hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tørre høver, vanskelig å beholde skoa på...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Tørre høver, vanskelig å beholde skoa på...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  19:08:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Ene hesten min har ganske dårlige høver.
Jeg har nå begynt å gi biotin og smører en salve på høvene som hovslager anbefalte. Noen som har noen andre tips?? "Kjerringråd"?

-Azze-

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  20:59:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Prøv oog blande litt oliven olje inn i foret til hesten. Det har hjulpet! Ikke så mye men litt, nå mente jeg hvor mye olje som skulle oppi foret..:D

Håper du får noen tips som virker.

P.S. Det kan ta ei stund, men det har virket til meg

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  22:21:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvilken salve var det hovslageren din anbefalte deg da?
Beate & Alger Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  11:16:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken salve var det hovslageren din anbefalte deg da?

Opprinnelig postet av Krogstad

ehe, husker ikke det navnet akkurat nå...
Er i en rød bøtte... Lyst fett eller salve...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  16:03:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har du vurdert en periode uten sko? Gjør underverker med hovkvaliteten. Dersom hesten stort sett oppholder seg på tørt underlag, kan det også hjelpe å la hesten bade høvene sine litt hver dag. Et tips er å "oversvømme" drikkeplassen på beitet/luftegård, slik at hesten står i vann noen minutter hver dag. Det kan enkelt gjøres ved å la vannslangen ligge ute i bøtta el. og renne litt. Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  19:41:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant dette kjerringrådet på Dyrenett.no. Vet ikke om det virker, men kanskje verdt å prøve? Gjør du det så hold oss oppdatert så vi finner ut om det funker da. :)

* Hvis hesten mister skoen like etter at de er satt på, eller har sprø eller sprukne hover, kan du gi den 2 spiseskjeer gelatinpulver hver dag i et par måneder.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:49:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det med gelatin har akkurat vært oppe til diskusjon og ble ikke anbefalt da gelatin er laget av oppmalte griseknoker (om jeg ikke husker helt feil da?) I alle fall animalsk.
Salven Concrouisine er veldig bra!
Om det er bare i sømkanten de knekker kan du ha på Tuff Stuff. Ellers er jo selvfølgelig det beste å fukte høvene til hesten med vann (som Frøya sa)...
La den stå en stund i vann for dag, lei den i hav om du har mulighet, bruk soaker boots om du har store problem eller bøtter (rimeligre om du har rolig hest)
La den stå i vann når du forer så står han roligere (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  00:45:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Harneshaug : lurer litt på dette Tuff stuff jeg. Har du prøvd det? Hesten min har en bitteliten sprekk nederst på hoven, fliser seg litt der også. Er det sånn at jeg kan bruke Tuff Stuff for å hindre at det sprekker mer eller?? Er det ett slags lim? *lurer fælt*
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  01:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he.. i følge produsenten- ja...
Det gjør hoven hard, men om den mangler fukt er jeg redd den stenger ute mer enn lukker inne, om du skjønner (-:
Jeg brukte den på min egen hest før jeg kapitulerte og han ble barfothest.
Han fikk veldig mye små sprekker fra sømmen og ned mot skoen og disse "stoppet" jeg med TS.
De fortsatte i alle fall ikke over sømmen og jeg det sluttet å falle av biter.
Jeg har jo den troen om at hoven er i riktig kondisjon og rett skodd skal de ikke sprekke, men for Ulskaug fikk jeg ikke noe annet enn TS til å virke. Nå er han barfot, enda bare på 4 mnd. så en del igjen... Det skjer enda at høvene fliser seg nede, selv med rett trim og roll, og da pensler jeg på TS så holder de seg til neste trim.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  10:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et tips mot tørre høver er å bytte ut flisen i boksen mot torv!

Etter at jeg begynte med dette har hestene fått mye seigere høver av bedre kvalitet.

Torv trekker også bedre til seg fuktighet, er billigere, bedre gjødselkvalitet, ligger mer stabilt i boksen, osvosv.

Anbefales !

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  10:30:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du vurdert en periode uten sko? Gjør underverker med hovkvaliteten. Dersom hesten stort sett oppholder seg på tørt underlag, kan det også hjelpe å la hesten bade høvene sine litt hver dag. Et tips er å "oversvømme" drikkeplassen på beitet/luftegård, slik at hesten står i vann noen minutter hver dag. Det kan enkelt gjøres ved å la vannslangen ligge ute i bøtta el. og renne litt.

Opprinnelig postet av Fröya

Hei hei og takker for svar, av mange :)

Han får ofte badet høvene sine, han elsker vann og oppsøker det så ofte han kan :) Som oftest er det han som tar seg av arbeidet å helle ut vanndunkene sine! :) He he...

Det med å ta av han skoene tørr jeg rett og slett ikke gjøre. Han har stått uten sko når han har mistet sko. Det har endt med halt hest og høver som egentlig ikke eksisterer lenger...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  11:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Etter at jeg begynte med dette har hestene fått mye seigere høver av bedre kvalitet.

Torv trekker også bedre til seg fuktighet, er billigere, bedre gjødselkvalitet, ligger mer stabilt i boksen, osvosv.

Anbefales !

Opprinnelig postet av Tone_

akkurat dette lurer jeg og litt på om skal prøve.. hva koster det og er det vanskelig å få tak i?

Noen som har prøvd Hamp som underlag? siste nye i DK.. (uten cannabis altså)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  23:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Anbefales !

Opprinnelig postet av Tone_

akkurat dette lurer jeg og litt på om skal prøve.. hva koster det og er det vanskelig å få tak i?

Noen som har prøvd Hamp som underlag? siste nye i DK.. (uten cannabis altså)

Opprinnelig postet av Lopke

Det er ganske lett å få tak i. Der jeg kjøper torv (på http://www.hoyogspon.no/ -har lager på Sandnes og Karmøy) koster 160L torv 65 kr. En kan også kjøpe torv blandet med 30% spon, da koster det +5 kr ekstra. Se øvrige prislister på nettsiden..

Er veldig fornøyd med torven, merker når jeg gjør rent at jeg bruker mye mindre strø. Det er bedre for luftveiene til hestene også (støver ikke) og veldig mykt og godt for hestene å ligge på..

Edit for direktelink om torvstrø: http://www.hoyogspon.no/prod_torvstro.aspx?cat=prod

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 31/05/2006 23:06:49 Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  23:10:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
har hørt at hovfett å sånne ting ikke er bra for høvene,,,jeg bruker tran det funker fint
Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  23:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ble brukt torv i talle til hest der hvor jeg hadde hest oppstallet tidligere. Litt spesielt opplegg med jord, torv og flis. Torva trakk til seg fuktighet og produserte varme. Det luktet ikke ammoniakk (bra for allergikere) og boksene holdt seg alltid tørre og trengte minimalt med møkking. Mykt å ligge på for hestene var det og. Tallen ble tatt ut om våren og hadde da blitt fin blomsterjord. Tror torva hadde mye av æren for at det var så vellykket (etter et par år med prøving og feiling først...)

Ren torv i seg selv vil jeg tro er et bra alternativ til bare flis. Torva har gode egenskaper. :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  00:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare for å bekrefte det noen har sagt: Tørre høver tenger fuktighet - IKKE fett.
Hesten bør derfor ha fuktig underlag i stallen. Hva slags underlag du har, spiller ikke så stor rolle, men torv er sikkert bra, da den suger vann. Men det gjør flis også.
Det er altfor mange som møkker så "skikkelig" at det ikke er noe fuktighet igjen i stallen når jobben er gjort. Da bør flisen fuktes.
Ellers har jeg selv god erfaring med en "god" talle. Den er fuktig og lun når den er "riktig" laget.
Litt "pyyy" å rense boksen når alt skal ut for sommeren, da det ligger endel "yækk" helt i bånn, men når tallen er riktig laget, så lukter det ikke noe av den.

Nå er jeg så heldig å ha en hest med meget gode høver, og har aldri hatt problemer med dem gjennom 22 år....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.