hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sko eller barfot
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 sko eller barfot
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ked

Skrevet - 13/05/2006 :  20:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde en samtale med en kamerat av meg som er hovslager. om sko vhs barfot. han lurte på hvordan folk tenker om saken. Fortalte hva jeg hadde lest på de forskjellige sidene her inne, og han hva han hadde lært om sakene..

I rideskolen "vår" går mange av hestene uten sko, altså de er barfote...?
Setter ett spm tegn ved dette siden det står så mange steder at det er viktig at det er en barfot trimmer som steller høvene på hestene som er barfote. I stallen vår er det hovslageren som vurderer om hesten må ha sko eller om hesten kan gå uten sko. Dette har han tross alt flere års erfaring med, og ikke tro han skor for penger, alt for tungt yrke og mye å gjøre for å gjøre det...

Hesten min går uten sko bak, har faktisk aldri hatt sko bak, og det er hovslageren som vurderer om det trengs... Siden han nå skal ha 3-4 ukers ferie, så fikk jeg av skoene forran også...

Ville aldri i verden vurdert å raspe/ trimme hesten min selv fast, selv ikke etter ett kurs i det. Har all for stor respekt for den jobben og utdannelse som hovslageren faktisk har, til å tenke på å gå inn på deres domene.. De har tross alt vært ute minst to år i lære, og flere kurs...

Leste også ett eller anna sted her på forumet at hesten fikk ett bedre steg og ble mer friere i bevegelsene av å være barfot, hvorfor i all verden går da de internasjonale grand prix hestene på topp nivå med sko? Rytterne går jo omtrent til det ekstreme for å få hesten ennå litt bedre, hvis det da kan gjøres ved å fjerne skoene så kan du være sikker på at de hadde gjort det... Eller er de også bare fastlåste i sine metoder? Og her er det snakk om ryttere som virkelig har greie på hestehold... Man kommer ikke langt i denne sporten uten og drive god horsemanchip...

Håper på en fornuftig debatt, hvor folk begrunner svarene nøye, så vi alle kan lære mer...

Hilsen en som stoler på fagfolk...

ked

Skrevet - 13/05/2006 :  21:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
HUFF HUFF.

Glemte jo alle spørsmålene mine...

Hva er en barfot trimmer, og hva slags utdannelse har de?

Hva slags kurs holdes i barfot trimming, og hvor lang varighet har de forskjellige kursene?

Hva slags faglig innhold har kurset, og får man no kurs bevis etterpå?

Hvem er barfot trimmings kursene for? (alle folk, smeder/hovslagere, vetrinærer mm.)

Håper på svar...

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/05/2006 :  11:59:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heldigvis er det endel smeder som ser på barfot som et alternativ og som kan nok om høver til at de kan stelle høver - også uten sko. Mange som lærer seg å trimme sin egen hest gjør det fordi det er få alternativer. Mange smeder er konservative og vil ikke se det som et alternativ å ha hesten uten sko. Jeg vil tro at din smed trimmer høvene litt annerledes når hesten skal gå uten sko enn når han forbereder en hov for å sette på sko?
Jeg har brukt smed på min hest siden hun ble barfot for å få hjelp til trimmingen en gang i blant. Noen smeder er veldig flinke, andre tar for lite av drakthjørnene (hælene) eller de skjærer for mye av kråka. Jeg synes uansett det er tryggere å bruke en smed enn å bruke en barfottrimmer som ikke har så mye erfaring.
Mange steder i utlandet er det veldig vanlig at hestene går uten sko på bakbena. I Norge er det av en eller annen grunn mindre vanlig. Det er også mindre vanlig at noen først vurderer om hesten kan gå uten sko slik som din smed gjør. Det virker som det å sko alle 4 bena fra hesten blir ridd inn er en vane mer enn noe annet. Så lenge få eller ingen har erfaring og kunnskap om noe annet er det kanskje ikke så rart.
Veldig mye forskning er gjort de siste 10 årene på hva som skal til for at en hest skal fungere uten sko og mye kunnskap har ikke kommet norske hovslagere til gode ennå.
Det er masse hester som konkurrerer i alle slags grener uten sko på bena. Også i dressur. Men, ikke så mange i Norge ennå. Det tar nok noen år fra en konkurranse rytter bestemmer seg for å prøve en hest barfot til den kommer høyt i konkurranser. Hestesporten er konservativ og det er jo en risiko å prøve noe nytt for en som virkelig satser for å komme til toppen.

Gå inn på denne linken og klikk på "Competition Success" til venstre. http://www.equethy.com/
Her kan du lese om en dressur rytter som vinner internationale konkurranser i dressur med barfothester.
"At the international CDIO in Saumur, France, British Olympian Emma Hindle bagged a double victory and a second place in the small tour aboard her Oldenburg stallion Diamond Hit. With her Olympic partner Wie Weltmeyer she placed fourth twice in the big tour, achieving 71.950% in the Kur to Music."

På denne siden: http://www.thehorseshoof.com/ kan du klikke på "Barefoot Performance" til venstre og se forskjellige eksempler. Bl.a har politihestene i Houston begynt å gå barfot og da må de jo fungere på all slags hardt underlag. En politihest har lang utdannelse og politiet ønsker at de skal kunne gå lengst mulig i jobben uten skader eller belastningsplager.

Jeg håper at flere smeder går på barfot-trimme kurs!
Dersom flere smeder setter seg godt inn i alt som er forsket frem om barfot-trimming så vil de kunne få en helt ny og voksende kundegruppe. Barfothester trenger også oftere trim enn mange skodde hester får. Det å ta av skoene er ikke et valg man tar for å spare penger. Det er et valg man tar fordi man håper og tror at det er det beste for hesten.
Veldig mange heste-eiere lar i dag skoene være på fordi man ikke har noen som kan stelle høvene godt nok uten sko. Andre ser seg nødt til å lære seg det som trengs for å gjøre jobben selv. En barfottrim er jo på mange måter bare å imitere naturlig slitasje som våre hester ikke får fordi de ikke er i nok bevegelse på hardt underlag. Målet er å aldri vente til høvene har vokst seg lange slik de gjør når man har på sko i 6- 8 uker.
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  12:46:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Leste boka "Hvordan få det beste ut av naturlig hovrøkt" av Pete Ramey for en liten stund siden, vil anbefale den til alle! Men vet ikke noe særlig om barfotgang ellers... men har et spørsmål:

Kan spranghester være barfot? (Kan høres litt dumt ut, klart de kan, men hvilke positive/negative sider har dette? Vil belastningene bli for store?) Håper på svar, funderer litt på dette

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 14/05/2006 :  13:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.equinepodiatry.net/text%20files/barefoot%20winner.pdf

Her er enda en historie om et seriøst par som trener konkurranse hester. De håper å redusere skader med 70% ved å ta av skoene og gi hestene et naturlig miljø å leve i. De har invistert nokså mye for å gi hestene best mulige forutsetninger. Mange ting må endres i tillegg til bare å ta av skoene. Hele måten å ha hest på endres.

Jeg vil også anbefale alle som vil ha høyt-ytende barfot hester om å lese denne artikkelen:
http://www.hoofrehab.com/a-Randi%20Heel%20Height.htm

Mange hester har hatt for lite stimulering av bakre del av foten. Det er en forutsetning for bl.a en spranghest at kråka og hele hæl-område fungerer optimalt som barfothest. Til gjengjeld vil en barfothest ha store fordeler når dette fungerer. Det er dessverre den delen av overgangen til barfot som ofte tar lengst tid.
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  13:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leste boka "Hvordan få det beste ut av naturlig hovrøkt" av Pete Ramey for en liten stund siden, vil anbefale den til alle! Men vet ikke noe særlig om barfotgang ellers... men har et spørsmål:

Kan spranghester være barfot? (Kan høres litt dumt ut, klart de kan, men hvilke positive/negative sider har dette? Vil belastningene bli for store?) Håper på svar, funderer litt på dette

Opprinnelig postet av Linda B.

En spranghest kan være barfot, men vil tro det bare funker bra opp til et viss nivå. Skal man f.eks. hoppe på en gressbane, vil hesten skli veldig lett, og derfor lønner det seg nok å bruke sko med evt. brodder i.

Gjelder det en sandbane, er nok mulighetene litt mer åpne, for der får jo ikke hesten noe mer grep med sko, enn hva den gjør uten.

Ang. belastning av beina, så er det helt klart en fordel å ikke bruke sko, da hoven får følge sitt naturlige hovspill mye bedre, og den naturlige dempinga i hoven benyttes fullt ut, i motsetning til hva den gjør når det sitter en sko på. Mange som har hester med sko på, og lar dem gå uten sko på f.eks. sommerbeite i 2 måneder, opplever at høvene til hesten har blitt større i løpet av denne tida, fordi hovspillet har vært mye større enn til vanlig.

Og for å svare på et av spørsmålene til trådstarter: barfot trimmings kurs holdes for alle, men vil tro at en unge på 10 år ikke har noe særlig utbytte av et slikt kurs. en bør nok være oppe i 14-15 års alderen for å kunne lære noe.

Edit for å legge til at det mest naturlige for hesten er jo å gå uten sko, men vi har av praktiske og sikkerhetsmessige årsaker, satt sko på dem.

Wenche & Amber

Redigert av - Wenche=) den 14/05/2006 13:29:13 Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 19/05/2006 :  23:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
barfot er ikke bare å ta av hesten skoene og si at den er barfot. sånn er det ikke. barfot er når hesten får en riktig beskjering(etter min mening) og den går uten sko! en hov med sko lever ikke, mens en hov uten sko lever! en grand prix hest lever ikke i alle år.. med det mener jeg ikke så lenge.. når de kommer over 10-13 år funker de ikke så bra lenger. det har med at de har hatt sko hele livet, hard belastning på ben og da også rygg... og bare står inne... jeg mener at sånne folk som er "høyt oppe" ikke vet så mye om hest. de har hestene inne nesten hele tiden, lever isolert fra andre hester+++ de lar ikke hesten leve et normalt hesteliv som er å ha muligheten til å gå ut og inn, flokkliv, mat hele tiden+++ (husk: dette er MIN MENING!!!!)

det går ann å utdanne seg som barfot trimmer i england og tyskland i alle fall...
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 20/05/2006 :  19:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
kris10na!!!

Att det i det hele tatt går ann å si, når du bare er 15 år, at de som driver med hest "høyt oppe" ikke vet så mye om hest... Det får gå forbi som ungdoms uvitenhet.... Og til opplysning, så er en dressur hest omtrent ikke ferdig utdannet før den er 10 år, og dens beste år er fra 15 og oppover... Og kan fortelle at fler av de virkelig gode sprang og dressurhestene som går Grand Prix klasser ofte er over 13 år, nettopp forde de ikke er sterke nok i yngre alder. Før du begynner å uttale deg, selv om det er din mening, så MÅ du begrunne med faglig bakgrunn i påstandene dine.... Og det går ann å se saken fra flere sider også... Er vel ikke nødvendigvis det at hesten har sko som gjør at den har skader... Og skulle vi hatt hester så naturlig som mulig, så skulle de gått fri, og vi vært ute å jakta på de... De er mat, vi er øvers på næringskjeden som rovdyr...

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  21:03:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Og det at de ikke lar hestene sine gå i flokk med mange andre hester, kommer nok av at de ikke har så lyst til at 7 millioners hester skal få så altfor mange spark og skader, forårsaket av andre hester..

Og ellers, enig med deg ked, får la det gå forbi som ungdoms uvitenhet, selv om jeg bare er 17 år selv, så ville jeg aldri funnet på å uttale meg slik som kris10na gjorde i innlegget over her. Tyder muligens på mangel om kunnskap rundt diverse emner..

Det er en grunn til at de som er høyt oppe, ER høyt oppe, og det er at de har massevis av kunnskap og erfaring med hest.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  01:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he.. så denne kom, tenkte den skulle forbigås i stillhet...
Neida, det er tøfft å si sin mening, selv om den ikke alltid stemmer (-:
Tanken bak er god men holder ikke helt mål.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.