hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - finne hingst til min kaldblodshoppe.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 finne hingst til min kaldblodshoppe.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

j.i.m

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  12:21:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei:)

Jeg har akkurat kjøpt meg ei kaldblodshoppe, som jeg skal bruke som kose/dressur/turhest. Hun har gått løp helt fram til nå, å skal ha bra stamme. Hun gjorde det også bra i sin kariere. Jeg har rimelig lite peiling på trav, men hun jeg kjøpte av anbefalte meg å sette føll på henne.
Jeg har lyst til det , men lurer litt på hvilken hingst jeg skal bruke. Henne jeg kjøpte av syntes H.G Balder hadde vært et godt alternativ, siden han er liten, lett og er startrask. Min hoppe (Rapplassi) er stor men også veldig startrask. Denne hingsten står like ved der jeg bor, så det hadde jo vært praktisk også. På samme stall står også hingsten Mørtvedt jerkeld. Jeg synes denne hingsten også ser fin ut. De har tjent omtrent det samme, gått omtrent like fort og er like gamle. de er jo også halvsøsken.

Er det noen som har forslag , eller kan hjelpe meg med hvilken hingst som kunne passe min hoppe? Eller er en av disse hingstene et godt valg?

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  12:39:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har ikke veldig peiling jeg heller, men når min kaldblodshoppe skal få føll, vil jeg bruke Alm Viktor Han er nydelig!
http://www.hesteguiden.com/art_khingst.asp?action=visartikkel&raseid=20&id=0

Edit: Mer om han http://sport.rikstoto.no/Default.aspx?modus=0

Siden kom ikke opp, så du må vist søke på han

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

Redigert av - VictoriaTh den 22/05/2006 12:43:18 Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  14:48:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Først og fremst bør du vel tenke på hva hoppen din ikke har, sånn at hingsten på en måte kan "fylle ut" det hoppen ikke har. Det er ofte ikke lurt og bare velge den som er nærmest og billigst, vil du ha et føll som løper, så må mye stemme.

Ellers er det jo ofte lurt å velge eldre hingster første gangen, som man vet har vist noe i avlen (Elding, Lome Elden, Jærvsøfaks ++), men for all del, både H.G. Balder og Mørtvedt Jerkeld kan nok lage flotte avkom, men de har enda ingen avkom som viser hva de lager (Hvis du forstår meg rett)..

Men jeg har egentlig ikke så god peiling på kaldblodssavl, sikkert andre som kan svare deg bedre enn jeg :) Lykke til med valg av hingst!

Edit for at Elding og Lome Elden mest sannsynlig ikke er noe alternativ for deg iom at hoppen din også er etter Rappfot ;)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  15:05:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var selger som syntes jeg burde velge H.G Balder til min hoppe. Han har de rette "kvalifikasjoner", så han skulle passe godt til henne. Men det er jo som du sier kanskje lurt å velge en eldre hingst, som har bevist å lage gode avkom.

Hingsten bør ikke være mere enn middels stor, pga Rapplassi er stor selv. Er kjempeglad for tips og veiledning iallefall:)

Redigert av - j.i.m den 22/05/2006 15:15:39 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 22/05/2006 :  15:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg regner med at HG balder og Mørtvedt jerkeld er fulltegnet.
Vi har to hopper som skal bedekkes med H.G i år. Tror de begge var fulltegnet før jul. Men du kan jo høre: http://www.spangberg.no/

Jeg synes Balder er best.
Gå til toppen av siden

Gam Jerka

Skrevet - 23/05/2006 :  08:31:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
H.G.Balder er barnebarn av Elding, via Lome Elden, så jeg synes det er rart at hun anbefaler han?
Gå for noe som er Elding fritt, særlig når du har ei hoppe med samme farlinje som Elding!

Finnes mange flotte hingster uten Elding blod.
Ring DNT å få tilsendt hingstekatalogen!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  08:38:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er enig med Gam Jerka, finn noe Elding-fritt, er nok Elding-blod i norsk kaldblodsavl.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  12:57:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, kunne tenkt meg å finne noe Elding-fritt. Hva synes dere om Åsajerven da? Er en ung hingst så han har ingen lovende avkom etter seg, men.

Alm Viktor som ble nevnt før er jo også en fin hingst uten Elding-blod.

Redigert av - j.i.m den 23/05/2006 12:59:35 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/05/2006 :  13:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er så langt tilbake.
Eks. først Hg. deretter lome elden. også elding også Rappfot.
Dessuten så er bare åsrapp og Elding halvsøsken.

De fleste hestene vil møtes igjen når det kommer så langt bak.

Du kan flott bruke H.G eller M. J.

Man bruker det beste istedenfor det 5 beste.
Gå til toppen av siden

Gam Jerka

Skrevet - 23/05/2006 :  14:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så da er det ok å avle videre på Elding??
Han er far eller farfar til 1/3 av hingstekatalogen.
Når hoppa da også er i slekt er det vel ikke noen god idei å sause inn enda mere Elding?

Er mye flotte hingster uten Eldning blod. Dessuten om du skal bedekke i år, så er det fullt hos de 5 beste...

Min skal bedekkes med Bork Rigel nå i sommer. Er mange travfolk som mener jeg er gal som velger det. Men for meg er holdbarhet og ekstriør, rasetype og lynne viktigere en å få en hest som er fort startklar, rask og lite holdbar....
Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  15:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde planer om å bedekke i år ja, hvis jeg finner en bra hingst. Vil ikke bedekke bare for å gjøre det. vil ha et bra avkom også.

akkurat nå, så synes jeg åsajerven (e. Järvsöfaks u. sindy vinter) eller Alm Viktor (e. Rigel Jo u. Bleikli terna) er de mest aktuelle. Men jeg kjenner ikke gemyttet til disse hingstene. Er viktig at de ikke er for heite, for det er tendens til nervøse hester i stammen til min hoppe. er det noen som kjenner til disse hingstene?
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/05/2006 :  15:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser at din hoppe har jerker i blodet, og Bork Rigel har jerker i blodet. Men du avler videre på det?
Hva er forskell om hoppa har bitte litt Eldig blod i seg da???

Åsajerven er bra:) Vi har ei hoppe etter Elding som skal bedekkes med han.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/05/2006 :  15:22:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alm Viktor tror jeg er fulltegnet forresten Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:32:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Åsajerven er nok også fulltegnet. Alm Viktor tror jeg er fulltegnet i 2007 også faktisk Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  15:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet du hvor i landet Åsajerven står? og pris?
Redigert av - j.i.m den 23/05/2006 15:34:08 Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 23/05/2006 :  15:37:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han står hos Lars Romtveit i Skoppum (vestfold, like ved Horten)
ca 12000+mva

Redigert av - linki den 23/05/2006 15:38:33 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.