hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som har god greie på ekstriør?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Noen som har god greie på ekstriør?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  02:31:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Er det noen her som har litt greie på dette med ekstriør og kan se på denne 3årig hingsten om han ser helt feil ut eller om det faktisk er noe bra på ham?
Er sikkert ikke så lett å se på bilder men er det noen som har noen tanker? Positive og negative

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  09:33:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Har ikke peiling, men bare få kommentere, Ååh, for en skjønnhet!!! Kanonvakker syntes jeg!!

*Bente drømmer seg bort litt*

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  11:00:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan du få tatt et ordentlig bilde av ham?
Rett underlag og stilt opp rett fra siden,kameraet i høyde med hesten?
(Det er Jarl-barnet er det ikke?)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 22/05/2006 :  20:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Negative trekk: Stort, klumpete hode med små øyne. Ikke rett neserygg. Tjukk og grov overgang hode/hals. Muligens noe lavt ansatt hals. Stiv rygg (?). Lite man og hale.

Positive trekk: Lang hals. Gode skuldre; lange og med bra vinkel. Bra manke. Ganske lange bein. Ser ut som bra beinkvalitet, seneskillene syns.

Ok musklet kryss, litt lite musklet lår. Umulig og si noe om benstilling og høver.

Sånn ser det ut for meg utifra bildene av han

-embla-
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke allverdens peiling, men han så litt "framtung" ut for min del. Utenom det var han jo utrolig skjønn, og i og med at han ikke er mer enn 3år, er han jo langt fra utvokst...så kan jo være han vokser litt mer inn i proporsjoner etterhvert. Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 22/05/2006 :  23:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes han var nydelig.
Men enig med Kurre, ta et bilde hvor underlaget er rett og mer "stilt opp".
Så jo ut som luftig trav..
Er det din??
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  00:01:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kan jeg låne tråden litt? Er veldig klar over at bildene ikke er bra, men har prøvd å tatt med litt forskjellig - kanskje det er mulig å tyne noe ut av dem. Kanskje. Er iallfall veldig nysgjerrig :-)

http://www.hestemarked.no/vip/4181/Os%20-%20Fr%F8ya.JPG
http://www.hestemarked.no/vip/4181/Os%20-%20Fr%F8ya%203.JPG (slak nedoverbakke her ..)
http://www.hestemarked.no/vip/4181/IM000231.JPG (kanskje ikke så voldsomt nyttig ;-)
http://www.hestemarked.no/vip/4181/IM000246.JPG (her ser man iallfall bena, om enn fra helt feil vinkel ..)

Blir iallfall veldig glad uansett hva som eventuelt kan tynes ut av disse bildene. Hun er e: Hvinur og u: Enja frå Tryggheim, som er e: en eller annen rimelig kjent passhingst.
Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  00:51:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Dette er Jarlbarnet ja....
Blir vel ikke så lett å få han her gubben til å stå fint og skikkelig,ikke så veldig mye håndtert,men kan jo prøve en dag jeg får sjangs....

Han har hatt en skikkelig flott man og hale men klødde av seg hele shiten ifjor,men har ikke begynnt å klø seg enda iår så får håpe det bare var et engangstilfelle da....

Hvis han har sommereksem er han vel uanz ikke noe å ha på som hingst eller?

Redigert av - Rosita! den 23/05/2006 00:54:29 Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:24:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
eller hva har dere å si om denne karen!
Er veldig glad for alle tilbake meldinger<3

http://www.hestemarked.no/vip/44582/vikingur%20fra%20siden.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/44582/vikingur%20forfra.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/44582/vikingur1.jpg

www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  12:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok,vi prøver på tross av ikke helt fair oppstilling og mine manglende kunnskaper og at jeg faller håpløst for sjarm "glimt i øyet" og er svak for korte guttegutter....

Først,de kan jo klø seg og tildels kraftig uten at det betyr at det er eksem på gang,men nei,jeg ville aldri avlet på noe med eksem.Da skulle det vært helt spesielle grunner til det...

Så ponni'n.
Hode: Noe "kjøttfyllt" (Ikke akkurat grovt men..eh...litt "klumpete",små øyne ,men godt uttrykk.

Grov overgang hals hode.
Hals: Grov.Noe kort,men ser godt reist ut og vil nok ikke gi noen følelse av kort eller manglende hals ved riding. Vil dog få problemer med å bære seg i en "lukket" form.(Type "storhest-idealform").tendenser til underhals.

Vanskelig å si noe om overlinjen pgav oppstillingen.Når man ser ham slik litt forfra blir det så feil.
Kort rygg.Om den er svært rett eller ikke er håpløst å se fra denne vinkelen.

Vinkler på bein...vanskelig å si igjen.
Er han litt tåvid fremme? Sånn fra det jeg ser liker jeg beinstellet på ham. Ser lenger ut nedenfor kneet enn over. positivt.

Ganske bra skulder,men igjen er det vanskelig å si pgav vinkelen...

På det bildet der han traver skulle jeg gjerne sett ordentlig svev og masse mere strekk frem.H bakben er i bakken og det gir ikke et spesielt elastisk inntrykk fremme...

Kort man selvf,men det som er ser jo tjukt og bra ut.

Alt i alt....han ser våken og fin ut. Liker uttrykket.Rett og slett fryktelig søt!
Kjenner igjen mye trekk her fra mitt eget Jarl-barn og hadde vært veldig moro å sett bilde av mammaen...

Den ser for grov ut fremme,men igjen,bildene kan lyve mye.Dessuten er jeg en HÅPLØS amatør og har IKKE jeg gjentar IKKE peil på eksteriørbedømming...jeg vet hav som ønskes,men å se det selv? Nope...talentløs!

Flokus

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  13:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han var fiiiin! <33
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:20:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Takk takk Kurre.....
Bare kjekt å få høre hva andre vil si om ham selv om det ikke er fra en "verdensmester"...
Og sef. er det ikke no godt å bare se på bilder...

Men her er mammsen hans da,Teista fra Kolnes....
Hun har ikke akkurat så bra ekstriør,men veldig god gang i henne...

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  20:36:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja se det du...det er en dame jeg vet hvem er.
Knallmorsom hest,og ser da hvor din lille sjarmør har fått mye av sine trekk fra.

Typisk for Jarlbarna tror jeg (merk TROR jeg) at de preges mye av mor.
Trikset er da kanskje å velge en hoppe som preger avkommet lite om man ønsker en Jarling?

Ser samme tendensene i min 4-åring.Mye preg fra mor,lite fra Pappa...selv om det er endel likheter med din. SKal ikke mase om dem her,titt på ham på Vipen min,så ser du nok hva jeg mener...

embla1

Skrevet - 24/05/2006 :  23:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

nå drar det seg kanskje mot en Jarl-diskusjon mer enn eksteriør bedømmelse av unghesten, men...

Interessant det du sier Kurre om at du syns hoppene preger Jarlavkommene mye. Jeg har tvert imot funnet en del felles trekk på nesten samtlige Jarl-barn som jeg har sett. Kjenner riktignok ingen av deres mødre spesielt godt.

Jeg syns Jarl-barn gjennomgående er store. De har oftest et langt og stort hode, men gjerne tørt og litt "beinete". De fleste har ganske lange halser, og høye manker. Ryggen er stygg; stiv, dårlig musklet og takformet. De har oftest lange bein med kraftige knokler, og får derfor godt både for proporsjoner og beinkvalitet. Oftest kjempebra høver. (Arv fra Orri/Andvari). Store, beinete og kantete hester med lange lår... De fleste "ganghester", men hverken avgjørende gode 4- eller 5-gjengere. De fleste som er røde, har den samme litt mørkerøde fargen som faren og farfaren. Har de den fargen så står det nærmest stemplet "Jarl" i panna på dem I allefall mange av de som ble vist i Seljord i vår.

Teista husker jeg. Kulurdatter med heftige kneløft. Gangartsmessig kan dette være en tøff kombinasjon! Hvorfor får du ikke unghesten din vist på en avlsvisning så får du en viss ide hvor han ligger bygningsmessig? Det er jo stor forskjell på å ha et hingsteemne som ligger rundt 7.50 for bygning enn en som ligger rundt 8

-embla-

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  23:54:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Er visst mange som kjenner til Teista ja

Ja,det hadde vært gøy å vist ham,men nå er han egentlig søstra mi sin da så jeg har igrunn ikke så veldig mye jeg skulle sagt;)
Men prøver å få henne til å gjøre det da så får se hva det blir til...
Er jo uanz gøy å få en dom på hesten for å se om det kan være noe håp...

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  09:29:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei,

nå drar det seg kanskje mot en Jarl-diskusjon mer enn eksteriør bedømmelse av unghesten, men...

Interessant det du sier Kurre om at du syns hoppene preger Jarlavkommene mye. Jeg har tvert imot funnet en del felles trekk på nesten samtlige Jarl-barn som jeg har sett. Kjenner riktignok ingen av deres mødre spesielt godt.

Jeg syns Jarl-barn gjennomgående er store. De har oftest et langt og stort hode, men gjerne tørt og litt "beinete". De fleste har ganske lange halser, og høye manker. Ryggen er stygg; stiv, dårlig musklet og takformet. De har oftest lange bein med kraftige knokler, og får derfor godt både for proporsjoner og beinkvalitet. Oftest kjempebra høver. (Arv fra Orri/Andvari). Store, beinete og kantete hester med lange lår... De fleste "ganghester", men hverken avgjørende gode 4- eller 5-gjengere. De fleste som er røde, har den samme litt mørkerøde fargen som faren og farfaren. Har de den fargen så står det nærmest stemplet "Jarl" i panna på dem I allefall mange av de som ble vist i Seljord i vår.

Teista husker jeg. Kulurdatter med heftige kneløft. Gangartsmessig kan dette være en tøff kombinasjon! Hvorfor får du ikke unghesten din vist på en avlsvisning så får du en viss ide hvor han ligger bygningsmessig? Det er jo stor forskjell på å ha et hingsteemne som ligger rundt 7.50 for bygning enn en som ligger rundt 8

-embla-

Opprinnelig postet av embla1

Jarl-diskusjoner vil jeg nødig ha,da det tidligere her har vært Jarlhets så det holder og det er en hingst jeg liker svært godt...

Jeg satt også og fulgte godt med på "Jarlingene" på Seljord iår og det ER mange likhetstrekk ved dem.
Det jeg har sett har vært at etter en type hopper kommer det gjerne en type avkom og etter en annen type en annen variant (Hvilken setningsoppbygging...)

Hodene er sjeldent pene...men både den lille karen til Rosita og min egen har disse "kjøttfylte" hodene,så også fler andre jeg har sett 2-5 år gamle. Alt valakker/hingster.
(Kjøttfylt her sitert fra eksteriørbedømmelsen av min egen kladd...)

De andre får gjerne nettopp disse lange,beinete "hestehodene" som Gledi (vist iår) som jeg kjenner og derfor fulgte litt ekstra med på)

Den lange halsen...de som ble vist iår,ja.
De som ble vist ifjor? Helt motsatt.Lite eh..hva er ordet..."jevnt" å bygge på.
Har sett for mange med korte,tykke halser. Igjen,da har det gjerne vært mødre av samme type.

Ryggene...vel...igjen skylder jeg på mødre og dårlig foring.En av hoppene vist på Seljord som riktignok fikk høy bygningsdom (8,18) var ikke slank,men mager...slikt blir det ikke mye god rygg av.

De to jeg har ridd mest er ikke i nærheten av det som kan kalles stive i ryggen...så....tja.

Beina,lange lår er et "Jarltrekk" og det går igjen i mange av dem.
Grove ledd også.
Beinstilling vil jeg ikke si noe om,for der har jeg ikke studert dem grundig nok,min er særdeles alternativ (En liten chaplin) men igjen vet jeg ikke om han er representativ.

De kommer ut i enten en rød eller svart variant.
Min er bleik,med ål og mørkere man/hale...fått mye fra mor der.

Jeg kjenner som oftest igjen Jarlbarna på hodene og til en viss grad baklår/bein.
her er de ganske så like.Gangartsmessig tror jeg det kommer mye an på hva mor har.

Dessuten virker det som om de er sene...det trengs mye tid til modning og styrke før de viser "hva de har".
Som nevnte Gledi,knallgod hest,men ikke på langt nær klar nok til å vise det hun bærer på nå som 5-åring.

Pilgrim er visstnok derimot riktig så tidlig utviklet,så igjen...lite "konsekvens".

Min egen var...kan vel innrømme det? Stygg som 3-åring,nå har han vokst seg penere,selv om det aldri vil bli noen "moderne" eller "elegant" type islandshest,ser den da i allefall nå ut som en nogenlunde hest.

Jeg har et inntrykk av at de kommer i to varianter. De store,langbeinte og de små klumpete...det blir spennende å følge med fremover,på BLUPen ikke minst,der man vel vil få en ide etterhvert.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.