hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Premiering utstilling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Premiering utstilling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  13:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Satt og leste i reglementet for utstilling av hest her i går, og stusset litt på premieringen av Hopper.

Hvorfor er det bare Hopper 7 år og eldre som har født levende føll i utstillingsåret eller skal føde samme år, eller som tidligere har født minst to levende føll som kan bli første premiert?

Resten kan jo høyest få 2. pr.

Utklipp fra reglemnetet:

Hester stilles ut etter følgende klasseinndeling:
Klasse 1. Hingster 6 år og eldre
Klasse 2. Hingster 4 og 5 år
Klasse 3. Hingster 3 år
Klasse 4. Hopper 7 år og eldre som har født levende føll i utstillingsåret eller skal føde samme
år, eller som tidligere har født minst to levende føll.
Klasse 5. Hopper 4-6 år med samme krav om føll som i klasse 4
Klasse 6. Hopper 4 år og eldre som ikke hører inn under klasse 4 eller 5
Klasse 7. Hopper 3 år, med eller uten føll
Unghestklasser: For hopper 3 og 2 år og for hingster 2 år. Traverhingster kan dømmes i unghest-
klasse på våren som 3-åringer.
Lokal arrangør kan bestemme at hester utenom offisielle utstillingsklasser kan stilles ut. Hopper 3 år skal som hovedregel stilles i unghestklasse før 1.august, men Norsk Hestesenter kan gi dispensasjon fra denne regelen.
Premiering
Det kan tildeles følgende premigrader i de enkelte klasser:
Klasse 1: 1., 2. eller 3.premie eller kåringsgrad
Klasse 2: 2., 3. premie eller kåringsgrad
Klasse 3: kåringsgrad
Klasse 4: 1., 2. eller 3.premie eller graden "godkjent"
Klasse 5 og 6: 2. eller 3.premie eller graden "godkjent"
Klasse 7: 2. eller 3.premie eller graden "godkjent" -Endret 2005.
I unghestklasser kan det tildeles graden "sløyfe".

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Eli K

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  14:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke helt sikker på hvorfor det er sånn, men tror kansje at ei hoppe må ha født noen bra føll for å kunne oppnå 1premie på utstilling!
Er så dårlig til å forklare jeg...men på utstilling så ser de jo både på utseende, lynne og bruksegenskaper, og da må vel ei hoppe bevise at hun kan gi bra føll før hun evt kan bli ei 1premie hoppe =)
Høres logiskt ut oppe i hodet mitt, men om det stemmer vet jeg ikke =)
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 18/05/2006 :  15:44:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Ja, hoppa må vise til gode avkommer for å få førstepremie.

Det er likt som med hingstane som heller ikkje kan få førstepremiering uten gode avkom eller sportslige resultater.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  16:07:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Både hopper og hingster må ha gode avkom for å kunne få høyeste premiegrad, eller for å i det hele tatt få premiegraden fornyet når de er over 6-7 år.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  22:32:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, det har med å gjøre at for aller beste premiering må hesten ha vist at den for det første er fruktbar, og gjerne at føllene arver kvalitet. I tillegg har man også bruksprøvene, som viser at de er brukanes.

Det som er nytt, er altså at 3-årige hopper nå KAN få 2.-premie, noe de tidligere ikke kunne i en del år.

Det skapte stor jubel på utstillingen på Starum i fjor høst, da en 3.-årig hoppe faktisk fikk denne utmerkelsen.

Selv glemmer jeg ALDRI da jeg fikk 1.-premie som individ og 1.-premie for avkom på min fantastiske hoppe Pernille. Da var hun 21 år gammel.

Kan forøvrig nevne at det på de fleste utstillinger (for nl-hest ihvertfall) også er uoffisielle vallak-klasser. De bedømmes like seriøst som de andre hestene, og ofte har det skjedd at en vallak har stullet av med dagens beste bruksprøve (hint, hint...).
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  13:38:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Om ein stiller ei 4års hoppe på merrasjå, fjordhest, som har 3.premie frå før. Kan ho få 2.premie då? eller MÅ det vere i 3års klassa? Nokon meinte at det gjekk fint and å få 2.premie som 4åring om eg stilte Regina i år..
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  15:42:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om ein stiller ei 4års hoppe på merrasjå, fjordhest, som har 3.premie frå før. Kan ho få 2.premie då? eller MÅ det vere i 3års klassa? Nokon meinte at det gjekk fint and å få 2.premie som 4åring om eg stilte Regina i år..

Opprinnelig postet av Oxhovds Victoria

Ja, hun kan få 2.pr. i år.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  15:43:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Oxhovds Victoria

Ja du kan få det. Som du ser må du stille i klasse 6.Hopper 4 årog eldre uten føl og der kan man få slik premiering: godkjent, 3.premie og 2. premie.

Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  21:18:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Takker for svar Ja, visste eg måtte stille i klasse 6. Stilte varmblodsmerra mi i den klassa i fjord. Men fekk liksom ikkje med meg at det gjekk and å få 2.premie Ja, blir vel muligens Stryn på oss då til hausten
Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  08:19:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jo, det har med å gjøre at for aller beste premiering må hesten ha vist at den for det første er fruktbar, og gjerne at føllene arver kvalitet. I tillegg har man også bruksprøvene, som viser at de er brukanes.

Det som er nytt, er altså at 3-årige hopper nå KAN få 2.-premie, noe de tidligere ikke kunne i en del år.

Det skapte stor jubel på utstillingen på Starum i fjor høst, da en 3.-årig hoppe faktisk fikk denne utmerkelsen.

Selv glemmer jeg ALDRI da jeg fikk 1.-premie som individ og 1.-premie for avkom på min fantastiske hoppe Pernille. Da var hun 21 år gammel.

Kan forøvrig nevne at det på de fleste utstillinger (for nl-hest ihvertfall) også er uoffisielle vallak-klasser. De bedømmes like seriøst som de andre hestene, og ofte har det skjedd at en vallak har stullet av med dagens beste bruksprøve (hint, hint...).

Opprinnelig postet av T. Boysen

Noen utstillinger som ikke ligger for langt unna som er åpne for vallaker som du vet om?

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  01:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - har ikke studert utstillingsoversiktene, da jeg bare skal til Seljord.
Kanskje det er vallak-klasse der? Spør Gudrun på Rimfakse (norhest@start.no).

Dessverre ligger Forum nede om dagen - pga. "Mr. L".

Vi kan fortsette å kommunisere her så lenge.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  23:09:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eh - har ikke studert utstillingsoversiktene, da jeg bare skal til Seljord.
Kanskje det er vallak-klasse der? Spør Gudrun på Rimfakse (norhest@start.no).

Dessverre ligger Forum nede om dagen - pga. "Mr. L".

Vi kan fortsette å kommunisere her så lenge.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Sånn da er mail sendt...

Hadde vært litt artig å stille ut den gamle røveren og se hva han er god for, han burde få en brukbar rideprøve synes jeg.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  23:41:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Litt OT, men hvor ser man hvor og når det er utstillinger?
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  00:01:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
På sidene til NHS (Norsk Hestesenter) skal det være oversikt over utstillinger. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:54:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Terminliste hoppeutstilling

Terminliste unghestskuer

Terminliste hingsteutstillinger

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.