hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som har god greie på ekstriør?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Noen som har god greie på ekstriør?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  12:43:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Skulle gjerne lagt inn bilde å spurt dere, men kan noen si meg hvordan man legger ut bilder.. får bare en sånn liten firkant..
:\

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 25/05/2006 :  18:18:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

nei absolutt ingen Jarl-hets. Jeg har ingen store følelser for Jarl som avlshingst, hverken positive eller negative. Hans kvaliteter der vil han selv vise gjennom avkommene de nærmeste årene.

Men syns altså jeg allerede nå ser hans gjennomslagskraft i endel bygningstrekk, som tidligere nevnt. De stygge og dårlig musklete ryggene kommer uten tvil fra han, da han selv har en påfallende stygg overlinje. Har du sett han uten sal og rytter? Vi snakker dromedar... Men utseende og funksjon henger som kjent ikke alltid sammen, og det faller meg ikke inn og tenke på Jarl selv som en hest med stiv rygg, under rytter. Snarere tvert om.

Det skal fores mye for å fikse en sånn overlinje, rent utseendemessig. Og livsfarlig å få sånne hester for tynne, da blir de jo helt takmøner. Men så har karakteren for overlinje et lavt vekttall, og påvirker ikke de toltale eksteriørpoengene i veldig stor grad. Dette nettop for det er funnet liten sammenheng mellom det vi syns ser pent ut, og hestens kapasitet til å bruke ryggen i de forskjellige gangartene.
Men kan ikke noe for det, syns personlig en passe myk, bred og godt musklet rygg gjør veldig mye for totalinntrykket av en hest. Selv om det altså ikke teller så veldig mye.

Litt tilbake til hingstehetser.... Her bør en vel trø litt varlig de fleste. Så langt har da virkelig ingen hingst brukt i Norge over flere år overbevist med glimrende resultater. Noen har vært de reneste floppene, men til dels skrekkelige avkom, mens andre har kommet bedre ut, med enkelte gode avkom innimellom. Likevel ingen som har overbevist så langt, etter min mening. Ingen norsk Møkkur, for å si det sånn.

Men så er da også hoppene som blir avlet på her til lands (sikkert samme problemet i alle land) av de utroligste kvaliteter, hvor mange av dem aldri, *aldri* burde fått sjansen til å reprodusere seg. Skrekk&gru. Var hingstevert for en ganske anonym hingst for flere år siden, og det var de merkeligste hopper folk kom draendes med og villi lage seg et føll etter. Hjelpes meg, på Island hadde man vel lurt på om dette var kjøttproduksjon, mens her til lands skulle dette bli såkalte ridehester. Kanskje ikke så rart at endel hingster har gitt mye rart opp gjennom åra

Oops, dette ble visst veldig OT etterhvert...

Ellers, til dere andre som har lagt inn eksteriørbilder, det er nesten umulig å si noe utfra bilder på skrå forfra, bakfra, litt ovenfra osv. Hovedpersonen i denne tråden gikk det såvidt an å synse litt rundt, ved hjelp av det øverste bildet av han.

-embla-
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Så enig, så enig med Embla. Er en grunn til at hestene stilles opp fra siden for dommerene på visninger.
Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  19:06:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette skrev for øvrig jeg i mitt innlegg. Så jeg er klar over det. ;-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  00:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Embla:
Sitter jo med en "anonym" hingst sjøl og slutter stadig ikke å overraskes over hva folk ønsker å avle på og ikke minst "poenget" med avlen."Neeei,jeg synes det er så stas med sånne søte små" eller "Synes barna mine skal få muligheten til å vokse opp sammen med et føll".

Joda,vi skylder på hingstene,men det er nå litt av et hoppemateriale de har å jobbe med.

På snakk om Møkkur...til neste år...i Telemark...Om alt er i orden...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  14:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe Nina! Den derre tok jeg
Ja det blir ett nytt verdensmester føll hos deg neste år!! Helt klart!
Med DEN faren og DEN mora da gitt! Slettes ingen dårlig kombinasjon!!

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  15:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp,til neste år og året etter der igjen...om alt går min vei,da...så det betyr vel at det bare er å legge inn årene og gi opp jo fortere jo bedre!

Kurre

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  16:00:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe Nina! Den derre tok jeg
Ja det blir ett nytt verdensmester føll hos deg neste år!! Helt klart!
Med DEN faren og DEN mora da gitt! Slettes ingen dårlig kombinasjon!!

Opprinnelig postet av gitte&starra

Forresten tok hvem? Hva?
Rettet ikke noe av disse til deg du...dette er sitater fra årets håpefulle hoppeeiere...
Kan legge ved ett til jeg:Det er så artig lugg på den hesten din så da fikk jeg så lyst på et slikt føll....(Nei,det ble ikke noe bedekking på DEN merra i år...som for øvrig var NESTEN helt rein islandshest altså...)

Og om disse hoppeeierne leser dette nå,så får de tilgi meg sleivkjeften min og hevne seg ved å velge en annen hingst...

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:08:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Embla:
Sitter jo med en "anonym" hingst sjøl og slutter stadig ikke å overraskes over hva folk ønsker å avle på og ikke minst "poenget" med avlen."Neeei,jeg synes det er så stas med sånne søte små" eller "Synes barna mine skal få muligheten til å vokse opp sammen med et føll".

Joda,vi skylder på hingstene,men det er nå litt av et hoppemateriale de har å jobbe med.

Tok den ikke til meg jeg. Tenkte bare på at du ville ha en flott hest neste år og at det blir en ny verdens mester der mormora er Starra
Tog du ann?!?

Opprinnelig postet av Kurre

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  23:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Embla:

Tok den ikke til meg jeg. Tenkte bare på at du ville ha en flott hest neste år og at det blir en ny verdens mester der mormora er Starra
Tog du ann?!?

Opprinnelig postet av gitte&starra

Nå er jeg med og sykler på riktig jorde igjen. Litt treg i avtrekkern jeg vettu!
Rir fort,tenker langsomt.

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  08:24:40  Vis profil  Svar med kopi av melding

Nå er jeg med og sykler på riktig jorde igjen. Litt treg i avtrekkern jeg vettu!
Rir fort,tenker langsomt.

[/quote]

hehe. ja det var dine ord Nina...hehe...
Ja så drar vi til Seljord i dag da

Jeg er så heldig at jeg skal starte som nr 6 i 5gang og nr 7 er Hugur og Elin...Så jeg blir en fin, morsom oppvarming for publikum..hehe..

Sier bare til dere alle som skal til Seljord: Lykke til alle sammen!!!

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  08:41:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skulle gjerne lagt inn bilde å spurt dere, men kan noen si meg hvordan man legger ut bilder.. får bare en sånn liten firkant..
:
Opprinnelig postet av lukas

Det er ganske enkelt om du har bilde på vipsiden din, som du vil legge ut her. Eller om du har det på photopucket er det vel likt; du kopierer adressen til bildet og skriver [img ] forran adressen og [/img ] etter.

Du skal ikke ha noen mellomrom i det heletatt.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  10:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja du kan gå inn på http://www.islandshest.no
og klikke på NIHF og gå inn på lokallag.
der ligger det navn på alle klubbene i Norge. Så når du finner det som er nærmest deg, er det jo bare å finne linken å kikke

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  13:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gitte da,nå har du svimla.
Vet det bare er Seljord som står i hodet på deg idag,men dette var jo feil tråd å svare på lokallagsplasseringer i...

Du har vel mer system på ridingen din i helgen?? (ti hi...)

maane

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  21:40:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jeg låne tråden?

Hva synes folk om mine hester eksteriørmessig?

Dimma:
Hun er overbygd, det er jeg dessverre klar over. Mulig underlaget er noe ujevnt, men man ser vel det viktigste?

Gledi:

Har veldig lite peiling på eksteriør, så det hadde vært kjekt å lære litt!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.