hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Muligens...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Muligens...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  15:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Litt dom overskrift, ja...menmen...
Eg var med Fjellvåks eiger og han samboer å satte opp gjerder i går. så sa eg at eg og en annen hadde tenkt å ri Fjellvåk, og den fjordhoppa eg har drevet litt på med til fjells til sommeren. Så plutselig plompet han ut med at eg kunne jo sprørre hoppas eiger om hun kunne stå her sammen med fjellvåk og di på beite i sommer.
Noe eg har kjempe lyst til. nå står hun aleine på beite (noen sauer?) uten selskap, mens her nede kan hun gå sammen med: en 1 årig hingst, 2 (eller 3) hopper og en vallak. Og det kommer sikkert flere i løpe av sommeren. Fjellvåk har hun møtt før, da hun var drektig med hans føll (som senere måtte avlives, pga at han ble så vill, eigeren(jenta) reiste utenlands, rundt om i verden, og fikk ikkje trent føllet) så det blir vel nesten som eg har henne på for, trener henne og rir turer sammen med folk. så har vi to hester å ri på. Så er det dette med kordan eg skal ovetaler eigere og mine foreldre. har dere tips eller meinger?
hoppa kommer til å få en flott sommer, det er eg sikkert på, så eg har så lyst, og skal eg på ferie så står hun jo på beite uansett... og beite er gedigent. dette ble litt fjortis skrevet (syns eg) men eg håper dere fattet pointet. kordan skal eg overtale? nemte det for mamma, men hun sa at hun ikkje kunne tenke akkurat da() men hun sa da ikkje nei... tror heller ikkje det blir noen kostnader på eigerene. Tips?

Tillit og respekt er ikke det samme:)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  16:16:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tja, det ville jo vært mye hyggeligere for henne med selskap av andre hester isteden for sauer.. Hun vil sikkert trives mye bedre da. Det er jo et argument =)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 30/05/2006 :  16:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Litt dom overskrift, ja...menmen...
Eg var med Fjellvåks eiger og han samboer å satte opp gjerder i går. så sa eg at eg og en annen hadde tenkt å ri Fjellvåk, og den fjordhoppa eg har drevet litt på med til fjells til sommeren. Så plutselig plompet han ut med at eg kunne jo sprørre hoppas eiger om hun kunne stå her sammen med fjellvåk og di på beite i sommer.
Noe eg har kjempe lyst til. nå står hun aleine på beite (noen sauer?) uten selskap, mens her nede kan hun gå sammen med: en 1 årig hingst, 2 (eller 3) hopper og en vallak. Og det kommer sikkert flere i løpe av sommeren. Fjellvåk har hun møtt før, da hun var drektig med hans føll (som senere måtte avlives, pga at han ble så vill, eigeren(jenta) reiste utenlands, rundt om i verden, og fikk ikkje trent føllet) så det blir vel nesten som eg har henne på for, trener henne og rir turer sammen med folk. så har vi to hester å ri på. Så er det dette med kordan eg skal ovetaler eigere og mine foreldre. har dere tips eller meinger?
hoppa kommer til å få en flott sommer, det er eg sikkert på, så eg har så lyst, og skal eg på ferie så står hun jo på beite uansett... og beite er gedigent. dette ble litt fjortis skrevet (syns eg) men eg håper dere fattet pointet. kordan skal eg overtale? nemte det for mamma, men hun sa at hun ikkje kunne tenke akkurat da() men hun sa da ikkje nei... tror heller ikkje det blir noen kostnader på eigerene. Tips?

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk

Litt OT, men er det så lurt å sette en hoppe sammen med en årings hingst? Jeg vet ikke når hingstene blir kjønnsmodne, men trodde det var ganske tidlig?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  16:48:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ida.. hold hingsten laaangt vekk fra hoppene.. den kan i teorien drive på.. men i 18 mdr alderen er den "klar" hadde ikke turt der der jeg.. men ellers god ide med å samle hestene, send heller åringen til hingstebeite i Vikedal :) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  22:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oooops!
IKKE hingst sammen med hopper - uansett!
Har hørt om mange "ulykker" hvor "den søte lille åringshingsten" er synderen.
Ja, til og med at en åringshingst bedekket sin like unge halvsøster - OG det ble føll!

Dette er ikke noe lurt å "tro" at det går greit, altså!

KUN godkjent avlshingst kan gå sammen med hopper som den er godkjent til å bedekke - enkelt og greit, ikke sant?
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  12:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil også fraråde hingst med hopper, uansett alder.

Har sett hingst på under året som prøvde seg på å bedekke hopper, og de stilte seg villig opp og spruta som bare det. Den som var absolutt verst var mora til hingsten selv. Så, NEI, ikke hopper sammen med åringshingst.
Gå til toppen av siden

Welly
» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  17:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ja, nå blir det for mye sett på det med hingsten, og ikkje hva detbattskriver skrev i første omgang. Eg er sikker på at di selv har en greie på stallen eller beite, så det blir jo ikkje deres problem, debattskriver spurte om noe og eg svarer: Give it a go!!! Skader ikkje å prøve. det med hingsten, For alt vi vet, så er det ikkje noe problem, og at alt er under kontroll, for dette vet vi ikkje noe om, og det var ikkje sånne synspunkter debattskrive vi ha tror eg. Welly gikk da med en hingst før eg fikk henne, og hingsten var i overkanst av et år. Give it a go, rpør eigeren, virker ikkje som denne jenta bryr seg så mye om hesten sin uansett.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  00:13:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Poenget er at det KAN gå, men det kan også IKKE gå, og det er jo det som er skummelt, og som man vil unngå. Derfor, ikke slipp hoppe med ettårig hingst. Det er ikke noe man sier "skader ikke å prøve" til.

Du kan ende opp med å ha gjort noe ulovlig..

Redigert av - Ragnhild E den 02/06/2006 00:14:23 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 03/06/2006 :  01:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan går det ida? Har du fått overtalt mor og hesteeiger om å få låne hesten? Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  23:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan går det ida? Har du fått overtalt mor og hesteeiger om å få låne hesten?

Opprinnelig postet av tebj0

Hei!
Joda, det går. Har spurt pappa, å han sa det ikkje skadet å spørre, di biter ikkje:P men nå har det vert bryllup der oppe, så eg har ikkje spurt men når eg tenker etter, så har di vel ingen særlig grunn til å si nei, eg handterer hesten og trives... men ho kommer til å ha det kjempe fint:) så eg satser på å spørre...men det haster ikkje...:):):)

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.