hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sesongstart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 sesongstart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 16

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  15:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endelig fikk vi en start på årets sesong, etter å ha blitt hindret av snø to ganger tidligere i vår

Lund Kjøre og Rideklubb (rogaland) stod for en fin dag lørdag 20mai, med flere klasser, 2mil, 4mil, 6mil og 10mil.

Jeg stilte i siste klassen sammen med min kjære hest og to andre ekvipasjer. Rittet begynte klokken 7, og før det skulle hestene få noe mat, så vi stakkars ryttere måtte opp klokken 0430 for å fore hester. Klokken 0615 var vet.kontrollen, der alle hestene gikk gjennom, og klare til start.

Etter x antall timer i salen, og godkjente etappemål, kom vi oss inn i mål, alle tre! Friske hester som fint kunne klart noen mil til.

Ferrari klarte akkurat å komme seg en hestemule foran nr 2 i mål
Så nå er vel neste ritt om en måneds tid *gleder meg*

Så var det vel også et ritt oppi sykkylven? Noen her som deltok der? Hadde vært spennende å høre hvordan det gikk

bilde fra etappemålspause

Ferrari & Miriam

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  00:55:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Gratulerer så masse til deg og Ferrari
Endelig var dere igang?, hehe. Skulle ha vært og sett på dere om jeg bare hadde visst om det...
Eller enda bedre, jeg kunne jo ha startet selv også.. Etanec begynner og komme i ganske god form nå Men om jeg ikke husker helt feil, så kræsjer de fleste rittene her i omegnet nå med diverse hundeutstillinger og Danmarkstur..

Jaja, godt du er i løypene og gjør ære på araberne og Kronehestene
Så får vi komme etter etterhvert, hehe. (forhåpentligvis)

Men gratulerer nok en gang, dette var velfortjent!!!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  07:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, og mange takk Nummer to ble forresten min lillesøs og Tanha (deres første godkjente 100km!)

Neste ritt er i kvinesdal, den 1.juli, kanskje du har anledning til å delta der du også?

Møtte forresten på to sånne hvite hunder (husker ikke rasenavnet) du har, oppi skogen på lørdagen. Ferrari trodde det var isbjørner eller noe annet merkelig noe, hihi (søte var de jo).

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  07:51:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hm, 1.juli sier du?? *tenke tenke* Da reiser jeg hjem fra Danmark om jeg ikke husker feil...

Så kjekt for Janne da??!! Endelig.. Tipper hun har drømt om dette lenge, og delta i så langt ritt. Er Hans Petter "pensjonert" fra løypene nå da? Han trekker vel litt på årene han også, hehe.
Tahna var jo bare nydelig!! Håper de to kan gjøre det bra

Utrolig kjekt at det skulle bli dere to som kjempet om 1. og 2.plassen!!

Fant du samojeder langt oppi "gokk"?, hehe. Det er samojeder de er, de isbjørnene til Ferrari
Blir jo så nyskjerrig på dem når jeg driver med denne rasen, men men, får bare leve i vitenen om at jeg aldri finner ut av det, hehe.

Hva tid skal dere ha noen ritt igjen på Gyland da? Og vet du hva tid - og hvor - neste ritt etter Kv.Dal sitt ritt, skal være?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:06:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Juu-huuuu *Bente jubler og hopper høyt i været!!*
Jeg har jo tatt feil nå, vi er jo hjemme den 1.juli!! Skal jo ikke reise til Danmark før i slutten av juli og ikke juni, hehe.
Men har du tilgang til noen propper til stevnet, eller har du peiling på hvor i Kv.Dal rittet skal være?
Jeg kan ikke huske at der har vært ritt der før?...

Min mann arrangerer utdrikningslag den kvelden, så jeg er muligens uten sjåfør... Så det kan være det eneste som stopper meg, men jeg tror jeg skal smiske litt med Kjell

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:39:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
så kjekt!

Har ikke fått proposisjonene ennå, tror ikke de ligger ute på terminlisten heller, vet ikke helt hvorfor. Det er første gang de arrangerer i kvdal, så det kan bli spennende. Jeg kan legge ut proppen her om jeg finner/får den

Ellers så arrangerer vi jo ritt i Gyland 29juli, men da var vel du i danmark? Hehe

Neste etterpå der igjen er 12. august på Moi. VIBA skulle vel egentlig ha denne helga som kommer, men det er visst utsatt. Hyggelig at det arrangeres så pass mange ritt her nede i sør denne sesongen

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg fant!

"Vårt første distansestevne. Det blir klasser fra 2 mil (turritt), og opp til 8 mil. Alle kan ri 2mil, trengs ikke lisens eller annet spesielt for å ri den klassen!" kvdalrk@start.no http://n3sport.no/Activities.asp?WCI=wiViewActivity&ActivityId=112451&OrgElementId=62698

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  21:35:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Skal høre med Kjell om han vil kjøre jeg Og om Karoline har lyst og starte med Fiona på 2 mila. Tror ikke hun har ridd henne så mye i det siste, men det kunne kanskje være et "dytt" i rett retning for henne nå

Kan du legge ut link til proppen deres hvis de lager en mer detaljert en?
Syntes 2 mil blir for lite for Etanec, så jeg vil satse på 4 mil. Og da skal jeg ikke drite meg ut slik jeg gjorde sist gang, haha

Så bra at Viba utsatte rittet, passer meg bra!! For på søndag er det utst. igjen. Skulle jo nesten tro de utst. og rittene har magneter til hverandre!!
Men jeg skal stille i august på Moi, hvis det ikke kræsjer med Blommeröd sin araberhestutst. Husker ikke i farten hva dato den er, men skal finne det ut snart.
Ja... Jeg er i Danmark den 29.juli... Typisk...

Kjipt og betale lisensen om jeg bare kan starte to ganger i år... Må tenke litt på det, men tror jeg gjør det likevel. Kjedeligt også og starte på ei 2 mil og komme i mål med en sprudlende ivrig hest som helst vil ut og løpe igjen.
Hmmm, tro hva jeg bør gjøre.. Nei, tror 2 mil er for lite, det er vel slik at det blir kjedeligt og gå tilbake til 2 mil etter og ha tatt 4 mil?..

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:04:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, prøv dere på ei fire mil, syns jeg Kjell og de har bare 1 hest igjen nå? Syns du bør dra han med deg hvis dere skal på ritt i kv.dal, er på tide han får se hvordan det går med "avkommene hans" (sikkert flere krone-hester som også skal starte.)

Eller hva med å prøve dere på ei seks mil??

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  22:47:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kjell har for øyeblikket 3 hester hjemme, Fiona og Nebjeska + hennes hingsteføll. Nebjeska er ei han kjøpte fra Sverige i høst/vinter, hun kjøpte han av sin nye dame
Han har også kjøpt ei anner hoppe, hun får han hjem i sommer når det er påvist at hun er drektig

Jeg greier nok ikke 6 mil selv enda pga sykdommen. Men jeg gleder meg til jeg kan komme meg opp på 6 mila, for jeg sitter med et inntrykk av at farten er mye høyere på 4 mila i forhold til 6 mila..
Derfor vil nok 6 mil passe meg bedre, syntes det er bedre for helsen min og ligge på et jevnt roligt tempo enn så og si "flat pedal" på 4 mila..
Stemmer dette, eller har jeg oppfattet det feil?

Jeg skal hvertfall gjøre et realt forsøk på og ta med meg Kjell ja!!
Skulle tro det gikk greit, siden han da mest sannsynligt får selskap av Ragnvald og Vibeke (Hagen arabians). Selv om jeg hadde tenkt og høre med Vibeke om hun evnt. ville være min hestepasser om jeg tok avsted på 4 mila.. Mangler hestepasser, men håper hun vil hjelpe (noe jeg tror hun gjør).

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  11:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, du kan nok ha rett i det, fire mila har ofte en høy intensitet, men det er jo også litt avhengig av hvem som stiller i den klassen.

Jeg syns klubbene burde blir flinkere til å ha fire mila som clear round (hvertfall innføre ei minimumstid), for farten kan bli litt for høy, mener nå jeg, med tanke på at det ofte er uerfarne ryttere som stiller i denne klassen også.

Mulig den høye farten skremmer vekk de trofaste to-mils rytterene til å prøve seg på ei fire mil?

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  12:39:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det tror jeg også, har hvertfall hørt det bli snakket om det tidligere. At en del ikke riktig tørr og prøve seg på 4 mila pga høy fart.
Om en ikke riktig greier og lytte til hesten er det nok lett og ri den for hardt, og til og med sprenge den..
Slike tilfeller har vi jo hatt på 2 mila også, utrolig nok.

Om jeg får steller kommer jeg nok til og starte 4 mil denne gangen, men vil nok prøve og klatre opp på 6 mila så fort jeg kjenner at jeg selv er i stand til og gjennomføre det
Bør jeg forandre på treningen på noen måte når jeg da skal trene ham mot så "mange" mil? Evnt. hvordan bør jeg trene?
Nå går det mest i og jobbe ham myk, dressurøvelser og jobbe opp muskulaturen. Må nok også begynne og jobbe med utholdenheten, men siden han har hatt ferie på 2-3 mnd i vinter har jeg brukt god tid til og bygge ham opp igjen muskelmessig sett og myke ham opp nå.
Er det nok og bare trene utholdenhet og muskler (klatre + dressurøvelser) til 6 mils konkurranse?

Uansett skal jeg gjøre hva jeg kan for bare kose meg, slappe av og gjennomføre 4 mila, men kjenner jeg meg selv og Etanec rett, blir det vel konkurranse for alle penga når vi først er kommet oss ut i løypa...

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  21:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff, ja, er ikke noe kjekt når ryttere overvurderer hestens kapasitet. Og jeg skal innrømme at jeg har ridd litt for fort jeg også (men aldri fort at det har vært direkte skadelig for hesten). Og jeg har jo lært! Det er vel et av hovedmålene med clear round klasser, at man skal lære, finne ut av ting å få mer erfaring på baken på en fornuftig måte

Hvordan du skal trene Etanec er det vel bare du som vet best, siden du kjenner han. Jeg regner med at han har en ok grunntrening, og da er dere jo allerede langt på vei! Min hest f.eks er jo godt grunntrent, og siden han har stått i ro fra aug. i fjor til januar nå i år, har det ikke vært noe problem med opptreningen. Det beviste han jo forrige helg

Men mykgjørende øvelser, klatring, intervaller, koseturer.. Alt det som dere syns er kos, samtidig litt krevende, er fin trening. Variasjon er en fin ting!

Regner med at målet for den første 6mila deres er å gjennomføre, så etter det vil du nok få en følelse om hvordan hesten ligger an. Seks mil burde ikke være noe problem for en araber å gjennomføre (så sant han er i jevnlig bruk), og du kjenner jo hesten din og hans kapasitet.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  22:07:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, satt akkurat i kveld på Etanec og tenkte på det du skrev nå ang. trening
Ja han er godt grunntrent så han har nok en del og gå på. Han stod i 3 mnd i vinter, men er trent jevnt, roligt og forsiktigt opp igjen nå de siste 3 mnd. Har begynt nå så smått med intervaller og utholdenhetstrening. Han fungerer fint og kjennes jevn og god under meg, så jeg tror dette skal gå bra.
Kom på da jeg startet 4 mila, da jeg var inne til vet.sjekk ved fullført 4 mil. Da sa veterinæren at han var helt okey og var klar for og gå ut igjen i løypen. Han ble meget overrassket da jeg sa at "eeh, neidaaa vi er ferdige vi?!!"
Så om jeg trener slik som jeg trente i den tiden, tipper jeg han vil være ganske klar til 6 mila

Hadde en god trening i dag (kveld), og kjenner at formen min også kommer seg. Så så sant formen min holder seg, så blir det 6 mil på oss

Jeg undervurderte Etanec på 4 mila jeg, og dreit meg totalt ut ved og komme på den plassen jeg kom på Men men, jeg har lært av den turen og funnet ut at jeg skal høre etter på meg selv og min hest (!!!), ikke andre og hvordan de tenker og ri.. Tenk; de jeg red med den gangen fant ut vi skulle være drahjelp for Gutubakken... Og da han stopet i løypen for og vanne hesten, stoppet vi opp og ventet på ham!!! Aldri mer skal jeg ri sånn under et ritt!!
Greit og være drahjelp, for all del hehe, men ikke stoppe opp og vente...
Jaja, har lært der ja...

Men så lurte jeg på enda en ting jeg Rideklærne... Har der lett for og bli gnagsår av ridebukse etter 6 mil? Eller hva er dine erfaringer?
Sikkert et dumt spørsmål, men aner rett og slett ikke hva tid de pleier gå over til den andre typen bukse og ri med...
Det er vel slik at en skal ri med det en føler seg best komfortabel i, men hva er dine erfaringer?

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  22:10:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, ser ut som om vi to har en tråd helt for oss selv her??!!...

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  22:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, hyggelig med litt distamsesnakk, men det ville jo vært hyggelig om det også var flere interesserte her Jaja, det kommer seg vel etterhvert, håper jeg.

Er nok ikke så dumt å stole på seg selv og hesten under ritt, nei. Det er jo fremdeles en konkurranse, selv om det er trivelig å ri sammen med andre. (Å ri flere mil alene er ikke så veldig givende )

Rideklær ja.. Jeg klarte meg lenge med vanlig ridebukse m/helskinn, men etter at jeg gikk over til de andre buksene (ifjor), syns jeg de er myye bedre. Jeg tenker som så å unngå diverse sømmer på ugunstige områder Har hørt om folk som rir med vanlige jogge/løpebukser (sånne stramme, sexyen bukser, vet du ). Mulig de er sømmeløse i disse "områdene". Eller sykkelbukser?

Likevel, om du har ei ridebukse du syns er behaglig, så bruker du den

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden
Side: av 16 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.