hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest i trafikken...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Hest i trafikken...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  15:10:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Satt og leste i en bok da jeg kom over noe intressant..
Når vi er ute i trafikken og rir, rir vi alltid på rekke når der kommer biler. Ja hvertfall stort sett, der er jo alltid noen som ikke gidder bry seg men for det meste gjør vi det slik.
Men så leste jeg dette i boken :

- Hvis dere rir på en bred vei, bør dere ri to og to slik at dere tar opp så mye plass at en bil ikke kan kjøre forbi dere samtidig som det kommer en annen bil i motgående kjørefalt. Husk at bilførere ofte ikke har anelse om hvordan hester reagerer, og gjerne tror at hesten er som en maskin som ikke reagerer på at det blir trangt. -

Var jo en tankevekker, men er redd en kan irritere på seg hissige bilister også om en gjør det slik.. Hva mener dere?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 09/05/2006 15:11:18

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  15:18:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
var på min første trafikktur med Lopke søndag. det gikk helt flott. Ingen reaksjon. Men her er de vel flinke til å sette ned farta da. Traktor var heller ikke no problem, vi var 3 som red og tok den på rekke eller 2 og 1.

rir uansett ikke i kjørebanen om det er sving.. jeg stoler ikke på hvem som kommer og om de når å bremse ned..
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/05/2006 :  15:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forstår tanken bak det. Det blir på samme måte som når man kjører motorsykkel - man skal aldri ligge helt til høyre i kjørebanen, nettopp fordi man da kan bli presset av veien av bilister som kan finne på å kjøre forbi.

Men som bilist hadde jeg blitt irritert, fordi man trenger ikke ta opp unødvendig plass heller, og det gjør det mer klønete å komme seg forbi. Det samme gjelder syklister i veibanen, to og to ved siden av hverandre har jeg aldri skjønt meg på...

Å ri to og to i bredden er nytt fro bilister i såfall, og jeg tror det vil skape irritasjon, noe man IKKE trenger når man rir langs veien.

Tanken var veldig ny for meg, det er stikk i strid med hva man har lært tidligere, så jeg tror nok jeg kommer til å holde meg til å ri etter hverandre en stund til...
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 09/05/2006 :  19:58:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å gjøre det der det er god oversikt, men rir på rekke i svingene. Det lærer bilistene til å ta hensyn da de er nødt til å bremse ned for å ikke kjøre på hestene.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  20:40:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huff, var på tur med 5 ponniser med unge ryttere en helg først i april. Jeg red først m. Geysir, de red to og to etter, med den mest erfarne alene tilslutt. Herremin, fikk kjeft så det holdt... Illsinte bilister som mente at vi sperret veien osv... Ehh.. *Mari holder seg til skogsveiene med større grupper heretter*
www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 09/05/2006 20:41:25 Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  23:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ferrari er meget trafikksikker (heldigvis!), men når vi er ute sammen med andre hester, syns jeg det er greit å bruke litt plass i veibanen, da bilistene setter ned farten. Der veien er oversiktelig, så klart. (enkelte bilister syns det er utrolig morsomt å gasse ekstra når de er ute på rette sletter )

F.eks den ene hesten på stallen har en lei vane med å slenge seg ut midt i veien dersom det kommer en bil eller flere. Dette gjør han ikke om han får gå på innsiden av hesten min, eller en annen hest som ikke er redd biler.

Det handler vel om å kunne se det an, lese trafikkbildet

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  17:33:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Her jeg bor, viser ikke bilene noe hensyn - desverre
Jeg bruker ofte stor plass på veien, og da sakker de fleste sjåfører av. De får bare bli så irriterte som de vil, det er ikke så ofte jeg rir etter hovedveien.
Holder jeg meg helt på kanten, kjører de akkurat som om at jeg ikke var der, argh!!
Når jeg bodde mer sentralt, red vi alltid to i bredden. Og bilene MÅTTE bare se oss, og sakke av

Beate & Alger Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.