:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om hjernemassen renner ut hvis du fjerner hjelmen, er personen sannsynlighvis så godt som død uansett.
Opprinnelig postet av LisaFi

Nei, for hjelmen holder sammen tråder og ledninger oppe i hodet så den har en sjans til å overleve..
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/06/2006 :  22:33:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Om hodet klapper sammen om hjelmen fjernes er dette en person som er så godt som død allerede. Og går det å beholde hjelmen på for enhver pris,- utover det å kunne beholde frie luftveier på pasienten, dør pasienten uansett.

Oksygen først.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.