hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å ri for instruksjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Å ri for instruksjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  09:19:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Lurer litt på hvilke rutiner dere har for å ri for instruksjon.
  • Hvor ofte rir du for instruksjon? Ukentlig gjennomsnitt, eller intensivkurs nå og da?
  • Hvilket nivå rir du på?
  • Hvilket nivå er hesten på? Om dere starter, starter dere også på dette nivået?
  • Hvem rir du for? En instruktør eller flere? Fortell gjerne litt om instruktøren(es) bakgrunn (både innen ridning, utdannelse innen hest etc).
  • Dersom du rir for flere instruktører: Er det da et flertall faste, kanskje en fast og de resterende varierende, eller alle varierende? (er vel mest aktuelt for de som velger intensivundervisning nå og da, f.eks. ved å reise på weekendkurs ulike steder). Er det evnt. instruktørene for flere formål (f.eks. egen for sprang eller annet i tillegg til dressur, eller flere for dressur)
  • Er instruktøren med som hjelper på stevner av og til (evnt alltid, aldri)?
  • Rir du alene, eller sammen med flere?
  • Hvordan er ellers hestens treningsplan for uka?
  • Rir du selv hver dag, eller har du forrytter/hestepasser, eller er forrytter/hestepasser som rir for instruksjon..
  • Er instruktøren lett tilgjengelig? (kommer omtrent når du vil, så ofte du vil, du kan ta en tlf dersom du har et uløslig problem der og da)
  • Hvor mye betaler du?
  • Hvor lenge varer en treningsøkt med instruksjon? Varmer du evnt opp før "timen", eller legger du dette inn i treningsøkten?
  • Er instruktøren tilgjengelig på din stall, eller må du reise for å få den instruksjonen du ønsker? Må du reise langt?

PS: Har du flere hester så svar gjerne for hver av hestene..

Litt av det jeg ønsker med denne debatten er å se hvor mye og hvor "seriøst" ulike ekvipasjer rir for instruksjon utifra nivå på både hest og rytter. Evnt ut i fra mulighetene for å kunne oppnå instruksjon.. Og egentlig mest ment for de som satser "mest" på dressur, derfor jeg la debatten i dette forumet.

--
spoff

Redigert av spoff den 06/10/2003 09:26:32

ElleM

Skrevet - 06/10/2003 :  10:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
- I det siste har det vært vanskelig iom. at jeg mistet instruktøren min (han døde). Jakten på en instruktør hvor kjemien stemmer er igang. Jeg red for Kim to g/uken. Nå fremover blir det kanskje en g/uken, med noen helgekurs her og der.

- Med gammer´n rir jeg nå MB (han er semipensjonert, så vi sikter ikke høyere nå). Unghesten er såvidt igang.

- Gamlegutt har startet Int.I. Vi kom oss aldri dit, da han ble skadet, men vi fikk smake ppå MA.

- Jeg red for Kim Reffstrup. Han var fantastisk, hadde et utrolig godt blikk, brukte forskjellig tilnærmelsesmåte etter hvilken type hesten var, og tok alltid hensyn til at ikke alle hadde mulighet til å holde samme standard på hestemateriellet.
Etterhvert blir det nok å ri noen helgekurser for Lillian Grepne, og vi prøver å få til en fast ordning med Trine-Lise Greni.

- Kim var stort sett alltid med på de store stevnene, men det var vel første gang jeg hadde instruktør på stevne.

- Akkurat nå har jeg en oppstallør som rir dressur, ellers rir jeg alltid alene.

- Gamlegutt går lange turer, hovedsaklig i skritt, med løsgjøring/dressur hver annen-tredje dag. Labrina rir vi noen ganger i uken.

- Hadde tidligere en flink hestepasser som fikk ri masse for instruksjon på Faustino. Nå har jeg skrittehjelp en gang iblant.

- Vel, Kim var, og jeg tipper de andre kan nås pr.telefon. Men de fleste er så opptatte at de ikke kan slippe alt og komme ilende hjem til meg.

- 300,-/time for Trine-Lise Greni (kommer til stallen). Et helgekurs koster ca. 1500,- for tre dager.

- Da jeg red for Kim, red vi så lenge vi følte for det, det liker jeg best. Noen ganger holder det med tjue minutter. Oppvarmingen er alltid ferdig før timen begynner.

- Jeg må vel minst reise en time, avhengig av hvem jeg skal ri for. Gyldermyra ligger en time unna.
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  21:04:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Hei.

* Jeg rir for instruksjon minst 1 gang i uka. Har akkurat begynt med dt, har vært litt til og fra før, men fant ut at siden jeg endelig har fått meg en bra dressurhest må jeg bruke han for det han er verdt også! Rir også på andre steder, eks Kongsberg (1/2 t herfra) på helgekurs ca 1 gang pr mnd og av og til i Rauland.

* Nå rir jeg på et veldig lett nivå, men blander jo litt. Er vanskelig å si nøyaktig for jeg har ikke vært ute å startet enda... Rir alt fra versader, sjenkelvikninger i trav og galopp til Lc programmet... Tar det som ridelæreren min synes jeg trenger for å si det sånn!

* Hesten min går Middels A. Vi har ikke startet enda, men jeg er såpass grønn at jeg kommer til å starte LettC de første gangene!

* Rir for alt fra ei her hjemme som har gått på Starum til Sigrid Rui (Rauland Ridesenter) og Torunn på Stall K. Varierer endel. Men hun her hjemme er ganske fast. Skal også dra på weekendkurs for Lars Konzior. Blir spennende...

* Rir bare dressur jeg da og er vel det iallefall Sigrid Rui og ho her har mest peiling på! Svarte vel på dette spm over.

* Har ikke vært på stevner før, men tviler på at jeg får med meg noen! De instruktørene jeg bruker er for langt unna og har ganske mye å gjøre. Må evt bli hun jeg bruker her...

* Det kommer også ann på. Har ridd mest alene til nå. Her hjemme rir jeg alene, borte er det forskjellig. Liker best å bli instruert alene. Får absolutt mest ut av timen.

* Hestens treningsplan varierer den også. Er på banen ca 3-4 ganger i uka tror jeg. Ellers er det klatreturer, skogsturer osv.

* Jeg rir selv hver eneste dag. Han står av og til en dag i uka, men det komemr også ann på.

* Instruktøren min er ganske lett tilgjengelig.

* Betaler alt fra 0 (hun her hjemme er gratis) til 420 kr pr time.

* Vi tar den tiden vi trenger. Dette varierer jo også, spørs hvor stram timeplan instruktøren har.

* Den instruktøren jeg bruker her hjemme er tilgjengelig på "min" stall. Ellers reiser jeg som sagt til Kongsberg eller Rauland.

Moro at du har satt opp et slikt sjema Spoff! Er enig med deg at det er interessangt å se hvordan andre trener.

Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  20:35:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har er ny for meg og vi har ikke kommet igang med noe særlig trening. Fikk han like før sommerferien og har bare sakte og sikkert begynt å trene han opp igjen nå.

- Skal begynne å ri ca 2 ganger i mnd enn så lenge. Planen er da vi blir litt mer i form å trappe opp. Intensiv kurs vil det og bli etterhvert.

- Jeg er vel på et LB nivå tror jeg

- Hesten er også på et LB nivå. Vi har ikke startet enda.

- Ann Cathrin Lübbe har ofte intensivkurs på rideskolen ikke langt fra meg. Hennes gamle stall. :) Og da er planen at neste gang hun kommmer så skal jeg 'hoppe' på det kurset.
Hun er vel kjent for de fleste?:)
Ellers så skal jeg ri for en svensk instruktør. Har ikke prøvd henne enda, så vi får se hvordan det går. Om vi 'passer' blir hun min faste instruktør.

Skal og på kurs med Piet Baker neste gang han er i Norge.
Ellers kommer jeg nok til å være med på en del intensivkurs fremover.

Min evnt. faste instruktør blir da for både sprang / dressur. Også blir det mer intensiv treninger på dressur med f.eks Ann Cathrine Lübbe. Interesserer meg mer for dressuren enn sprangen, men sprang kommer jeg likevel til å ri innimellom for at hesten skal få gjøre noe annet.

- Rir enten alene eller sammen med to andre.

- Mye tur egentlig. Litt kjøring/tømmekjøring. Lange tøyler! Gå turer (som hund;)) Mye lek. Klikketrening og litt roundpaddock.

- Jeg har han sammen med samboeren min, så vi bytter på. Men det er oftest bare jeg som rir han på time.

- Jeg kan få time hver dag så lenge det er før klokken 12 på natten, så ja, jeg føler at hun er lett tilgjengelig. Tror og hun er en person man kan ringe å få hjelp av 'når som helst' da man blir kjent med henne. (Jeg har jo ikke begynt å ri der enda;) )

- Vanlige time 200 kroner, men noen har jeg fått for kroner 0. Og intensiv kurs koster jo gjerne litt mer.

- 45 minutter uten oppvarming (tror jeg). Oppvarmingen/nedskritting vil jo foregå til og fra ridehuset.

- Må reise for å få undervisning. Det er ikke langt med bil, men et stykke hvis vi skal ri, men det går :) Har jo mulighet for å kjøre han så...

Har ellers også ei vennine som jobber i dressur stall i Sverige som instruerer meg da hun er hjemme. :)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2003 :  22:42:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ishwanvile skrev:
Kopi av melding:

- Ann Cathrin Lübbe har ofte intensivkurs på rideskolen ikke langt fra meg. Hennes gamle stall. :) Og da er planen at neste gang hun kommmer så skal jeg 'hoppe' på det kurset.
Hun er vel kjent for de fleste?:)
Ellers så skal jeg ri for en svensk instruktør. Har ikke prøvd henne enda, så vi får se hvordan det går. Om vi 'passer' blir hun min faste instruktør.

Oj.. Ser du kommer fra Hedmark. Er hun svenske Nina som holder til på Lykset? Isåfall har jeg sett henne undervise noen timer i helga, og hun virker veldig flink! Og så har hun noen flotte hester som blir morro å se videre.. Særlig en 4-åring som sikkert blir å se i Breeders neste år (den 4-åringen er rett og slett bare "kanon").

Om det er Nina du tenker å ri for så håper jeg det dere passer sammen. For hun virker veldig dyktig. Skulle hatt en hest jeg kunne ridd på for henne Utrolig flott rideanlegg de har fått seg på Lykset også.. Og mange andre fine hester også..

--
spoff

Redigert av spoff den 12/10/2003 22:44:27
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.