hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hodet er strekt ut
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hodet er strekt ut
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  20:29:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Heij.. Når jeg rir på den 5 år gammle døla hesten som jeg steller så har han ikke hodet så høyt oppe som jeg ser på tv å sånt.. Åsså lurte jeg på hva det heter det som man har fast i tøylene og på nakken som får hodet til å bøye seg så fint.. Det er bare når jeg rir på bane jeg vil att han skal ha det sånn.. Er det noen som kan hjelpe meg? Bor på landet skjønner dere som leser dette så jeg kan ikke så mye med dressur at jeg kan få hesten til å jobbe med bakparten å ikke bare fremparten... Håper jeg kan få svar! Han er en ivrig spranghest!

Håper på mange nyttige svar!
Klemmer fra Miopija

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;¤¤

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  20:49:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
For det første er det vidt forskjellig fra rase til rase hva som er naturlig bæring og holdning.

Og hvis du ikke kan nok til å få hesten til å samle seg, (men vil ha en mekanisk tvangsordning for å få hesten til å se sånn og sånn ut fordi du synes det ser pent ut,) så synes jeg du skal sette på deg hjelmen i morgen tidlig, træ en snor fra skyggen til beltet ditt og knyte godt så du bare kan gå og se i bakken før du setter på deg ryggsekken og går til skolen i morgen. Kjenn litt på om det føles ålreit å ha det sånn.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  21:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går vel an å fortelle folk på en litt hyggeligere måte at man kanskje burde ha litt mer erfaring før man begynner med hjelpetøyler. Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:34:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Hvis du vil ha hesten til å bøye nakken og tygge på bittet "leker" du litt med tøylene, til han gjør det. Når han gjør riktig roser du han, og hvis han prøver å ta det opp igjen eller noe sånt og fortsetter med å "leke".
Håper du skjønte!

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  21:37:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du vil ha hesten til å bøye nakken og tygge på bittet "leker" du litt med tøylene, til han gjør det. Når han gjør riktig roser du han, og hvis han prøver å ta det opp igjen eller noe sånt og fortsetter med å "leke".
Håper du skjønte!

Opprinnelig postet av Gnyr2

For å få hesten til å samle seg og søke ned på bittet, så får man ikke dette til ved å "sakse" på bittet. Man får hesten innunder seg og fremover ved å bruke setet riktig.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:48:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det trenger ikke være saging for å leke med tøylene. For øvrig er jeg helt enig med deg Birre når det kommer til Cowgirlchris' utsagn. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  22:15:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det trenger ikke være saging for å leke med tøylene. For øvrig er jeg helt enig med deg Birre når det kommer til Cowgirlchris' utsagn.

Opprinnelig postet av Formosissima

Nei, jeg tenkte litt på det etterpå, at det faktisk fint går an å "leke" litt uten at det er saksing/saging. OK da, jeg tar det tilbake

Hi, hi!
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  22:21:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Håper du skjønte!

Vær så snill, ikke sag hesten til den knekker i nakken. Det er forskjell på en hest som knekker i nakken og går på/til tøylen. Uten at jeg klarer å fortelle hvordan du skal få en hest på/til tøylen, så kan jeg si så mye at å sage den i munnen ikke gjøre hesten noe godt i det heletatt. Tenk deg selv at du har noe i munnen som gnager frem og tilbake konstant, du ville vikt unna for presset, ville du ikke? Joda, hesten går med knekk i nakken, men den går ikke ordentlig om du sager. Bøyd nakke skal komme bakfra.

Finnes forsåvidt mange, mange tråder om det her som du sikkert får noen lure tips, men det aller beste er å ha en instruktør som kan se på deg og rettlede deg. Og det å få en hest på/til tøylen skjer ikke over natta.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  22:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Ragnhild da, vi har avklart dette nå
Unnskyld, jeg bare måtte tøyse litt. Det er sengetid for meg nå snartzzzzzz
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  22:53:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bor på landet skjønner dere som leser dette så jeg kan ikke så mye med dressur at jeg kan få hesten til å jobbe med bakparten å ikke bare fremparten...

Så du mener at de som bor på landet ikke kan å ri dressur? Er det at du bor på landet grunnen til at du ikke klarer å ri hesten bakfra? Skjønte ikke helt poenget ditt her. Jeg bor på landet, og alle jeg kjenner (inkludert meg selv) kan å ri dressur.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  23:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Bor på landet skjønner dere som leser dette så jeg kan ikke så mye med dressur at jeg kan få hesten til å jobbe med bakparten å ikke bare fremparten...

Så du mener at de som bor på landet ikke kan å ri dressur? Er det at du bor på landet grunnen til at du ikke klarer å ri hesten bakfra? Skjønte ikke helt poenget ditt her. Jeg bor på landet, og alle jeg kjenner (inkludert meg selv) kan å ri dressur.

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Det er vel mye bakkar og berg på det landet da vet du...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  23:49:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg kan med en gang si at der jeg kommer fra, der blir man stort sett utdannet til selvlært turrytter om man ikke gjør noe for det selv ;-) Og det er "på landet" .. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  00:37:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Så at dere hadde avklart det litt etter innlegget mitt. Da er vi alle enige.. :)

Og ang. "på landet", tror og håper jeg hun mener at hun ikke har så lett tilgang til instruktør?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  08:51:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
det tror jeg og hun mente.. ingen grunn til å vri utsagnet så negativt som mulig og ingen behøver å føle seg truffet. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  09:21:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke hvilket nivå du befinner deg på, men jeg forstår at du trenger hjelp til det grunnleggende. Hvor i Nordland holder du til?

Selv om det ikke er instruksjon i nærheten, så finnes det muligheter.

Nå som det snart er sommer, kan du dra på rideleir. Du kan ha med din egen hest, eller låne hest på stedet om det er vanskelig og/eller langt å transportere.

Jeg anbefaler deg i tillegg å kjøpe gode bøker om ridning. Det finnes hundrevis 'der ute', så det blir litt vanskelig å trekke fram enkelte fremfor andre. Du finner flere gode bøker på http://www.boktunet.no/

Noen forslag:
Sentrert ridning, av Sally Swift. Her lærer du om sits og hvordan innvirke med hjelperne. Den går mest 'på deg selv', ikke på hesten. Så om du skal skolere hesten i tillegg til å lære å sitte, trenger du en bok som kan hjelpe deg med det.

Dressurridning av Lousie Lussan Nathhorst vil hjelpe deg til å forstå de forskjellige øvelsene, hvilken form hesten skal gå i etc. Den er kansje litt avansert for en begynner, men om den er litt vanskelig nå, vil du få glede av den etterhvert.

TA TØYLENE til Bo Tibblin er kansje enda mer grunnleggende, les den før du leser boken til 'Lussan'.

Oppi dette, trenger du å forstå hesten din. Boken Å TENKE SOM HESTER vil hjelpe deg med det.

Disse bøkene koster til sammen noen kroner, men de er verd det. Se på det som instruksjon, og at bøkene er istedenfor den instruksjonen du ikke har mulighet til å være med på.

For å få forståelse for hva som står skrevet, er det viktig at du får oppleve det på en skolert hest. Derfor bør du forsøke å komme til et sted hvor du kan få ridd en slik, slik at du kan lære deg å kjenne på hvordan det skal være.

Lykke til!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  09:58:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Håper du skjønte!

Vær så snill, ikke sag hesten til den knekker i nakken. Det er forskjell på en hest som knekker i nakken og går på/til tøylen. Uten at jeg klarer å fortelle hvordan du skal få en hest på/til tøylen, så kan jeg si så mye at å sage den i munnen ikke gjøre hesten noe godt i det heletatt. Tenk deg selv at du har noe i munnen som gnager frem og tilbake konstant, du ville vikt unna for presset, ville du ikke? Joda, hesten går med knekk i nakken, men den går ikke ordentlig om du sager. Bøyd nakke skal komme bakfra.

Finnes forsåvidt mange, mange tråder om det her som du sikkert får noen lure tips, men det aller beste er å ha en instruktør som kan se på deg og rettlede deg. Og det å få en hest på/til tøylen skjer ikke over natta.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Enig med Ragnhild E at man ikke får en hest til bittet på best og riktigst mulig måte om man sager/ lirker osv.
Kan nevne at jeg underviste ei på min egen hest i går som ble helt paff over at hesten gikk til tøylen uten at hun "gjorde noe" med tøylene kun sjenkel og sete. Klarer man å la være å innvirke for mye på tøylen men konsentrerer seg om å engasjere bakparten så får man en hest som blir meget lett og fin å ri etterhvert.

Hiver meg med på Destrier sin lykkeønskning til trådstarter jeg også:
Lykke til

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.