hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Samboer som eier hus/leilighet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Samboer som eier hus/leilighet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:42:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt lite dekkene overskrift men men..

Det jeg lurer på er om hvor mye dere betaler i fellesutgifter om dere bor sammen med en som eier eget hus eller leilighet?
Grunnen til dette er at jeg lurer litt på om min kjære er litt gjerrig.. Vi har vært sammen i over 1 år nå, og etter at vi ble offisielt samboere, har jeg betalt 3000 kr i "husleie" + mesteparten av mat + diverse innimellom. Jeg er forresten student (med ekstrajobb og hest) og han arbeider fulltid i et firma.
Har snakket med venner av meg som enten betaler mye mindre, eller som får "kjøpt seg inn" i huset. Hva er egentlig rettferdig eller rett?

Hege

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  23:47:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vårt tilfelle er det motsatt, her er det jeg som eier huset. Vi har vært sammen i 3 år, og han har bodd hos meg i to av de. Han har tilbydd seg mange ganger å betale husleie, men jeg sier nei. Så han er med og betaler i mat osv, men det er alt. Føler ikke jeg kan forlange det, for blir det slutt, så er det jeg som sitter med alt, og han står på bar bakke igjen. Derimot er han flink til å spandere når vi er ute på by`n osv, og det protesterer jeg aldri på =)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  23:59:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er sant Torhild, men slik ville det jo vært om man leide fra en fremmed også.
Likevel ville jeg aldri forlangt husleie av kjæresten min dersom jeg eide en leilighet.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bataler ikke en krone... så lenge huset står i hans navn, betaler han!! Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
Samboeren min eier leligheten vi bor i på Majorstuen. Han leier ut 2 av rommene for 3300 kr for hver av de som bor der, det er inkludert strøm og adsl for leieboere. Fellesutgiftene han betaler hver måned ligger på rundt 2000 kr tror jeg. Han har delt dette på 4 (siden vi er fire som bor her) og bestemt at jeg skal betale ham 500 kr. i måneden. Dette dekker da strøm, internett, tv osv...:) Jeg synes egentlig det er greit, ville følt det litt rart å bo her helt gratis, jeg liker å vite at jeg betaler litt, og at jeg dermed også har litt å si når det gjelder å bestemme ting og tang...hehe.

Vi har kjøpt noen møbler sammen og da har jeg vært "slem" og sagt at vi får kjøpe sånt hver for oss, også er det 1 av oss som eier det, sånn tilfelle det skulle bli slutt.

Matutgifter deler vi på.

Vi har ikke noe samboerkontrakt eller husleiekontrakt eller noe, så hvis han bestemmer det må jeg pakke sakene og flytte ut på dagen^^ For meg er ikke det noe problem sånn praktisk sett, da foreldrene mine ikke bor så langt unna og jeg har rom der hjemme også, men om man bor langt fra "hjemsted" kan det kanskje være lurt med en slags avtale om sånt..det er jo ikke så lett å finne et nytt sted å bo plutselig om noe skulle skje.

Vi er 20 og 21 år og studenter begge to.. Ingen av oss jobber for tiden, men han tjener jo penger på leie.

Hm..det her ble litt langt men håper det var litt nyttig da:)

...:: ::.. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  01:56:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Når eller nå som jeg bor med eksen min, deler vi på alt av utgifter; leie, strøm og mat. Alt fordeles likt. Det har gått kjempegreit for vår del, og ingen sure miner!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:31:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Samboeren min og jeg har vært sammen i 6 år. Vi har ingen samboer- kontrakt men har bodd sammen i flere år. I fjor høst kjøpte han enebolig som han betaler på... og jeg bor i. Han jobber på anlegg og tjener 3 x mer enn meg. Jeg betaler mat og div. regninger. Det er som dere poengterer, hva sitter jeg igjen med om det blir slutt? Jeg tenker faktisk slik selv men jeg er ikke gjerrig. Har sagt til min kjære at han har 4 år igjen på å gå ned på kne, for 10 års kjæresteforhold må vel være en lang nok prøvetid? Vel, får se på det da, da han ikke er den mest romantiske mannen på jord *oppgitt*. Skal invitere til hestemarked- bryllup om det skjer!!!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:34:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
du får fri selv da vet du :)
...:: ::.. Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  23:38:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Nei, er det noe mannfolk kan gjøre i løpet av sitt liv om de ikke gjør så mye annet, så er det å gå ned på kne. Det er nå min mening. Jeg er tolvmodig:)!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  23:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Har ikke sett denne tråden før nå jeg Hege, men jeg syns at om det som du betaler i "husleie" går til betaling av lån etc. så er det også logisk at du etterhvert eier litt av leiligheten.

Sånn før eksen ble eks så pratet vi en del om dette (da han har leilighet og ikke jeg), og det vi kom fram til som den beste løsningen var at jeg fikk kjøpe halvparten av leiligheten. Den ble vi da enig om å gjøre på følgende måte: Leiligheten ble taksert på nytt. Verdien deles i to, og jeg betaler halvparten av lånet (eller refinansierer, slik at det blir i to deler), resten av min halvdel skulle jeg i tilfelle "låne" av han. Dette var for å sikre meg økonomisk om det skulle skjære seg. Nå skjærte det seg før dette da så da ble det lite økonomisk for meg :-p

Iom at jeg antar at min forklaring ble litt vanskelig å forstå så prøver vi med et regnestykke.
Han eier leilighet, den blir taksert til 1 mill (lett å regne med), lånet er 400 000 (også lett å regne med). Når jeg da ønsker å "kjøpe meg inn" i leiligheten hans overtar jeg 200 000 av lånet (enten ved at det refinansieres når jeg blir medeier i leilighet eller ved at jeg betaler halvparten av låneutgiftene), de resterende 300 000 låner jeg da av kjæresten. Vi ble enig om at det ville være rentefritt, men det får man bli enig om "hver i sær" tror jeg:-)

Om det blir dyrere eller billigere for den enkelte er jo litt vanskelig å si, men det virket iallfall fornuftig når vi pratet om det. Jeg skjønner godt at man ikke skal bo "gratis" men det er jo iallfall greit å føle at man får igjen nor for pengene sine om noe skulle skjære seg :-)
For hvis man skal tenke som en stor jente og være fornuftig så ville man kanskje kjøpe seg leilighet selv om man ikke bodde med den bedre halvdelen.

Guro
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  00:26:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig ikke det er så kjipt at den ene sitter igjen med hele leiligheten etterpå hvis det skulle bli slutt. Det er jo ingen forskjell på å leie fra kjæresten eller å leie fra en fremmed.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  10:11:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes egentlig ikke det er så kjipt at den ene sitter igjen med hele leiligheten etterpå hvis det skulle bli slutt. Det er jo ingen forskjell på å leie fra kjæresten eller å leie fra en fremmed.

Opprinnelig postet av lino

Ok, jeg innrømmer det, jeg har sikkert lest altfor mange av min mors Eva blader (bladet for "oss over 40";-)) for der er det ofte fokus på at en del kvinner blir skadelidende økonomisk etter skilsmisse/oppløsning av samboerskap.
Poenget for vår del var mest at han har en leilighet han vet at han kan beholde alene, og derfor var det ikke noe problem å la meg "få" halvparten. Det var bare for å trygge begge parter økonomisk rett og slett :-)

Klart nok så er det ikke noe problem å betale leie til den andre halvparten heller, men svært mange ville (ikke i Heges situasjon, da hun fortsatt er student) om de er yrkesaktive kjøpe seg leilighet selv, framfor å leie av fremmede. Å skulle spare penger selv er mye vanskeligere enn å ha dem stående i en leilighet også:-)
Men hver får gjøre som de syns er best:-)

Men Hege: en annen ide er jo at du betaler husleie slik du gjør, også betaler dere inn litt hver til en felles konto til alle andre utgifter, der han kanskje bidrar litt mer enn deg, hvis han har utbetalt en del mer. Da vil dere jo dele alle andre utgifter også, kanskje det kjennes bedre for begge? :-)

Guro
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  10:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Setter de små grå igang her dette.

Betaler selv 1111,11 kr til min kjæreste sambo kanskje litt sånn for å ikke føle at jeg bare snylter eller noe sånn. Det var jeg som insisterte på det og han har sagt hele tiden at det ikke behøves. Er selv student og han jobber men han har ganske mye lån på leiligheten og bilen så vi bruker og overlappe hverandre slik at vi blir blakk på hver vår side av måneden så da hjelper vi hverandre.

Grunnen til at jeg betaler husleie er og litt fordi det er endel ting i leiligheten som bør fikses, så da passer jo de pengene fint til det... Forøvrig så fyker pengene våre frem og tilbake og vi får begge det vi vil ha.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:45:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er motsatt for meg også, det er jeg som eier, og kjæresten min betaler leie (men han kan kjøpe seg inn om han vil), vi deler på utgiftene 50/50, både husleie/lån og mat/andre fellesutg, vi er studenter begge to, og synes ikke at den ene skal betale mer enn den andre.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.