hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Panikk når den blir bindt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Panikk når den blir bindt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  11:54:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Ene hesten min får helt panikk når hun står bindt... Dette spesielt når hun står bindt alene...
Jeg har hatt henne med på Natural Horseman Ship kurs en helg, der stod hun bindt lenge, men det var andre hester rundt henne og hun virket ikke som hun syntes det var så farlig når folk om dyr sto å så på henne... Men da hun skulle bli trent til å gå på henger, fikk hun panikk... Han som holdt kurset la press på nakken hennes, og hun flakset rundt... Hun får altså panikk når hun får press på nakken... Dette skjer altså da når hun står bindt også. Man må hele tiden passe på henne om vi skal binde henne. Er vi litt uoppmerksomme, får hun panikk og river løst det som kan rivest løst... Hun har faktisk hatt så panikk en gang at hun rev løss en kjetting... En an gang da jeg ikke var i nærheten, fordi hun var på en stall hvor hun skulle bedekkes, tok de henne ut å bandt henne med tau rundt halsen... Hun klarte ikke å ryke dette tauet, men holdt på å prøve å få seg løs helt til hun hadde skadet seg så pass mye at de var nødt til å slippe henne... Da hadde hun skrapa opp begge hasene, hadde sår rundt hele nakken, hovent øye og noen små sår rundt hele.
Nå binder jeg henne kun når hun er inne i boksen hennes, med løst tau... Ute eller andre steder går det ikke... Hun gir liksom ikke noe beskjed før hun begynner å klikke heller... Han som holdt det kurset vi var på sa jeg måtte bare binde henne å slippe når hun begynte, for jeg kan jo ikke stramme eller holde igjen..Blir bare værre... Å^når jeg hadde sluppet måtte jeg ta henne tilbake igjen...

Noen som har samme problem?
Noen som kanskje har noen tips eller noe til hva man kan gjøre?
Har hatt hesten i 7 år nå, og hun har alltid vært sånn så lenge jeg har hatt henne..

nn

Afghanistan

Skrevet - 01/06/2006 :  13:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til problemet, ikke med mine egne hester jeg har hatt, men med andre. Det som er problemet med å binde en hest som ikke vil/blir egstelig, er at det kan oppstå store skader på hesten. Litt tricki problem.

Det er flere måter å gjøre dette på, men du må kjenne hesten din godt for å vite hvilken metode du skal bruke.

Enten så lar du hesten din stå bunden og lar den holde på til den gir seg av seg selv. Da må man binde i ting som den ikke kan dra med seg, som f eks låvevegger og andre ting. Et passe tykt tre er en fin løsning, og en taugrime. Denne klarer hesten mest sannsynlig ikke å ryke.
Utfallet av denne metoden er at hesten etterhvert forstår at det ikke nytter, og den vil etterhvert slutte. Den kommer jo ingen vei og gjør det bare ubehagelig for seg selv. Den er heller ikke så hysterisk at den ender opp med å skade seg selv alvorlig.

Det du kan ende opp med er jo din erfaring, at hesten faktisk ikke gir seg fordi den mister alt vettet i panikk, og holder på til den ødelegger seg selv. Det er ikke meningen at man skal ødelegge hesten sin for å forsøke å vende den til å stå bundet.

Eller så tar du det på den snille måten, og innfinner deg med at du har en hest som faktisk ikke kan bindes, i dette tilfellet når den står alene. Jeg kjøpte en fin dings på Horze til min hest. Det er en gummilenke med krok i begge ender. Den kan du feste hvor det måtte passe deg og den er elastisk. Får hesten din panikk er det ikke verre enn at gummilenken ryker og du har spart hesten din for skader og mest sannsynlig en grime også.

Det krever masse trening på å få dette til når hesten din først har fått det for seg at den ikke vil bli bundet. Du må være i nærheten hele tiden, stå ved skulderen til hesten din og vær der sammen med den. Snakk til den og prøv og roe den når den begynner å dra.

Kanskje du aldri får det til, men det er verdt et forsøk
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  20:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man binder ikke hesten i taugrima!

Hvis du ikke har råd til slik en gummidings er det fort gjort enkelt og greit og ta hyssingløkker i festene som kan ryke når hesten får panikk. Helt greit det og.

Får det nok til til slutt skal du se.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  08:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, man kan godt binde hesten i en taugrime, det fungerer helt utmerket, og det er helt opp til hver enkelt om man velger å gjøre det eller ikke. Det som er totalt galt for deg kan være helt greit for andre

Hester er forskjellige som oss mennesker, og så lenge man ser an hesten og vet hva den tåler og ikke så er ikke det noe problem.

Gummistroppen koster kr 29,- på Horze, så det er ikke all verden av investering.
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  10:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke bindt hesten i taugrime nettopp av den grunn at den sitter fast! Om andre syns det er helt okei og risikere at hesten skader seg fordi den sitter fast er opp til hver enkelt.

Det er en grunn til at det kalles arbeidsgrime og ikke bør brukes til annet enn det. Nettopp fordi den ikke ryker og legger vanvittig mye press på nakken dersom hesten prøver og trekke seg unna.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  10:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville ikke bindt hesten i taugrime nettopp av den grunn at den sitter fast! Om andre syns det er helt okei og risikere at hesten skader seg fordi den sitter fast er opp til hver enkelt.

Det er en grunn til at det kalles arbeidsgrime og ikke bør brukes til annet enn det. Nettopp fordi den ikke ryker og legger vanvittig mye press på nakken dersom hesten prøver og trekke seg unna.

Opprinnelig postet av kari anne

Les innlegget mitt litt mer grundig så slipper du å argumentere om bruk av taugrime
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  11:12:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
I boken "Hästmassage och markøvningar" (finnes også på norsk, jeg har den på svensk, heter noe sånt som hestemassage og bakkearbeid) av Linda Tellington-Jones finner du tips til hester som ikke liker å stå bundet. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  11:14:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med "Birre" (hvorfor byttet du navn.. hjelp he he)
Hadde en kaldblods på for som hadde lært og slite seg. Teknikken var å stå stille for så å "bli redd" uten noen grunn og så kaste seg bakover med voldsom kraft.
Det var mye mer farligere både for han og omgivelsene!!
Vi var på kurs med Nette bådal og jeg fikk akkurat samme tips som Birgitte gir her.
Har du en taugrime og feks et tre, sett fast hesten og vær HELT sikker på at den ikke kommer løs. Tauet må selvfølgelig ikke være så langt at den kan vikle seg inn.
Hesten vil kaste seg bak i tauet og sikkert virke både redd og "panikkartet" men gir seg når han kjenner han sitter fast. Har enda til gode å se en hest som klarer å slite av seg selv hodet...
Med min gjorde det jeg det EN gang (selvfølgelig var jeg der og overvåket) Det gikk voldsomt for seg i 20 sek. så gav han opp. Etter det prøvde han seg ikke mer og jeg har spart meg selv for maaange grimer og leiebånd og andre for redselen når det kommer en løs hest gallopperende.
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  11:25:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg byttet navn fordi Birre var bare noe jeg kom på når jeg opprettet profilen i mangel av noe annet... Men så synes jeg det er greit å få frem navnet mitt, Birre høres liksom så "flåsete" ut...

Skal jeg bytte tilbake???
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  11:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig med "Birre" (hvorfor byttet du navn.. hjelp he he)
Hadde en kaldblods på for som hadde lært og slite seg. Teknikken var å stå stille for så å "bli redd" uten noen grunn og så kaste seg bakover med voldsom kraft.
Det var mye mer farligere både for han og omgivelsene!!
Vi var på kurs med Nette bådal og jeg fikk akkurat samme tips som Birgitte gir her.
Har du en taugrime og feks et tre, sett fast hesten og vær HELT sikker på at den ikke kommer løs. Tauet må selvfølgelig ikke være så langt at den kan vikle seg inn.
Hesten vil kaste seg bak i tauet og sikkert virke både redd og "panikkartet" men gir seg når han kjenner han sitter fast. Har enda til gode å se en hest som klarer å slite av seg selv hodet...
Med min gjorde det jeg det EN gang (selvfølgelig var jeg der og overvåket) Det gikk voldsomt for seg i 20 sek. så gav han opp. Etter det prøvde han seg ikke mer og jeg har spart meg selv for maaange grimer og leiebånd og andre for redselen når det kommer en løs hest gallopperende.
Mvh Helen

Opprinnelig postet av Harneshaug

Akkurat det du beskriver her er hesten til venninden min. Hva i alle dagers navn og gummi rike kommer det seg av, at hesten står som et prakteksempel på nabogården, men ikke hjemme på sin egen gård?

Da forstår man jo at det ikke er redsel i ordets rette forstand, men tulling og tøysing fra ende til annen. Hun har slitt i stykker dusinvis av grimer og leietau, til og med tre bord på låveveggen har hun klart å dra løs. (Det var festet en jernring i veggen for å binde henne der.)

Så Aud fikk arve taugrimen min, treet hadde hun selv på gårdsplassen, og hesten hennes fikk fort en fast plass ved det treet. Passe lengde på tauet, og der har hun fått stå å rive og slite helt til hun har skjønt at det ikke nytter.

Ingen skader på folk eller fè, låven står også oppreist og hesten har forstått at det er bare å innfinne seg med at hun må stå bundet på denne gården også...

Vi må ikke lage problemene større enn de er i den tro at hesten er laget av krystall fra Hadeland og vil trenge psykiatrisk hjelp etter en liten runde.

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  11:46:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm...
Jeg må faktisk si at jeg er meget skeptisk til å binde en hest slik at hesten selv er det svakeste punktet.
Får hesten fullstendig hetta og drar hardt nok eller feil, vil tilslutt noe ryke, og da kan man fort risikere at det er hesten som ryker. Etter det jeg har hørt (lurer på om det var Kelly Marks?) at knekte hestenakker ikke er et helt ukjent konsekvens..
Sånn generelt, i følge veterinærer, equiterapauter og hestemasssører, finnes det utrolig mange hester med nakkeproblemer etter at de f.eks. har rykket hardt i leietauet og fått en skikkelig trøkk i nakken.

Til debattstarter;
Kanskje du kan prøve å lære hesten å stå stille, slik at du kan stå og holde den i leietau mens du holder på med den, eller kanskje det går ann å 'klikke vekk frykten' ved hjelp av klikkertrening?

Eller så kanskje du rett og slett må infinne deg med at du har en hest som ikke kan bindes..

Hørte en historie en gang om Mark Rashid. Han fikk en gang en hest som fikk panikk hver gang den ble bundet. Rashid fant ut at han her hadde en hest som han ikke kunne binde, og lærte den å stå stille uten å bli bundet. En stund etterpå kom det noen som ikke visste at hesten ikke kunne bindes, og bandt den fast. Hesten sto helt stille. Til alles forbløffelse. Den trengte kanskje rett og slett litt tid på seg?

Vel, uansett hva du velger å gjøre, så lykke til!
Dere finner nok ut av det :-)

Edit på grunn av at jeg sølte noe skikkelige klissete greier i tastaturet i går, derfor skriveproblemer i dag.. Tilgi meg mine leifer...

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 02/06/2006 11:48:48 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  13:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.

Enten så lar du hesten din stå bunden og lar den holde på til den gir seg av seg selv. Da må man binde i ting som den ikke kan dra med seg, som f eks låvevegger og andre ting. Et passe tykt tre er en fin løsning, og en taugrime. Denne klarer hesten mest sannsynlig ikke å ryke.
Utfallet av denne metoden er at hesten etterhvert forstår at det ikke nytter, og den vil etterhvert slutte. Den kommer jo ingen vei og gjør det bare ubehagelig for seg selv. Den er heller ikke så hysterisk at den ender opp med å skade seg selv alvorlig.

Det du kan ende opp med er jo din erfaring, at hesten faktisk ikke gir seg fordi den mister alt vettet i panikk, og holder på til den ødelegger seg selv. Det er ikke meningen at man skal ødelegge hesten sin for å forsøke å vende den til å stå bundet.

Eller så tar du det på den snille måten, og innfinner deg med at du har en hest som faktisk ikke kan bindes, i dette tilfellet når den står alene. Jeg kjøpte en fin dings på Horze til min hest. Det er en gummilenke med krok i begge ender. Den kan du feste hvor det måtte passe deg og den er elastisk. Får hesten din panikk er det ikke verre enn at gummilenken ryker og du har spart hesten din for skader og mest sannsynlig en grime også.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Jeg forundres lettheten til løsninger og som i tillegg er motstridende...

Enkelte ting er ikke en smaksak...men faktisk bare en gyllen regel.
Dersom en vet at det å binde en hest som kan legge seg faktisk kan skade hesten så stusser jeg over at en alikevel anbefaler denne metoden. Er det så forbanna viktig å binde den hesten at en vil risikere å ødelegge hele atlasen og nakken til hesten, som igjen kan føre til strekk og spenninger i hele kroppen, for ikke å snakke om strekte muskler og sener i selve nakken, hodepine og sår...at hesten ALLTID vil ha misstillit til å bundet, at hesten får vondt og blir redd??? Dette minner meg om gamle gode tankegangen.. Vil du ikke så skal du...

Og, alle som har hatt taugrime som sitt verktøy med hest og som har fått med seg noen gode kurs gjennom årene vet at en aldri binder en hest i taugrime, av den enkle grunn at den IKKE ryker og kan lage skader..

Det å stå bundet for en hest er faktisk en tillitssak. De aller fleste hester ville hatt problemer med det dersom de fant ut at de satt dønn fast, og ville da forsøket å slite seg løs.

Mitt råd er:
Da tydeligvis den snille måten med også den eneste måten i mine øyne..
Først må hesten trenes for å vike for trykk, følge trykk og stå rolig. Har du en hest du kan styre frem, tilbake og til siden , som følger trykket begge veier så vil en hest forhåpentligvis følge trykket fra tauet frem igjen for så stå rolig. Under trening av slikt så bør ikke hesten være ordentlig bundet. Tren også på å stå rolig løs som Ildfuglen skriver.
Bind en stump hyssing i bolten, ringen eller den tingsten du binder leietauet i. Fest deretter leietauet i hyssingen. Det bør være naturmateriale og ikke nylontau eller høytråd. Slik kan man trene hesten på å bli fortrolig uten at den vil skade seg dersom den skulle få panikk og spennet i tauet skulle bli stramt veldig fort. Det ville da røket umiddelbart og hesten vil beholde roen. Man kan da prøve på nytt til hesten er fortrolig slik at den kan stå alene en tid. Har man en hest som er helt ekstrem så kan det lønne seg å starte inne i boksen slik at man ikke har en panisk hest som løper rundt på tunet etter å ha slitt seg. Hyssingen vil uansett ryke fort og hesten vil ikke rekke å steile, sette seg eller ramle.

Jeg mener en alltid bør ha hyssing i enden der tauet bindes men noen hester er helt fortrolige med å stå bundet og en føler seg ganske trygg på at det er greit å binde rett i bolten. Jeg bruker imidlertid alltid lærgrime på hestene mine, nettopp av den grunn at det er naturmateriale og vil ryke, mens nylon ryker ikke før det ryker i ringene eller festene og da kan det allerede være for sent...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/06/2006 13:23:47 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  13:31:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

Vi må ikke lage problemene større enn de er i den tro at hesten er laget av krystall fra Hadeland og vil trenge psykiatrisk hjelp etter en liten runde.

Du har nok aldri sett røntgenbilder av nakken til hester som har vært utsatt for nettopp denne læremåten... Eller hørt uttalelser fra terapauter og massører.. Hadde du gjort det så tror jeg nok at du hadde sagt noe annet enn krystall...

Jeg trodde hestenasjonen Norge hadde fulgt litt med de siste ti årene men der tok jeg visst feil gitt....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/06/2006 14:33:02 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  13:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var da en voldsom reaksjon, dårlig humør i dag Oleo? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  14:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var da en voldsom reaksjon, dårlig humør i dag Oleo?

Jeg må le litt... Du reagerer på det jeg har skrevet her som overhodet ikke er noen reaksjon eller har noen ¨ovenfraogned¨ holdning men snarere en mening jeg har. Hvordan kan du tolke om noen er i dårlig humør fordi en motsier og stiller spørsmålstegn til ting som blir skrevet? Men du regerer ikke på debattør sine utspill i debatten om Hacamore som jo er direkte i sinne og irritasjon over oss andre på forumet...?? I stedet angriper du meg igjen og skyver det hele over på meg. Hvor er logikken?? Har du bestemt deg for å ikke like meg og mine svar kanskje? Det blir litt usympatisk og lite diplomatisk spør du meg....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  15:11:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri i verden bundet en hest i taugrimen. Smør deg med tålmodighet og bruk den snille metoden; det betaler seg i lengden :-) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.