hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frieserhingst - Anton 343
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Frieserhingst - Anton 343
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  14:35:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Åssen har han Anton fått så mye hår? Dæven. Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding

Sendte mail til dem og spurte jeg og fikk svar og må bare gjengi det :)
"Hello Julie! Actually, Anton is going gray due to age. His former owners in Holland tried to hide it, but we do not. It is natural for the Friesian to start graying there first.

Take Care!"

hehe...Han har hvertfall masse hår til å skjule alderdommen sin da, den vakre gamle mannen:)

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
så flott, da hadde Miriam rett.. Og Lopke blir gråhåret om 10 år da.. hmm... Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 23/05/2006 :  16:32:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
henna farge lopke, henne ;) he he detta har vi oratet om før vi

hilsen frisørdama
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:16:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Har ikke mye greie på avl jeg, men kom til å tenke på en sak.

Innen Frieseravlen; Når det er så ekstremt få hingster som blir avlsgodkjennt, blir det ikke lett innavl da?

*føler meg litt * :-p
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
for det første så er det mye buskavl ute å går..DESVERRE.. hva dem driver på med fatter ikke jeg.. Det kan ikke sies ofte nok, det er veldig viktig å sette seg inn i avl og regler før man kjøper frieser..

Men innen frieseravl opereres det med innavlsprosenter, siden det er noen få topphingster og alle kan jo ikke ha etter den eller den. Innavlsprosenten SKAL være under 10% men foretrekkes mellom 0 og 5%.. fordelen med lav prosent er fritt valg på hylla (nesten) når det skal velges hingst. Og selvfølgelig innavl :)

Alle seriøse frieseravlere er medlem av det hollandske forbundet FPS. Der kan jeg logge meg inn å klikke ut hingster som matches med lopkes reg. nr for å se innavlsprosent.. Lurt ikke sant? :)

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  08:46:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Er det forskjellige linjer innenfor friser avelen? Synes det er mange som ser ganske ulike ut?

Hvordan er friseren som ridehest, i og med at den er så lang i ryggen? Den er vel i utgangspunktet avlet for kjøring? Har sett enkelte bilder hvor hesten er blitt ridd til tøylen og hvor dette ser ganske unaturlig pga lang høyt ansatt hals og lang rygg! Husker ikke hvor jeg fant disse bildene!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 24/05/2006 :  08:55:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
hei pre-arab :)

innen frieseravl, har du mange forskjellige hoppestammer, og et visst antall godkjente hingster. noen linjer kombinert med hverandre vil gi annet utseende en en annen kombinasjon. slik er det vel med alle hesteraser er det ikke ;)

som ridehest er frieseren suveren, den har store flotte bevegelser, og tro meg, har du først sittet på en, opplever du ikke maken et annet sted. frieseren var opprinnelig en tyngre type hest, som ble brukt til kjøring, men er i dag avlet fram som en allsidig brukshest, og neste OL, vil du faktisk se en frieser på dressur banen. skal finne noen bilder jeg, hvor du kan se at det IKKE er unaturlig for en frieser å gå til tøylen, og ryggen dems kan faktisk se noe lengre ut, da de har en mye høyere vinkel på halsen. er bare slik de skal være.

tror ikke folk hadde betalt så mye penger for en frieser, hadde den ikke vert en super ridehest, kjørehest, og i det hele tatt en allsideig brukshest :) for ikke å snakke om det perfekte lynnet dems !! vel skal finne noen bilder å legge inn jeg, så kan du jo se selv om du synes det ser unaturlig ut :)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  08:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er mange linjer..

Frieseren er kvadratisk i formen. Hvilket er å foretrekke. Frieseren tilhører de såkalte Iberiske rasene, som du sikkert vet har disse en god evne til samling og bæring bakfra som er viktig. Derfor ser man ofte friesere i klassisk dressur (barok)
Fikk faktisk å vite at Lopke ikke var så lang i ryggen da jeg skulle prøve sal. Den måtte ikke være kortere hvertfall!

de er gode å ri.. anderledes pga høye steg. det er vel smak og behag. Har ridd en shagya og det synes jeg var totalt motsatt..
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 24/05/2006 :  09:10:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding

Tietse 428 under rytter... need to say more ??? ok...

et par bilder av Tsjabring 429, denne avlsgodkjente hingsten går til 66% i St.Georges grand prix !!

wel.. for de som vil se mer... her er en link

http://sonjasteubesand.com/photogallery/albums/userpics/10001/0604150004.jpg

Redigert av - _Emperador den 24/05/2006 09:11:32 Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 24/05/2006 :  09:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen som blir enigeom Friseren er en varm eller kaldbloig rase. I likhet med nordlandshest og islandshest er dette omdiskutert. Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 24/05/2006 :  09:57:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
det er jo ikke så mye å BLI enig om - da freiseren ER en varmblodig rase. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  10:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he... skal vi begynne å diskutere om frieseren egentlig er hvit??

den er varmblodshest, uansett hva du mener..
Gå til toppen av siden

_Emperador

Skrevet - 24/05/2006 :  10:54:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse_Emperador  Svar med kopi av melding
hi hi, Ja, kanskje den er hvit med ROSa prikker, og stå man ;) Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  13:46:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Men er ikke mye hovskjegg et kjennetegn på kaldblodige raser...bare lurer

Fine bilder av flotte frisere Men dette er vel topp hestene? Har sett mange bilder der det ser ut som om halsen får en unaturlig knekk (hvis dere skjønner hva jeg mener)! Faller samling og holdning (på tøylen) naturlig til rasen? Når jeg tenkter på friseren ser jeg for meg en hest som naturlig går med hodet høyt båret (igjen, hvis dere skjønner hva jeg mener)! Her er noen eksepler på hva jeg mener:

Slik ser jeg for meg hva som er naturlig holdning for en Friser:

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=7613409&reference=761/340/9_1148205368319.jpg&adheading=FRIESER&sid=11aa-s3MwJ979843&pos=115

Kopi av melding:
de er gode å ri.. anderledes pga høye steg. det er vel smak og behag. Har ridd en shagya og det synes jeg var totalt motsatt..

Lopke, det er jo ikke rart du synes Shagya'en anderledes å ri, det er jo to helt vidt forskjellige raser som er rimelig forskjellig bygget! Du kan jo like gjerne sammenlikne Shire og Fullblodsaraber for den sagt skyld, de er jo også ganske anderledes å ri på!

Jeg vil også legge til at det ikke er meningen å kritisere rasen, jeg bare spørr fordi jeg lurer

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.