hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tørre høver, vanskelig å beholde skoa på...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Tørre høver, vanskelig å beholde skoa på...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Concrousine er IKKE hovfett bare for å si det enda en gang, siden jeg ikke fannt noe annet her om fett, tenkte jeg den kanskje var til meg (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  11:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Concrousine er IKKE hovfett bare for å si det enda en gang, siden jeg ikke fannt noe annet her om fett, tenkte jeg den kanskje var til meg (-:

Opprinnelig postet av Harneshaug

Er den "salven" eller hva man kan kalle det jeg bruker. Husket ikke navnet tidligere. Den skal man vel ikke dekke hele hoven til med heller, men bare øverst i kronraden?
Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  22:49:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Jeg har kjempegod erfaring med Cournecrescine. Jeg masserer det inn i kronranden. Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 02/06/2006 :  19:56:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Et tips om det blir lest da.....på skoies tror jeg det var jeg var innom, og der har de nå slike "klokker" som skal gi fuktighet til høvene. Vet ikke hvordan det funker, for det stod det ikke noe om, men de skulle hjelpe på tørre høver som trengte fukt. Hmm...kan det være noe å prøve??
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  08:47:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
He he.. i følge produsenten- ja...
Det gjør hoven hard, men om den mangler fukt er jeg redd den stenger ute mer enn lukker inne, om du skjønner (-:
Jeg brukte den på min egen hest før jeg kapitulerte og han ble barfothest.
Han fikk veldig mye små sprekker fra sømmen og ned mot skoen og disse "stoppet" jeg med TS.
De fortsatte i alle fall ikke over sømmen og jeg det sluttet å falle av biter.
Jeg har jo den troen om at hoven er i riktig kondisjon og rett skodd skal de ikke sprekke, men for Ulskaug fikk jeg ikke noe annet enn TS til å virke. Nå er han barfot, enda bare på 4 mnd. så en del igjen... Det skjer enda at høvene fliser seg nede, selv med rett trim og roll, og da pensler jeg på TS så holder de seg til neste trim.

Opprinnelig postet av Harneshaug

Alger sine høver mangler IKKE fukt, så det er sagt Så bløtt alltid her at, hehe....Han har vært barfot siden oktober 2005 da. Men den sprekka han har går helt fra kronranden og ned. Dette er ikke en ordentlig sprekk, men sånn overfladisk på en måte. Men nederst fliser det seg litt på en måte. Mulig han har en gammel skade der, og derfor denne "sprekka" . Vet ikke

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  12:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Krogstad; -om sprekken er utenpå hoven og ikke inn til selve vevet gjør det ingenting, det er IKKE farlig (-: Ulskaug har en stor på ene bakfoten. Først hadde jeg en islandsk hovslager her som var helt vill og filte en "stopper" på tvers som var så dyp at den gikk langt inn i hoven! Helt horribelt!
Hoven så ikke ut.... Han påstod dessuten at barfot var dyrplageri, jeg misshandlet hestene og han var helt... vill! Vi røk i tottene på hverandre og siden har ikke han vært her mer.
På 5 min klarte han å ødelegge det jeg har brukt 6mnd på å forme. Det skulle være lange hæler, kort tå og helt stikk i strid mot hva naturtrimm står for. Nå skal det sies at det hele bunnet i en misforståelse hvor jeg trodde han var barfottrimmer og han trodde hestene mine skulle skos, i alle fall....
Hovsprekken stoppet slett ikke opp av denne behandlingen og fortsatte og vokse ut fra kronranden.
Nå har jeg ei dame her jevnlig som er veldig flink og hjelper meg. Hun sier at det er slett ikke noe farlig og ettersom jeg har latt sprekken være i fred, holder den ren og smører randen/hoven av og til med Concrousine er den bare der, men lukket og fin og den deler seg ikke..
I og med at hovene er fuktige og fine, prøv å rund av kanten godt der sprekken treffer bakken og lås den med 1cm med Tuff stuff. Det virker for meg i alle fall.
En annen sak er jo at hoven er rett balansert i trimmen slik at hesten ikke tråkker skjeivt og dermed bryter av stykker, men det regner jeg med du har kontroll på (-:
En god roll kan i alle fall spare mye hovvegg om den er er korrekt.
I alle fall husk på at denne overflatiske sprekken er ikke farlig, uansett hva en evt. hovslager sier!

Når slike vokser ut (ser du den svarte L i hoven, det var et gammelt sømhull) stopper jeg den fra å brekke med TS. Sjekk så høyt opp han har vært skodd på den siden, alle de andre er vokst ut og ned, men denne saumen må ha stått himmeløyt!

Fannt ikke bilde av "sprekken" nå skal lete litt å se...

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  20:43:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Takk for godt svar Harneshaug
Sprekka er bare overfladisk ja, går ikke helt inn til vevet (heldigvis). Men den irriterer meg!! Jeg runder av sprekka der den treffer bakken, så den er på en måte likedan hele tiden. Hesten min har enda litt for lange hæler, tar de gradvis ned. Er pyse Men det skulle vel ikke ha noe med sprekka å gjøre ?? Fikk hesten okt 05, og han var da skodd. Hadde sprekka da også
Men tror jeg skal investere i TUFF STUFF gitt Kjekt å ha!! hehe

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  00:58:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv aldri hatt hester med problemhøver, og er vel ikke den rette til å uttale meg.

Men dere som har barfothester med sprekker som fliser seg nederst, bør vel (har vel?) ha en hovrasp i nærmeste nærhet, og jevnlig (daglig?) sjekke hovkanten.

Da trengs det vel bare et par daglige tak med raspen for å jevne ut kanten, så den ikke får mulighet til å sprekke lenger opp.

Tenker på mine egne negler. Hvis jeg en dag brekker en negl, så klipper jeg rent "bruddstedet" så neglen ikke skal sprekke mer.
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  01:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Har seff en hovrasp ja, hadde vært ganske hjelpesløs uten :) Sprekka hesten min har, har sprukket helt opp, og har alltid vært på hoven. Derfor hjelper det ikke å raspe kanten, egentlig. Men gjør det jo alikavel :) For å unngå mer oppflising da, hehe... Så de daglige takene med raspen hjelper liksom ikke ;)

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  01:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har selv aldri hatt hester med problemhøver, og er vel ikke den rette til å uttale meg.

Men dere som har barfothester med sprekker som fliser seg nederst, bør vel (har vel?) ha en hovrasp i nærmeste nærhet, og jevnlig (daglig?) sjekke hovkanten.

Da trengs det vel bare et par daglige tak med raspen for å jevne ut kanten, så den ikke får mulighet til å sprekke lenger opp.

Tenker på mine egne negler. Hvis jeg en dag brekker en negl, så klipper jeg rent "bruddstedet" så neglen ikke skal sprekke mer

Opprinnelig postet av T. Boysen

Eh... JA selvfølgelig. Dette var dog ikke den type sprekk men fra kronranden og ned, en smule vanskelig å raspe bort (-;
Den går dessuten ikke inn under kategorien "problemhøver".
Noen hover vokser med en slik sprekk, som egentlig er mer som en stripe, er bare det at vi som har barfothester blir etterhvert sykelig opptatt av alle små striper, streker, sprekker, fliser, render, fassonger, buler utover og innover, tykkelser, vinkler være seg konkave eller konvekse og ... pust...pes...
Hovene blir som små smykkeskrin til slutt. I tillegg kan man så utrolig godt lese hele hestens helsetilstand på høvene etterhvert som de gror ned. Teller år-ringer og ser ah.. for mye slik eller for lite slik.
Veldig spennende, er som saaakte krim (-; som serien 24 om du har sett den, raspa er klokka som tikker mellom hver del, den binder det hele sammen ...
Oh jesus, nå burde jeg ha lagt meg.. utolig lite saklig (-:

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  01:50:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Synes du var saklig jeg Harneshaug :) Du fikk sagt det mye bedre enn meg i allefall, hehehe...
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.