hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bensinpris osv.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Bensinpris osv.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:32:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fant ikke noen bra overskrift ;-)

Kan noen gi meg en overslagspris på hva bensin for 150 mil +/- blir? En normal trekke-hest-bil tenker jeg, med hest bak, vinterføre (jeg har overhodet ikke peiling på bil, så om jeg her spør etter noe som er helt umulig å svare på, så husk det. ;-))

Flokus

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange liter er det?
Er i mitt kreative hjørne, trenger ikke kalkulator for å regne matteoppgavene mine! ..
Okeii..

La oss si at det koster 11,35 for liter'n for 95/98 blyfri.

Jaa.. Kan hende jeg ikke har forstått spørsmålet ditt, da, eller er helt på villspor.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:41:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tenker mer på hvor mye bensin som går med for å kjøre så langt og hvor mye dette koster til sammen ;-) Om det finnes fler forskjellige størrelser på tanker, så ta utgangspunkt i en helt vanlig trekke-hest/familiebil.

(Jeg har ikke snøring på bil)
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:48:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Du har ingen aning om hvor mye denne bilen forbruker pr. mil i vanlig fart da?

Kanskje hadde det vært en idè å spurt på f.eks. en bilforum isteden? ;)

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:51:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ringer Pappa! Neste gang tar jeg 50/50 xD
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:57:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Mari: Bilforum? Neh. Her spør vi da om alt fra p-piller til riving av hus, så hvorfor ikke bil også? ;-)
Ellers har jeg ingen peiling på sånt, siden jeg ikke vet hvilken bil det blir snakk om. Men ta en helt vanlig familiebil som kan trekke hest, f.eks. Passat Wagon (sånn type bil)?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:05:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hehe, er jo en sjanse for at noen har peiling? ;) Kan spørre fatter'n jeg, han er selvutnevnt ekspert på sånt. :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo veldig mye som virker inn; motorstørrelse, føre, temperatur, vekt på henger, diesel/bensinmotor, om bilen er ny eller gammel...

Min lille Peugeot 306, 95-modell, bruker ca 0,5 - 0,7l pr mil. Hvordan jeg kan komme fram til noe svar på ditt spørsmål ut fra dette, vet jeg ikke. Om jeg skal foreta en vill gjetting, så kanskje 1,5l pr mil, iallefall ikke mer...eller? Noen som har mer peiling enn meg?

Dersom den bruker 1,5, og man regner bensinpris på ca. 12 kr (litt i overkant av prisen her, men det svinger litt opp og ned), så bruker du; 1,5l*150mil*12kr=2700kr på turen din...men ta dette med en klype salt, da jeg ikke egentlig vet hva jeg snakker om.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
kommer an på hvor mye bilen går på mila.. min bmw går 0,8 men en 4x4 trekk hest bil på vinterføre går vel mindre?
jeg pleier å regne sånn sirka 700km på en 60 liters tank som koster ca 680kr, gang det med to så har du 140 mil. Forbruket er forskjellig etter bykjørsel eller langtur. Jeg bruker mye mindre når jeg drar til DK enn mine daglige opp til hesten turer :) så et sted mellom 1500,- og 2000,- så er du godt dekket inn vil jeg mene etter både biltype og føre.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... åpenbart ikke jeg heller :) Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da sier vi at det blir i lang underkant av 3000 kanskje? xD

edit: kom frem til 956,50 kr jeg.. Tok utgangspunktet på Batta's bil
edit2: bruker bilen din 0,5L eller 1,5L på en mil, Batta?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 31/05/2006 15:26:17 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  15:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk nettopp høre fra borti kroken her at man bør regne rundt 1.5 l på mila, selvsagt avhengig av hva slags bil (f.eks. amerikanere er bensinslukere) og hvor tungt den skal dra.
Sier han, jeg har ikke snøring. Ha'kke engang sertifikatet, jeg.. ;-)

Jepp, Silje.. Det heter ikke 'Mellom himmel og jord' for ingenting! Det er ikke åntli' forum før man har diskutert kattefødsler og husriving :D
Spørsmålet er bare om man tør dra igang en ny prevensjonstråd.. Har jo noen spørsmål..

Edith; kom visst litt for sent. Sånn går det når man lager mat og skriver eksamen samtidig!

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 31/05/2006 15:28:05 Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
GJØR DET RENATE!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:33:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Okei, så alt mellom 1000 - 3000 kan bli aktuelt?

Som jeg sa; jeg har ikke peiling på bil, ta derfor utgangspunkt i en helt vanlig familiebil som kan trekke hest. Jeg nevnte også føre, nemlig vinterføre. Hvor tungt? Tja, henger + 8-9 mnd. islandshestføll ;-)
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da sier vi at det blir i lang underkant av 3000 kanskje? xD

edit: kom frem til 956,50 kr jeg.. Tok utgangspunktet på Batta's bil
edit2: bruker bilen din 0,5L eller 1,5L på en mil, Batta?

Opprinnelig postet av Ojdiis

Min lille sånnen

bruker ca 0,5 - 0,7l pr mil, avhengig av om det er vinter eller sommer, og om det er by- eller langkjøring.

Den Formossissima nevnte som eksempel er en slik en, ca

Med andre ord; den er større enn min, og skal i tillegg trekke en hel henger med hest på vinterføre. Den vil derfor bruke adskillig mye mer enn min lille fis

Min bil: 0,5 l
Formossissima sitt tilfelle: 1,5l (min gjetting)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
har nettopp hatt en liten prat med ingeniørene her poå jobb (glupiser på tall) det var jo ikke måte på hva de kunne finne ut av.. men rundt regnet 2500 så er du dekket med mindre du skal kjøre et monster av en amerikaner, masse sving og masse seitrekk, sikker på det er bensin og ikke diesel, diesel trekker mye mindre, størrelse på henger, vekt på lasten (gikk ut fra det var Tindra) så vi regnet med max 1000 kg totalt. og da kan man bruke mange bilder til å dra :) type bil? og hvor mye den går på literen, og kjøreforhold og vekt.. går for 2500-3000 så er du på den sikre siden.. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.