hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tygge og bite på alt!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 tygge og bite på alt!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:45:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
huff,åringen min har fått seg den leie uvanen at hun skal tygge på alt om dagen..spesielt lær.
er det noe jeg kan gjøre for at hun skal slutte med dette eller gjør hun det for å undersøke\klør i tenna?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

xxxx

Skrevet - 20/05/2006 :  10:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke uvanlige tendenser dette på unghester.Men det kan fort utvikle seg til en lei uvane.
Går åringen ute sammen med flere andre hester?
Det er viktig med mye utegang og leking/mosjon med andre sjelsfrender.
Det stimulerer åringen både fysisk og psykisk og den blir dermed aktivisert og får ut overskuddsenergi.
Det er mangel på fysisk/psykisk stimulans som forårsaker at hester utvikler tygge/bite-uvaner og andre ting som veving,luftsluking osv.
Men som sagt er "valpe"-fakter som dette nokså vanlig,men å tygge på utstyr osv. bør korrigeres vekk.

Så lenge du håndterer den må den ikke få lov til dette.
"Knips"/vift den vekk eller bind den i stallgangen slik at den ikke får muligheten.
Fjern altså alle "fristelser" ved å ha det ryddig rundt der du håndterer den.

Fri tilgang på stråfor (høy) både inne og ute aktiviserer også hesten og samtidig får den en god fordøyelse og slipper stresse seg opp pga. sult-følelse/tygge-behov.
Det virker beroligende og alle unghester bør ha fri tilgang på høy uansett.
I tillegg kan du henge opp gamle børster o.lign i boksen og legge ut trestokker/kvister osv. ute.
Og som sagt; mye utegang med andre hester-helst rundt samme alder.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 20/05/2006 10:34:42 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  12:11:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Som Nancy sier blir dette lett en irriterende uvane. Hesten min har fått lov å holde på slik siden hun var liten (av de som eide henne før) og hun spiser på det meste nå - gjerdet på ridebanen, tøylene, kjettinger, leietau, forkrybba osv.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  14:42:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har desverre ikke muligheten til å la henne gå sammen med andre unghester,men hun står sammen med den andre hesten min,har tilgang på for hele døgnet,og går ute hele døgnet.
jeg pleier å sale på og pusse ute,å da nyskjerrig som hun er skal bort til oss å "være med".å hun begynte å tygge på selen.hun har fått lov til å snuse på utsyret at hun ikke skal forbinde det med fare,men når hun tygger på det er det stopp!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.