hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil du hjelpe meg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Vil du hjelpe meg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christine71

Skrevet - 07/10/2003 :  20:54:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem er flink til dressur her på forumet?
Jeg er en jente på 32 år,og jeg har gått på rideskole som liten.De siste årene har jeg bare vært turrytter.Nå har jeg kjøpt meg en hest som kan litt dressur,og jeg har lyst til å lære.
Vil du hjelpe meg?
Jeg trenger å vite litt teori først,evt noen øvelser jeg kan trene på på egenhnd,og hvis du har lyst,vil jeg gjerne betale for ridetimer.Jeg har ikke lyst til å begynne på rideskole sammen med mange småjenter.
Kan DU hjelpe meg? eller vet du om noen her på forumet du kan anbefalle som er flink dressurrytter?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  21:11:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som en start vil jeg anbefale deg å ta en titt på noen bøker. Bøker jeg mener er gode er "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund, "Dressurridning" av Louise Nathhorst, "Lær ridning med Kjersti og Alex" (tror jeg den heter.. Vanskelig å få tak i, men mulig de kan ha den på biblioteket) av Kjersti Wigen eller "Ta tøylene" av Bo Tibblin. De tre første bøkene er de jeg har lest grundigst, og igrunn vil anbefale sterkest. Men den siste skal også være god..

Hvor bor du? Føler meg ikke kompetent til å drive undervisning selv, men vet en hvor du bor kan en kanskje komme med noen anbefalinger. Ellers vil jeg anbefale deg å legge inn en annonse under "Kurs/ridetimer -> ønskes" her på Hestemarked. Det er nok mer sannsynlig at du får treff der enn her. Finnes et par litt bedre rideskoler hvor du kan reise på weekendkurs og ta med hesten, og få undervisning. Bor du på Østlandet vil jeg anbefale Marits rideskole (weekendkursene der består stortsett av voksene deltagere, og på alle nivåer). Men om du vil gå inn for å lære er det muligens heller å anbefale å finne noe mer fast, en dag i uka eller mer. Men man kan jo dra på litt weekendkurs i tillegg

Håper dette var litt til hjelp, lykke til!

--
spoff

Redigert av spoff den 07/10/2003 21:13:56
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  21:13:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt om de har lyst til det,
men jeg synes det virker som bla. Arwen og Spoff sitter inne med en del dressurkunnskap. Uansett er det vanskelig å lære dressur bare ved teori, faktisk umulig, så jeg vil råde deg til å heller ta timer for noen som kan litt dressur.
Er jo greit å sitte inne med litt dressur-teori-kunnskaper til å begynne med, og det er vel kanskje det du er ute etter?

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  21:15:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt om de har lyst til det,
men jeg synes det virker som bla. Arwen og Spoff sitter inne med en del dressurkunnskap. Uansett er det vanskelig å lære dressur bare ved teori, faktisk umulig, så jeg vil råde deg til å heller ta timer for noen som kan litt dressur.
Er jo greit å sitte inne med litt dressur-teori-kunnskaper til å begynne med, og det er vel kanskje det du er ute etter?

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/10/2003 :  08:37:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil råde deg til å ta fatt på både ridetimer og teori samtidig. Kyra-boka som spoff nevnte, er både instruktiv og lettlest.

Ellers harjeg lest en del i Principles of Riding. Den er ganske lettlest, og har gode tegningere.

Det er en bok som gjennomgår nettopp prinsippene innenfor ridning. Hovedvekten ligger på dressur, men det er også et kapittel om sprang og til og med turridning. Fin på den måten at den er veldig detaljert på de grunnleggende teknikkene, og ikke har med de avanserte øvelsene. Mange bøker går ellers fra "hvordan sitte opp" til "hvordan gjøre piaffe", og det er et veldig stort spekter. Den er systematisk lagt opp, og har med avsnitt om hva som kan gå galt, og hvordan man fikser det. Den dekker både de helt basale ting, som hvordan man sitter og hvordan man bruker hjelperne, til hvordan man rir de forskjellige gangartene og hvordan man gjør øvelser.

Jeg tror dette er en bok både for nybegynnere og for viderekomne som er villige til å gå tilbake til "the basics" og oppfriske de viktigste grunnprinsippene i ridningen. Det tror jeg er noe alle ryttere bør gjøre en gan g i blant.

Boken følges opp av Advanced Techniques of Dressage, som tar for seg de mer avanserte tingene.

Begge bøkene selges fra amazon.com og amazon.co.uk. Husk å sammenlikne priser mellom com og co.uk! Det kan være en del å spare på det.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/10/2003 :  12:33:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
eligj:
De to bøkene du nevner, de er da antageligvis på engelsk!?
Hvodan er den engelsken å forstå?
Jeg sliter innimellom litt med at det blir vel mange hesteord jeg ikke skjønner når jeg leser "tyngre" litteratur enn f.eks Horse and Rider og sånt noe.

Så til debatten:
Jeg vil som de andre her anbefale at du leser bøker.
Og stiller meg da gjerne bak to av spoff's forslag:
nemlig
-"Dressurridning" av Louise Nathhorst. Den er en av mine favoritter på grunn av at den gir deg helt konkrete tips, og forklaringer på hvordan man skal gjøre ting. Samt at den også lister opp vanlige feil ved utførelse av en øvelse, slik at du har en mulighet til å korrigere deg selv om du ikke får øvelsen til å fungere.

-"Lær ridning med Kjersti og Alex" av Kjersti Wigen. Denne inneholder en historie om livet til Alex, med masse innfletting av tips om både det ene og det andre.
Samt at den inneholder en del med grunnleggende ridelære. Syns nok likevel at Louise Nathhorst bok er vel så god siden jeg antar du kan det mest grunnleggende:)

Til sist; om du forteller hvor du kommer ifra så er det stort sett ryttere fra store deler av Norge her, så kan muligens noen tips deg om hvor det er bra å ta timer!!
Timer er utrolig kjekt, da har du noen som ser på deg, retter på deg, og noen du kan spørre.

Lykke til med ny hest og forhåpentligvis framganger i dressur

Guro

Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 08/10/2003 :  18:57:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff
Jeg bor rett utenfor Oslo.Jeg har vært og tittet både på Fossum og Ekeberg,der var det bare småjenter på ridekurs og de voksne som red på privathester var veldig flinke,ingen andre voksne nybegynnere.
Har også vært på Ellingsrud,men der har de bare privathester,og det blir tungvint for meg å ta med egen hest for jeg har ikke egen henger.
Så jeg må enten få en instruktør hit,eller ta timer på en annen hest.
Hadde håpet en kunne hjelpe meg med teorien og evt ridetimer.
Men jeg får kjøpe noen videoer i første omgang
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2003 :  21:00:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du vil lære dressur er det desverre endel av disse Oslo-rideskolene som jeg mener ikke holder helt mål (tror kvaliteten preges litt av at det er lett å få elever, det er dyrt å holde rideskole på denne kanten, noe som fører til "dårlig" kvalitet på hestene og gjerne veldig mange på ridetimene).

I Oslo-området har du en rideskole som er autorisert til tre stjerners av Norges Rytterforbund. Det er Skedsmo Fritidsgård som ligger utenfor Lillestrøm. De har i første omgang rideskole på skolehester. Kjenner til hun ene ridelærern (Eva Kindahl). Hun tror jeg er utdannet til ridelærer trinn 3, og skal i følge en bekjent av meg være veldig god. Hun er ikke helt ukjent i dressurmiljøet heller, så får du kommet med på et ridekurs med henne kunne nok det vært nyttig. De har sikkert også andre ridelærere, og siden rideskolen er autorisert som tre stjerners bør dette også vært dyktige ridelærere med god undervisnings- og ridebakgrunn. Er nok flere gode rideskoler, men jeg tror jeg vil anbefale denne. Men det beste var om du kunne tatt med hesten din.. Sørum har også kurs for litt eldre. Min venninde på 38 år rir der f.eks.

På Øvre Fossum gård på Stovner er det også egne voksenkurs. Men jeg savner fokus på dressur (dette har dog bedret seg etter at stallen fikk dressurinteressert dagligleder). I tillegg blir de igjen for mange på timen. Jeg rei her da jeg var mindre, og stallen ble drevet av en annen sjef. Man lærer å gjøre seg trygg på hesten, men når man skal lære dressur fungerte ikke dette noe særlig for meg.

Er det noen staller i nærheten der du bor? Hør der! Heng opp en lapp. Skriv inn en annonse her på hestemarked (noen av jentene på stallen har nå fikset treninger med en ridelærer på trinn 1 med denne fremgangsmåten. Hun kommer da til stallen, og tar fra 1 til flere elever, alene eller sammen). Fortell hva du kan, hva du vil lære, hva hesten kan, hva dere sammen har som mål. Oslo er såpass stort, og det finnes folk i Oslo med bil, så en instruktør som kommer hjem til deg bør ikke være helt umulig. Eller kanskje noen på en gård/stall i ridbaravstand enten vil gå sammen deg om å skaffe en instruktør, eller kanskje vedkommende har mulighet til å hjelpe deg?

Ellers vil jeg igjen anbefale weekendkurs på Marits Rideskole (her er det hovedsaklig voksene). Det er her jeg har lært å ri dressur.. Du kan ha med hesten din hit også. Å låne kjøring for en helg er kanskje ikke umulig? Ellers er kurs 1 av sommerkursene et kurs som det er mange voksene på. Tror kurset også kommer til å hete voksenkurs nå til sommern. Kurset er nemlig uka som er siste uke for de som går på skole, så de har ikke startet ferien sin ennå. Men det er lenge til sommern da.. Men du kan tenke på det likevel. En hel uke med ridning og instruksjon gir enorm fremgang, og dette bør du klare å fikse transport til. Ellers kan du dra til Marit på weekendkurs også uten å ta med egen hest. Kvaliteten på hestematerialet er også svært bra, noe som gir en mulighet til å lære noe. Dessuten rir man få på hver time (kanskje det jeg liker aller best..)!

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/10/2003 :  23:29:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Principles og Advanced techniques er på engelsk ja. Men de er relativt lettleste, med mye avsnitt og tegninger. Ganske enkelt språk. Det er selvfølgelig en del engelske uttrykk. Både når det gjelder "ting" som sjenkel, tøyle, hestens frampart og bakpart osv, og øvelser. Men det er ikke så veldig mange utrykk man trenger å lære. Det er jo mye de samme ordene som brukes hele tiden, og dessuten viser tegningene stort sett hva ting er.

Det er et par fordeler med å lære seg disse utrykkene. For det første, naturligvis fordi man da kan snakke med folk som ikke snakker norsk, men som snakker engelsk. Det kan være folk man treffer rundt om kring, diskusjoner på nettet, trenere, kommentatorene på tv osv. I tillegg er det sånn at det finnes et utrolig bra utvalg i bøker, og blader som du nevner, på engelsk. Det er jo tross alt bare et mindretall av bøkene som oversettes til norsk, noen flere til svensk og dansk. Men det er haugevis med bøker på engelsk, og rundt alle mulige temaer. Når det gjelder blader, er det noen av de engelske bladene som virkelig inneholder mange, fyldige, gode artikler om alt fra foring til turridning til dressurtreningsteknikker. Det finnes få norske blader, og hvert blad skrives av kun noen få personer. Norge er et knøttlite hesteland..

Jeg tror egentlig den ene boka jeg nevnte, Principles of riding, muligens er den boka jeg aller mest vil anbefale som bok om grunnleggende ridning. Dette er fordi den som sagt er detaljert på de grunnleggende tingene, og ikke dekker de avanserte tingene. Det sier seg selv at bøker på 2-300 sider som inneholder alt fra hvordan sale opp til hvordan lære hesten piaffe og passage, ikke kan være detaljert på alt. Dessuten er den som sagt instruktiv og relativt lettlest, og pga det, og alle de fine tegningene, er den faktisk ganske ok for å lære seg de engelske ordene. Men den finnes nok ikke på norsk, og mulighens heller ikke på svensk eller dansk.

En liten ting angående Kjersti og Alex boka. Såvidt jeg husker, tar denne boka også opp de grunnleggende tingene, faktisk spesifikt øvelsene som ris i de lavere klassene. I motsetning til Kyra-boka, og spesielt den boka jeg nevnte ovenfor, mener jeg å huske at det ikke er spesielt detaljert. Men det er en veldig koselig bok, halve boka handler vel om Kjersti og Alex, og det er jo en god historie i seg selv. Nå endte vel historien om Alex ganske trist. Mener å huske at han falt om i oppvåkningsboksen etter en operasjon og brakk nakken. Det står det vel imidlertid ikek noe om i boka.

Men nå er jeg rimelig langt på viddene i forhold til temaet, så nå skal jeg stoppe.. ;)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/10/2003 :  23:34:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående rideskoler i Oslo: Det er verdt å nevne at Ekeberg har blitt en veldig bra rideskole. De har nå en rideskolesjef som har trinn 3 fra Starum og som er veldig flink til å undervise, og to instruktører til som har trinn 1 begge to. De har ridd opp hestene sine, solgt unna en del av fjordingene som ikke var særlig godt egnet til å være skolehester, og kjøpt inn noen nye hester (ikke fjordinger).

Men de har fremdeles ingen store hester som jeg vet om, de har fjordinger, små og store ponnier og små hester.

De har forøvrig også voksenkurs som går litt sent på kvelden.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/10/2003 :  09:12:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
off-topic
Jeg er helt enig i det meste Eligj skriver..
og jeg vil jo gjerne lære meg engelske ord og uttrykk..(tror jeg er forholdsvis habil i vanlig engelsk iallfall:))
Men samtidig vil jeg også forstå det som står, derfor er det jo viktig at boka er nettopp slik du forklarer at den er, sånn at jeg har en mulighet til å forstå ordene jeg ikke alt kan, og sånn sett lære dem.

Men nok om det...så over til det som sies her:

Selvom du (Christine71) har problemer med å få fraktet med deg hesten din kan jo du selv gå på et kurs også da, det kan jo være nyttig. Iallfall om de har voksenkurs, og flinke instruktører, hvilket de iflg Eligj har på Ekeberg.Da kan du jo medbringe det du har lært "hjem" til hesten din, og mengdetrene på han.
Det er jo iallfall en midlertidig løsning, inntil du finner en måte å frakte han på!!

Guro

Edit: da har jeg rettet stedsnavn:)

Redigert av Guro den 10/10/2003 17:45:29
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  09:16:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Guro skrev:
Kopi av melding:

(...) Iallfall om de har voksenkurs, og flinke instruktører, hvilket de iflg Eligj har på Ellingsrud.Da kan du jo medbringe det du har lært "hjem" til hesten din, og mengdetrene på han. (...)

Lurt. Men Eli nevnte Ekeberg, og ikke Ellingsrud. På Ellingsrud er det kun privatoppstalling så skal du ri for instruksjon der må du stille med egen hest.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/10/2003 :  17:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Takk spoff, innimellom er jeg litt lettere ordblind eller noe..
det går iallfall litt fort når jeg leser da

Så da sier vi Ekeberg i stedet...

Guro

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/10/2003 :  21:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det dumme med Ekeberg, er at man melder seg på for et halvt år av gangen, en gang i uka. Det er kanskje ikke så aktuelt når man har egen hest? Jeg vet dog ikke om steder i Oslo som er bra hvor man tar enkelttimer eller privattimer, evt. hvor prisen på privattime er overkommelig..

Du har ikke muliget til å lure noen til å kjøre deg? Eventuelt noen andre på stallen som kunen tenke seg instruksjon? Det beste er jo å få instruksjon på din egen hest når du først har en. Og hvis du har mulighet til å kjøre noe sted, så vil jeg også anbefale Marits. Det er ca. 1.5-2 timers kjøring, muligens nærmere 2 med hest og henger og litt trafikk.

Redigert av eligj den 10/10/2003 21:32:42
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2003 :  00:44:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Vil gjerne anbefale deg Sørum Fritidsgård,da de er vel-etablerte,har GODE skolehester/instruktører,ridehus osv.Vil du "avansere" litt, er det også et aktivt konkurranse miljø der , og noen trenger alltid hestepassere/forryttere.Stedet har utviklingsmuligheter for deg som rytter, og det er jo det som betyr noe.I tillegg er stedet også base for Norges størst rideklubb, og tog/buss går helt frem.

Vet Sørum hadde "husmor"-ridetimer på Tirsdager,( altså kun godt voksne på timen)men de kan jo ha byttet til en annen dag..Tlf. til Sørum er;63813960 (tror jeg) Lykke til!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2003 :  22:35:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til chess' innlegg:
Tror de har "husmortime" på tirsdager fremdeles. Kjenner en "husmor" som rir på tirsdager der (Sørum altså).. Hun er veldig fornøyd med instruksjonen, stedet og hestene, og rir på LB/LA-nivå i dressur. Så man får nok noe ut av det.. Dog litt mange på timen, men hørt mye bra om Eva som har timen, og hun fikser visst den utfordringen.

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.