hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sesongstart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 sesongstart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 16

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  14:36:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skal dere få se utslag nå

tåledd: VF 3-4, HF 2, VB 1-2, HB 1.
Has/kne: VB 3, HB 2.

Etter dette var det meningen at han skulle tilbake, men som sagt har selgeren stillt seg vrang, og det er blitt umulig å få tak i henne.

Det jeg synes er rart, er at han er så aktiv på beitet på eget initiativ. Han løper, både opp og ned bakkene, bakut, erter og fulle gallopper. Ser ikke ut som om han har vondt i det hele tatt! Slik har han vært hele tiden..

Redigert pga feil.

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 20/06/2006 16:18:07 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  15:31:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Oisann.... Det er jo ganske utroligt at han løper og har det så fint på beitet da?? 3-4 på tåledd... Huff...

Men er han altså ikke din? Har du ham bare på fòr? Eieren burde skamme seg da!!

Har veterinæren noen forklaring på hvordan det kan ha seg at han løper og har det fint på beitet? Hørtes så rart ut syntes jeg, men nå har jeg ikke så allverdens peiling da..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  16:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å, ser jeg ordla meg litt feil. Selgeren gjør seg utilgjengelig.

Ja, jeg skjønner ingenting jeg. Hvordan han kan bevege seg sånn med de utslagene. Men det er to forskjellige veterinærer som har bøyd han opp, den ene da vi hadde hatt han en uke (vi hadde to uker "tilbakeleveringsfrist") og den neste i slutten av august. Grunnen til at vi beholdt han etter første gangen var at vår faste veterinær (som ikke kunne bøye han opp pga vondt i ryggen) gjerne ville se hvordan det utviklet seg over sommeren. Vi avtalte med selger at det skulle være mulig, hun skulle sende kontrakt. men den kom aldri, og det har senere bare blitt knuter på tråden med henne. Nå er det en umulig oppgave å få tak i henne, og det er ikke bare å kjøre hesten tilbake til sverige uten å ha snakket med henne.

Min faste veterinær, som jeg senere har rådført meg med (hun har også vært her og sett på han, men ikke når han er bøyd opp), sier at jeg skal bruke han så lenge han fungerer bra. Hun mener jeg skal bruke sunn fornuft og menneskevett. Her snakker vi om sjefen over sports og familiedyravdelingen på Norges veterinærhøgskole. Derfor skjønner jeg på en måte ingenting.

Med så store utslag mener jeg at han burde hatt vondt av å bevege seg vanlig også, men slik ser det i allefall ikke ut. Full fart rett ned en bakke på beitet med vonde ledd? Det hadde ikke jeg gjort, men det gjør han. Så hvor mye smerte er det egentlig der, hva forårsaker smerten? Det må jeg finne ut.

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:41:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Svarer deg sånn i full fres (skal ut på trenig med Etanec nå), men jeg hadde nok stolt på veterinæren og hennes uttalelser. Fortår deg kjempegodt likevel jeg, du vil ha svar på hvorfor! Hadde veterinæren din noen forklaring på dette?

Da jeg misstenkte at der var noe i bena til Etanec tok jeg ham inn til Forus Hesteklinikk og fikk ham sjekket. Det er jo en mulighet og kontakte dem og høre hva de mener om dette? Ringe eller maile dem..
De er flinke med hesteben

Håper inderlig at du finner ut av dette, og det med eieren hans også.. Hvordan kan hun gjøre seg utilgjengelig? Hun får jo ikke noe penger for ham ved og gjøre på dette viset...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  16:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff, hestebein er et merkelig kapittel, jeg håper jo virkelig at det ordner seg for hesten din. Det finnes vel de veterinærene som kan bøye enhver hest halt. Du burde nok få ta bilder av beina hans, og se hvordan de ser ut.

Så kanskje vi sees på hadeland i høst? planen er å delta i lag nm Blir eneste turen østover i år, tror jeg. Det er ikke alltid disse planen går som planlagt

Hihi, jeg håper denne gubben din jobber iherdig med å massere nakken din nå, Bente, så du slipper å ta sprøyte

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hihi, jeg håper denne gubben din jobber iherdig med å massere nakken din nå, Bente, så du slipper å ta sprøyte

Opprinnelig postet av Ferrari & Miriam

Hmf, åneida den gubben min syntes synd på meg de to første kveldene og så var det stopp!!
Etter det må jeg pent bruke en slik elektrisk massasjegreier som jeg kjøpte til ham til Jul selv!!! Bank skulle han hatt!!!

Men jeg er vandt til smerter og slikt, så jeg skal nok vri meg unna den sprøyten på et vis, hi hi

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  23:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, hun sa ikke noe om hvorfor det kunne være slik. På grunn av utslagene har jeg hele tiden tenkt forkalkninger, og blir overrasket om det ikke er det. Da har jeg i allefall ingen ide om hva det kan være.
Men takk for link til Forus, der stod det masse! Den var mye bedre enn Bjerke sin side. Jeg har både mulighet til å dra til Bjerke og VETHS for undersøkelse, og jeg driver og maser på mamma og pappa, om de kan hjelpe meg. Både med kjøring inn og betaling. Dette må gjøres for å komme videre.

Håper vi sees, jeg har så utrolig lyst! Selv om det ikke blir noe langt om det skulle bli noe Det er så veldig gøy!

Du får stramme opp han mannen din, Bente. Skuffende innsats for sin kone Men håper virkelig du slipper den sprøyten!

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:00:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg fant link til klinikken deres her den ene dagen. Men har brukt dem ganske mye om det skulle være noe med hestene mine.
Den ene gangen sendte de meg klorhexidinpulver (5 bokser) GRATIS til meg!!! Bare fordi den da lokale veterinæren ikke ville behandle gamlegutt men slakte ham, bare fordi han hadde fått raspe??!!! Så en stooor blomsterbukett til Forus Hesteklinikk!!
Virkelig flinke fok der som er dyktige på hest, så jeg hadde nok spurt dem om ting du lurer på.. Så får du en annen veterinærs mening og tanker også.
Ellers så håper jeg inderlig at dine foreldre vil hjelpe deg med og finne ut av dette med bena til Lipdonn... Du og han fortjener det!!

Usj, ja den mannen min ja... Først skulle jeg ha og så burde han fått
Men men, jeg får greie meg selv eller bestikke min datter, hi hi

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  12:19:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
*fnis*Mannfolk altså. Typen min er likedan, jeg ber han så fint om å få litt massasje etter diverse distanseritt. Tror du jeg får noe??? Nei!

Jeg fant forresten en ganske morsom liste over hva som kjennetegner en ekte distanserytter på et svensk forum. Prøver meg på en oversettelse, så skal jeg legge den ut her etterhvert.
En ganske festlig sak, der de f.eks har gitt hestepasser et nytt navn: BOB (Bærer Og Betaler) Og det er en nyttig "sak" å ha

Funker det fremdeles bra med reinsdyrskinnet, Bente? Så blir det nok bra med ny bukse, de er kjempegode

Forus ja, de burde ha greie på bein o.l. De har nok vært borti en del forskjellige tilfeller. Tanha var der borte rett etter at vi fikk ham. Ikke pga av beina sine, men for å rydde opp litt etter at han ble operert for brokk da han var baby. Da hadde de lagt igjen noe ståltrådgreier(!?!) så stakkars hesten hadde jo vondt etter at han kom til oss, for da hadde disse ståltrådsakene kommet ut av posisjon. Men det fikset de, heldigvis.

Håper også du får hjelp av mamman og pappan din, Marie, så dere får kommet videre.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  12:39:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hmmm, kanskje vi burde legge inn et ønske om massasjetilbud på distanserittene?? Så hadde vi sluppet og være avhengige av disse mannfolka våre!!

Åjda, skinnet funker kjempeflott det!! Var ute og brukte senest i går igjen og salen ligger blikkstille på Etanec med det under! Jeg bruker det ikke hver dag, det får ikke tørket opp til det, men Etanec fungerer kjempefint under reinsdyrskinnet. Han hverken biter seg i sidene sine eller noenting, så dette lover bra
Han er kliss klass under det etter hver tur, men det er vel helt normalt? Tenker, det er jo kjempevarmt og godt det skinnet.

Men jeg må nok anskaffe meg et til om jeg skulle trenge et slikt under salen under hele rittene fremover, for jeg får ikke samvittighet tilog legge på et bløtt skinn etter etappemål.. Usj..

Jeg fikk ridebuksen i dag allerede, og den var sååå god og ha på seg jo!!! Var heller kjipt og ta den av meg, men så nok litt teit ut og løpe rundt i rene "tricot`en" i stua da hi hi.
Men i morgen skal den klaskes på meg når jeg skal ut og trene ham igjen! Skal tømmelongere i dag siden jeg skal på dressurkurset med den yngste samojeden vår i kveld.

Venter spendt på listen din Miriam

Huffda, stakkars Tanha... Hørtes absolutt ikke godt ut nei...Men hvertfall godt det ble fikset opp i, og fungerer bra nå
Ja de er flinke på Forus, kjempehyggelig han Bjørn. En veninne av meg mente så bestemt at det ikke gikk an og få betennelse i kodeledd (!!!!), så da jeg spurte etter bevis hos ham flirte han bredt og printet ut flere sider om det og gav meg det. DER hadde jeg masse bvis jah

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:32:17  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hvordan vet man at man er en distanserytter? (Fritt oversatt fra bukefalos.com)

1) Hesten din er sannsynligvis av rasen
a) araber
b) varmblodstraver
c) angloaraber
d) annen rase med slanke muskler og synlige blodkar

2) Du har muligens en uvanlig sal som er importert fra et annet land og modellen heter noe i stil med ”endurance”.

3) Du har et godt forhold til reinsdyrskinn. Den skinnfellen som har ligget x antall år lengst inni skapet får plutselig et nytt liv!

4) Du har rideklær som ikke bare matcher salunderlaget, men også med hodelag, og kanskje til og med salen.

5) Du rir helst uten bitt, eller i hvertfall med et hodelag der det går an å plukke av bittet.

6) Du vet nøyaktig hva hvilepulsen på hesten din er, men har ikke peiling på hva normal temperaturen på deg selv er.

7) Når du ser forkortningen IT tenker du ikke på data, men på makspuls, melkesyre og restitusjon.

8) Du ser fullstendig uforstående ut når hestekompiser forteller om deres langtur med hvilepause – hvilepause?? Etter bare 45 minutters ridning??

9) Du er fascinert av kart og bli frustrert over veier som bare slutter midt i ingenmannsland, men blir overlykkelig når du finner en sløyfe som går tilbake til der du startet.

10) Når du kjører bil så leter du etter rideveier på siden av veien

11) Ingen rir ut sammen med deg lengre, hverken hester eller ryttere kan holde tempoet ditt.

12) Du diskuterer treningstips med joggere/syklister fremfor dine hestevenner.

13) Du har alltid to klokker på deg når du rir – en for puls og en for tiden.

14) Man kan ofte se spesialløsninger på utstyret ditt – enten hjemmelagede eller detaljer som ekstra beskyttelse eller reimer.

15) Du kan fortelle om hvilket tempo forbipasserende syklister har.

16) Du ler så du griner når lokale dressur/sprangryttere klager over avstanden til distriktsstevner de skal delta i.

17) Alle stevnefotografiene dine skiller seg ut fra dressurkompisenes – på dine er du svett, tærne peker nedover, hesten har nesen i været og man kan ane skilt med gule markeringer på.

18) Du har et helt lager av Comfortskyllemiddelflasker, til tross for at du ikke vasker for et helt kompani.

19) Det første du spør din nye type om, er hvordan han stiller seg til å være medhjelper på stevner. Naturligvis forskjønner du oppdraget, med tyngdepunkt på lange pauser og mulighet til ”rallykjøring”

20) Du har slektinger som aldri har sett deg i sommerklær (alle helger er jo opptatt!)

21) Du finner knapt dine egne strømpebukser, men du kan koble på hestevogn i mørket midt på natten.

22) Det er så utrolig koselig å starte kjøreturen klokken 03.30 i soloppgangen for å starte et stevne. Du sprudler av glede og forventning, og behandler dine medpassasjerer (og hestepassere) med silkehansker, hvertfall frem til første kjørepause.

23) Du er vanligvis en rolig og tålmodig sjel, men forvandles til en jernhard jæ*** i veterinærgrindene, og dine medhjelpere ser helt forvirrede ut, men våger ikke annet enn å adlyde. I bilen hjem når du sover som ett søtt barn så ser de andre på hverandre og gjør en avtale om besøk for undersøkelse med mulighet for innleggelse…

24) Når du traff din nåværende samboer/partner var de første spørsmålene du stilte: ”Har du sertifikatet?”, ”kan du lese kart?”, ”er du allergisk mot hester?”, ”har du god tålmodighet?”, ”kan du underholde deg selv i lengre tid når du må vente på noe?”, og det viktigste: ”har du noe imot å stå opp midt på natten, jobbe under uregelmessig stress hele dagen, kjøre hele veien hjem og møkke hesteboksen før du får lage din egen middag?”

25) Du kjenner til hver eneste bensinstasjon med matservering, gatekjøkken og pizzeria langs den norske landevei.

26) Du blir kjempeglad for tilbud om å sove på høyloft, salkammergulv eller i barnas gamle lekehytte på de stallene der du har din hest oppstallet før stevne.

27) I bilen på vei hjem hadde det vært en befrielse om det ”bare” hadde luktet vått hesteutstyr. Istedenfor er det du selv som er den største stinkbomben og du skal sitte i bilen i åtte timer…

28) Vel hjemme igjen tømmer du bil og hestehenger, ordner på hesteutstyret, ser til at hesten har det bra og slenger alle salunderlag og lignende i vaskemaskinen. Selv orker du så vidt å dusje når du kommer inn, og dine sure klær havner i en ekkel haug på baderomsgulvet før du sovner på sofaen med en sportsdrikkflaske i fanget.

En ekte distanserytter er i besittelse av en (gjerne flere) BOB (Bærer Og Betaler)
En BOB er også kjent som VOF (Venter Og Fryser).

Det beste med å være et ekte distansemenneske er at vi aldri trenger å låse hjemme når vi drar ut på stevner, for vi har jo alle eiendeler med oss!

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:47:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ja, massasjetilbud innkludert i startavgiften hadde vært supert Disse sjeikene som var i Norge og startet distanseritt her for noen år siden hadde garantert noen massører gjemt i teltene sine. Skulle bare mangle at vi "vanlige" folk også fikk det.

Det blir nok varmt under skinnet når det er såpass varmt i været, så selv om det puster, vil han nok bli ganske våt under skinnet. Samme blir Ferrari, men han gir ingen tegn på ubehag, heller motsatt, han går bedre med reinsdyr enn uten. Har også det lille problemet med at salen ikke alltid ligger stille når jeg bruker tynne salunderlag

Du har allerede fått buksa? Hihi, jeg måtte også løpe rundt i den når jeg fikk den første, var jo superherlig. Da var jeg så lei av den gamle ridebuksa at denne nye, fancy saken var jo helt himmelsk å ha på seg! Stretch over alt, myk og god. Rart å ikke ri med skinn første gangen, men det gikk fort over

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  15:04:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
haha, nå lo jeg godt!

Det er flere punkter man kan kjenne seg igjen på, men nå er det jo slik at jeg ikke er noen langdistanserytter enda. Men jeg har det nok i blodet Rideveier ser man etter selv om man ikke er i hjemtraktene sine også.

jeg har også hørt svenskene kalle hjelperne sine for hinknisser

Jeg vil og ha ridebukse og hodelag. Det høres så herlig ut hehe

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  15:14:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Oi oi oi, her var det jammen meg mange punkter jeg kjente meg igjen i...
Huffda

Punkt 8 tenker jeg mye på ja!! Og ingen vil ri sammen med meg lengre Det er kjempetrist til tider syntes jeg, ri alene er ikke alltid så veldig motiverende hverken form meg eller Etanec....
Og treningstips? He he, jeg snakker heller med min lillebror som er bodybuilder enn andre ryttere (foruten deg da! of course )

BOB og VOF, ha ha ha ler så jeg griner

Ja jeg merker at Etanec også liker skinnet godt, han reagere ikke i det heletatt på det. Og han er følsom han.. Det er det beste underlaget jeg har til ham

Hehe, ja jeg skulle liksom ut og ta en testtur med ridebuksen isted, men så har Etanec fått en stor hard klump i leiet til gjordten på 5x5 cm, så det ble en solid stopper for den turen jah...
Så jeg får se hvordan jeg løser det problemer, for jeg kan jo ikke stoppe treningen på ham heller.. Er usikker på om det er ødem eller stikk, men kan jo tenkes at det er ødem siden det er under gjordten? Men trodde lilkevel at ødemene var myke??

Ringte veterinæren i lettere panikk, og han mener at så lenge ikke Etanec reagerer når jeg berører dette området (han lèer ikke på et øre engang), syntes han jeg skulle prøve og ri ham videre, men så dukker jo "hønemora Bente" opp da...
Rittet er jo om snart ei uke jo!!!

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  15:23:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

9) Du er fascinert av kart og bli frustrert over veier som bare slutter midt i ingenmannsland, men blir overlykkelig når du finner en sløyfe som går tilbake til der du startet.

Opprinnelig postet av Ferrari & Miriam

Åjaa, det er noe dritt med slike veier!!! Og det er for det meste slike veier her på Haua jo [

Kopi av melding:
10) Når du kjører bil så leter du etter rideveier på siden av veien

Hehe, ja dere skulle hørt meg da jeg og min mann reiste til Sverige for og parre den en tispen vår.. Tror han var rimelig lei mine vei-kommentarer, fo rjeg kan love dere at sideveier og grusveier innover og store vakre skoger i Sverige lokket noe så hinsides

Side: av 16 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.