hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Preget dere følla deres?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Preget dere følla deres?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:26:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

De første to døgna etter at føllet ble født har vi vært i stallen nesten heeele tiden.

Vi har berørt føllet over hele kroppen, løftet på beina, dunket i hovene, åpnet munnen,dratt ut tunga, tatt tempen på det, kjennt i nesebor og ører, pakket det inn i plastikkposer, shabraker, og tatt av og på grime.

Men, hva nå? Noen tips til flere ting å gjøre?

Han er en veldig glad hest, og veldig nyskerrig.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:33:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å svare på det du spør om i topic:
Nei. Jeg kommer aldri til å prege et føll. Jeg er av det synet at hest skal være hest til det er tid for trening av typen innridning osv. Jeg støtter ikke preging.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:38:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er fint å venne hesten til ting, men kanskje ikke den helt første tida. Men jeg er for preging, ihvertfall noe.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  16:39:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er bra jeg :) dere vil slippe masse problemer senere, hesten vil være rolig og trygg på situasjoner som en 3 åring må venne seg til. Jeg vil faktisk mene du gjør hesten en tjeneste med preging. Her tenker jeg spesielt på kommende hovslager besøk, dyrlegesjekk, tilvenning til utstyr osv.
Så lenge hoppa er i nærheten, føllet ikke blir så forstyrret at den får dekket behov som søvn, mat og lek ser jeg virkelig ikke problemet.
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  17:49:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Prega ikkje mi sann bevisst i alle fall. Men var jo der når ho blei født, og mykje dagane etterpå. Børsta ho, og hatt på grime. Har ikkje løfta beina enda, men tek på ho over alt kvar dag. Har lagt sponsekken over ryggen/mellom beina/under magen, når eg likevel har hatt inn spon. Har også møkka når dei har vore i boksen. Ho har hatt på seg bogbeskyttar, som ho spankulerte rundt med ei stund. Har leika oss med leietau som eg har slengt borti beina hennar, over ryggen, og over halsen. Ingen problem.

Ho har aldri reagert negativt eller blitt redd på nokon måte. Ho blei litt pågåande fyrste dagane, drog i kleda med tennene, skrapa oppetter beina på meg med frambeina osv. Men eg har vennlig men bestemt vist ho kva som er min plass og kva som er hennar plass, så no er ho kjempegrei å ha med å gjere.

Mora er no brunstig, og føllet har derfor fått diarè. Må vaske rumpen kvar dag, og det har ho heller ikkje vore skeptisk til. Står heilt i ro, og ingen treng å halde ho. I går kom ho ryggande mot meg og stilte seg opp når eg kom med den raude vaskebøtta, så ho kjenner den igjen:) Og så har ho begynt å vrinske til meg når eg kjem..koselig.

Ho er foreløpig akkurat slik som eg vil ha ho, og meiner at hesten skal ha grenser heilt fra den er liten. Eg behandlar henne som ein liten voksen, sjølvsagt i svært små doser i gongen. Ho har akkurat same grensene no som ho kjem til å ha i oppveksten. Og så kosar vi sjølvsagt mykje, ho elskar å bli klødd og kost med (det har ho kun etter pappaen sin!) Eg har aldri hatt eige føll før, så har ikkje erfaringar med korleis dei blir med annaleis handtering. Men vil nok gjere det på akkurat same måten med nestemann, om det skulle bli nokon:)

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:07:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke dealen med å ikke prege Islandshest jeg nå da... Nåja, jeg SKJØNNER grunnen til at man ikke gjør det, men blir ikke det det samme som å si at alle hester som er blitt prega ikke er på sitt maksimale? Sant, det er grenser for hva jeg skal gjøre med min baby, da jeg vil den skal beholde sitt Isispreg, men den skal kunne hånderes trygt og kunne omgås folk trygt uten å være en maset villbasse! Den skal også lære seg å ha repsekt for strømtråd og gjerder, og ikke flykte i panikk når det kommer mennesker inn på beitet. Ja, jeg skal la den være hest, men den skal også lære folkeskikk.

Har i det siste vært borti spesielt 1 alt for lite prega fjordhingst og han er helt uberegnelig. En dag er han snill som et lam , en annen dag steiler han på deg. Han har aldri lært seg at mennesker bestemmer og det synes! Han er skummel og kan ikke brukes i den driften som det var ment at han skulle brukes til fordi han aldri har lært seg å respektere folk.

Ellbell

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  18:28:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en tanke fra meg; Hva om du etter noen uker slipper hoppen og føllet på sommerbeite i et par mnd. Har dere i det hele tatt noe igjen av pregingen da? Er føllet fremdeles trygg på plastikk, dekkener osv, eller må dere begynne fra bunn av når dere tar de inn?
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/05/2006 :  18:38:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mora er no brunstig, og føllet har derfor fått diarè. Må vaske rumpen kvar dag, og det har ho heller ikkje vore skeptisk til.

Opprinnelig postet av Gunvor, Løkki og Belinda

Litt OT, det er ikke pga at mora er brunstig at føllet har diare. Det har lenge vært kjent som 'brunstdiare', men det er ikke det som er årsaken. Føllets microflora begynner å virke omtrent på denne tida etter fødselen, altså omtrent like lenge etter fødselen som mora får sin første brunst igjen. Da er det vanlig at føllet blir litt løs i magen. En annen årsak kan være at mora har for kraftig melk. Hvis føllet fortsetter å være løs i magen er det nok lurt å se på hva Løkki får å spise.

Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:58:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skjønner ikke dealen med å ikke prege Islandshest jeg nå da... Nåja, jeg SKJØNNER grunnen til at man ikke gjør det, men blir ikke det det samme som å si at alle hester som er blitt prega ikke er på sitt maksimale? Sant, det er grenser for hva jeg skal gjøre med min baby, da jeg vil den skal beholde sitt Isispreg, men den skal kunne hånderes trygt og kunne omgås folk trygt uten å være en maset villbasse! Den skal også lære seg å ha repsekt for strømtråd og gjerder, og ikke flykte i panikk når det kommer mennesker inn på beitet. Ja, jeg skal la den være hest, men den skal også lære folkeskikk.

Har i det siste vært borti spesielt 1 alt for lite prega fjordhingst og han er helt uberegnelig. En dag er han snill som et lam , en annen dag steiler han på deg. Han har aldri lært seg at mennesker bestemmer og det synes! Han er skummel og kan ikke brukes i den driften som det var ment at han skulle brukes til fordi han aldri har lært seg å respektere folk.

Ellbell

Opprinnelig postet av Ellbell

Tja. Min erfaring er stikk motsatt av din. De hester jeg har vært borti som har blitt håndtert mye som føll og som har fått omgås mennesker fra dag 1, er gjerne de som blir masete når de vokser opp. De som derimot vokser opp i flokk og lærer å være hester, skjønner spillereglene mye fortere. De finner sin plass i flokken og er mye mer ærlige å håndtere enn de som vokser opp på stall og blir dullet med.

Men nå tror jeg du har misforstått hva preging er. Preging (engelsk imprinting) er ikke å lære hesten hvem som er sjefen, det handler om å knytte bånd til føllet når det er helt nyfødt, fordi det den opplever rett etter fødselen, sitter visst hele livet. Å lære hesten å vise respekt for mennesker er noe helt annet, og det er mye vanskeligere med en hest som under hele oppveksten sannsynligvis har trenge seg inn på mennesker (føll er jo så søte!) og dilte etter dem som hunder. Det betyr jo ikke at alle føll som er preget blir sånn, men hvis jeg husker riktig, er det jo ikke akkurat preging man driver med når føllet er en dag gammelt. Da blir det jo bare vanlig miljøtrening. Og selvsagt er det flott å venne hesten til mange rare ting, men må man gjøre alt når den er føll, da? Jeg synes føll burde få være føll.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  19:00:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mora er no brunstig, og føllet har derfor fått diarè. Må vaske rumpen kvar dag, og det har ho heller ikkje vore skeptisk til. Står heilt i ro, og ingen treng å halde ho. I går kom ho ryggande mot meg og stilte seg opp når eg kom med den raude vaskebøtta, så ho kjenner den igjen:) Og så har ho begynt å vrinske til meg når eg kjem..koselig.

Jeg ble anbefalt (av dyrlege) å gi bebis markkur da hun var 1 uke gammel, for å unngå akkurat dette, så hun slapp diare.

Men ang preging; Jeg mener så absulutt man skal begynne tidlig, men jeg begynte ikke med SÅ mye rart SÅ tidlig Hadde på grime første dag, og begynte å trene på leiing (gi etter for trykket), når hun var noen uker gammel fikk hun sjabrak på ryggen, og ble bundet sammen med mor på midtgangen, og jeg begynte å trene på å løfte høver. Det har aldri vært noe problem å ta på henne overalt, men jeg har aldri trent spesifikt på det. Hun var også tidlig med mor på kjøre- og rideturer. Hun var fra første stund en uredd og selvstendig dame (til mamma Holters store bekymring)

Men jeg har hele tiden vært veldig konsekvent med å lære henne å gi etter for trykk, kommer til å ha stooooor nytte av det senere

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  20:08:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hmm... Okey...Det har jeg særiøst tatt som en og samme ting hele veien
Takk for opplysningen!
Da er jeg vel ikke for preging i den forstand du forklarer da, bare håndtering.

Føllet mitt skal også på unghestbeite etterhvert.I sommer skal det stå på beite med mamma, få være med på turer og lære litt om det meste egentlig. Det skal i hvertfall bli trygg på mennesker samtidig som det får gå i flokk og lære hesteskikk (er veldig enig i at alle hester bør det!)

Ellbell&þyrla.
Og nå skal jeg bort på beitet på en liten skjekkings

Gi meg en vrengt polvott - any day!
Redigert av - Ellbell den 14/05/2006 20:10:26 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  20:19:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Begge mine hester ble litt preget rett etter fødselen. Blida vet jeg ikke helt eksakt, men Brana fikk på seg grime og ble tatt på over alt i løpet av den første dagen. Deretter var det kun menneskebesøk en gang om dagen bare for å venne folen til folk. Ellers har hun bare gått ute og hatt kuun kontakt med hest. Men det de gjør rett etter fødselen tror jeg er kjempeviktig.
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  20:34:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Avur skrev akkurat det jeg mente. Derfor skal ikke et eventuelt føll, uansett rase, preges dersom det blir født hos meg. Jeg vil ikke ha en masete ponni, og jeg foretrekker at hesten er hest :-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  23:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei!!
Her håndteres det ikke mer enn det vi absolutt må.
Det lille uvesenet ble båret inn i stallen etter sin noe uventede og kalde start på livet,har klødd på henne litt og løftet en gang på alle ben (nysgjerrig på om alt så ut som "det skulle".
Nå blir det beite,så lite håndtering som mulig og etter hun skilles fra mor :unghestflokk en to-tre år,uten mer håndtering enn nødvenidig.

Har sjelden opplevd mer "frekke",utrivelige og "eplekjekke" hester enn slike som er preget,pakket i plast og omtrent ridd inn i løpet av første uka.Grøss!!

Gi meg en helt rå,med dem er det sjelden problemer med noen ting.Tar ting fortere,triveligere å ha med å gjøre,aldri spørsmål om lederskap e.l.

Er omtrent allergisk mot presenninginnpakking og føll med klær som ligger i fanget på en.De jeg har møtt som er oppdratt slik har ikke vært mye søte som unghester...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  00:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg hører ordet preging, ser jeg for meg en flokk gåsunger som beinflyr etter to menneskebein, som er det første de har sett i livet, og som de tror er mora - ja ja...

Når det gjelder føll, er det vel noe som heter "smått og godt" - dvs. av fornuftsmesige årsaker tilvenne det noe håndtering, som feks å ha på en grime en liten stund noen dager etter fødselen, å kose med det med "god" stemme, stryke litt på bein og titte på høvene, og andre småting.

Hvis småtten er skikkelig oppesen og bøllete, kan man bruke et litt skarpt "æ æ" og avvise det. For vi kan jo ikke gjøre som en irritert mamma - å klype det bort.

Når det gjelder føll som skal på sommerbeite med mamma, så har jeg all erfaring med at de ikke glemmer noe som helst. Har de lært å ha på grime og bli leid litt de første ukene av sitt liv, så husker de det godt når de hentes hjem to-tre måneder senere.

Jeg ville være litt skeptisk til å "prege" en hest - den skal være en hest, og det tar mora seg av. Litt "sunn folkeskikk" kan være greit. Men så er jeg av prinipp imot alt som smaker av overdrivelse og fanatisme.

Det har vi sett mer enn nok av i den menneskelige verden, dessverre.

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  17:44:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Mora er no brunstig, og føllet har derfor fått diarè. Må vaske rumpen kvar dag, og det har ho heller ikkje vore skeptisk til.

Litt OT, det er ikke pga at mora er brunstig at føllet har diare. Det har lenge vært kjent som 'brunstdiare', men det er ikke det som er årsaken. Føllets microflora begynner å virke omtrent på denne tida etter fødselen, altså omtrent like lenge etter fødselen som mora får sin første brunst igjen. Da er det vanlig at føllet blir litt løs i magen. En annen årsak kan være at mora har for kraftig melk. Hvis føllet fortsetter å være løs i magen er det nok lurt å se på hva Løkki får å spise.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Fikk anbefalt av dyrlege å gi litt ormekur når Løkki kom i brunst, for da fekk føllet diarè. (Gjorde det, men det funka ikkje) Mora til Løkki fekk føll i fjor, og da hadde eg mykje med ho å gjere etter fødslen. Føllet fekk diare når mora kom i brunst, og det forsvann når ho var ferdig. (Veit det nøyaktig fordi ho stod til bedekning samtidig.) No har diarèen til Benita imidlertid begynt å gi seg, og det stemmer også med brunsten til Løkki.
Løkki får 8-10 kg høy (det er så mykje ho vil ha) og 4 liter champion oppdrett. Ho er i fint hold.

Når det gjeld denne preginga, for å komme litt innpå topic igjen.. Eg meiner at ein ikkje skal gjere meir med følla når dei er små enn det som blir gjort når dei er vaksne. Vil du at hesten skal ligge på fanget når den blir voksen også, så ver så god. Ein bør behandle hesten slik som den vil bli behandla når den blir voksen. Mange let unghingstar steile opp, og held dei i beina. Ok, kanskje gøy når fjotten veg 50 kg, men ikkje når han veg 500! Dei må lære kvar grensene går tidlig.

Det viktigaste er sjølvsagt at dei får lære seg å vere hest. Dei er jo trass alt saman med andre hestar 22 timar i døgnet. Men sidan hestane våre ikkje er villhestar, og skal kunne handterast av menneske på ein trygg og forsvarlig måte, så meiner eg at ein skal begynne tidlig, men ein skal begynne rett! Feilaktig preging vil gi ei pågåande bølle av ein hest..har sett nokre eksempel.

Føllet mitt skal gå saman med Løkki, mora til Løkki og hennar føll, og i tillegg tanta på 1 år;) Blir ein fin flokk, med gode moglegheiter til å lære seg hesteskikk, samt leike med likesinna. Det trur eg er det viktigaste når det gjeld å få ein trivelig og sympatisk hest.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.