hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfothester/skodde hester??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfothester/skodde hester??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  09:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Delvis svar på Guros ene spørsmål:

2. I dressurkonkurranser er det ikke lov til å ri med boots. Er nevnt under §426 i dressurreglementet. Siden boots likestilles som "ulovlig" på lik linje med belegg og bandasjer antar jeg at du har lov til å varme opp med boots, men må ta de av før du går inn på konkurransebanen. Hvordan boots ellers gjør nytte/skade ved bruk under trening i forhold til gang etc er jeg ikke sikker på. Det vet kanskje noen andre

--
spoff
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  09:27:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oki, men det utgjør vel ikke helt den stor "tragedien" da, for stort sett er jo underlaget på dressurbaner (ment å være) mykt og bra fjærende. Så der bør den jo kunne gå uten sko..vil jeg tro!?!?!?!??

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2003 :  09:45:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Svar til Guro:
Det vil nok gå greit. Men tror jeg ikke hadde giddet å styre med boots rett før jeg skulle inn å ri. Men har hesten så sterke og friske høver at den kan gå uten sko også under oppvarming er det jo kanskje greit.

Men jeg vil jo se på andre ting ved boots som upraktisk. Som du nevner, f.eks. gnagsår. Dessuten bør ikke en hest gå minst mulig med boots (nettopp pga av faren for gnagsår). Jeg vil f.eks. ikke se for meg at mange staller gidder å sette i gang med å strø paddocken til hesten min dersom det en dag er speil glatt. Da vil alternativet være at hesten går ut, og sklir på isen og kan skade seg. Eller evnt ikke kommer ut i det hele tatt. Har man hesten hjemme og steller alt selv er saken en annen, men det vil aldri bli min situasjon. Dessuten føler jeg meg alt for ukomopetent til å kunne trimme høvene på hesten selv. Har jo sett gode og utdannede hovslagere feile, så selv om jeg "lærer" dette vil jeg jo neppe praktisere dette i en så stor grad at jeg synes det vil være forsvarlig. Den dagen jeg sitter med en hest så vil hver dag hvor hesten ikke kan brukes pga "sykdom"/"skade" etc være en nedtur for meg i og med at jeg da kommer til å legge inn endel penger i hest og hestehold. Å sitte med en ubrukelig hest er iallfall ikke jeg interessert i. Ikke så lenge jeg anser det som godt hestehold å ha hest med sko.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/10/2003 :  11:23:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro:

Hvordan boots vil påvirke steget vet jeg ikke,men jeg vil tro at vekten har lite/ingen betydning,da sko også har en viss vekt.De kan jo også bare brukes under trening da de ikke er lov å bruke på konkuranser.Men det jeg tror er at det vil litt tid å venne hesten til å gå med de,og at man kanskje vil få litt snodige steg i begynnelsen.
Ellers vet jeg ingen ting om barfothester,det er derfor jeg stilte de spørsmålene,men synes det er et interessant tema.
En annen ting jeg lurte på er:Dressur ris jo på fjærende underlag,men det er jo sand,og sand sliper vel hoven.De setter jo aldri hoven rett ned uten at det er noe bevegelse,det vil vel da virke som sandpapir?Eller er jeg helt på jordet?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/10/2003 :  16:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå driver vel alle vi som ikke kan dette og "maser" vei til hverandre..men jeg er enig..høres litt ut som at det fort kan bli sandpapir-effekt av å ri på sandunderlag.
sikkert da alt etter hvor grovkornet sanden er om hvilken virkning det har!!

Jeg spør også av nysgjerrighet...siden jeg heller ikke kan, men tenkte kankskje du hadde greie på dette med ekstra klædder på føttene (les: boots..) når man skulle jobbe med dressur.
Tenkte mest på det i forhold til å spare hoven, og samtidig kunne opprettholde treningsnivået om man legger om til barfothest..
(woops, får det til å høres ut som jeg skal skifte dekk, men har ikke noe annet bra ord for saken )

vi får vel vente på at Kajsa skal komme tilbake og svare oss litt :)

Guro

Gå til toppen av siden

kinebreland

» VIP

Skrevet - 10/10/2003 :  09:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at barfot er for alle hester, men ikke for alle eiere. Særlig overgangsperioden, den tida det tar før den "nye" hoven har vokst ut(ca 10 mndr), er veldig tid- og tolmodighetskrevende. Og en har mer og ta hensyn til. En kan gjøre store skader på en barfothest hvis man gjør det feil, derfor er det viktig å få en barfottrimmer til å trimme i begynnelsen og til å lære eieren det. Hesten skal teoretisk sett ikke bli sårbeint hvis den blir trimmet riktig etter høvenes anatomi og progresjon. Det er også viktig at den beveger seg mye for mest mulig sirkulasjon i hoven, og bør derfor gå ute hele døgnet på variert underlag.
Fjerna skoan på hesten min i Februar i år, så ho har gått i ca. 7 måneder nå. Vi hadde litt nybegynnervansker, ho blei sårbeint fordi jeg var for utolmodig med å trene ho igjen. Og det var ikke så mye skauveier der vi sto på stall da. Men etter hvert har det gått kjempefint og nå kan jeg trene ho stort sett som vanlig, men er ennå litt forsiktig med å ri for mye på grusveiene. Hoven skal normalt ta av for 60-70% av støtdempinga, mens når hesten har sko på fungerer ikke høvan som de skal og leddene må ta støtene. Leddene må ta av for 3 ganger så mye støt når man skritter på asfalten med sko som når man traver på asfalten med barfothest.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  18:15:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Ei jeg kjenner har tatt kurs innen barfothest, og der lærte hun blant annet å trimme høvene til hesten. Jeg tror at de som driver med dette, ville gjøre klokt i å ta seg et slikt kurs.
Hun hadde sko på hesten sin før. Da fikk hesten veldig dårlige karakterer på utstilling (på bevegelse), da hun året etter reiste på utstilling med hesten sin igjen, som da hadde fått av seg skoene og begynnt som barfothest, gikk hesten opp 2 eller 3 karakterer, og det er jo veldig bra!

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  22:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg får no prøve her da, siden ingen svarer på den andre debatten...

har tenkt å latt hesten min gå barfot hvis jeg kjøper den til neste år. lurer bare på en ting: hva med snø/is? det er jo glatt, hvordan går det med hest uten brodder da? skal man ha sånne boots da? bare lurte...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 12/10/2003 :  23:18:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding

Svar til Guro:

Tilbake. Har vært på kurs hele uken, og har nå ørten mailer og meldinger på debattsider som dette og svare på. Takk for tålmodigheten Må bare få sagt nok en gang at jeg ikke er noen helt på barfot. Jeg har nettopp satt meg inn i det, og det er ikke mer enn 2 måneder siden jeg selv skrev innlegg på barfothest gruppen på yahoo der jeg omtrent priste jernskoens fortreffelighet.... Ok, ikke så ille kanskje, men bare ha dette i bakhodet. Dersom noen ønsker "skikkelige" svar fra dem som har drevet med dette lenge vil jeg oppfordre dere til å stille spørsmålene på http://groups.yahoo.com/group/barfothest/?yguid=154887685 Ingen spørsmål er for dumme.

Ja, så over til alle spm ang boots:
1. Vil ikke en spranghest kunne "miste" noe av presisjonen i hoppinga med sånne boots, de ligger tross alt utenpå hoven, og de gjør hoven større?? Dette vil jo ikke være heldig. Samtidig vil heller ikke en hest med irritasjoner pga gnag osv. yte maks.
Noen med noen ideer til dette problemet!?!?
-Som sagt; dette med spranghester og brodder har jeg ikke peiling på. Jeg ser spranghester på distrikts nivå, og disse går med vanlige jernsko. På dette nivået er det ikke tvil om at en velfungerende barfothest kan konkurrere på lik linje med de skodde hestene. Utenom det; ingen peiling.

2. En dressurhest som "trekker på ekstra vekt" på høvene!? Oslojente, eller anyone: hvordan kan dette påvirke steg!? Det er jo ikke ønskelig å legge noen demper på hestens steg i dressur!!
-Som Spoff sier; er ikke lov med boots i dressurkonkurranse. Ei heller på utstillinger (man kan vise bevegelser med boots, men må ta dem av etter det slik at dommerne kan se hoven). Dessuten; man må ta ekstra hensyn til hesten om man legger over til barfot. Og for enkelte så blir det kanskje et stevne eller to som man må stå over. Men om hesten har noenlunde god hovkvalitet fra starten av så skal dette gå ganske smertefritt for alle parter. Har hesten dårlige hover så synes jeg personlig at dette er en enda bedre grunn for å gå over til barfot - da hovkvaliteten bedres betraktelig!

3. Hvor vanskelig er det å selv trimme høver?! Jeg har jo selv sett hovslagere som er ferdig utdannet som ikke skjærer høver i forhold til hoven, men som sikter etter bakken for å få dem rett. Jeg har sett utrolig mye rar beskjæring av høver. Og dermed lurer jeg litt på hva det er som gjør at det er så enkelt på en barfothest at "gud og hvermann" kan klare det??
-Hmm... Jeg trimmer ikke mine selv enda jeg da Rett og slett fordi jeg vil vite absoluttheltnøyaktig at jeg ikke gjør noe feil. Hun som trimmer mine hester kommer på tirsdag, og har gitt grei beskjed om at nå er det på tide å få fingeren ut.... Akkurat det med trimmingen skal ikke være vanskelig så lenge hesten har noenlunde korrekte bein. Dessuten så synes jeg at man må ha hjelp til å sette i gang. Meningen er jo at man skal klare å trimme sin egen hest sine høver - ikke alle andres. Det å lære korrekt trim for sin hest, utføre denne og bli fulgt opp jevnlig av en barfottrimmer er ikke så komplisert som mange vil ha det til.

Og så om boots som gir gnagsår. Det finnes veldig mange ulike boots-typer på markedet, og det er individuelt hvilke type som passer til akkurat din hest. Akkurat slik er det for oss mennesker også. Boots er ikke ment som en erstatning for jernskoen, men som et hjelpemiddel i overgangen til en "velfungerende barfothest" (huff, litt klisjé og litt oppbrukt den frasen snart)

Spoff:
Har man ikke muligheten il å holde barfothest så har man heller ikke mulighet. Kan godt forstå at man ikke tvinge stalleieren til å strø paddocker på morgenkvisten. En barfothest må opp og ut - for å bevege seg mest mulig. Men etter som hesteholdet gradvis endrer seg til et mer "naturlig hestehold" (enda en oppbrukt frase) der flere får øynene opp for hestens behov for å gå i "flokk", røre på seg, lete etter mat osv så tror jeg at dette gradvis vil endre seg, og at man kanskje en vakker dag har mulighet til å ha barfothester oppstallet på ridesentre. Pr i dag så er det vel svært få store staller som kan gi leitakerne denne muligheten.

Gå til toppen av siden

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 26/10/2003 :  11:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svar på hvordan sko stopper blodtilførselen i hoven:

En sunn barfothov fungerer som en blodpumpe. Hver gang hoven settes ned utvider hoven seg og blodet strømmer til i hoven, når hoven løftes igjen trekker hoven seg sammen og blodet pumpes videre. Hoven fungerer altså som et "ekstra hjerte".
Men når hoven skoes blir den skodd i sin trangeste form. Den får da ikke utvidet seg når den settes ned igjen. Dermed opphører blodsirkulasjonen.

Så jo mer en barfothest beveger seg jo bedre fungerer blodpumpen.
Og det at hoven ikke utvider seg ved skoing gjør at støtdempingen blir dårligere.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.