hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er det mulig?!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Er det mulig?!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Opal

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  09:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
I den uendelige føljetongen rare innfall og særegenheter MÅ jeg bare komme med nok et hjertesukk. Har "sutret" her inne tidligere over merkelige fôringsrutiner i stallen og det ser ut til at det ingen ende skal ta. Siste nå er at hestene ikke skal få lunch ute. Ønsker du at hesten din skal få lunch må den inn kl 12 for så å stå inne resten av dagen. (Utslipp ca 09.00). Skal hesten din stå ute får den ikke lunch og må således stå uten både vann og høy fra 09 til inntak ca 18-19 (hvis ikke eier kommer tidligere og tar inn for å ri osv.) Jeg synes dette er helt forkastelig! Har hatt mange bekymringer i min tid som hesteeier men om hesten får mat og vann har ikke vært blant dem før nå. Man skal jo ikke vite så mye om hestens fordøyelse for å skjønne at 8-9 timer uten mat og vann ikke er spesielt gunstig, men det virker som om det viktigste du kan gjøre for en hest er å ta på den tilstrekkelig mengde dekken så er alle primærbehovene dekket.

Har tatt dette opp muntlig med utleier (de andre småmurrer men ingen sier noe/gjør noe) men NEI her skulle det ikke fôres ute for hestene ødela seg ved fôring, gjerdene ble ødelagt...høyet ble bare tråkket ned. Og utegang var jo ikke så viktig...Enkelte av hestene på stallen var jo bare ute 3 timer om dagen (Yeah! Den type hestehold er jo ikke akkurat noe jeg ser opp til og streber etter...). Jeg har satt ut vanndunk til min hest. I dag må hun inn kl 12 for å få lunch og må stå inne til jeg kommer ved 17 tiden dersom jeg ikke får fikset noen til å slippe henne ut etter at hun har spist, men kan jo ikke akkurat true venninner til å reise innom stallen for å slippe henne ut hver dag... Betaler såpass mye for oppstalling så å skulle batale 500 ekstra pr mnd for 2 x inn og ut om dagen er ikke noe tema. Har bestemt meg for å kjøpe en fôrtønne (lik vanntønna) som jeg skal fylle med høy på kvelden. Da er det ingen som har noe bry med dette og ingen hester som ser at mat blir båret ut (og følgelig ikke noe å herje fôr). Når ferien kommer ser det ut for at jeg bør bruke tida på å finne en "normal" stallplass hvor vann og mat er høyere opp på behovslista enn dekken.

Er så irritert at jeg knapt fikk sove i natt!!

*oppgitt*

xxxx

Skrevet - 15/05/2006 :  10:15:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår deg veldig godt,noe så provoserende!

Jeg tror bare jeg rett og slett hadde tatt med meg hesten og flyttet nå hadde jeg vært deg.
Dette ødelegger bare gleden rundt det å drive med hest.
At enkelte ullhuer ikke forstår seg på normalt hestehold skal verken hesten din eller du måtte lide for.

Hiv deg rundt og finn en annen stallplass.
Om det ikke er ridehus,stall med alt av "fasiliteter" osv. får bare være.
Her må man prioritere og tilrettelegge slik at hesten først og fremst får være hest.
Da vet du at du kan slappe av og vite at hesten har det fint og da får du det bedre og..
For man skal trives ellers også,tenk på hvor mye tid du bruker på dette bare utenom selve ridningen.
Å ha hest innebærer derfor så mangt, og hvordan den har det i alle timene du ikke er der betyr mye.
Så det er bare ikke verdt det,flytt og du vil få noen bekymringer mindre!

Redigert av - xxxx den 15/05/2006 10:36:56 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  10:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Nancy her.
Kom deg vekk.SÅ lenge folk godtar denne formen for behandling er det ikke rart at stalleierene fortsetter på denne måten.

Om du er interessert har jeg forresten et evt tips til stallplass...rett ved Tønsberg,helt nybygget stall...Brukbar pris og eier som virker fornuftig å ha med å gjøre når det gjelder slike sider av hestehold.

Gi meg en mld,så skal du få et nummer.... (Nei,alle dere med skitten fantasi,et telefonnummer...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  11:49:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpe meg! Ja har du muligheten så flytt... har aldri forstått meg på dette der. På Lærsta i Ålesund har altså hestene 50 min utegang i en gruspaddoc for dag!!! Der er mange hester og liten plass og for at alle skal få en tur ut, den løsningen... Jeg som får dårlig samvittighet fordi jeg tok inn mine etter 4 t en dag det var uvær...
Nei mat skal de ha og utegang skal de ha!
(det er grusomt tungt og litt ensomt? alene med 4 hester, men når jeg hører om slike tilfeller priser jeg meg lykkelig for egen stall)
Du får ha lykke til å håper du får gjennomslag for forandring eller ny stallplass fort!
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  12:09:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt at det er flere som reagerer på dette ettersom det ikke er noen på stallen (av minst 15-17 oppstallører) som synes dette gir grunn til annen reaksjon enn litt småmurring.

Blir nok å finne noe annet for dette kan jeg faktisk ikke leve med!

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  12:52:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det minner meg litt om systemet på stallen "min", men der forer de hestene med høy ute (og vann hvis de har bøtte i hagen sin) kl 13 hvis de skal stå ute lenger enn til 13. Men da må vi ta de inn selv, og jeg går på skolen, så det har jeg ikke tid til for da risikerer jeg at han blir stående igjen ute alene.. Og det er nok ikke særlig populært
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  13:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det jeg som misforstår totalt eller har dere hestene stående inne resten av dagen? Altså inn på boks kl 13 og ikke mer ut?
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  13:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sånn er det på starum også.av hygeniske årsaker skal man ikke fore ute.tok inn mine når de skulle få lunch og middag,men de kom alikevel ut igjen når de hadde spist seg mette.
men de var mye roligere enn det jeg hadde trodd.mulig det hadde noe med at de sto på utebokser..?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  13:47:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
sånn er det på starum også.av hygeniske årsaker skal man ikke fore ute.tok inn mine når de skulle få lunch og middag,men de kom alikevel ut igjen når de hadde spist seg mette.
men de var mye roligere enn det jeg hadde trodd.mulig det hadde noe med at de sto på utebokser..?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  14:50:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
På stallen vår er det heller ikke lov å fòre ute, av hygieniske årsaker. Så hestene må stå inne til de har spist middag, rundt kl 15. Vi betaler noen for å slippe ut Tassen og Sharmona etter middag, så de kan stå ute til vi kommer i 7-tiden.
Skulle ønske de kunne stå ute hele dagen, men de må nesten ha mat

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 15/05/2006 :  15:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
På stallen vår er det heller ikke lov å fòre ute, av hygieniske årsaker.

Blir vel litt høy-svinn og mer opprydningsjobb tenker jeg..
Og det vil de vel helst slippe..
"Hygieniske årsaker"-yeah,right.. *Ler rått*

Gjør man rent i luftegården en gang om dagen kan jeg garantere at ikke hestene blir syke av å få spise høyet sitt ute..
Det finnes også høyhekker og annet utstyr som kan brukes om det blir litt vått på bakken.
Men vedlikeholdes og møkkes luftegårder regelmessig dreneres fuktighet kjapt vekk og bakterier dør.

Helt utrolig at ingen av mine tidligere hester som har stått på store staller og spist høy ute har dødd av "hygieniske årsaker"..

Uff,en skal høre mye rart..En fordel ved og bli eldre er at jeg i tilfeller som dette skrur "høreapparatet" mitt av..

Redigert av - xxxx den 15/05/2006 15:59:57 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  16:15:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes også denne regelen om å ikke fore ute er helt teit. Jeg kan skjønne det om det er bare gjørme og søle i luftegårdene, men nå er det jo rimelig tørt der også.
Der vi hadde hest før foret vi alltid middag ute, og ingen av hestene ble syke av det heller.

Men på stallen vår har de utrolig mange teite regler jeg skulle ønske jeg visste om før jeg flyttet hesten dit..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  16:33:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men på stallen vår har de utrolig mange teite regler jeg skulle ønske jeg visste om før jeg flyttet hesten dit..

Opprinnelig postet av lino

Kommer jo fler og fler etterhvert, syns ikke det var så ille i begynnelsen. Da fikk jo hestene mat ute..

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  16:34:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jepp, men begynner å bli ille nå..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  16:47:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fy søren! Pell deg ut derifra før de peller deg for ingenting! *sinna*
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/05/2006 :  17:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis paddockene er så sølete og skitne at hestene ikke kan spise fra bakken - så er det ikke bra for hestene å stå på et sånt underlag uansett! Hester skal ikke så i gjørme og bæsj. Paddocker bør ha fast underlag og møkk skal fjernes.
Er de redde for svinn og at høyet skal tråkkes ned og drites på så kan de vel invistere i en förhekk. Staller invisterer da nok av penger på rytter-vennlige ting. Dette dreier seg om heste-velferd og da bør man ha råd til å dekke de mest elementære behovene for hesten.
Som nevnt før er nok dette en måte å få mindre jobb og gjøre foringsjobben raskere for de som driver stallen - på bekostning av hesten!
For meg er 12 timer ute i døgnet minimum. Må hesten min stå inne mer enn 12 timer blir hun sur og grinete.
Den eneste måten å få staller som dekker hestens behov er å sette krav. Ikke bruk staller som kun dekker rytternes behov og ikke hestenes - hvis du har et alternativ da.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.