hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forslag til treningsplan for 3,5 åring?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Forslag til treningsplan for 3,5 åring?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  14:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!
Noen som har ett forslag til en trenings planfor min lille araber-gutt på 3 år? Planen er å sette han i daglig ridning når han fyller 4 år, men fram til da så går jeg litt tom for ideer!
Akkurat nå er han skada, men regner med å kunne ta opp treninga igjen innen en uke!
Jeg ridde han 3-4 dager i uka før han skadet seg (ca 20 min økter).
I tilegg til longsjering og tømmekjøring på banen.
Håper på masse inspirerende svar

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  14:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen?? Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  18:25:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hvordan skade er det snakk om egentlig?

For å kunne sette opp en plan, er det litt greit å vite hvilken type skade det gjelder. Har dyrlegen sagt noe om hvordan hesten skal trenes etterpå? Det kan også være lurt å ha greie på før en kan komme noe konkret svar her.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 21/05/2006 18:25:41 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  09:14:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Han ble skadet i den ene foten sin, stemmer ikke det? Er han frisk igjen nå? Håper det går bra med skjønne gutten din

Jeg har ikke noe forslag til treningsplan egentlig, men pleier mer og se dagsformen an på min gutt heller. Trene mer etter den.
Men hva med og klatre en del med Fatal når han blir helt frisk? Ri i skog og mark, finne fine klatrebakker, noen slake (heter det det, eller er det vår dialekt-ord?..) og noen brattere bakker. Han får utrolig med muskler av det, både fremme, bak og ryggmuskler.
Trene litt dressurøvelser på tur, når du føler han er sterk nok. Tenker da på helt lette øvelser siden han er så ung enda.
Dressur på lange tøyler og løshopping?

Men bare husk (noe jeg er sikker på at du er meget bevisst på allerede ), at han er ung, slik at du tar det roligt og forsiktigt.
Han kan såklart sikkert bli ridd daglig når han er 4, men selv red jeg ikke oftere enn hver 2.dag da Etanec var på den alderen. Men det er jo fra hest til hest såklart

Tja, jeg vet ikke om det var så mye hjelkp for deg dette? Men et par idèer herfra hvertfall

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  11:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skaden hans var i en framfot, ja!
Det var snakk om en sår skade, som nå er grodd. Så skaden er egentlig ikke relevant her.
Jeg kommer selvfølgelig til å se ann hesten når han er 4 år, før jeg setter han i daglig (rolig) trening.
Nå da jeg rir han så er det kun i skritt, og av og til rolig trav. Noen synes muligens at jeg går for rolig fram, men jeg vil da ikke overbelaste hesten. Jeg ønsker jo at han skal vare lengst mulig, og vi har da ikke dårlig tid akkurat..

Takk Bente! Det var faktisk noen gode råd du kom med!
Jeg har bare gått tom for ideer nå, og trenger litt inspirasjon!
Alle forslag til trenings plan tas i mot med STOR takk!

Redigert av - mona_jeanette den 23/05/2006 11:50:42 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Bare koseligt og kunne være til litt hjelp :o)
Jeg ser ikke på det som noe negativt at du går heller litt for sent frem enn for fort. Så jeg hadde bare fortsatt og ta det roligt og pent fremover, uansett hva andre sier. Det er som du sier, at du skal ha ham i mange år :o)
Det er også mye av min filosofi, jeg og Etanec skal bli kjempegamle sammen, hehe. Så jeg har all verdens med tid til og få ham der jeg ønsker treningsmessigt.
Jeg syntes du gjør en god jobb med ham, bare tenk tilbake på hvordan han var da du fikk ham, og hvordan han har utviklet seg frem til i dag.
Du skal ha skryt for det, Mona-Jeanette :o)

Redigert pga leifer...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 23/05/2006 12:34:11 Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  01:24:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
hva med å ta tømmekjøring et steg lenger, ingenting som er bedre enn en hest enn kan gjøre det meste med.

hesten vil finnere muskler (ride/kjøremuskler sammen er fint) , bedre muligheter får å variere treningen og ikke minst kjempe gøy å kunne velge eller ta med en parson på en kjøretur en fin dag.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  10:08:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kjempe lyst til å få han innkjørt, men akkurat nå har jeg ingen vogn eller noe annet han kan trekke.
MEN det står på timeplanen
Han SKAL innkjøres.
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  14:16:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Det burde ikke være enn hindring(med innkjøringen) om du ikke har vogn, lag deg et løsdrag av passende plastikkrør...når han går fint med det kan du henge på dekk enten et lett traktordekk eller vanlig bildekk(bare fantasien som sier stopp)

Dette vil føre til at den gang du har mulighet for vogn blir alt nye enklere.

Andre treningstips(mot kjøring):

Du kan bruke to bommer som ligger på bakken(etter hvert legger de høyere oghøyere, øv på å gå inn i sjegene og la han stå der mens du gjerne sparker borti bommene, løfter dem opp intil kroppen hans og dunker lett borti han, løft dem opp og slipp dem fort ned bak ham...dette er kjempe fin øvelser som lærer hesten mye.

lykke til videre med treningen, det er ingenting som er så kjekt somå forme hester slik duvil ha dem selv.søk gjerne på internett og få ideer derfra og tl øvelser.

Mvh Mailinn

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.