hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfothester/skodde hester??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfothester/skodde hester??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Trineoghørdur

Skrevet - 04/10/2003 :  18:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
i den siste tiden har det blitt mye snakk om barfothester. det har også kommet ut en bok!
så jeg lurer på hva dere mener om barfothester?
når du har en barfothest blir hovene etterhvert herdet og hesten får det såååå mye bedre etterpå.. men det kan jo ta opptil over et halvt år før de blir herda og da går hesten og halter ++ at den har hovbyller på hovbyller..
mens en skodd hest har ikke "følelser" i høvene og blodsirkulasjonen stopper opp.. men skor du en hest skikkelig fungerer blodpumpa i hoven sånn som den skal!!
de mener også at en barfothest kan trave på asfalt og det er mindre slitasje enn en skodd hest når den skritter på asfalt! hva mener dere om dette?? jeg blir nesten sett på som en som plager hesten sin, fordi jeg skor hesten min!!!
er denne "barfotbølgen" noe som går over, eller er den kommet for å bli??

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  19:15:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
skor du hoven så stenger du faktisk for blodtilførselen. men jeg tror ikke det er noen som ser på deg som en som plager hesten din fordi du skor. jeg skor også hesten min, men hun har veldig dårlige høver, og hvis jeg kjøper henne så skal jeg ta av skoene. jeg har lekt litt med tanken å sette føll på henne, så da passer det meg bra å gjøre dette samtidig, siden hun ikke skal bli så hardt ridd på et års tid da. og så lang tid kan det faktisk ta før en hov er "herdet"... hvis du og hesten din trives med sko, så, for all del, fortsett med det. det er ingen annen enn deg som vet hva som er best og ikke for hesten din.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  18:48:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg tror barfot-greien har noe for seg. Rett og slett fordi jeg tror hesten får "sunnere" høver. Men... det er et stort men!

Jeg tror ikke barfot er egnet for alle hester. Man må se an forholdene hesten lever under, og hvordan den trenes. Videre har man ingen barfothest selv om hesten går uten sko. Det krever spesiell trimming - noe de fleste hovslagere ikke kan.

Jeg kommer ikke til å forsøke barfot på mine. De vokser opp uten sko, men skjæres som "vanlig". Målet er at de etterhvert skal på konkurransebanen som dressurhester. Treningen foregår på diverse grusunderlag, og jeg tror de lett kan bli sårbeinte. Videre er våre utemuligheter i form av en luftegård med grus i. Jeg kan heller ikke se at barfot er noen mulighet for de fleste konkurransehester.

Har ikke hørt om særlig mange toppresterende hester som er barfothest. Det er sikkert en grunn for det.

MEN; jeg tror alle høver har veldig godt av litt "sko-fri" av og til

Redigert av vixi den 05/10/2003 18:50:03
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  21:17:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Grunnen til at man ikke ser mange topp-presterende barfothester tror jeg er fordi det rett og slett er for få av dem på det nivået. For å ha en velfungerende barfothest så må hesten gå og gå og gå, minimum 15 kilometer hver dag på variert underlag. Dette er noe de ferreste har mulighet til, og velger derfor å ha hestene på utegang slik at de får denne bevegelsen selv. Og konkuransehester på utegang er det vel svææært få av hittil, sett bort i fra islandshester.

Dessuten tror jeg det finnes mange "barfothester" som ikke fungerer nettopp fordi de blir skjært på "vanlig måte". Det er ikke stor forskjell mellom barfottrim og "hovslagertrim", men den er stor nok til at den merkes for hesten. En hovslager som skjærer hesten på vanlig måte, tar som oftest bort en del av sålen slik at denne blir tynnere. Når hesten så kommer på skarpt underlag (f.eks grus), så får den vondt og blir sårbeint - egro; funger ikke.

Jeg holder selv på å legge over til barfot, og har enda til gode å oppleve hovbyller og knusninger (eller sårbeinthet). Men så klart, man tar jo sine begrensninger. Min hest har føll i år, så jeg kommer ikke til å bruke henne aktivt før dette er avvent ut i desember, så for meg passet det bra å legge over til barfot nå. Jeg begrenser bruken av hesten - kun leieturer og tømmekjøring på hardt underlag. Dette gjør jeg for å herde hoven og for å øke blodsirkulasjonen slik at hovveksten kan komme skikkelig i gang igjen. Det er så klar ikke alle som kan/vil gi hesten sin "fri" over så lang tid, og det får bli deres valg.

Jeg tror ikke "barfotbølgen" kommer til å gå over. Men jeg tror det er mange som komer til å prøve å ha hesten sin uten sko, og oppleve at den blir så sårbeint at den ikke kan stå oppreist omtrent, for så å smelle på sko igjen og si at barfot ikke fungerer. Man kan, etter min mening, ikke ta av skoene på en hest som har gått med sko i årevis, sette seg opp og ri denne som normalt på alskens underlag med én gang. Det sier seg selv at den skodde hoven overhodet ikke er vant med slik belastning og vil slites ned fortere enn det vokser ut ny. Resultat; en hest som ømer seg for hvert skritt den tar. I slike tilfeller der man ikke har mulighet til å "pensjonere" hesten i noen måneder så kan man fint bruke boots i treningssammenheng, og la den gå barfot resten av døgnet. Det er mange alternativer til jernbeslag - og barfot tror jeg er den beste.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  11:54:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Mange synest synd på hestene sine i overgangsperioden, og lar derfor hesten få mye fri og ofte gå ute på gress eller stå inne i en boks. Men da lurer jeg på: Hvordan skal en da få en barfothest? Hoven vokser fortere jo mer en bruker hesten! Det tar selvfølgelig litt tid før hoven kommer seg etter "sko-karrieren", men så etter kanskje et halvt år mer eller mindre, begynner alt å gå fremover. I tillegg må hesten ha motstand fra underlaget for å kunne utvide seg til sin "normale" form. Det vil si at hesten ikke bare må gå på gress, for da får ikke hoven motstand fra underlaget, og heller vil ike hoven være i stand til å gå på annet underlag. En må rett og slett føle seg frem! Tving hesten til å gå på altslags underlag, ikke la den henge i et hjørne! Det gjør det ikke noe om en rir på grus, så lenge hesten får bestemme farten! La hesten også få føle seg frem- kjenne på underlaget! Hesten min kjenner på underlaget, og vet akuratt hvor og hvordan hun må plassere føttene sine. Dessuten: jo mer jeg bruker hesten, jo mer vokser hovene! Jo mer jeg lar hesten få gå på forskjellige underlag, jo bedre klarer hun seg neste gang!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/10/2003 :  20:55:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette passer best her eller i den andre debatten om barfothest.
Men prøver nå her:
Er det ingen som opplever at hesten sliter ned hoven for fort når den er barfot, atlså at den slites fortere enn den vokser!?

Hvordan stenger man for blodsirkulasjonen ved å sko!? Skal man ikke bare slå sømmer i den delen av hoven hvor det ikke er blodsirkulasjon (må ærlig innrømme at jeg er dårlig på høver, så om det er blodsirkulasjon i hele så ja..men da kan jo ikke barfot heller være noe bra!?! *forvirra*)

Ellers tror jeg barfot er kommet for å bli. Tror også det er en god trend, men tror jeg (om jeg hadde eid hest) hadde tenkt meg lenge om før jeg begynte med noe sånt, i og med avhengighet av utegang, underlag osv.
Men jeg tror nok også at jeg til gjengjeld ville lett lenge etter hovslager. For jeg har sett litt for mange hover som har vært dårlig skodd, og litt for mange hester som har "mongo" beinstilling pga sko.
For å minske de problemer som måtte oppstå med å ha på sko.

Guro

Redigert av Guro den 06/10/2003 20:57:22
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  22:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
blodtilførselen blir 70% (eller noe sånt, husker ikke helt. men det var mye!) dårligere ved bruk av sko... og angående at hoven slites: det er bare det første året. da kan ikke hesten brukes noe hardt, men etter et år så har en ny hov vokst ut, og den er mye sterkere.
hesten min har mongo beistilling på grunn av sko, de er helt rare (vinkelen på framføttene var visst 46 og 48!), og hesten jeg hadde i fjor var også slik. hovslageren holder på å rette det opp nå, den jeg hadde i fjor er ganske fin nå...

hvis jeg kjøper den hesten jeg har på fôr nå har jeg tenkt å la den gå barfot. har nemlig lekt litt med tanken på å sette føll på henne (føllene hennes blir megaflotte!!), og da passer det jo veldig bra siden hun ikke kan brukes så hardt i et års tid

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  22:58:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Tror defionitiv barfot er et sunt alternativ for hestebeina.. og hadde jeg kun drevet med turridning, kanskje hesten hadde vært barfot?

men, skal man starte konkuranser MÅ hesten være skodd med jernsko.. iallefall på Islandshest. Og da går det plutselig ikke ann å ha barfothestlenger..

Er det sånn i flere grener? at hestene må være skodd?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2003 :  23:41:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Innen sprang og dressur er det ikke noe krav til sko eller ikke. I dressur har du dog ikke lov til å benytte boots dersom det er et alternativ til å ha hesten barfor (hvordan dette er i sprang vet jeg ikke). I sprang hender det at man starter på gressbaner som gjør at gressbrodder er veldig greit. I feltritt er det mye gress og gjørme, så der hadde jeg aldri startet uten brodder (barfor er ikke noe bedre, selv om jeg tror det teoretisk er lovlig å starte barfor om en ønsker, men jeg mener ikke det er forsvarlig).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/10/2003 :  00:23:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen spørsmål mht barfot:

1:Hoven vokser jo ofte ikke jevnt,hva da med å holde riktig vinkel?
2:Hva med vinteren når man vanligvis har brodder,blir det ikke glatt uten sko og brodder?
3:Dere sier det tar ca 1 år å gå over til barfot,og i den perioden kan man trene lite.De fleste aktive hester vil jo ikke ha godt av å miste 1 år med trening?
4:Mange hester er født med feilaktige hovstillinger,skjeve ben og ved hjelp av korrigering og riktig skoing unngår man feilbelastning og slitasje på ledd,hva med barfothester?
5:Hva med f.eks spranghester,som alltid går med brodder?
6:Dere sier at blodsirkulasjonen opphører ved skoing? Belastning medfører at hovbrusken skyves utover og at draktene synker litt,når belastningen opphører,gjennopptar hoven sin naturlige form.Skoing vil alltid medføre enn viss hemming av hovbevegelsen,det er derfor viktig å sko riktig,ikke for trangt o.l. Men hva med gummisko,de er jo ikke i et dødt materiale?
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2003 :  00:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Gode spørsmål,oslojente..er litt spennt på svarene, da jeg nok er mer for sko,jeg da.Det hadde jeg nok selv om jeg bare skulle ri på tur også, for hva med holkeføre som vi har det meste av vinteren....?Har du sko på hesten og brodder, er holke flott å trave på da det fjærer mer enn en hard grusvei faktisk.

"Måneskinn og nysnø", er det jammen ikke ofte jeg har delt med hesten ....Her hos oss er det enten kladdeføre eller holkete.
Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  01:16:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
En liknende debatt for spesielt interesserte

Minner om at det også er en annen veldig beslektet debatt: "barfot hester?". En debatt som har skapt endel aktivitet tidligere. For spesielt interesserte kan det være verdifult å ta en titt på denne også.

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  01:35:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig Oslojente og chess. Interessante spørsmål. Har igrunn forsøkt å stille noen liknende spørsmål i debatten som mix1 henviser til. Og fikk vel svar.. Men jeg er fortsatt skeptisk til hvor fantastisk dette med barfot er. Kan være enig i at hvis hesten tårler det, f.eks. ponnier (de har ofte sterke høver), så er det jo fint. Men veldig mange hester har ikke høver som tårler dette (pga dårlig hovkvalitet, skev beinstilling medfører skjev slitasje eller treningsunderlag som er for grovt og derfor sliter for mye, eller liknende), og på glattisen ville jeg aldri ridd ut eller sluppet en hest ut i det hele tatt, uten brodder. Nå rir vel ikke jeg sprang på gressbane eller terrningritt i feltrittsammenheng, men hadde jeg gjort det hadde gressbrodder vært et must. Det kan nok være aktuelt selv uten at man driver med sprang/terrengritt også av og til, men jeg skal nok kunne ri dressur uten brodder. Men å leie eller ri hesten på isen på vinterstid uten brodder vil jeg ikke risikere for helsa til hverken "hesten min" eller meg.

Skoen er blitt brukt i mange, mange år.. En utvikling som også har fulgt med at vi mennesker har benyttet hestene til ridedyr, og utsatt høvene for slitasje de egentlig ikke er skapt for å tårle. Dessuten har vi gjort om mye av det myke underlaget til grove grusveier og asfalt. Og banematerialet vi bruker er også ofte av grovt materiale. For en villhest som lever på myke sletter i fjellene i Spania er det nok fint å være barfothest. Men for en hest som ikke er avlet på "den beste overlever"-prinsippet, men som heller er avlet frem på gode løpsegenskaper, god sprangteknikk, flott gang osv så er hovkvalitet til en viss grad uaktuelt siden vi klarer å fikse det til likevel. En hest med helt ubrukelige høver vil neppe egne seg som dagens hestesportshest, men en hest kan fint gå bra dressur, hoppe høyt eller løpe fort, selv om høvene fra naturens side kanskje ikke er de mest brukbare. I naturen vil utviklingen bære mer på "den beste overlever", enn hva som skjer når vi mennesker griper inn i avlen. Og vi mennesker avler heller hester som løper fort, enn hester som kan leve barbeint. Det er mye mer penger å tjene på å smelle på noen sko, og til og med utføre mer avanserte hovtilpasninger om det skulle være nødvendig.

Jeg er enig i at barfot er sundt og bra om det gjelder en hest/ponni som har friske og sterke høver. Og som brukes på en slik måte at den er egnet å ha som barforhest. Men det er så mange av dagens hester som ikek er skapt for dette, og trenes på en slik måte at barfor ikke egner seg, så da ser jeg på det som bare teit.. Dagens hester lever som ridehester som må oppnå noe for oss mennesker for å ha noen verdi. Å la en hest stå sårbeint i 0.5 år for å oppnå barfothest ser jeg heller på bortkasting av tid, enn til nytte. Min oppfattelse er at en hest med sko på ingen måte har det vondere enn en barfor hest. Men en hest med sko, har det definitivt bedre enn en sårbeint hest!

--
spoff

Redigert av spoff den 07/10/2003 01:36:04
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  02:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har satt meg delvis, men ikke veldig, inn i barfot-hysteriet, men kan ikke svare på noen av de konkrete sp.målene her, bortsett fra ett; Brodder.
Det finnes boots med brodder! (Fikk jeg vite for to dager siden)

(Jo, og angående skeive høver etc: Man trimmer jo høvene, og da er det muligheter for å rette opp feil-slitasjer o.l.)

(Stiller meg bak Oslojente's sp.mål nr. 3, da jeg er så absolutt enig)

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  03:36:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Phew! Jeg skal gjøre mitt beste for å svare på spørsmålene, men jeg kan ikke garantere at alle "barfotere" støtter oppunder mine svar..

Noen spørsmål mht barfot:

1:Hoven vokser jo ofte ikke jevnt,hva da med å holde riktig vinkel?
-Hoven skal trimmes slik at den holder korrekt fasong i henhold til vinkler og beinstilling/evt korrigering av beinstilling.

2:Hva med vinteren når man vanligvis har brodder,blir det ikke glatt uten sko og brodder?
-På ren snø skal barfothoven visstnok være i sitt ess. På holkeføre sliter man jo også med broddsko, men vil man ut på glatten kan man ta på boots med brodder. Luftegårder med stålis må strøes med spôn/sand dersom det er sykt glatt.

3:Dere sier det tar ca 1 år å gå over til barfot,og i den perioden kan man trene lite.De fleste aktive hester vil jo ikke ha godt av å miste 1 år med trening?
-Ta på boots! Bruk hesten som normalt. Men trener man på ridehusbunn vil ikke denne slite på hoven i det hele tatt omtrent. Den nye hoven (som forøvrig bruker 5 måneder på å vokse ned)
herdes etter underlaget den brukes på. Uansett MÅ hesten få gå på hardt underlag for å få i gang blodsirkulasjonen i høvene skikkelig. En hest blir sårbeint dersom den blir satt på et underlag den ikke brukes på normalt. Har hesten et beite/diger luftegård der man kan legge forholdene til rette for at den får gått på flere typer underlag så blir den heller ikke sårbeint den dagen du finner ut at du vil på langtur.

4:Mange hester er født med feilaktige hovstillinger,skjeve ben og ved hjelp av korrigering og riktig skoing unngår man feilbelastning og slitasje på ledd,hva med barfothester?
-Barfothester skjæres/trimmes slik at de får korrigert beinstillinger. Om man har et føll med feil beinstiling og dette barfottrimmes fra starten av (og får bevege seg på ulike underlag og ikke bare myyyykt) så skal dette rette seg opp "av seg selv" med riktig trimming.

5:Hva med f.eks spranghester,som alltid går med brodder?
-Det vet jeg ærlig talt ikke. Hvorfor går de alltid med brodder? Pga gressbaner? Sikkert en mulighet for dem å bruke boots, men her må jeg faktisk melde pass - vet ikke!

6:Dere sier at blodsirkulasjonen opphører ved skoing? Belastning medfører at hovbrusken skyves utover og at draktene synker litt,når belastningen opphører,gjennopptar hoven sin naturlige form.Skoing vil alltid medføre enn viss hemming av hovbevegelsen,det er derfor viktig å sko riktig,ikke for trangt o.l. Men hva med gummisko,de er jo ikke i et dødt materiale?
-Hmm.... hvordan settes disse skoene på hesten? Om de settes på med søm så punkterer jo disse levende vev - og de er lite ønskelig. Hvordan gummiskoen i seg selv er i forhold til jernbeslag har jeg ikke peil på. Men hvorfor skulle man ønske å bytte ut ett beslag med et annet? Og hva har det med barfot å gjøre?

Se forøvrig tidspunkt for innlegg. Jeg er ikke helt bevisst, så vær snill å ikke arrester meg om jeg har skrevet noe helt bort i natten. Kanskje denne debatten kan bli uten "hyling og skriking". Man må rett og slett akseptere at noen vil sko sine hester - andre ikke. Men at barfot har kommet for å bli er jeg ikke i tvil om.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  09:05:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Siden jeg er for å ikke hyle og skrike så masse, og du Kajsa åpenbart har satt deg inn i saken så fortsetter jeg å mase her jeg

Jeg lurte litt på dette med boots:
jeg har vært borti boots en gang, på en hest med eksepsjonell evne til å rive av seg sko og ødlegge høvene, så ingen stor erfaring jeg prater utifra.
Men, hun fikk gnagsår av bootsen (og eieren er type flink til å passe på hestene sine..så jeg tror ikke det var "hennes skyld" om dere skjønner) og dermed hadde vi et svare strev med polstring nedi bootsen osv. noe jeg tviler på at er særlig behagelig for hesten.
Poenget mitt er at boots er ikke alltid like saliggjørende
selvom det var "eneste" midlertidige løsning som var praktisk gjennomførbar.

Ja, så over til alle spm ang boots:
1. Vil ikke en spranghest kunne "miste" noe av presisjonen i hoppinga med sånne boots, de ligger tross alt utenpå hoven, og de gjør hoven større?? Dette vil jo ikke være heldig. Samtidig vil heller ikke en hest med irritasjoner pga gnag osv. yte maks.
Noen med noen ideer til dette problemet!?!?

2. En dressurhest som "trekker på ekstra vekt" på høvene!? Oslojente, eller anyone: hvordan kan dette påvirke steg!? Det er jo ikke ønskelig å legge noen demper på hestens steg i dressur!!

3. Hvor vanskelig er det å selv trimme høver?! Jeg har jo selv sett hovslagere som er ferdig utdannet som ikke skjærer høver i forhold til hoven, men som sikter etter bakken for å få dem rett. Jeg har sett utrolig mye rar beskjæring av høver. Og dermed lurer jeg litt på hva det er som gjør at det er så enkelt på en barfothest at "gud og hvermann" kan klare det??

Guro

Ps. Jeg spør av ren nysgjerrighet og vitebegjærlighet. Litt lettere å gjøre seg opp en bra og begrunnet mening om man har litt kunnskap

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.