hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoven i "utstyret"?..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hoven i "utstyret"?..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  22:16:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Æææh, ja hvordan skal jeg greie forklare dette da?..
Det gjelder gamlegutten min hvertfall. Det virker som han kan være noe hoven i utstyret sitt. Selve "klumpen" under magen, ikke penisen.

Jeg vasket ham for ca. ei uke siden, men passte på og spyle godt med rent vann etterpå. Vasket med Lactasyd.

Har dere noen erfaringer på dette området, eller kjennskap til slikt? Hva har dere evnt. da gjordt? Eller bør jeg bare kontakte veterinæren i morgen?
Jeg har ikke peiling på om det kan være alvorligt eller hva.. Hva tror dere?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  23:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv "heldigvis" (he he) bare hatt damer, men på kurs på Starum lærte vi hvordan man skulle stelle "stasen". Det er faktisk viktig med god hygiene her, og hingste/vallak-eiere kan sikkert mye mer om dette.

Har forøvrig sett mange "stygge saker" som har hengt ut, med gult belegg og "yækk" på.

Man må altså venne karen til å få dratt ut "stasen" og at den blir vasket med jevne mellomrom. Mildt, lunkent grønnsåpevann, god skylling og evt. smøre på litt spenol.

Kanskje det er noen du kan spørre, og evt. vise deg hvordan det skal gjøres.
Gå til toppen av siden

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  23:28:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at det er forhuden du mener? Det kan samle seg masse guffe inni der som kan danne en slags irritasjon. Det er noe sort klin som samles inni der. Det er viktig å vaske inni forhuden skikkelig! Bruk lactasyd og ta en svamp og vask kraftig. Skyll godt etterpå. Er ikke så nøye om du ikke får tissen ut og vaska den, men ta forhuden godt. Hvis hesten har tissen ute tilfeldigvis en dag, kan du jo se om det er masse guffe på den og evt pelle det av når den alikevel er ute. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  08:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svarene :o)
Kan han muligens ha blitt irritert i forhuden etter at jeg var der og vasket i sist uke tro?
Jeg har målt tempen hans i dag, men ingen feber. Så da er det nok hvertfall ikke akutt, men skal ringe veterinæren om litt og be ham stikke utom når han skal bort her til bygda. Så kan han se hva han syntes, og hva som evnt. bør gjøres.

Jeg kunne jo ha vasket enda en gang og sett om jeg fikk ut mer, men er litt redd for og gjøre noe feil.
Jeg fikk ut passe mye sist gang jeg vasket ham, men ikke noe av de gule "maisflakene". Jaja, får høre hva veternæren sier. Håper han kan komme i dag...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  13:31:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg skulle oppdatere innelgget her. Nå har nettopp veterinæren min vært her og sett på gamlegutten min.
Han mener at ettersom han har vært lite brukt i vinter og av den grunn har lagt på seg noen kg., så har han hovnet opp på et vis i kropp og også utstyret sitt..
Han er ikke øm eller noe,så han var ganske sikker på at det ikke var noe betennelse på gang her.

Det jeg skulle gjøre var og bruke ham mer (har nettopp kommet i gang med opptrening med ham ettersom vi har hatt trøbbel med hjulene til vognen hans + litt problemer i vinter), også gjennom sommeren.

Fedmen vil være en belastning for bena hans, så jeg skal kjøre ham gjennom hele sommeren også!! Gode herlige gutten min
Han kan ikke bli longert, da angriper han. Rekner med at han har noen ganske så vonde opplevelser fra annen tid med longering..
Men om noen av dere har andre forslag til trening eller sysslesetting med ham, så kom gjerne med tips
Lange tøyler dressur høres spennende ut, men jeg kan nada om det..
Leieturer er greit, det kan vi gjøre. Men noen som har forslag, så det kan bli litt variasjon for ham?
(Han er spesielt stiv i bakbena sine)

Edit for og si at han like rikke og løpe (uten at det er frivilligt), tror det kommer av at han muligens har noe revmatisme? Om han går over i trav med vognen blir han fort halt.
Så treningstipsene bør helst være (hvertfall foreløpig) i skrittetempo.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 04/05/2006 13:47:44 Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  14:09:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd det samme med min nordlandshest.Vi har ikke helt skjønt hvorfor han ble sånn..
Han er vallak og "bedekte " ei hoppe,gang på gang.......tenkte den dumme tanken at han faktisk ikke tålte å bruke den....
Dyrlegen visste ikke han heller,men ble satt på kur i 5-6 dager.
Gikk over etter en uke ca..
Utrolig dumt svar men...

Belinda

En ting til..hva sier
dere til dyrlegen når hesten har problemer med "stellet"??
Husker jeg lo......

http://www.belinda1982.piczo.com
Redigert av - belinda1982 den 18/05/2006 14:13:15 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  15:43:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, ja det er ikke akkurat det kjekkeste og prate om, spesielt ikke når det er en eldre mann som er veterinæren da...
Jeg pratet om "utstyret hans" og forhuden (tenkte at gammer`n tålte og høre det). Men han forstod med en gang og gikk rett over til og prate om forhud og penis.
Han trengte jo få en ordentlig forklaring på hvor han var hoven og hvordan ting og tang så ut, så det var visst best og snakke rett fra leveren fant jeg fort ut, hehe.
Men flaut?, ja jeg syntes egentlig det Hadde egentlig tenkt at min mann kunne ta den tlf til veterinæren, syntes det hadde vært enklere, men så ordnet jeg det likevel selv

Hva slags kur fikk dere til hesten deres? Pencilin?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/05/2006 :  18:17:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Du får ihverfall vaska din gamle du da.. Jeg prøvde på Prince engang, jeg fikk et HØYT "Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik!" tilbake og høver omtrent i takhøyde, selv om jeg brukte godt lunka vann og en myk klut.. Oioi, ikke røre bare se gitt.. Skal prøve igjen når jeg kommer hjem, men han er jaggu ikke mye villig, gamle sære gubben..
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  18:21:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, gamlegutt syntes det er helt okey og bli vasket der han
Han blir vel egentlig mer salig enn sinna...

belinda1982

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  22:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Husker ikke helt hva hesten fikk.Er noen år siden..Men sikkert penicillin og noe annet..kan det vært kortison kanskje!?Han fikk det en gang husker jeg(men kan være en anna gang...)
måtte ha to sprøyter hver dag i 5-6 dager tror jeg..

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.