hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan holde høvene i best mulig stand?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvordan holde høvene i best mulig stand?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

hannev

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  22:59:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lest alt som sto her siden det var litt off topic, men uansett Draupne, jeg beskjærer strålen når det er behov for det slik at den ikke trykker på hoven bak (hovstøtten). Hvis det blir trangt her kan det sette seg fast stein o.l. som ikke er bra for hesten. Ellers går jeg over med raspa. Jeg har unghest nå og er nokså påpasselig med at hun ikke skal få skjev beinstilling.
Om du har sko på hesten må du sjekke at sømmene er intakte, hvis skoen er løs kan du evt. stramme igjen sømmene med en nittang. Anbefaler å ta et hovkurs da man kan bli nokså hjelpesløs når hovslageren ikke kommer til avtalt tid, og man er avhengig av at hovene er velstelt. Vil bare tilføye at jeg bruker hovslager regelmessig utenom å pusse hovene selv. Det er et ordtak som sier "Ingen hov, ingen hest"!

Nevner noen hovlidelser i korte trekk (anbefaler boka "Hold hesten frisk" av Petterson og Green, ellers andre relaterte hov bøker:
* Mange halthetstilfeller oppstår pga forsømt hovpleie eller andre lidelser. Tilkall dyrlege og evt. hovslager.
* Sømstikk og sømtrykk kan oppstå ved skoing, dette kan oppdages ved å kontrollere hoven med en visitertang.
* Forfangenhet, symptomene trer frem i hovene og kan forverre seg ytterligere om hesten ikke får behandling.
*Hovsprekk.
*Sur stråle.
* Hesten kan tråkke på en spiker. Det kan være alvorlig om spikeren går dypt inn i strålens midtparti.
* Steingalle som er en blødning i lærhuden, oppstår ved feil belastning av hoven, feil skoing, hovform etc. Kan føre till hovbyll.
* Hovbyll er en vanlig lidelse. Hesten blir halt og hovner opp.
* Balle- og kronrandstramp.
Hovslagere som er autorisert er ekspertene, men man bør likevel kunne se og vite noe om de mest vanlige hovlidelsene så man på et tidlig stadie kan starte med behandlig.

-Hanne & April-

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 09/06/2006 :  07:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Belinda:
Hvis hesten er øm på grov grus selv med jernsko er det mulig han har sopp i strålen. Hester som er ømme på grus senker ofte hodet og lener seg fremover, dvs de skåner de bakre delene av foten. Endel barfothester er "uforklarlig" ømme på grus og da skyldes det ofte sopp i strålen.
Hester med sko har jo litt mer beskyttet stråle så de reagerer ikke så ofte men det hender, og mange skodde hester har nok sopp uten at eier eller smed ser det. Soppen kapsler seg inn så den synes ikke, men strålefuren blir smal og dyp. Det er ikke det samme som Trush, ståleråte, da blir strålen myk og illeluktende så det er enklere å oppdage.
Bare man vet om det er det ikke så vanskelig å fikse. (Visstnok, jeg lærer om dette fortsatt selv også) Rydd opp i strålen - ta vekk det som er løst - og vask med klorvann. La gjerne hoven stå i klorvann en stund. Jeg bruker 1 del klor, 4 deler vann, men jeg har hørt om de som bruker litt sterkere blanding også.
Jeg begynte med dette for et par uker siden og ser klar forbedring alt. Det er også viktig at hesten går på tørt underlag og ikke har hestemøkk i høvene sine. Etter at jeg har hatt høvene i klorvann skraper jeg på strålen med hovskrape og etterhvert har jeg sett at de "flasser" og jeg skraper av et slags pulver.
4 boots koster fort ca 2000 kr. Jeg dro til Sverige og kjøpte og det var billigere. Bestill i en nettbutikk og få det levert poste restante til et postkontor i Sverige du så besøker uka etter. Mange nettbutikker sender til Norge men da må du betale litt toll i tillegg.
Det å ha hesten barfot er ikke en kjapp måte å spare penger. I løpet av noen år, hvis du etterhvert lærer å gjøre vedlikehold av høvene selv så du ikke trenger en trimmer utenfra så ofte vil det nok lønne seg økonomisk også. Men de første årene er jeg fornøyd om jeg ikke bruker mer penger enn om jeg hadde skodd, pga utgifter til boots, bøker, verktøy, profesjonell trimmer, osv.
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  16:23:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Frk Elin : hva betalte du for boots i Sverige i forhold til her hjemme da?
Beate & Alger Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 29/07/2006 :  10:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg husker ikke helt hva jeg gav for dem. Tror prisene har forandret seg nå, men her er butikken jeg brukte i Sverige. Jeg har kjøpt andre ting og fått det sendt til Norge og fortsatt spart penger.
http://nh.ebutiken.nu/ De er raske og gir god service.
Et eksempel nå er at Easyboot Bare koster SEK 545,- her, mens på Tofhesteutstyr.no koster den NOK 689,-
SEK 545 tilsvarer NOK 484,- !
https://www.dnbnor.no/biztools/valutakalkulator?_DARGS=/includes/portal/biztools/valutakalkulator/valutakalkulator.jhtml
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  10:43:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
THANK YOU :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.