hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bensinpris osv.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Bensinpris osv.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:43:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Batta: Kan din bil trekke hest på vinterføre? Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:55:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Batta: Kan din bil trekke hest på vinterføre?

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Det tviler jeg sterkt på Hvordan det?

OT: jeg hadde rettest først Hihi
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  16:01:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av batta

Du kan da det viss du bruker timer før du skal legge ut på tur, feks ta på kjetting, feste hengeren goodie, og få hesten inn på hengeren..
Øøh ja..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  16:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av batta

Du kan da det viss du bruker timer før du skal legge ut på tur, feks ta på kjetting, feste hengeren goodie, og få hesten inn på hengeren..
Øøh ja..

Opprinnelig postet av Ojdiis

Tror bilen min hadde satt seg på bakbeina (bakhjula?) om den måtte trekke en så stor henger.

Hvis jeg ikke tar helt feil er den ikke lovlig til det heller...tror jeg kan trekke liten henger, som jeg kan kjøre med vanlig B-lappen, med andre ord ikke en stor hestehenger.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  16:37:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
henger må ikke være tynge enn bil, bil og henger må ikke veie mer enn 3500kg på B. Det er vanskelig å finne en bil som klarer å trekke såpass som hest og henger (1500-2000 kg ifølge vognkort) som ikke må være tyngre enn bilen og stadig holde seg under 3500, noen som har klart det?

BE kan du kjøre bil opp til 3500kg og en henger etter hva som står i bilens vognkort f.eks 2000kg
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  16:57:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den som evt. skal kjøre kan kjøre lastebil o.l, så da har man vel BE? Så førerkortet er vel ikke egentlig noe problem.
Men altså.. Personen jeg tenker på vet ikke en gang at det er hest på gang, og jeg tro neppe han blir veldig glad når han finner ut av det. Derfor tenkte jeg det kunne være fint å finne ut hvor mye man må ut med i bensin, så jeg har noe å lokke med.

Det skal for øvrig ikke trekkes hest 150 mil, kun.. tja.. 40 av dem. ;-)
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  17:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da blir det jo straks mye billiger, hvertfall om ikke hengeren heller skal være med mer enn det hesten skal.

Uten henger/hest, kan du nok regne litt mer enn min bil som utgangspunkt, kanskje 0,8l pr mil?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  17:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lastebil er C og CE med henger. B er kun bil opp til 3500kg BE er med henger. C1 er opp til 7500kg (liten lastebil), C1E er liten lastebil med henger, D1 er minibuss, D1E er minibuss med henger, D er buss, DE er buss m. henger, CE er og stor lastebil (semi)

I dette tilfellet er det ikke hesten som er tung å trekke :) Tindra veier vel ikke stort..kun hengeren og den gir vindmotstand og det sluker og bensin. Egenvekten på en heste (dobbelt) henger er rundt 700Kg.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  17:41:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kan man kjøre henger med C/CE, da? Jeg kan ikke detta jeg *fruste*
Men altså, jeg er ikke helt borti natta om jeg tipper rundt 2000 for 150 mil, hvorav 40 er med hest og henger, og 40 tilbake med henger?
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  21:07:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
æsj... jeg skulle skrive inn med engang emnet kom jeg... det kom noe iveien og jeg rakk det selvfølgelig ikke... *argh*
jaja... menmen... skriver alikevell jeg! så det så!!

tar utgangspunkt i bilen til x`n min jeg da... den hadde fint klart å trekke en stor hestehenger.

det er en chevrolet blazer S10, 4x4. (90 modell tror jeg...)
til vanlig går den på 1,2-1,3 mila, bykjøring. og ca 0,9-1,0 mila landeveiskjøring.
og med hengerkjøring på vinterføre, bruker man vell også 4x4, samt tung henger, så det vil si litt økning i bensinforbruket... så... hmm... grovt regnet;
1,6-1,8, bykjøring. og 1,3-1,5 på landeveiskjøring...
går ut ifra bensinpris på 12,- (litt i overkant, men siden det varierer så mye...)

bykjøring; 12x1,7x140=2856
landeveiskjøring; 12x1,2x140=2016.

så ifølge mine beregninger vil man med en chevrolet blazer S10 4x4 med henger på vinterføre bruke 2856 på bykjøring, og 2016 på landeveiskjøring.
dette er jo vell og merke en amrikaner da... selv om den sluker mindre bensin enn gjennomsnitts-Amcarene. og du skal sikkert ikke kjøre 140 mil- bykjøring...
så jeg ville ha regnet mellom ca 2100-2600, med denne bilen...

nå syns jeg egentlig jeg var flink jeg! :)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  21:28:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk ;-) Store spørsmålet blir likevel.. Kommer pappa til å gå med på dette? Kommer pappa til å overleve det hjerteinfarktet han får når jeg sier at jeg har kjøpt meg hest? Kan pappa overhodet kjøre med henger? *Klø seg i hodet* Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  21:29:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
hehe, har du ikke fortalt at du har kjøpt hest? :D

vis han bildet med en gang, så smelter han sikkert fullstendig og vil gjerne kjøre den:)

...:: ::.. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  21:31:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hvis du skal låne en bil av noen, så er det nok rett og rimelig at du betaler den taksten som man får kjøregodtgjørelse for. Tror det ligger på mellom 2,5 til 3 kr, avhengig av hvor langt man kjører. Denne taksten tar med seg litt mer enn bare bensinen, f.eks forsikring, slitasje osv...i tillegg må du evnt beregne bommpenger/ferjepenger, avhengig av hvor du skal kjøre. det er ikke bare bensinen som koster når man kjører bil...

Så da kan du regne 150 mil =
1500 km * 3 kr= 4500 kr. (pluss evnt andre avgifter..)

Du har forresten lov til å kjøre bil og henger som til sammen veier opptil 3500 kg. Dvs at du mest sannsynlig kan kjøre bil, henger og et føll med vanlig B-sertifikat.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  22:20:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hehe, har du ikke fortalt at du har kjøpt hest? :D

vis han bildet med en gang, så smelter han sikkert fullstendig og vil gjerne kjøre den:)

Opprinnelig postet av Elenion

Nei. Jeg har ikke så mye kontakt med min far ..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  22:23:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
AAA: Uten å gå for mye inn på familiære forhold, så er det ikke rett og rimelig at jeg betaler noe som helst over for min far. Dessuten er, så vidt jeg skjønner, 4500 langt over det man ville betalt for en travtransport, selv om denne bare går en vei.

Teknisk sett skal hesten bare fraktes en vei, så for meg er det egentlig ett fett hva som skjer de resterende 110 milene, men jeg tenkte å være grei da, i tilfelle det blir aktuelt, siden han da må kjøre fra Nord-trøndelag -> Oppland -> Trøgstad -> Oslo og tilbake.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.