hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fatter ikke høyregalopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 fatter ikke høyregalopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  18:52:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
trente da pånnien i dag og skulle trene litt fatninger, og han fatter som en ud på venstre , og det er ikek noe problem, men vi sliter så veldig på høyre hånd..

han har fåttet helt fint høyre før, men nå fatter han det ikke..

Jeg prøver å legge forholdene til rette for han, men aner ikke hva jeg skal gjøre lenger..

-stilt han til høyre
-bøyd han til høyre
-fatte i hjørnet
-på volte
-prøvd å ha han rett

og jeg er nesten sikker på at problemet er meg, jeg vet han er stiv på høyre siden..og har litt problemer med skulderen der, at den stikker ut litt, men har blitt mye bedre..

jeg rir også jevnlig for instruktør ..

men noen tips til meg ang høyregaloppen?

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  18:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også problemer med høyregaloppen, det var jeg som gjorde det, da det er den svake siden min når jeg rir. Jeg gjorde for mye utav fatningen for å få det til og forstyrret hesten. Red for trener så og si hver dag en hel mnd, og da stod han plukket meg på hele tiden.
Vi begynnte med å få hesten til å fatte med stemme, så jeg bare skulle sitte helt rolig, og da fikk hun riktig hver gang, etterhvert la jeg på sjenkel, og da satt jeg stille så hun fattet rett. Er helt kvitt problemet nå.

Vet ikke om det er sånn i ditt tilfelle, men var det i mitt hvertfall.

En annen måte er å sitte helt stille, legge til en dressurpisk på hestens utside for å fatte, da fattet også hesten rett hver gang.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  19:57:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg slet også med at hesten min ikke fattet venstre galoppen, det jeg gjorde for og få ham til og fatte riktig var og se meg over skulderen idet jeg fattet. Kankje det kan hjelpe deg også?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  20:38:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg skal prøve begge forslagen neste gang vi trener ;)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  23:08:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
da har jeg testet ut forslagene, og ingenting fungerer =(
men jeg vet at det er jeg, som er problemet her.for han fatter jo på longe..
hva gjør jeg galt?

skal ha time for instruktør på fredag, men innen den tid har jeg ikke nett, og får ikke sjekket noe mye svar etter det =/

men jeg tar imot alle råd..

må være noe jeg må ha oversett, men hva?

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  09:54:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Rådene skal fungere på alle hester, om det gjøres rett. Kanskje du sitter skjevt? DU må nesten få instruktør / noen andre til å se på deg. :)

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  11:54:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg fikk beskjed om å stille hesten utover i det jeg fattet, da jeg rei en hest som ikke ville fatte høyregalopp. Det ville tvinge hesten til å fatte høyregalopp, da han ikke hadde noe mulighet. Funka noen ganger, andre ganger ikke. Kanskje noe å prøve? Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  12:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg fikk beskjed om å stille hesten utover i det jeg fattet, da jeg rei en hest som ikke ville fatte høyregalopp. Det ville tvinge hesten til å fatte høyregalopp, da han ikke hadde noe mulighet. Funka noen ganger, andre ganger ikke. Kanskje noe å prøve?

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Hm, det syns jeg var litt merkelig. Skjønner liksom ikke at å stille hesten utover vil tvinge hesten til å fatte høyregalopp, for når jeg fatter kontragalopp så stiller jeg hesten litt utover i fatningen. Kenzo fatter helt fint både høyre og venstregalopp og høyre og venstre kontragalopp stilt utover, det hindrer han ikke i noe som helst..

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 01/06/2006 :  13:59:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du kanskje trene på høyregaloppen med longering? Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/06/2006 :  14:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde problemer med å fatte ventregalopp en periode jeg. Og det var fordi jeg satt litt skeivt.
Hvis jeg ikke setter beina mine riktig inntil hesten når jeg skal fatte - fatter hun ikke..

Så det kan være bare en liten detalj eller en liten feil som ødlegger alt.

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du måååååå stille hesten utover i fatningen så ytterskuldern ikke får plass til å "skli ut". Du har mest sannsynligvis ikke hesten i yttertøyle, og det får du ved å stille den utover, sitte på indre sitteben (dette får du lett til om du ser ut av volta/svingen før/imens/etter du fatter..

Stiller du hesten høyre når du skal fatte høyre galopp og hesten IKKE er ærlig til yttertøylen ber du om bråk(om du ikke har en dønn stabil dressurhest, og hadde du hatt det hadde du vel ikke hatt dette problemet). PÅ svensk kalles dette "Raktrikning", veeeeldig viktig!

Men når hesten ER på plass i yttertøylen, DA kan du fatte med hesten stilt den retningen den skal gå..

Gud løkk!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  21:01:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk takk;)

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  13:15:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ridde for instruksjon i går, og det er ikke jeg som var problemet..
h*n ridde han,og kom frem til at det han gjorde var egentlig fullstendig umulig..vi prøvde alt, men han ga blanke i hvilken galopp han fattet,selvom vi gjorde det vanskelig å fatte venstre galopp, han er så balansert i galoppen , at det er det samme for han hilken galopp han fatter..

så vi skulle legge det litt på hylla og prioritere noen andre ting...

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/06/2006 :  14:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Han har ikke noe låsninger i bakparten? Slik at det blir vanskelig for ham å gå i høyre?
Red en hest for flere år siden som hadde vært påkjørt som unghest. Han gikk fint venstregalopp. Men høyregaloppen slet vi veldig med. Han fattet som regel kryssgalopp. Og han var såpass skjev at det kjentes mer riktig ut når han gikk i kryssgalopp enn vanlig høyregalopp.
Vet mange skriver dette, jeg har ikke skrevet det så ofte; Du bør kanskje få en equiterapaut e.l. til å sjekke ham?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  14:54:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har tenkt tanken faktisk..
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  16:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Det første jeg ville ha gjort var å sjekke om det er noe fysisk feil på hesten.Som sagt låsning o.l.
Sliter med akkurat det samme på min egen.Både jeg og Oregon er svakest på høyre side.Men velger å ikke terpe så mye på det.Faktisk ett helt år siden vi fattet galopp nå.Lagt vekt på forberedende styrke øvelser.Som bl.a versader.
Skal begynne så smått å fatte galopp igjen nå.Venstre er jo ikke noe problem.
Har fått tips fra hun som hadde han til tilridning i fjor om å rir kontraversader i trav for så å fatte galopp.Så kanskje det kunne ha funket for dere å?
Prøvde her om dagen å det funket faktisk,men han er ikke sterk nok i den siden så vi nøyer oss med fatningen.å rir heller masse versader,traverer i skritt og trav for å styrke å løse opp.
Så kan nok være at hesten din ikke er sterk nok.

Håper du finner ut av det!

Eva og Oregon Adel
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.