hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ja, vi elsker på urdu?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Ja, vi elsker på urdu?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:04:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hører på radio nå, og der diskuterte de det faktum at en eller annen litt kjent innvandrer har funnet ut at "Ja, vi elsker" bør oversettes til urdu slik at alle skal få synge den.

Hva mener dere om dette?

Jeg for min del synger "Du gamla, du fria" på svensk, "Det er et yndigt land" på dansk, "God Save the Queen" på engelsk, og "Marseillasen" på fransk. Uavgengig av om jeg kan språket eller ikke. (Forbehold om skriveleifer). Nasjonalsang er nasjonalsang, og skal synges på nasjonens språk.

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig!
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:05:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp.. Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:07:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Hørte det på radio jeg også.

Jeg syns ikke "Ja, vi elsker" skal oversettes til urdu. Det er en norsk sang, at på til nasjonalsangen. Vil de synge den, så syns jeg de kan synge på norsk, så helt enig med dere andre.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 15/05/2006 18:08:21 Gå til toppen av siden

Elenion

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:22:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElenion  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElenion  Svar med kopi av melding
blir litt rart å oversette nasjonalsanger til andre språk ja:)
...:: ::.. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  18:35:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Greit nok at den skal oversettes slik at de kan forstå det, men å synge den på urdu - det blir feil....
www.hestene.no Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/05/2006 :  20:29:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nasjonalsang er nasjonalsang og nettopp derfor skal "Ja vi elsker" være på norsk.

Og som Formosissima skrev synger man evt. andre lands nasjonalsanger på det språket som er naturlig og opprinnelig.
Jeg synger ikke svenske nasjonalsangen på norsk som;"Du gamle, du frie, du fjellhøye nord" osv..
Det har noe med respekt å gjøre også faktisk.

Ønsker de å synge på urdu får de synge sine egne nasjonale sanger davel og ikke forlange at vår skal oversettes.
For særlig vi hadde fått lov å gjøre slik med dems..Ikke at jeg ser poenget heller.
Nei,da får de heller lære seg norsk.

Redigert av - xxxx den 15/05/2006 20:37:44 Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  20:40:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Helt totalt enig med dere alle..
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  20:55:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
jeg blir sikkelig fornærmet om vår vakkre nasjonal sang skal oversettes til urdu!

kanskje der har da lyst og bli med meg og løpe på flagg og brenne ned ting og boikotte! og jeg vet ikke hva de ville ha gjordt om vi hadde oversatt dems nasjonal sang til norsk! om de har en!

nei blir nok sur!
andre over var vel sånn de ville reagert

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:22:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja, hvorfor ikke? Det bør i det minste foreligge en oversettelse av sangen, slik at de forstår innholdet.
Jeg synger også andre lands nasjonalsanger på deres språk, men hvis de ønsker å synge nasjonalsangen vår på sitt eget språk, hvorfor nekte dem? Jeg ser ikke helt problemet... ville synes det var mye rarere om de skulle synge sin egen nasjonalsang på 17. mai... det ville kræsjet mer for meg.

Rart det blir krig i verden om noen gidder å bli fornærma om man oversetter en sang til et annet språk...*oppgitt*

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:30:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissma. "Ja, vi elsker" skal synges på norsk, hvor bra hadde uansett en oversettelse blitt? Man ser jo bare hvor dårlige norske tekser blir når når de oversettes til engelsk.

Og om den først hadde blitt oversatt til urdu, hadde det vært godt nok? Jeg er villig til å sette penger på at noen da hadde skreket ut om diskriminering fordi Norges nasjonalsang ikke foreligger på spansk eller tysk. Og da er mølla i gang.

Kopi av melding:
Tja, hvorfor ikke? Det bør i det minste foreligge en oversettelse av sangen, slik at de forstår innholdet.

Finnes relativt mange språk jeg ikke forstår, men likevel vet jeg at deres nasjonalsang inneholder mye av det samme budskapet som den norske.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  21:36:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Renate fniser av tanken på nasjonalsangen sunget med en salig blanding av norsk og urdu*
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/05/2006 :  21:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Urdu?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  22:16:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
De sang den for øvrig på radio også. Det var visse problemer med å samstemme tekst og melodi ja. Nei. En nasjonalsang skal synges på nasjonens språk. Punktum. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  22:57:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Urdu?

Opprinnelig postet av X-tine

Kopi av melding:
Urdu er eit indoeuropeisk språk av indoarisk type som hovudsakleg blir tala i Pakistan og India. Det er svært likt hindi, men blir skrive med ein tilpassa utgåve av det arabiske alfabetet. Urdu er offisielt språk i Pakistan, og eitt av dei 24 nasjonale språka i India.

Kjelde Wikipedia

Samme kilde forteller at det finnes 26 950 (2005) som snakker språket her til lands.

«Haan ji, hume is mulkh se mohabbat hai».
- Ja, vi elsker dette landet.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  23:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nasjonalsangen er oversatt til engelsk og russisk, står iallefall på de to språkene i det 'heftet' som ligger inne i cd-coveret i en jeg har med noen av verdens nasjonalsanger.
Renate
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.