hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan holde høvene i best mulig stand?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvordan holde høvene i best mulig stand?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Draupne

Skrevet - 21/05/2006 :  02:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det nok å kun rense hovene godt hver gang den blir tatt inn enten etter å ha stått ute i paddocken og/eller vært på tur?
Eller er det andre ting man burde bruke og gjøre for at den skal holde seg best mulig?

Hvordan oppdager man sur stråle?

Kan noen fortelle om andre vanlige hovlidelser, og hvordan man oppdager dem?

Vil hovslager legge merke til og si fra om skader/sykdommer?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  13:08:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har bare renset høvene som du sier, og det har funka veldig bra for meg. Noen bruke hovolje/hovfett. For noen så kan det være greit å bruke det, for andre trengs det ikke.

Vi har oppdaget sur stråle pga. lukt, og vi har prøvd å trykke en hovskrape med butt ende ned i strålen på hesten som vi hadde mistanker om at hadde det. Hovskrapa forsvant inn, noe som er et tegn på sur stråle.

Jeg kan ikke så mye om andre hovlidelser, der er det sikkert noen andre som kan svare, men hovslager legger merke til skader og sykdommer og han/hun sier nok i fra. Det gjorde han iallefall hos oss.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  19:48:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Biotin brukes for å beholde høvene i best mulig stand..
En hovslager skal vite hva en driver med, så den ser nok skader/sykdommer, og de aller fleste vil nok si ifra..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  22:24:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Daglig rengjøring av hestens høver, og ellers prøve å holde boks og uteområde så rent og hygienisk som mulig.

For å holde hovene friskest og mest naturlig vil jeg rett og slett anbefale å gjøre hesten barfot.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  22:30:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å holde hovene friskest og mest naturlig vil jeg rett og slett anbefale å gjøre hesten barfot.

Opprinnelig postet av Ullsokken

Ikke alle hester kan gå barfot, enten pga dårlig hovkvalitet eller slitasje (en hest som brukes mye).

Ellen Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  22:36:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ikke alle hester kan gå barfot, enten pga dårlig hovkvalitet eller slitasje (en hest som brukes mye).
Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

Fint ikke villhestene vet det.

Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  23:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Villhestene må heller ikke gå på grus og de slipper jaggu unna vinterglatta og

Min hest hadde ikke egnet seg som barfothest ihvertfall..ser heller ikke no poeng med det..Ser fler som går barfot og de fleste "ømmer" på grus...

Men bra for de det fungerer for da..

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  23:32:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

(...)
Opprinnelig postet av belinda1982

Man bruker boots når det er glatt og i overgangsperioden. Villhestene går/gikk ikke bare på gress og annet snilt underlag de heller.

Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  23:37:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

(...)
Opprinnelig postet av belinda1982

Man bruker boots når det er glatt og i overgangsperioden. Villhestene går/gikk ikke bare på gress og annet snilt underlag de heller.

Aha ! Lurt!

Kanskje ikke så dumt likevel da..

Takk for at du gjør meg litt klokere

http://www.belinda1982.piczo.com
Redigert av - belinda1982 den 03/06/2006 23:39:15 Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 04/06/2006 :  20:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Typisk at dette blir resultatet av en barfot/skodd debatt.

Faktum er at menneskets avl på hestene, og flytting av hesteraser til områder som hovene ikke er tilpasset til, gjør at barfot ikke alltid er det beste resultatet.

Og nå skal du vite at begge hestene mine er barfot. Nettopp fordi jeg mener at det er det beste for disse to hestene.

Ellen Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/06/2006 :  20:57:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg mener at alle friske hester kan gå barfot, men meg om det. Om en hest har dårlige hover/hovkvalitet, være seg det er rasetypisk eller spesielt for det individet, så ser jeg på det som en svakhet og noe som førertil reduksjon i hestens verdi.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 05/06/2006 :  09:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullblods/gallopp hester er vel en type som er kjent for dårlige høver og som mange mener aldri kan gå barfot.
En annen forklaring på at alle disse hestene har så dårlige høver kan jo faktisk være at de blir skodd når de er 2.
De er avlet frem for å vokse raskt og blir ridd inn som 2-åringer. Høvene (inni) er nok ikke ferdig utviklet i denne alderen og skoene sørger for at de aldri får utviklet seg ferdig.

Hester som er i full trening og skal måtte brukes nokså hardt vil det være vanskelig å ta av skoene på. En periode etter at man tar av skoene bør man la hesten bestemme underlaget og mengden bevegelse. Ikke alle heste-eiere kan la hesten bestemme dette i et år. Det er vel hovedgrunnen til at ikke alle hester kan gå barfot.
Fra gammelt av har det alltid blitt anbefalt at hesten skulle gå uten sko i de periodene der den ikke ble brukt (f.eks beitesesongen) for å bedre hovkvaliteten og forebygge hov-problemer.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  12:46:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Angående engelsk fullblodshest, som er den rasen de fleste tenker på når man nevner galopp, ble ikke denne rasen avlet fram kun med tanke på hurtighet? Jeg mener å ha lest at diverse ekseriørmessige mangler og temperament ikke ble tatt hensyn til i det hele tatt.

Jeg sier ikke at alle engelske fullblodshester har dårlig lynne og eksteriør, bare så det er sagt.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  08:26:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Litt merkelig ting å si, kanskje noen faktisk bruker hestene sine, og ikke lar de leve livet som villhester? Er vel en anelse forskjell på villhester og konkurransehester feks?
Snakket med en barfottrimmer i helgen, som sa at galopp med boots var ikke å anbefale, er vel en grunn til det eller?
De vrir seg vel lett bla?
hadde det vært optimalt, ville det jo vært en løsning, men i Norge er det hvertfall ikke det.

Fullblods er ikke avlet på høver nei, de er avlet på fart. Derfor har de oftest svært dårlig hovkvalitet. Som jeg mener er medfødt og ikek et resultat av skoing som toåringer. De har også en gjerne en spesiell form på høvene sine, men det kommer kanskje også av sko da? Må da være måte på hva man skylde på disse skoene

De er nok roten til alt ondt ;)

Skal sies at jeg jobbet på en stall med 5-6 barfothester, resten gikk med sko. Om vinteren hadde vi 5 halte hester, dere kan vel kanskje gjette hvem det var? Ikke de med sko og brodder nei.
Disse berømte sugekoppene er nok ikke annet enn svada, hadde disse sugekoppene deres funket så godt så ville dere kanskje ikek trengt boots? Og er hesten egentlig en barfot hest når den må ha på boots?
En annen sak er hvorfor man må ha boots, når barfot er så optimalt? For å bruke deres eget drålige argument, jeg har aldri sett en villehest med boots

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  11:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første, det som var tema var hvordan holde høvene i god stand og det håper jeg virkelig de som har skodde hester også er opptatt av?
Det var i alle fall jeg da mine da hadde sko, dvs. ut over å rense de med hovskrape er det mange forebyggende ting man kan gjøre og ikke bare overlate alt til hovslager (-;
At barfothester ikke kan galloppere med boots er svada. Om du har riktig type og rett tilpasset går det helt fint. Om bootsen vrir seg har du feil str.
Epic er en boots som er brukt på disstanseritt i bla Australia som går i alt av terreng det landet har å by på! Også i norden blir boots brukt flittig i disstanse på høyt nivå og der gallopperes det...
MEN man må ha rett type og produsentene oppgir veldig tydelig hvilke boots som skal brukes til hva så får man ikke med seg det har man seg selv å takke.
Det eneste boots ikke skal brukes til er sprang på høyere nivå, dvs. man kan hoppe små hinder på hobbybasis men ikke konkurere aktivt.
Jeg har selv 4 barfothester, ingen halte her.
Hva disse sugekoppene du snakker om er aner jeg ikke! Har aldri hørt at folk som har hester på barfotgang argumenterer med at det ikke er glatt på holkeføre!!
Derimot vet jeg at sko uten brodder OGSÅ er glatt på holkeføre, derfor brodder eller boots med brodder.
Man MÅ ikke ha boots men mange bruker det i en overgangsfase for å gjøre det lettere og mer behagelig for hesten mens hovens bygges opp/får rett form.
Hester som ris i disstanseritt over MANGE mil har også nytte av boots og om du ikke i din velvilje kan se hvorfor er jo det ditt problem. Det er mange mil over underlag som en hver skodd banehest hadde gått på snørra over...

Grunnen til at mange velger å ha barfothest er ikke for å pine hestene sine. Det at hovene ikke blir låst oppå en forutbestemt str. sko som hemmer det naturlige hovspillet når hesten beveger seg, er med på å påvirke mange andre funksjoner hos hesten.
Forbedret blodomløp er et av de og det er du vel sikkert klar over hva det fører med seg.

Skulle ønske det gikk ann å være så pass oppegående og interessert at man undersøkte litt før man slenger ut spydigheter.
Man lærer hele tiden og det går ann å ta med seg mye kunnskap fra begge leirer og prøve å gjøre det beste for SIN hest i steden for å være så forbarsket opptatt av hva andre gjør med sine hester. (om det er bare for å kritisere)

Vet man ikke noe om hva en sko gjør på en hestefot kan man ti still eller spørre!
Det samme om man ikke vet hva en hestefot gjør uten sko!

Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 06/06/2006 11:17:35 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  13:32:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Litt merkelig ting å si, kanskje noen faktisk bruker hestene sine, og ikke lar de leve livet som villhester? Er vel en anelse forskjell på villhester og konkurransehester feks?

(...)

Opprinnelig postet av Bea

Om du ser på hele diskusjonen som førte til det utsagnet fra meg:

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Typisk at dette blir resultatet av en barfot/skodd debatt.

Faktum er at menneskets avl på hestene, og flytting av hesteraser til områder som hovene ikke er tilpasset til, gjør at barfot ikke alltid er det beste resultatet.

Og nå skal du vite at begge hestene mine er barfot. Nettopp fordi jeg mener at det er det beste for disse to hestene.

Så ser du at det her var snakk om hest som brukes mye (slitasje). I vill tilstand vil hestene bevege seg rundt 15-25 km daglig i variert terreng. Vi snakker her om vesentlig lengre avstander pr dag enn en konkurransehest (kanskje med unntak av distansehester, jeg vet lite om deres trening).

Problemet, om man kan kalle det det, med barfothest som konkurranse/banehest kan bli at de blir ridd mye på baner med "slemme" underlag som sand og grus, hvilket vil slite vesentlig mer på hovene enn det varierte terrenget hesten opprinnelig er laget for å ferdes i.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.