hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - - Steinlager har fryktelig vondt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 - Steinlager har fryktelig vondt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  09:40:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

http://www.dagbladet.no/sport/2006/05/29/467472.html

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  09:46:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huff ja, stakkars Steinlager.

En annen topic om det samme:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=13378

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  14:21:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
stakker liker IKKE trav jeg:@ uff....bare for pengens skyld, trur jeg!

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  14:43:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Stakkars :| Men virket faktisk som om eierene brydde seg mer om hesten en pengene for en gang skyld..
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  14:52:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Hmm.. Jeg er heller ingen stor trav-fan, men jeg synes å si at trav bare dreier seg om penger, blir helt feil.
Det er få som blir rike på å drive med trav, skulle man gjøre det for pengenes skyld tror jeg du får like mye utav det, som å skrape flax-lodd.

Selvfølgelig, når man kommer på et så høyt niva som steinlager og andre topphester, så blir penger en viktig del ja, men jeg tror ikke at ikke folka bryr seg om hesten av den grunn..

Men, det finnes jo unntak..
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/05/2006 :  15:21:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
stakker liker IKKE trav jeg:@ uff....bare for pengens skyld, trur jeg!

Opprinnelig postet av Kristine og Sabina

Kremt...er ikke dette en litt bombastisk konklusjon å sette, spesielt i forkant av "tror jeg"?

Hva har "pengenes skyld" med saken å gjøre at Steinlager er skadet?
Slike skader i idretter på høyt nivå i hestesport kan da skje. Det være seg i sprangridning, terrengritt, trav eller galopp.

Er konkurranse på elitenivå innen disse andre grenene også "bare for pengenes skyld"? Liker du ikke disse sportene heller? Har du noen sportsånd i hesteverdenen i det hele tatt, har du noengang konkurrert med din hest?eller mener du hester kun skal brukes til turridning og kos.

Penger er naturligvis et motiv i de store løpene som elitloppet, men det er det da i andre toppidretter med hest også der verdens beste idretsutøvere reiser fra Canada til Europa for å konkurrere? Hvilket stevne hadde tiltrukket verdens beste utøvere fra hele verden og blitt et så stort sportslig høydepunk som Elitloppet på Solvalla uten høye pengepremier å friste med?

Vet du i det hele tatt hvor mye eieren til Steinlager betalte for hesten? Jeg kan si at det er et tosifret antall millioner som hesten hverken har løpt inn, eller noensinne er i stand til å løpe inn, tross for om hesten skulle bli i løpsform igjen. I tillegg har eieren punget ut med utrolig mange penger for å få fram hesten til det den har blitt i dag prestasjonsmessig.

Det koster å få frem en superstjerne, skulle bare mangle om ikke eierne skulle få litt igjen for alle utgiftene, i form av premier.

Å påstå at "trav er bare for pengenes skyld" er både en usportslig og uviten påstand.

Skader er alltid en risiko så lenge vi bruker hestene våre i konkurranse, uansett nivå, men selvfølgelig er det mer riski på elitenivå. Skal vi slutte med hest i toppidretten av den grunn?

God bedring til Steinlager, håper å se den flotte hesten igjen i løpsbanen.. Den hesten har tilført norsk travsport mest siden Rex Rodney.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 29/05/2006 18:21:46 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  15:28:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som Steinlager får ypperste stell,jeg synes det blir for dumt å si at "eierne brydde seg mer om hesten enn pengene for en gangs skyld".. Folkene rundt han er meget glade i hesten,i tillegg er han verdt så mye penger at de hele tiden tar sine forholdsregler.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  18:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Slenger meg på de andre som syns at det blir for dumt å si at det er for pengenes skyld. Har hørt at eierene til Steinlager er helt utrolige når det gjelder å passe på han, de duller med han hele tida, har tilogmed hørt at folka hans sover i boksen hans når de er ute og reiser, veit ikke hvor sannsynlig dette er, men har hørt det av folk som er rimlig aktive i travmiljøet..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

cemor

» VIP

Skrevet - 29/05/2006 :  21:20:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først vil jeg si at det er en utrolig påstand at eierene til Steinlager kun er ute etter penger! For at en hest skal kunne prestere på hans nivå, må den ha det beste pleie!!!!!!! -Jeg er ingen travenusiast, men den kommentaren var for drøy!

Men så til saken!

Jeg hadde en hest som røk gaffelbåndet nesten tvers av. den hang igjen i kun noen få fibre... Vi kjørte på med laser, stramme bandasjer og ro, og han holdt i 13 år til. Men jeg tror vel kanskje det skal holde hardt at Steinlager kommer tilbake på toppnivå! -Desverre! Men han kan jo enda gjøre gode penger som avlshingst!

God bedring Steinlager er vel det beste vi kan si!
Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  13:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Til Tone:
Ja, det er mulig eierne er veldig opptatt av hestens helse, men alikevel har jeg aldri syntes noe om trav , og kommer aldri til å gjør det! Det er sjeldent jeg ser travhester med belegg(det ser jeg også i ridesporten)...men når de springer så fort hadde jeg ALDRI latt hesten min gått uten belegg! Jeg tror ikke det heller er bra for hestene å gå så høyt med hode...
Dessuten kjører ikke eierene hesten sine selv...hadde aldri latt noen ridd Sabina for meg i et stevne. Jeg trener ho jeg starter hun:) De kjører dem vel ikke selv siden de skal ha det beste kuskene som jeg har skjønt:S
Det er godt mulig hestene i foreksempel sprang bli bare ridd for pengene..mulig det men, i en viss grad mener jeg!

Ok, driv med trav for min del! Jeg liker det ikke...kan ikke noe for det..forresten sett mange trav "folk" som traver hestene sine på hardt underlag, noen som jeg er temmelig sikker ikke ryttere gjør(de flest i alle fall!)

Dette er min mening

Tone_

Skrevet - 30/05/2006 :  14:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til Tone:
Ja, det er mulig eierne er veldig opptatt av hestens helse, men alikevel har jeg aldri syntes noe om trav , og kommer aldri til å gjør det! Det er sjeldent jeg ser travhester med belegg(det ser jeg også i ridesporten)...men når de springer så fort hadde jeg ALDRI latt hesten min gått uten belegg! Jeg tror ikke det heller er bra for hestene å gå så høyt med hode...
Dessuten kjører ikke eierene hesten sine selv...hadde aldri latt noen ridd Sabina for meg i et stevne. Jeg trener ho jeg starter hun:) De kjører dem vel ikke selv siden de skal ha det beste kuskene som jeg har skjønt:S
Det er godt mulig hestene i foreksempel sprang bli bare ridd for pengene..mulig det men, i en viss grad mener jeg!

Ok, driv med trav for min del! Jeg liker det ikke...kan ikke noe for det..forresten sett mange trav "folk" som traver hestene sine på hardt underlag, noen som jeg er temmelig sikker ikke ryttere gjør(de flest i alle fall!)

Dette er min mening

Hvis du aldri har sett en travhest med belegg har du aldri vært på en travbane og sett et travløp. Det er da mange hester som går med belegg! De aller fleste faktisk. Og hvorvidt hesten trenger belegg eller ikke avhenger av en helt annen ting enn fart; skader hesten seg i høy fart er det somregel sener så ryker (som Steinlager med gaffelbåndskade) og disse ryker om du har aldri så mange belegg på.

Dessuten; hva er vits i å bruke belegg på en hest som ikke slår på seg? Ta min hest for eksempel, han går løp uten et eneste belegg. Dette fordi han går helt klart for seg, han har ikke behov for det. Og en kan ikke sammenligne beleggenes nyttighet i trav kontra sprang! I sprang bruker en belegg som beskyttelse mot slag fra bommer, og ja, her er jeg enig i at alle kan ha nytte av beinbelegg. I trav bruker en belegg på hester som skalper på seg, hvilket betyr at hester som går klart for seg vil ikke ha behov for belegg. Det er da ikke vits å pakke inn en hest som ikke har behov for belegg!

At det ikke er "bra for hesten å gå så høyt med hodet" er nok grundig feil. Hvis det er sjekkbruk du sikter til er sjekken ment som hjelp for hesten og den hviler hodet sitt på denne når den traver fort. Travhester syns somregel det er mye mer behagelig å trave med sjekk enn uten. Den "drar" på ingen måte hestens hode opp.

Hvor vil du hen når du klager på at travhesteierne ikke kjører hestene sine selv? Synes du hvem som helst skal kunne kjøre løp på en travbane uansett alder, ferdigheter og om en har lisens eller ikke? Synes du dette er ansvarlig? Dessuten; jeg kjenner flere travhesteiere som kjører hestene sine selv! Og at en velger å bruke en profesjonell kusk for at en skal ha best mulig forutsetning for å gjøre det bra må da være forståelig? Dette er da ikke annerledes enn i sprangridning på elitenivået. Hvor mange av hestene der tror du blir ridd av sine eiere???

At du har sett travhestfolk som traver hestene på hardt underlag er da ikke grunn nok til å generalisere dette til at alle travfolk gjør dette? Litt jogging på hardt underlag er foresten bra for hesten. Og å være "temmelig sikker på" at ingen ryttere noengang gjør slikt er naivt å tro.

Du skal få lov å ikke like trav, men at mange av de påstandene du kommer med er pur uvitenhet og helt bak mål, det er hvertfall sikkert.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  14:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg digger deg, Tone! Helt minsantenmeg enig!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  14:39:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Til Tone:

Jeg skjønner helt klart at det er to sider her! Men det du sa med belegg: Kjøp deg et belegg og sett det på hesten din, etter ei beite kan jeg nesten karantere deg 100% at de er slitt! Jeg mener omtrent alle trenger belegg! Men dette er min meninga asso! hehe

Sant som du sier at på elite nivåe i sprang rir ikke alle hestene sine selv...trur du jeg syns det er bedre eller??? Nei! Selvfølgelig syns jeg ikke det!

Det med at sjekken skal gjøre så hesten kan vile hodet...hmmm? JEG ville aldri satt på min hest en sjekk...det er MIN mening..hehe Jeg vil heller at hesten min skal ha rygg muskeler ikke masse muskler framme ved bringa...For å bære meg må hesten min ha ryggmuskler vettu;)

Jeg sier helle IKKE sånn er det...det er MIN mening...hehe..
Var ikke meninga å provusere deg da vettu;)

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  15:05:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til Tone:

Jeg skjønner helt klart at det er to sider her! Men det du sa med belegg: Kjøp deg et belegg og sett det på hesten din, etter ei beite kan jeg nesten karantere deg 100% at de er slitt! Jeg mener omtrent alle trenger belegg! Men dette er min meninga asso! hehe

Det med at sjekken skal gjøre så hesten kan vile hodet...hmmm? JEG ville aldri satt på min hest en sjekk...det er MIN mening..hehe Jeg vil heller at hesten min skal ha rygg muskeler ikke masse muskler framme ved bringa...For å bære meg må hesten min ha ryggmuskler vettu;)

Ja, selvfølgelig vil jo beleggene være slitte hvis du setter en hest på et beite med disse på! Hallo, det blir for dumt å si, unnskyld meg.

Ja, du vil kanskje at hesten din skal ha ryggmuskler, men hesten din blir kanskje ikke brukt til trav heller? I Trav er det jo helt andre muskelgrupper som brukes, og av den grunn er travhester avlet spesielt for å kunne trave fort, og for å utvikle andre muskelgrupper bedre.

Nei, sett deg litt mer inn i trav du, før du sier fast bestemt at du IKKE liker trav.

Jeg hadde også en litt mer negativ oppfatning av trav før, enn hva jeg har nå, etter at jeg har vært med mye mer i travmiljøet, og sett og hørt hva som foregår der.

Det blir akkurat som å si at du ikke liker ost, før du har smakt det..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 30/05/2006 :  15:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til Tone:

Dette er min mening

helt greit at du ikke liker trav, men dette er vel å si litt for mye før du vet nøyaktig..? for det første: de fleste travhester går med belegg! hvis ikke du har sett det så er det du som har sett feil! både kne og bakbeinsbelegg, evt bandasjer. og de fleste har ikke sjekken så stram at hestene har vondt av det, noen kjører oxo uten sjekk.

Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 30/05/2006 :  15:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til Tone:

Sant som du sier at på elite nivåe i sprang rir ikke alle hestene sine selv...trur du jeg syns det er bedre eller??? Nei! Selvfølgelig syns jeg ikke det!

Jeg sier helle IKKE sånn er det...det er MIN mening...hehe..
Var ikke meninga å provusere deg da vettu;)

ja, men travhester har ikke behov for så veldig mye ryggmuskler, mer behov for muskler ved bringen...

Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.