hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kli
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kli
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  11:17:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Kan noen fortelle litt om kli?
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/05/2006 :  11:35:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kli er noe jeg ikke vil anbefale å bruke som hestefor i det hele tatt. Det har så og si ingen næringsverdi, og kalsium:fosfor balansen i det er svært ugunstig for hest. Kan ikke se noen fordeler med å gi det til hest, mange reagerer også med å bli løse i magen av det.
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  11:42:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Brukes det for å regulere magen?
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/05/2006 :  12:44:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Mange påstår at det kan brukes for å regulere magen i den forstand at man gir det med mye vann for å få løsna opp og med lite vann for å få fastere avføring. Dette har ingen dokumentert effekt og hester reagerer veldig individuelt på det, jeg vil heller anbefale å finne en stabil forplan gjerne med betfor eller annet grovfor i kraftforet for å stabilisere magen.
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  19:57:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Takk for svar Har ingen planer om å bruk kli, bare lurte på hvorfor folk brukte det.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kenzo får 1/2 liter kli til midtforing hver dag. Dette er rett og slett fordi han skal få en annen smak av og til, og ikke bare bygg. Han synes det er godt, og det finnes ikke noe negativt med å bruke det.

Angående det med å regulere magen. Selvfølgelig er dette veldig individuelt, og det er ingen dokumentert effekt, men det er utrolig mange andre typer fôr/tilleggsfôr som blir priset i skyene, som heller ikke har noen dokumentert effekt. Jeg vil ikke tro at kli er noe dårligere enn alt det andre..!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  21:01:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jo kli er faktisk dårligere enn mye annet. Kli er vomfyll, lite næring, dårlig fosfor:kalsium balanse, og har ingen mageregulerende effekt. Rett og slett bortkastede penger igrunn. Kli var annerledes før, nå utnytter vi kornet bedre så det som er igjen til hesten er "støv". Kli inneholder noe fiber, det er denne som liksom skal være mageregulerende. Men fiberen er heller ikke særlig god, og ikke er det så veldig mye av den heller. Produkter som Speedybeet og betfiber er langt bedre som fiberkilde enn kli, og fiber er bra for fordøyelsen. Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  22:47:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Men mener dere at Biola er bedre å bruke enn kli?
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/05/2006 :  23:14:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke se at biola og kli skal ha noen sammenheng. Hvis det er den mageregulerende effekten du tenker på så mener jeg fortsatt at kli har nada effekt.. Biola derimot er et bra produkt, men skal du ha i hesten noe mageregulerende har jeg heller ville satsa på produkter som er utvikla nettopp med tanke på dette for hest, som f.eks yea-sacc eller en form for probiotika, billigere og bedre egna. Kan også tilsette betfor til kraftforet, evt bytte ut noe av kraftforet med betfor for å redusere stivelsen. Mange hester som er dårlige i magen er følsomme for stivelse og kan ha godt av en diett bestående bare av fiber/grovfor. De fleste hobbyhester trenger i grunn ikke kraftfor, det er bare noe vi tror fordi "alle gir det".. Nå vet ikke jeg hva hesten din brukes til eller får.

Kli er iallfall bare tull å gi.

Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  09:59:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Hesten min får bare litt energi, og det passer han bra.
Magen hans er helt fin, jeg bare lurte på dette med kli fordi veldig mange i stallen bruker det.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  17:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Tja, hvis kli bare er tull å gi, lurer jeg veldig på hvorfor så mange gir det?

Et eks: En hest jeg red før var alltid kjempedårlig i magen. Den hadde ofte kolikk, og vi lurte veldig på hva vi skulle gjøre med det. Vi begynte å gi den 1 liter kli til midtforing, og den hadde ikke kolikk på over ett år (den hadde det gjerne 5-6 ganger i året før). Så ble det tomt for kli på stallen, slik at den ikke fikk det på en stund, og da fikk den kolikk med en gang. Rett og slett forstoppelse pga mangelen på kli. Da klien kom tilbake, var kolikken igjen borte.

Og det med at det er bortkastede penger har ingenting å si for meg, da jeg kan fôre med så mye kli jeg bare vil uten at det har noe å si på stalleia

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/05/2006 :  17:32:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Tradisjon, tradisjon og atter tradisjon! Det samme problemet har vi her i England, folk tviholder på å fore med kli, selv om det finnes mye bedre alternativer.. Folk tror, og vil så gjerne tro at kli har noe for seg, men det har som sagt INGEN dokumentert effekt..

Det har så og si ingen næringsverdi pga dagens produksjonsmetoder som xxxoooxxx nevnte tidligere, og kalsium:fosfor balansen er så ugunstig som det går an å få den. Lurer på om folk egentlig vet hvor skadelig det er for hesten å få for mye fosfor? Fosfor "stjeler" plassen til andre mineraler i hestens beinbygning, og gjør den porøs og svak. Hesten tar da fra kalsiumreservene sine (som også er i skjelettet) for å utjevne og gjør beinbygningen enda svakere. Hvis dere på død og liv MÅ fore med kli, gi iallfall kalksteinsmel for å veie opp for fosforet..

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Så det du sier er at det egentlig er farlig å gi kli? Da skal jeg slutte med det pronto! Men jeg vil gi noe mageregulerende, for å sikre hesten, spesielt nå i gressesongen. Noen tips til hva jeg kan gi?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/05/2006 :  18:31:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det kan være farlig dersom man ikke får utjevna mineralbalansen, ja.

For å regulere magen er det mye bedre å gi en probiotika, som f.eks Zoolac eller probios.

edit: link-kluss

Redigert av - Anniken B. den 14/05/2006 19:35:34 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  18:56:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hva med noe slags tilleggsfor da? Som betfor og sånn?
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 14/05/2006 :  19:38:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Betfor er et grovfor som er fint å gi sammen med kraftfor for å legge til fiber og struktur. Samme med lucerne og gresspellets. Det beste for å regulere magen naturlig er å redusere kraftformengden og gi mer grovfor. Grovforet trenger ikke nødvendigvis å være høy eller rundball, man kan gi noe i form av betfor, lucerne el.l.

Hvis man f.eks bytter ut en del av kraftforet med betfor vil det være mer gunstig for hestens fordøyelse.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.