hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - folk vs. hester og tur områder
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 folk vs. hester og tur områder
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mocca21

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  13:38:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min står på inderøya, (Verdens fineste plass) på den gården jeg har hesten min står det 4 andre hester, å på gårder i nærområde, står det også hester... noe jeg synes er helt topp at folk har bynnt med hester her(ridehester og travere)men nå har vi plutselig støttet på et lite problem..

Folk klager på hest spor på tur stiene demmers, jeg vet at alle som har hest i omeråde har ridd den stien å rir den fortsatt(jeg å), å om vi som har hestene i lag, slutter å ri der blir det ikke stopp på problemet..

men det jeg lurer på er hva loven sier om dette..

jeg synes at hester har lik mye rett på skogstier som vanlige tur folk, viss hesten er så uheldig å bæsjer på stien tar vi å skubber det i grøfta..
men det er ikke det klagingen kommer på, men at det er spor...
noen ganger forstår jeg meg ikke på folk..
Gjør du??

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..

Lopke

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  13:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tullete folk sier jegbare.. hestespor på skogsveier er bare koselig.. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  18:53:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestehøver ødelegger stien. Vi har noen få stier vi får lov å ri på, og den ene ble helt ødelagt av at vi red der. Gjørmete og fæl. Ikke noe morro for turgåere (Som faktisk er dere i overtall)... Vi har heldigvis snakket ut med turfolket, og kommet til enighet med de, og har til og med fått en egen ridesti! I gjengjeld lover vi å ri utenom barkløypene så godt det lar seg gjøre, og ikke ri der når det er vått. Og vise god folkeskikk generelt ved å skyve vekk hestemøkk etc. Det er ikke lurt å komme på kant med turfolket, tro meg vi har prøvd. De to første årene var det bare krangel, og det tok oss enda to år å lappe på plass et samarbeid. For det er faktisk slik at flertallet påvirker grunneier som har rett til å nekte dere adgang...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  19:14:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ai, hvor godt det er å eie hele turterrenget sitt selv, slik at man slipper slike ting

Men jeg skjønner problemet. Hester ødelegger endel, selv om man som rytter ikke alltid er klar over det.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  21:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er vell ikke slik at vi ri der hver dag, å rir der eller ikke når det er vått...
jeg har sett hvor mye hester kan ødelege, men vi er på en måte tur gåere vi å...
Det er litt sleipt å glatt der når det er vått, så for å ikke skade hesten rir vi der bare når det er tørt å fint.. vi har også ridd der i mange år, mest om sommeren... å det er veldi lite som antyder at vi har ridd der i det hele tatt, bortsett fra noen spor, der det er uheldig å er mest vått...
vi skall snakke med grunneieren å prøve å komme til enighet.

jeg går ofte i skog å mark selv å har aldri erget meg for noen heste-spor.. men noen ganger lurer jeg på om folk har litt for lite å klage over, spesielt i et byggdesamfunn... :)

Greit å forhøre seg litt.. takk for svar.. ;)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  01:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Vel.. Om hestehøvene ødelegger stier, så ødelegger vertfall disse klagende sure kjerringene & mennene deres idyllen i landskapet..

Er glad jeg ikke har noen sånne hjemme, de som har klagd, har i ettertid funnet ut at det har vært på vår eiendom hestene har tråkket opp! :) Gøy på landet!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  14:13:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Loven er veldig klar på dette med å ferdes til hest i terrenget/turstier.

I utmark har ALLE rett til å ferdes bortsett fra motorkjøretøy. Dvs at du ikke kan kjøre bil, motorsykkel etc. Om du går på bena dine, rir eller ferdes på tråsykkel har ingen ting å si. Marka er for alle.

På private veier må du ha tillatelse fra eier. Eller rettere sagt: får du beskjed om å ikke ri der må du inrette deg etter det. MEN, er man avhengig av privat vei for å komme inn på oppmerkede turløyper - som igjen er for alle - kan ikke eier av den private veien nekte deg adgang.

Vi hadde nettopp en greie rundt dette der hvor jeg har hesten min nå. Vi er avhengig av å ri et lite stykke på en privat vei for å komme ut på oppmerket turløype. For ikke å legge oss ut med eier av veien, det er vi ryttere som taper uansett i slike tvister, kom vi frem til en avtale om ikke å ri på veien før etter 17 mai. Da har det meste tørket opp og veien har stabilisert seg etter tele, tining, tele og tining.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.