hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest med lite respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hest med lite respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mariann21

Skrevet - 26/05/2006 :  19:43:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har lite respekt for meg. Jeg gjør så godt jeg kan og være sjefen hennes. Hvordan skal jeg få henne til å respektere meg?

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  20:06:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har du brukt tid til å studere hester og hvordan de er mot hverandre? De snakker med hverandre hele tiden, og den som er høyere i rang flytter vekk den som er lavere hele tiden. Hvis den som er lavere i rang ikke flytter seg, så blir det BRÅK for den.

Vi mennesker må ha faste grenser for hva hesten skal ha lov til og ikke. Vi må vise den hvor grensa går ved å rygge den vekk fra oss om den klenger, be den flytte seg hit og dit som vi vil, og faktisk følge med på hva hesten driver med når vi er i nærheten.

Det å være overbevisende overfor hesten er noe man må trene på. Det nytter ikke trygle en hest om å være lydig, eller spørre den forsiktig om å flytte på seg.
Rett opp ryggen, sett albuene litt ut og sett øynene i hesten med et skarpt blikk og sammensnurpet munn. Skikkelig streng skoletante. Når hesten gjør som du bad om, slapper du av i ryggen så skuldrene senker seg og albuene detter ned samtidig som du tar vekk blikket ditt.
Du kan godt trene foran speilet til du kjenner når det ser riktig ut.

Ellers vil jeg tro at dette med faste grenser og alltid samme regler på hva hun får og ikke får lov til, samt at hun ikke får dytte på deg, gå deg ned eller klenge på deg, vil hjelpe deg til å få henne til å respektere deg litt mere. Se hva andre hester sier til hverandre og til hesten din, så ser du hvordan de bruker kropps-språket sitt og mimikken sin.

Lykke til. Ikke moro å ha det sånn...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  22:50:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Daytona hadde lite respekt når hun kom men jeg satte meg selv raskt som sjef og "lederen". Ta eksempel i vanlige gjøremål i stallen da:
Du skal fôre hesten: Hva gjør du når du har tømt fôret i krybba?
Trenger hesten seg forbi deg og skal ha maten eller venter den til lederen (forhåpentlighvis deg) har gått ut av boksen?
Om den trenger seg forbi skal du markere for hesten at du enda ikke er ferdig med å "spise". Skyv hesten bestemt bort fra kyrbba med et strengt nei og fortsett å lat som om du spiser. Så prøver du å gå ut av boksen og ser om hesten raser til krybba med en gang du har steget unna. Gjenta hele seansen. Ser langt fra smart ut, og høres kanskje unødvendig ut, men det funker:) Når hesten begynner å skjønne at du skal ha mat før den, går du ut av boksen og belønner den med å få spise opp fôret.

Eller når du leier hesten: Gå alltid litt før den. Det er flere som går ved skuldra/hodet til hesten, men det gjør større effekt å gå en meter foran den. Da lærer hesten å følge lederen. igjen en påminnelse for den at det er DU som bestemmer!

Ikke la hesten klø seg på deg, da hesten undervurderer deg.
Det er masse småting som kan forbedre saken meget! :D Prøv deg litt frem, og ofte hjelper det å fortelle hesten med stemmen at det er du som er sjefen, så det er ikke noe vits i å finne på noe tull. Det øker selvtillitten din og du er innstillt på at det er DU og ikke hesten som virkelig bestemmer! :)
Lykke til!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.