hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaksinasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Vaksinasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  15:18:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Har en traverhoppe på stallen (f. 1987) som blir lite ridd pga. skade. Hun er liksom kosehest, og det eneste hun får er nye sko. Tannrasp og vaksiner er det flere år siden hun fikk sist, men hun er god og rund, blank i pelsen, spiser godt etc, så jeg lurer på om hva som egentlig skjer om hestene ikke får vaksine slik som de skal (grunnvaksine + en gang i året videre). På henne ser det nemlig ut som om ingenting er skjedd, annet enn at hun ikke er rustet mot div. viruser, men for stor en sjansen for at det vil oppstå?

Jeg er liksom veldig påpasselig med min egen hest, så han ikke går en dag over en gang. Har derfor stusset litt på dette ;-)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  20:56:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Det er jo pga. diverse virus at hestene får vaksine, og de vil ikke forandre oppførsel, utssende eller form/fasong dersom de ikke får vaksine. Vi gir dem jo vaksine for å beskytte mot virus, det er jo aldri noen garanti for at et evt. virus vil dukke opp. *Hester som står på staller hvor det er manbge tilreisende hester, eller hester som er mye ute å reiser, vil alltid være mer utsatt for slike virus, og derfor er det disse det er viktigst å vaksinere. En hobbyhest som står på stall med f.eks. 3 andre hester, som aldri blir flyttet noe sted, er veldig lite utsatt for å få et evt. virus.

Så dersom denne traverhoppa står på en stor stall, hvor det er mye "bytte" av hester, ville jeg nok ha fått henne vaksinert. Nå høøres det jo ikke ut som om dette er din hest, men den/de som eier hesten, burde få henne vaksinert :) Men det er min mening, tror det er mange delte meninger rundt dette med å vaksinere hest. Selv er jeg nøye med å vaksinere før fristen går ut for ny vaksine.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  22:32:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
wenche sa det viktigste om vaksine,men når det gjelder tannrasp så har jo hesten gått i flere tusen år uten dette og overlevd.men ville alikevel ha fått sjekka munnen i blandt jeg da.men hvorfor går hun med sko?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  23:10:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hvorfor går hun med sko?

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Sansynligvis fordi hun blir ridd og trenger det!

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  23:23:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
men hvorfor går hun med sko?

Sansynligvis fordi hun blir ridd og trenger det!

Opprinnelig postet av TORHILD

Det står at hun blir lite ridd pga. en skade..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  10:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er enkelte hester som ikke fungerer uten sko, enkelt og greit.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  11:18:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men når det gjelder tannrasp så har jo hesten gått i flere tusen år uten dette og overlevd.men ville alikevel ha fått sjekka munnen i blandt jeg da

Men så har ikke hesten gått med bitt i munnen alle disse tusenvis av årene heller da, og det er faktisk noe av grunnen til at hester må få tennene raspet (det er ikke kun fordi de vokser, men de vokser skjevt ol pga av bittet, og det gjør det ubehagelig) En gammel hest bør uansett få en tannsjekk minst to ganger i året, tennene vokser raskere når hesten er ung og når den har bikket 16 år. Og gamle hester får (slik som oss) dårligere fordøyelse ol når de blir gamle, og da bør ihvertfall tennene være iorden (siden de har en vesentlig betydning for hestens fordøyelse, og er enkelt å gjøre noe med).

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  12:49:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Gamle hester bør veø grunnvaksineres, snakket med distriksvetrineren i hedemark, hatt henne til hesten min, garsy er 88 moddel vetrinær sa jeg skulle revaksinere henne hvert 3 år, snakket med stalleier og det går greit. Må revaksineres på nytt da ettersom gamlestallen jeg sto på skulle ta seg av å si i fra, noe som er ekstremt vanskelig når man har 20 hester å holde styr på.... men men
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  14:01:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Grunnen til at hun er sko vet jeg faktisk ikke. Hun blir skrittet på tur kanskje et par ganger i måneden, men det er ikke min hest, så det veit jeg ikke ;-) Jeg har faktisk foreslått å ha henne barfot flere ganger jeg, men ingen har hørt.

Altså, jeg vet jo at vaksinen ikke forandrer hesten utad, men spørsmålet mitt var jo hva som skjer hvis en hest ikke får vaksine.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  15:00:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skjer vel forsåvidt ikke så mye med hesten annet at hesten er mer mottakelig for sykdom og da spesielt hvis andre hester på stallen er ute å reiser eller gjennomstrømning av nye hester
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.