hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klaus Ferdinand Hempfling kommer til Norge!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Klaus Ferdinand Hempfling kommer til Norge!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  09:36:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopiert fra annonse på FINN.NO:

Kopi av melding:
Det blir kurs med den tyske hesteguruen Klaus Ferdinand Hempfling 21. - 23. Juli 2006, på Lykset gård på Hamar. For første gang kommer mannen bak bøkene "Danser med hester", "hestenes budskap" og "Hestens sjel/Hestepersonligheter" til Norge.
For ytterligere informasjon om kurset send en mail til Astrid Moe [astridmo@online.no]

Klaus Ferdinand Hempfling arbeider kompromissløst med å bygge en solid grunnmur der den første grunnstenen ligger i deg selv. Er det rimelig å kreve konsentrasjon av hesten når du er ukonsentrert? Er det rimelig å forvente seg arbeidsglede når du arbeider ut fra rutiner - der du kanskje til og med søker målet (resultatet) mer enn undringen og oppdagelsen?
I boken "Danse med hester" beskrev Hempfling veien til dominans uten å straffe hesten og samlet ridning på løs tøyle.

På kurset han holder nå i sommer viser og forklarer han hvordan man når startpunktet for å kunne følge denne veien, og hvordan den kan tilpasses de ulike typer hestepersonligheter. Kurset holdes på Lykset gård på Hamar.

Grip muligheten, kom og lær hvordan du gjennom å tilpasse deg, kan komme din hest i møte og skape et positivt grunnlag for samvær og trening.

Klaus Ferdinand Hempfling

Hva formidler han?

Hempfling lærer oss ikke først og fremst hvordan vi skal behandle hestene. Han gjør noe helt annet: han lærer oss mennesker hvordan vi skal fokusere innover i oss selv for å finne et indre redskap for å utvikle oss selv - for deretter å kommunisere bedre med hestene. Kort sagt kan vi kanskje kalle det fokus og innlevelse.

På en måte kan man si at han formidler holdninger og innsikt. Han viser oss kroppsbeherskelse styrt innenfra av letthet og glede. Jo mer du respekterer hesten - jo mer fokusert du er innover - jo mer vil du vise deg som en person verdig hestens tillit. Hesten føler deg. Hesten ser deg. Hesten vurderer omdu stoler på deg selv og om du er en person den kan stole på. Du kan ikke komme på Hempflings kurs for å studere teknikker - men du kan komme med et åpent sinn og suge til deg alle inntrykkene og se, lytte og lære hva denne mannen har og som han gjerne deler med deg. Du kan komme med din ydmykhet - med din nysgjerrighet og med din velvilje. Ikke minst kan du komme med dine spørsmål.

Jeg har stilt mange spørsmål, og alltid funnet en lyttende og interessert lærer. Han formidler sine erfaringer gjennom innsikt, gjennom øvelser oss deltakere i mellom, og siden i praktisk veiledning for de kursdeltakerne som har hatt med seg egen hest.

Veiledningen: Skritt for skritt
Per fra Danmark skal få veiledning. Hempfling sitter på picaderoens gjerdestolpe mens Pers hest befinner seg inne i picaderoen. Hesten støtter seg til Hempfling idet Per går inn. Kontakten mellom Per og hesten er noe distansert. Per prøver å få hesten til å stå stille ved siden av seg, men hesten hans velger å gå fra ham gjentatte ganger.

Hempfling ber Per lukke øynene, holde en arm foran seg som sikkerhet og gå rundt i picaderoen. Han ber Per holde fokus, bare fortsette å gå. Pers noe usikre skritt forandrer seg langsomt til en avslappet og slentrende holdning, og bevegelsene hans skifter fra stivhet til mykhet. Han må være aktsom - holde fokus - han kan jo ikke se noe. Hesten snur seg og stirrer på ham - venter - ser. Per fortsetter å gå. Så gjør hesten sitt valg. Han forlater Hempflings støtte og går mot Per, følger ham skritt for skritt. En tillit oppstår. Vi kan kjenne en stemning som skifter. Per går. Hesten går. I sin "blindhet" skal Per stryke hesten og løfte hestens ben. Han viser en varsomhet som utelukkende handler om å oppleve - å sanse. Hesten står helt stille og lar Per stryke seg og løfte sine ben - ett etter ett. Vi som ser på kan føle at noe forandret seg. Og vi vet hva det er: Per skiftet fokus fra å trenge noe til å undres. Han tok presset bort fra hesten ved å være helt tilstede i seg selv. Idet han mister behovet for å få noe til, får han det til. Som Hempfling selv sier: "I do nothing - it is as simple as that." Men noe gjør han: han har en stemning inni seg som er uten krav. Han bare er. Og han føler hesten, anerkjenner den og tar hensyn.

Helt tilstede
For oss som befinner oss i en verden hvor vi har lært at vi må "gjøre" noe for å få resultater - må dette enkle øves inn og praktiseres. Vi må møte oss selv. Utfordringen kan være å gå fra det kjente og inn i det ukjente - der det ukjente er deg selv. Hesten utvikler deg, fungerer som din veileder. Det er opp til deg å lytte. Ved å lære deg å bli "ingenting" blir du "ett" med hesten. Hva kan være bedre enn å komme sammen med andre og være i denne stemningen som oppstår på et slikt kurs? Da vet du hva det handler om - og du vil aldri gå tilbake dit du var. Ikke hvis du vil oppleve virkelig samspill med hester!

Basic workshop:
Fredag 21. - søndag 23. juli 2006, Lykset gård på Hamar.

Temaet er hvordan man arbeider med hestene, hvordan lederskap og kroppsspråk tilpasses de ulike hestepersonligheter og deres spesifikke behov. Slik oppnår man lettere et genuint samarbeid og de fine hjelpere vi alle etterstreber, blir mulige. Dessuten blir arbeidet ikke kun utviklende for hesten, men også for mennesket.

Det finnes tre muligheter for deltakelse. Du kan være aktiv deltaker i en mindre gruppe alle tre dager, med eller uten hest, og delta i ulike øvelser og diskusjoner - eller du kan være tilskuer kun på fredag.

DELTAKERE, TRE DAGER
Fredag 21/7 tom søndag 23/7, Lykset gård på Hamar.

Delta aktivt i øvelser og diskusjoner med Klaus og hestenes eiere i en mindre gruppe. Se Klaus og eierne arbeide med hestene.

Fredag skjer undervisning i en mindre gruppe bestående av 35 deltakere, med inntil 100 tilskuere tilstede. Du ser Klaus arbeide med alle 7 hestene i løpet av dagen. Lørdag og søndag skjer undervisningen kun i den lille gruppen. Undervisningen er fleksibel, og det gis stort rom for å stille spørsmål. Klaus vil se på relasjonene mellom hest og eier, og se hvordan de forholder seg til hverandre. Med utgangspunkt i dette gjennomføres ulike øvelser individuelt eller i hele gruppen. Avhengig av omstendighetene kan det bli spørsmål om ulike øvelser deltakerne imellom, gymnastiske øvelser eller å la noen andre arbeide med hesten. På fredag ser du Klaus arbeide hestene med en større gruppe tilskuere tilstede.

Du som deltar alle tre dager har mulighet til å tilmelde deg med hest.
TID: Kl 0930 - 1800 hver dag
ANTALL DELTAKERE: 35
PRIS: Kr. 4.500,-

TILSKUERE, EN DAG
Fredag 21 Juli, Lykset gård på Hamar.
I løpet av dagen vil du se Klaus jobbe med 7 ulike hester.
En flott mulighet for deg som ikke kjenner til Klaus Ferdinand Hempflings måte å trene hester på. Klaus beskriver hestenes ulike personligheter og karaktertrekk. Du vil se ham etablere en førstegangs kontakt og siden arbeide med dem i henhold til deres spesifikke behov.
TID: Kl 0930 - 1800
ANTALL DELTAKERE: Max 100
PRIS: Kr. 800,-

JA JA JA

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  09:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken pris!

Renate
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  09:56:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, det var ikke småtteri nei.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  10:33:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Åh fy flate så dyrt. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  10:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei fysj-a-meg for en blodpris da?!...
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 02/06/2006 :  13:00:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Var det SÅ dyrt da? Mange "guruer" som tar mer enn dette vel?

Tror kanskje jeg tar meg en tur på dette jeg, overkommelig avstand fra hjemme, til og med...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 02/06/2006 :  13:04:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
... Lisa lese mere nøye...

blir nok ikke aktuellt å ha med gampen, nei, ser jeg, men hadde nok vært interessant å overvært den fredagen, tror jeg.. Har joe en hest som egentlig er et typisk "case" for en slik en...
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/06/2006 :  13:33:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den dagen for å se på kunne jeg også tenkt meg. Jeg kjenner jo ikke til Klaus, men hadde vært gøy å se.

Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  23:27:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Si ifra dere som kommer da! Jeg har Ibbus oppstallet på Lykseth, så da må vi treffes ;-) Gå til toppen av siden

Draupne

Skrevet - 06/06/2006 :  16:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kunne jeg virkelig tenke meg!
Men bare som tilskuer i så fall, å delta var for dyrt for meg..
Får sjekke om det går an å få fri den dagen...og om det er noen fra Drammen/Askerområdet som har lyst, så går det jo an å kjøre sammen?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.