hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tynn hest, liker ikke föret:/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 tynn hest, liker ikke föret:/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

susanne

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  10:48:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
den ene av de to hestene jeg rir akkurat nå har gått betraktelig ned i vekt i det siste og ribbeina har så smått begynt å syntes, eierne er fortvilte fordi han ikke legger på seg og nå lurer jeg litt på hvilke förtyper dere kan anbefale.

det er en aktiv travhest på 4 år, blir brukt til ridning og trav.
han får rundt 2 liter havre og 1l kraftför(usikker hvilken type)
men han spiser altså ikke opp maten sin, han spise kraftföret, men ikke havren, den ligger alltid igjen eller så søler han den rundt, spise den gjør han ihvertfall ikke!

han har allerede nok av energi og er ganske het så föret behøver ikke å være noe hesten får mye energi av, men en type han legger på seg av..

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=)

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  11:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hvis han ikke spiser havren, er det ingen vits i å gi han den. Kanskje du kan prøve å finne ut hva slags kraftfor han spiser?

Eggersmannfor er bra, hestene liker det, og det er sunt. Finn en type som passer han, www.eggersmann.no

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 22/05/2006 11:17:25 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/05/2006 :  11:17:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Synes det høres lite ut med 1 liter, hvis det er dette han spiser og ikke rører de 2 literene med havre. Hvor mye høy får han? Er tenner og sånt sjekka? Hvis tennene er i orden, og du vet at han er frisk ellers kan man begynne å se på foringa.

Du sier kraftfor, det hadde vært greit om du sa hvilken type. Generelt vil det være lurt å gi et fôr med lite volum i forhold til energi, f.eks olje. Du kan gi ganske mye olje til en hest, anbefalt mengde er dog ikke mer enn 1 dl pr 100 kg hest. De fleste hester synes olje er greit å spise på kraftforet sitt, men øk på forsiktig. Bygg fungerer også ofte bra på tynne hester.

Likevel er det grovforet som er viktigst. Gi hesten fri tilgang på godt grovfor, og ikke gi mye kraftfor i gangen. Prøv å frist han med å ha f.eks betfor i kraftforet.

Lykke til!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  11:33:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenner og ormekur??? Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  14:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg henger meg ivrig på tråden her, jeg ble veldig interessert da jeg de siste dagene har oppdaget at også Vickie begynner å bli tynn. Jeg kan skimte ribbena hennes, men her står det ikke på å ikke spise opp maten sin.

Hun blir brukt nesten hver dag og får kun høy, i tillegg til det gresset hun får i seg nå i sommerhalvåret ute på dagtid. Jeg har blitt anbefalt å gi henne kraftfòr i tillegg, f eks oppdrett.

Hun har ikke fått ormkur ennå i år, og det er kanskje på tide. Hun flytter på ny stall 1 june, så jeg tenkte å vente til hun kommer dit, jeg vil da forhøre meg med stalleier hvordan vi gjør det mtp de andre hestene som står oppstallet der.

Jeg har vel en mistanke om at hun ikke lenger får nok mat, hun har stått rolig i to år før jeg fikk henne, og nå er hun omtrent i daglig bruk. Da er det vel klart at forbrenningen og energinivået øker, og at hun dermed trenger mer mat.

Hvor mange kg høy pr dag regner dere andre med at en varmblodstraver med hennes bruk må ha pr dag? Hun får pr i dag ca 6 kg om dagen. Er dette for lite???
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  15:19:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg synes 6 kg dagen er lite for en hest som går hver dag. Jeg ville gitt iallefall åtte, om ikke mer. Cisco fikk ca 6 kg dagen på den forrige stallen han stod på, og han var ikke av den tykkeste hesten da. Nå får han 10 kg dagen og ser MYE bedre ut! Spiser opp alt gjør han også. Så jeg synes 6 kg. dagen for en noe større hest er lite. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  15:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
igår så vi at 3 av hestene hadde tatt av noe enormt, vi kunne skimte ribbeina. Ingen av disse hadde fått ormekur. Lopke har ikke tatt av siden hun fikk dobbelt dose Ivomec i januar og februar og får sin neste Panacur idag. Jeg tror de er fulle i orm.!!! Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  15:58:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk ivomec i februar. Bør jeg også gi panacur nå da?
Hjelper det når bare jeg gjør det? Bør ikke hele stallen ta det samtidig?

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 22/05/2006 :  16:02:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ragnhild: Ja, jeg hadde en mistanke. Hun er foreløpig oppstallet hos en venninde av meg, jeg fikk Vickie i hui og hast, så hun står der midlertidig. Venninden min har kun drevet med hest siden juli i fjor, og er jo dermed ganske så fersk og ikke helt kompetent til å gi seg ut på noen diskusjon om noen verdens ting synes nå jeg.

Jeg ga henne et lite hint i går om at Vickie må få mer mat, men reaksjonen ble hissig og tydelig tok hun det som et personlig angrep. Jeg har valgt å ikke legge meg ut med henne pga dette - og flere forhold, siden jeg flytter hesten om en ukes tid.

Lopke: Hun trenger helt klart ormekur, hun har ikke fått kur siden i fjor på høsten. Jeg har kontaktet tidligere eier vedr dette. Så når vi flytter blir nok alt så meget bedre. Mere mat, kraftfòr og ormkur. Og omgivelser med litt mer forståelse rundt hestehold. Jeg gleder meg
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  16:13:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min fikk ivomec i februar. Bør jeg også gi panacur nå da?
Hjelper det når bare jeg gjør det? Bør ikke hele stallen ta det samtidig?

Opprinnelig postet av Stjerneskudd

ja eller Banminth.. de burde få det alle sammen på samme tid. Eller vil deres drit alltid være fylt med orm som hesten din går og gnager på senere..
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  16:40:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Nettopp det jeg tenkte på når du sa at 3 av hestene på stallen din var blitt så tynne
Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/05/2006 :  17:23:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Interessant at dette med ormekurer kom opp, vi har parasittologi på skolen nå. Den generelle tendensen er at folk gir for mye ormekur, og for ofte. På denne måten gjør vi hestene en bjørnetjeneste: vi fjerner muligens ormen der og da, men vi framskynder immunitet hos parasittene, slik at neste gang vi gir en kur vil den ikke ha noen effekt.

Svært mange parasitter er immune mot virkestoffene fermenbedazol (i bl.a panacur), praziquantel og pyrantel. Nå vet jeg ikke helt hvilke norske merker som har hvilke virkestoffer, men om man skal bruke en god, sterk bredspektra ormekur for å ta knekken på en infeksjon er det beste å bruke en kur med ivermectin eller moxidectin (Ivomec eller Eraquell).

Det tryggeste er å sende inn prøver av møkka for å få tatt en telling av parasitter. På denne måten får man vite hva slags parasitter man har, og også hvor mye. Dette er ganske viktig å vite før man gir en ormekur, er ikke vits i å gi panacur dersom hesten er plaga av parasitter som overhode ikke påvirkes av det. Her i England har man uansett så og si gått helt bort ifra singeldose panacur, skal det ha noen effekt bruker de noe som heter panacur guard, som er en femdagers kur.

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
han har mer enn nok høy og har alltid noe ekstra i boksen så det er nok ikke noe i veien med det.

men i dag så begynte han på nytt for, eh hva var det det het da=/
det er grønt og skal bløtes opp=/ lurer på om det var noe fra eggersman, men er neimen ikke sikker, var no grønn guffe, men han ville ikke ha det heller:s
fader at jeg glemte hva det het altså..
jeg er rimelig sikker på at han er fulgt opp med ormkur, og tror heller ikke det er noe i veien med tennene siden han spiser de tingene han liker..
skal sjekke det i morgen når jeg er der!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  23:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spillers Condition Cubes var hvertfall veldig effektivt på hesten min - og virker (iflg nabohesten) veeldig godt.. Slet med å legge på henne før hun begynte med det, det hjalp. Kjenner til flere hester av samme typen som har prøvd med positivt resultat.
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  12:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var innom Felleskjøpet i dag tidlig og forhørte meg om fòrplan. Jeg ble anbefalt 7 - 10 kg høy pr dag, samt 2 kg fraftfòr (Oppdrett) og 2 dl soyaolje pr dag.

Dette er til min hest, selvfølgelig, varmblods som blir brukt stort sett hver dag.

Jeg fikk faktisk nesten litt påpakk om at hesten min kun hadde gått på høy uten tilleggsfòr til denne type ridning...

I morgen er det lønning, rett tilbake og kjøpe inn!!!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  19:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når Lopke har nevnt tenner og ormekur så vil jeg anbefale deg å gå opp betraketelig med høy og samtidig finne et godt kraftfor. Jeg har ikke god erfaring med Oppdrett fra FK, og mnage fraråder dette foret, vertfall til hester som virkelig trenger det. Jeg ville funnet et annet merke, eks Spillers eller Eggermann. Spillers har yppelig for og er litt billigere enn Eggermann. De syr en forplan etter din hest sitt behov og yter veldig god service. PÅ sikt kan du fore mindre mengder med Spillers da det foret du får er av så god kvalitet. Eggermann er Spillers nærmeste kopi og har ¨nesten¨ like stort tilbud av ¨nesten¨like god kvalitet men merkelig nok litt dyrere, men kanskje lettere å få tak i.
Ta kontakt med Tonje som sitter som ekspert under foring her på hestemarked.

Hoppa mi har hatt store problemer med holdet i det siste året. Etter 3 uker med spiller sitt for så jeg allerde enderinger i kroppen, da spesielt overlinjen og merket stor forskjell på humøret hennes. Hun våknet og ble litt selg selv igjen... Hun har gått på en blanding som heter Response Mix Cubes. Anbefales.

Lykke til...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 23/05/2006 19:22:16 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.