hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kostnader ved bedekking?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Kostnader ved bedekking?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

jameho

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  00:26:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvor mye det vil koste å bedekke. Da tenker jeg på naturlig vis. Vet det skiller stort i pris for hingsten, men hva kan man forvente av pris på oppstalling, hvor lenge bør hoppa være der, og hva med drektighetstiden? Har man ofte veterinærbesøk eller er ikke dette nødvendig når man ser alt er vel?
Hvor lenge kan føllet dele boks med moren, og hvor lenge bør føllet være sammen med moren i etterkant før det går videre?
Vet det er mange der ute som kan dette med bedekking og stellet i drektighetstiden, så jeg håper på mange vettuge svar. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/

linki

Skrevet - 16/05/2006 :  10:52:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det gjelder varmblodstravere er prisen for oppstalling ca kr 80+ mva.

ved insumering:

Dyrlege avgifter kr 2500 (man velger fast utgift på dyrlege, det er rimeligst)

På naturlig vis

bruker man dyrlege kun for å sjekke om hun er drektig (ultralyd)og event sprøyte henne for å få henne til å komme i brunst.
Det vil komme på ca 1000kr til sammen.

Står hoppa nærme lønner det seg å hente henne rett etter insumering og levere henne for ultra undersøkelse ca 16 dg.

Men i varmblodstraver avlen er det vanligst å ikke parre naturlig.

Redigert av - linki den 16/05/2006 12:12:35 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/05/2006 :  11:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betalte 1500,- kr i bedekningsavgift + 8000,- i føllavgift (v/8 dagers levende føll). Moms komer i tillegg. Dette var en kaldblodshest, bedekket henne med Pål Even.

I tillegg betalte jeg rundt kr 2500,- i dyrlege utgifter, (for hoppekontroll, sprøyting, og ultralyd på dag 16 etter bedekningen).

Det kosta kr 80/per døgn å ha hoppa oppstallet/stående på avlsstasjonen...

Hoppa går drektig i 11 mnd... Det er ikke nødnendig med besøk av veterinær utenom ultralyd/evt kjenne i for å konstantere drektighet. Tror de kan kjenne om hesten er drektig etter en mnd..

Det er vel vanligst at føllet går med moren en 4-6 mnd tid... mine føll har gått med moren til de var 6 mnd tror jeg..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  11:33:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Betalte vel det samme som Braastad i bedekkingsavg/dyrlege, men hingsten kostet 12500,- (inkl moms). Føllavgiften varierer veldig fra hingst til hingst, etter hvilke prestasjoner, eksteriør o.l den har.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 17/05/2006 13:37:31 Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  15:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for mange gode svar. :)

Redigert for å spørre hva føllavgiften betyr?

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/

Redigert av - jameho den 16/05/2006 15:51:35 Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 16/05/2006 :  18:34:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betallte 8000 for bedekning, og 35 kr for beitepenger. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  00:14:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bedekket min hoppe med ukåret hingst men det kostet til sammen 9000,- inkl bedekningsavgift, homonsrøyte, oppstalling i 3 uker, avgift ved fødsel til opdretter og veterinærsjekk i etterkant. Jeg vet jeg har kommet rimelig unna, jeg kunne valgt en hingst som var betydelig dyrere men gemyttet til hingsten jeg valgte var særdeles godt så det sto faktisk kun på en ting. Forsikringen går på moren en liten stund men drøy ikke lenge før du tegner egen forsikring på føllet.

Oleo ble skilt fra moren da han var 9 månder og min erfaring og mening er at de har veldig godt av å gå en god tid med moren, hun tar seg av mye vi ikke kan gjøre like godt.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  13:35:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er det lov å bedekke med ukåret hingst? Trodde ikke de kunne brukes i avl jeg, og synes egentlig 9000,- var dyrt for bruk av en ukåret hingst jeg, ihvertfall når en hest som f.eks Buås Svarten koster 4000,- i føllavgift.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  13:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det lov å bedekke med ukåret hingst? Trodde ikke de kunne brukes i avl jeg, og synes egentlig 9000,- var dyrt for bruk av en ukåret hingst jeg, ihvertfall når en hest som f.eks Buås Svarten koster 4000,- i føllavgift.

Opprinnelig postet av Natalie_S

Gratulerer med dagen.....

Nei, lov er det vel ikke men jeg ville nå engang ha et føll etter denne hingsten og siden han var ukåret så fikk det heller bare bli slik. Lov var det uansett ikke da hoppa mi er kaldblods og hingsten fullblods. Men jeg hadde mulighet til å bruke flere enn han, to av de andre jeg så på var kårede hingster. Summen jeg skrev er inkludert veteriær og oppstalling i 3 uker også, så om jeg sier at hingsten i seg selv kostet meg 4500,- da.... Ikke klar for en diskusjon om ulovlig avl her nå... Har sagt hva jeg mener om det tidligere

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:39:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Takk, og gratulerer tilbake

Neida, vil ikke ha noen debatt om dette nei Ville bare ha bekreftet det jeg trodde...

Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  20:02:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gratulerer med dagen alle sammen!

Han derre Lindy's Crown koster det 70.000 å bedekke med, gruusomt varierende priser da ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.