hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Henson - fransk krysningsavl med fjordhester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Henson - fransk krysningsavl med fjordhester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  22:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Frankrike holder man på å krysse fjordinger med franske ridehester og angloarabere for å få frem en ny rase. Målet er å få en rask og god ridehest, med fjordhestens farger og fotsikkerhet.

Kom tilfeldigvis over dette i kveld, mens jeg surret rundt på nettet, og finner ikke så mye om dette. Men her er noen linker med bilder og litt info:

Le cheval Henson
Henson
Henson II
Origin of the breed

Hva synes dere om dette?

(edit - leif)

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 17/05/2006 22:32:40

Ellbell

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  22:26:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Men er det lov da?

og de var fine. Minna om Ola Achmed'n vår her på Langedrag.

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  22:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke like.. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  22:37:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Norge hadde det ikke vært lov, men andre land har andre regler.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  22:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frankrike har vel omtrent samme regler for hesteavl som i USA; "Har du lyst, har du lov."

Hvis man vil lese mere om dem har jeg funnet ut at man får best treff ved å søke på "henson+fjord", sånn litt OT..

Og enda litt mere OT: Ola Achmed - er det navnet på den fjording/araberkrysningen? Fanstastisk navn!

Renate
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  22:57:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, har nå lest den "origin of breed" og de må ha minimum 25%, maks 50% fjording, det setter jo enkelte krav til innblanding av fjording.
Men det kunne vært gøyalt å høre hva de setter som "ønskede krav" av fjordingen, i forhold til hva de ønsker å oppnå. Nå står det jo i et innlegg her at de ønsker en hest med mer "fart" enn fjordingen, men fortsatt dens sikkerhet.
Og i den ene linken sto det litt om at man kunne blande med nesten "hva som helst" av ridedyr. Dette igjen gjør jo at det kan høres litt "uorganisert" ut for en utenforstående. Er det noen som vet hvordan det avles i dag? Rasen er jo ikke direkte gammel da den er grunnlagt i 1970, men likevel burde man vel kanskje ha kommet fram til en ide om hva man holder på med, sånn i forhold til hvilke fjordinger som brukes, og sammen med hva.

Noen som vet om det eksisterer en egen kåring/premiering for rasen? Eller om det er typeavl? og kan man få typegodkjent en hest om man vet foreldrene?

Guro

Redigert av - Guro den 17/05/2006 22:58:59 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  23:25:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
syns ideen er tåpelig igrunn
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  01:00:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Ja, enig.. Men det er vel slik i nokre land, at dei ikkje tenker på å behalde reine raser. No er det jo vanskelig å vite om ein fjording i Frankrike verkeleg er ein fjording. Den kan jo ha ein bestefar e.l som er ein slik blanding, og det vil kanskje ikkje vise igjen på hesten. Menmen..dei om det!
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  16:03:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Syns det blir litt teit eg.De skriver jo at fjordingen er en av de reneste rasene i verden,no ødlegger de jo det.
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  16:10:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke like..

Opprinnelig postet av Lopke

Ikke jeg heller..

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  16:10:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Huff a meg, jeg ikke like! Men de var fine altså..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 18/05/2006 :  17:10:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Syns det blir litt teit eg.De skriver jo at fjordingen er en av de reneste rasene i verden,no ødlegger de jo det.

Opprinnelig postet av Brun best

Tenkte det samme..
Åjåj, vi har funnet en rase med veldig rent blod! Vi må ødelegge det!!!

Nå brukes jo araber og fullblod som foredlere innen ridehest avel, så at de bruker fjordingen som ehm.. "anti-foredler" er vel nesten samme sak.. men, nei. Er ikke for så mye kryssing jeg. Selv om det frister noen ganger, hehe

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/05/2006 :  17:40:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Ser ikke problemet jeg, hvordan kan de ødelegge fjordingen?? Nye raser har blitt avlet fram ved krysningsavl i alle år, hvorfor er dette annerledes? Synes forresten Hansonhestene var kjempepene:)
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 18/05/2006 :  21:38:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Og reglene de følger, er visst ganske enkelt vanlige eu-regler, etter hva jeg fikk forklart fra noen svenske som driver organsiert kryssavl på kaldblod/spansk hest. Helt lov innen EU, altså.

Det er bare her hjemme på bjerget vi "vet best".

(Stemme JA neste gang også....)
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  03:21:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
ooooh!! nå fikk jeg også kjempelyst til å ødlegge en ren rase!!
hmm... tenke... tenker mer.... tenker litt til....

jo!! nå har jeg det!! jeg vil krysse en islandshest med en shire!!
det må jo bli bra!!! får jo en gedigen islending, fårhåpentligvis som tølter!!
(pass deg kurre! detta vil gå fort!! blir jo en meter mer bein!)

håper alle skjønner at jeg tuller nå...?
jeg har ikke noe i mot såkalte "uhell" selv om det ikke bør se... men å systematisk blande raser i hytt og gevær...? nei, det liker jeg ikke... se hvordan det har gått med hunder og katter??
snart får vi vell hester med rynker over hele kroppen, inntrykt mule (persermule?) og gjerne en hest som er dobbelt så lang som den er høy (dachs...)

herreguuud for en dårlig humor jeg har nå....*flau* leser til eksamen jeg... eller prøver ihvertfall....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/05/2006 :  03:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding

*ler av Dachsveddeløper*

Edit: Vi er altså flere med mere skolearbeid en det som strengt talt er godt for helsen?

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 19/05/2006 03:47:19 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.