hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hund
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Hund
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  21:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo, nå sitter jeg her å drømmer igjen da.. Har veldig lyst på hund jeg, verre med pappa, mamma kan man jo alltis få overtalt men tilbake til saken.

Lurer litt på hva slags hund som kunne passe til mitt bruk osv.
- Ikke av de største(middels-liten)
- Leken
- Lærevillig
- Snill
- Veloppdragen
- Har katt, er det et problem ( Jada, vet det er det)

'Kommer til å bruke det som turkamerat og lekekamerat. Kunne vært spennede og starte sånne stevner(som jeg ikke husker hva henter) Som de løper gjennom rør og hopper over hinder å slik...

Er vel mest en drømme, men kom gjerne med forslag til raser fordet

I tilegg noe spm.

Hvor ofte må en hund luftes? hvor lange turer?
Hva gjør man med hunden når man er på skole/jobb?

Redigert av - MajaJ den 18/05/2006 21:57:20

lucky june

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  00:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
agility er det du vil starte:)
er vel ikke noe regel på hvor ofte og lenge hunden må luftes, du ser når hunden er fornøyd.
hvis jeg har god tid kan jeg gå en lang tur med masse kos og lek.
har jeg det travelt blir det en halvtimes tur bare for å få gått.
hunden min er iallfall hjemme alene når jeg jobber.

hvilken rase som kunne passe er vanskelig å si....
mange å velge mellom.
jeg hadde med schæferen min på agility (han syns ikke det var kjempemoro, men greit å få litt avveksling i forsvar) og nå har jeg blanding av border collie og kelpi som jeg også har med nå og da. han elsker det.
tiden strekker ikke alltid til da jeg må kjøre over 30 min for å komme på trening.
border collien er iallfall kjent for å like å jobbe. men så er det andre som sier at de ikke er "skapt" for å gå i bånd.
men alle hunder setter iallfall pris på å være leke- og turkamerat:)

det med katten trenger ikke nødvendigvis være noe problem hvis du får hunden som valp og de blir vant til hverandre.
valpen min og pus ble "gode?" venner, men pus er livredd den jeg har nå.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 19/05/2006 00:04:12 Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  01:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Raser er veldig forskjellige med tanke på hvor mye mosjon de trenger (noen trenger MYE!), hvor lettlærte de er, om de er utsatt for sykdommer etc. Mye man må tenke på før man anskaffer seg en. Vil anbefale deg å låne en bok om forskjellige raser, og lese om hva slags bruk de egner seg til. Og så finnes det jo mange internettsider som sier mye om rasestandard for forskjellige raser.

Katt er som regel ikke noe problem. Bare pass på at katten ikke klorer hunden i ansiktet, det kan være litt skummelt. Og ikke skaff deg vorsteh, de er kjent for å spise katter.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  01:19:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hunderaser
Rasevelger (test som kan gi deg en pekepin)

Redigert av - Ragnhild E den 19/05/2006 01:20:16 Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  01:39:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
jeg liker mopser best:D men tror ikke de er så gode på agility.
...:: ::.. Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  02:48:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Toller er en kjempe fin hunderase. Akkurat passe stor, og så skjønne Kan brukes til det meste, etter det jeg har forstått!!!
Man må ikke glemme at en hund tar masse tid, særlig om du kjøper en valp. Det er liksom ikke bare å slenge den i skolesekken, når man skal på skolen

Ønsker meg en Toller

Beate & Alger Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 19/05/2006 :  03:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om en Border Collie kunne passe veldig bra til deg/dere=) Middels størrelse, veldig lærevillige og lettlærte, og mye brukt i agility. Om den blir veloppdragen og snill, er jo mye opp til deg
Men som nevnt her; les om de forskjellige rasene (finnes jo f.eks mye på nettet), og tenk deg godt om. Border Collier trenger forresten middels mye tur vil jeg nok si, men det som er viktig for BC'er er at den får brukt hodet sitt, f.eks ved at du lærer hunden triks, leker med den på en måte så den må bruke hodet osv. Sånn sett er jo agility trening perfekt.

Hvor mye tur den trenger kommer mye ann på rasen, og til en mindre grad individet. F.eks vil en hund som er vant til mye, lange turer nok mistrives om den plutselig fikk mye mindre tur. NB; hvor mye tur en rase trenger har ikke nødvendigvis mye med størrelse å gjøre.. Mange som tror små hunder ikke trenger å tures mye, men det varierer fra rase til rase hvor aktive de er.

En idé er jo å finne et par-tre (eller flere) raser du er interessert i, og så ringe til oppdrettere av denne rasen hvis det er noe mer du lurer på eller du er usikker på om den passer til deg. En seriøs oppdretter vil nok ikke være interessert i å selge til en som egentlig ikke passer til å ha den type hund h*n oppdrettr, så h*n vil nok være behjelpelig

Vi hadde katt når vi fikk valp, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Så lenge det er en valp det er snakk om, så er jo den ikke mye trussel for katten, og så lenge valpen ikke plager katten for mye (unger er jo nyskjerrige vet du=)), så burde katten la den få være noenlunde i fred. Innen valpen blir stor nok til å være en 'trussel' for katten, bør den ha lært seg respekt ( noe som kommer kjapt etter et klor eller to over snuten..).

Hvor tid valpen er stor/voksen nok til å være alene hjemme, er veldig individuelt. Noen hunder lærer seg dessverre aldri å være alene uten å ule seg hese eller ramponere huset. Når vi kjøpte valp fikk vi han helt i begynnelsen av sommerferien så vi kunne være hjemme med han (jeg gikk på skole da, så hadde jo lang ferie), og etterpå var han med mamma på jobb en stund før vi begynte å venne han til å være alene. Jeg kom jo relativt tidlig hjem fra skolen på den tiden. Vi synes absolutt ikke han var klar for å være alene rett etter sommeren, da var han vel ca 4 mnd'er. Vi har aldri hatt noen problemer med å la han være alene, og han har aldri plaget naboer eller ødelagt møbler=)

Hvis det blir til at dere kjøper valp, så er det nok en god idé og på forhånd kjøpe noen bøker om bl.a valpetrening og trening/oppdragelse av hund, og generelt om hunder, f.eks vanlige sykdommer osv., og lese gjennom de. Valpekurs/lydighetskurs er også veldig lærerikt og hjelpsomt spesielt første gang dere har hund, og da får dere 'tilgang' på erfarne mennesker som dere kan spørre om alt mulig rart=)

Hunder er herlige dyr, og ingen i familien har noen gang angret på at vi fikk oss hund, selv om noen faktisk var litt skeptiske. MEN; å ha valp er mye arbeid en stund framover, og som sagt må dere nok ha mulighet til at noen er hjemme med den eller tar den med seg et sted en stund mens den er liten. Valper må gjerne ut på do midt på natten, og 'ulykker' må regnes med. En villstyren 'tenåring' byr på sine utfordringer, spesielt hvis dere får hannhund. Når hunden blir eldre er det fortsatt mye forpliktelser, som f.eks flere turer daglig, morgen og kveld, i regn, sludd, hagl og storm.. Ferier og helger må ordnes i forhold til hunden, og du må nok regne med å komme rett hjem fra skolen hver dag for å gå på tur. Er ikke like gøy alltid, men det er et ansvar en har når en har valgt å skaffe seg hund.

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  04:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Sadie: har du Border Collie?

jeg mener ikke at trådstarter bør skaffe seg border collie... joda, de er middels store, snille, og meget flinke i agility... MEN!! en border collie er en vannvitig smart og aktiv hund, de trenger MASSE stimulering, det er en hund som er avlet for å jobbejobbejobbejobbejobbe....
jeg har aaaaaalt for mange ganger sett folk som skaffer seg border collie (eller liknende) fordi det er en meget lærenem rase, men om den ikke får den stimulien den trenger, kan du ende opp me å få en destruktiv satan (beklager ordbruken)
jeg har ei vennine som kjøper/avler, trener og så selger border collier. Disse trenes flere ganger daglig på å gjete sau. og å se på disse hundene når de jobber... det er helt vannvittig...!!
selvfølgelig, det finnes jo også forskjell på individene her... men jeg vil likevell driste meg til å si at en border collie må ha enormt mye aktivitet for å trives!!

trådstarter;
jeg vil anbefale deg å gå inn på www.nkk.no finn ut når det er kennelklubb-utstilling i nærheten av deg, dra dit og se. der vil du kunne se flere ulike raser, samt hilse på, og snakke med eiere og andre som vet mye om rasene, og finne ut hvilken rase du liker best... dette mener jeg er er bedre enn å lese hvilke hunder som er "best" iflg bøker....

lykke til:)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  11:39:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Selv er jeg en stor fan av mynder... De er verdt å snuse litt på!
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  13:25:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Mynder er nydelige! Bestekompisen min har bestilt seg Afghaner nå. Jeg tror nesten jeg gleder meg like mye som han! Hehe...
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  13:57:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Signerer Dra_ag_on_86s innlegg. Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  14:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint svar, Sadie. Men jeg vil nok også si at border collie ikke er så lurt å ha som førstegangshund. De trenger som sagt veldig mye stimulering.

Jeg har hørt flatcoated retriever og puddel er fint som førstegangshund. Pudler røyter dessuten ikke, og de er veldig smarte. Selv er jeg veldig glad i golden retriever. De er fine familiehunder, men trenger masse mosjon og kan være litt harde å oppdra. Labrador er litt enklere enn golden, og røyter ikke fullt så mye.

Og sånn generelt, så er vel tispere litt enklere enn hannhunder.
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  14:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker border collie veldig godt. Kunne tenkt meg enn sånn. Men jeg vet ikke helt nå tter å ha lest Dra_ag_on_86s innlegg

flatcoated retriever kommer ikke på tale! Onkelen min har en sånn og det er den mest masete villstyringen jeg har sett Kommer sikkert av feiltrening, men mamma&pappa ville aldri slipt en sånn en inn i huset
Men tusen takk for svar alle sammen=)

Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 19/05/2006 :  15:25:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dr_ag_on_86: Ja, jeg har Border Collie. Er veldig klar over at de må stimuleres mye, skrev også at de må få bruke hodet sitt.. Har aldri hatt noe som helst problemer med vår, han har vært en helt fantastisk førstehund. Men ja, jeg har jobbet mye med han, lærer han fremdeles nye triks (han er nettopp fylt ti=)), er helt utrolig hva du kan lære de hundene så lenge du har fantasi nok! Jeg skrev middels mye tur fordi jeg vil tro det er det han har fått hos oss og det har ikke vært noe problemer med det. Nå vet jo ikke jeg hva andre vil legge i 'middels mye tur', men det jeg mener er ca tre turer daglig; to små og en lang (minst en halvtime, men som oftest rundt en time + ), og lengre turer i helgene og ferier. Han går mye løs og henter pinner, svømmer osv, så på en halvtimes tur får han gått seg en del hvis vi er et sted han kan gå løs. I tillegg leker vi mye med han og lærer han som sagt fremdeles triks. Men nå begynner han jo å bli gammel ( ), så må ta det en del roligere.

Jeg vil tro BC'er er fine førstehunder, så lenge man er klar over at de må stimuleres også på andre måter enn å gå på tur (pent i bånd ihvert fall). Men som sagt, jeg ville ringt rundt til oppdrettere av de rasene du tenkte på, og ta deg en prat med de , og å dra på utsilling som Dr_ag_on_86 sier, høres også ut som en veldig god idé!

maane: Alle jeg kjenner (3stk) som har hatt Flatcoat som førstehund, har fått problemer med de.. Etter det jeg har sett, ville jeg ikke anbefalt de som førstehund. Men må sies at alle disse tre er hannhunder, og det har nok mye med saken å gjøre. Golden og Flatcoat er store hunder, og siden MajaPeWs ønsker seg en middels - liten hund vil jeg tro disse blir i største laget? Puddel synes jeg høres ut som en god idé! Kanskje ikke det første som popper inn i hodet ens når en skal kjøpe hund, men de er flotte hunder=)

Krogstad: Toller, er det det samme som Duck Tolling Retriever? De er kjempeskjønne! Noen naboer har en, og det er en flott hund; vennlig, leken og smart. Også er det jo flott størrelse på de hvis en ikke vil ha så stor hund=)

edit; leif

Redigert av - sadie den 19/05/2006 15:35:29 Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 19/05/2006 :  15:28:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Golden retriver! De er så flotte!
(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  16:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns toller og border collie ser ganske like ut jeg Hva er forskjellen mellom disse? (+ og -)

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.