hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galler/fyllinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Galler/fyllinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 11/10/2003 :  11:39:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Er det noen har har greie på eller erfaring med galler?

For å si det sånn, dølahoppa vår fikk galler på begge knea for 1 1/2 år siden, de regelrett kom over natta og har vokst litt siden, vi trodde det kom av overbalastning. Og fikk beskjed om å massere med liniment og bandasjere. Vi gjorde dette i 6uker uten resultater. Men for 6 uker siden begynte vi igjen å bandasjere( med fleecebandasjer) og massere( husker ikke navnet på linimentet, grønn gel, et eller annet med veterinary ) og nå begynner det å bli litt bedre. Hun blir litt stiv når vi holde beina hennes lenge oppe( feks ved skoing) men merker ikke noe eller når vi kjører eller rir, men han gitt henne sprangforbud.
Har fått høre at moren hennes ble slakta pga problemer med framknærne også( Vega het hun, som som kjenner til henne?) og vi kommer antageligvis ikke til å avle på henne alikevel.

Er det noen som har erfaring med galler og fyllinger? F.eks, er dette galler? Hva synes dere er den beste behandlingen? Skal vi bare fortsette å ha bandasjer på henne hver natt resten av livet( dvs en 10 år til? Hun er 13år), eller hjelper det egentlig ikke? Jeg har liksom alltid hatt den formeningen at man skal IKKE ha på bandasjer unødvendig.. Men hva gjør dere?

Klem fra Cecilie

Dølehestfan med to svarte dølahester

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 11/10/2003 :  17:03:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne typen galler er det lite å gjøre med. Det kommer av overbelastning av knærne til hesten. Enten i form av feil bruk, feil skoing eller dårlig ekstriør.
Leddet produserer mer leddvæske og spiller ut leddkapslen slik at det dukker opp en eller flere galler av forskjellige størrelser.
Det er skjeldent hesten halter, men når leddkapslen først er forstørret trekker den seg skjelden tilbake. Man kan tappe ut vesken, men gallen(e) kommer tilbake så snart leddet har laget mer leddvæske.

Har erfart denne typen galler på to hester. Min gode gammle Bruna og en kaldblods jeg hadde på for for mange år siden. Ofte minker de når hesten er i arbeid og leddet er varmt for så å komme tilbake i full størrelse når leddet er avkjølt igjen. Men med tiden blir det ofte hart og får en permanent størrelse.
Begge disse hestene var ømme i ledda på grunn av dette, i begynnelsen var det bare en skjønnhets feil, men etter vert når Bruna ble eldre (den andre leverte jeg fra meg før det ble for ille), ble hun så øm og stiv at jeg måtte pensjonere henne. Hun lever i dag og er sunn og frisk, men hadde ikke tålt arbeid. MEN hun fungerte normalt i mange år med disse gallene.

Du kan sikkert ri hesten normalt så lenge du ikke overdriver, men det er godt mulig at hesten stadig vil bli litt ømmere i knærne.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 11/10/2003 :  17:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å si at du godt kan bruke bandasjer, men det vil ikke forsvinne av den grunn, bare bli litt mykere mens leddet er varmt og derfor synes mindre.

Brukte også bandasjer på Bruna i begynnelsen, men siden det ikke kurerte saken, sluttet jeg etter noen år. Bruna var 15 når hun utviklet disse gallene
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2003 :  23:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hei Bruna33.

Jeg har hørt om galler i kodene, men aldri på knærne...? Vet ihvertfall at galler som kommer og går litt i kodene, stort sett er ufarlige.Unghester får det gjerne når de blir satt igang, for så og bli borte i perioder, og vet.sa at de ikke var "farlige", så jeg har ikke bandasjert eller brukt liniment jeg da, men de er kanskje ikke av samme sort som de på knærne???

Er klar over at det er leddvæske som forårsaker begge deler, men trodde det kalltes LEDD BRUSK, det som kan komme i knærne? Noen hester blir skyllt i knærne og tappet, deretter skraper de vekk brusken og de fleste hester kan fungere sån tålelig greit, men sjelden som konkurransedyr igjen.

Cecilie M..
Ellers vil jeg vise til UNGHEST BOKA, der står det skrevet et helt kapittel om galler , og hva de kommer av og hvordan du kan holde de i "sjakk".
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 12/10/2003 :  19:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann chess

Det er ikke slike typiske galler som kommer i koden jeg mener nei. De er som regel ufarlige.
Grunnen til at alle galler oppstår er noelunde det samme, men de som jeg snakker om som er på knærene til gammle hesten min, er nok mer av den utsatte sorten.

Har hatt to hester nå med slike galler. Når gallene er på det verste kan de være like store som en halv golfball. Bruna sine har nå den samme størrelsen som de har hatt de siste 4-5 årene. De første årene forandret de form og størrelse men forsvant aldri. Jeg vet det ikke er så vanlig med slike galler, for utenom de to jeg har hatt, har jeg aldri sett andre hester med det samme.

I Bruna sitt tilfelle kom det av dårlig ekstriør, nermere bestemt skjeve hover som aldri var blitt rettet på når hun var ung. Dette forplantet seg til knærne hennes.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2003 :  00:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hi igjen,Bruna33.

Ok,skjønner.Høres ikke bra ut nei.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 13/10/2003 :  21:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Har lurt på om jeg skal kjøpe den boken (unghester). Den er bra altså..???
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2003 :  01:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Ja,jeg ble positivt overrasket! Det jeg likte best,var at det var veterinær-sider i hvert kapittel som er aktuellt akkuratt for den fase/alder hesten befinner seg i.Den starter fra de er føll og opp til 5 år,så der var det mye nyttig egentlig.

Når det gjelder håndtering/rideteknikker,var mye helt"naturlig og logisk",men alt i alt synes jeg boka er knallgod uansett om det er første gang du har et føll/unghest,eller om du har vært igjenom det før.Og som sagt,vet.sidene er "gull verdt"!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/10/2003 :  10:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok...må takke for tipset jeg da:) Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/10/2003 :  21:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare slenge meg på her jeg også, for jeg antar at dere mener boka 'Unghester' av Ingrid Andersson og Charlie Lindberg? Den kan anbefales den ja!
Godt og 'instruerende' skrevet, og dyrlegesidene er veldig kjekke!

Angående galler så har jeg hørt så mye forskjellig. Alt fra at man ikke behøver å bry seg om dem i det hele tatt, og helt til motsatt ende av skalaen. Personlig har jeg kun vært borti galler som har vært av liten/ingen betydning.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.