hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva mener dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hva mener dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Oslojente

Skrevet - 30/09/2003 :  13:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde for en stund tilbake inne en annonse,den lød slik:

Læremester ønskes

Godt utdannet læremester til dressur ønskes.
Må være 100% sunn og frisk.

Fikk utrolig mange rare svar.Alt fra hester som gikk LB og 7 åringer til utbrente hester som hadde hatt best av å bli slaktet.

Spørsmålet er,hva mener dere er en godt utdannet læremester?

ElleM

Skrevet - 30/09/2003 :  14:55:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde han vært helt frisk, hadde min gamle gamp vært en fin lærehest. Han er lett for hjelperne, teknisk flink, går høye øvelser, men gjør ikke ting "av seg selv".
Han er også så følsom at rytteren må sitte tilnærmet perfekt for ikke å forstyrre ham. Han er totalt sett ikke den hesten man samler mest rosetter på, men han utdanner deg til en mer følsom og tenkende rytter. Spark i magen og dra i munnen, som mange av læremesterne i dressuren i Norge (disse som bærer stadig nye ryttere til mesterskap) får vel mye av, fungerer ikke på ham.

Og som du nevner; den bør være sunn og frisk. Utdannelsesnivå er avhengig av hvilket nivå man selv er på, skulle jeg hatt en lærehest nå, ville jeg sett etter en Int.II-GP-hest.
Min egen gamlegutt har lært meg alt opp til MA.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/09/2003 :  14:56:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg mener at det spørs på nivået til den som skal ha en læremester.
Jeg tror vi to f.eks bør sette helt forskjellige krav til en læremester.
For meg vil det være en hest som går f.eks MB.
Dette fordi det for meg er liten vits i en GP hest, for i det øyeblikk jeg er på det nivået, vil ikke lenger hesten min være det.

Men sånn alt i alt da, så kan man vel si at min mening om en godt utdannet læremester er en hest som du kan utvikle deg med, som har et visst øvelsesreportoar og har vist stabile resultater i de klasser du finner nødvendig (for meg som nevnt muligens MB, og for deg en god del høyere så vidt jeg har skjønt). Men jeg vil vel også påstå at litt høyde på klassen bør det være før man karakteriserer hesten som lærehest (dvs LC er ikke læremester). Altså at hesten kan lære deg noe, slik at en selv kan tenke på hva man skal gjøre når man rir versader, og ikke behøve å tenke på om hesten kan det.

Og en godt utdannet læremester er vel _ikke_ 7 år, iallfall ikke i mine øyne. Men den bør vel helst ikke være altfor gammel heller, man vil vel gjerne komme opp på hestens nivå og gjerne stabilisere seg der før man er nødt for å bytte den ut pga elde.

Guro

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 30/09/2003 :  21:35:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da er jeg helt enig med dere.
En godt utdannet læremester bør iallefall gå middelsklassene,og en 7 åring har ikke rutine nok til å være en læremester.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  22:39:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Veldig enig med Guro. Tror vi er på cirka samme nivå, og for meg ville nok en MB-hest, evnt MA vært en god læremester iallfall i første omgang.

Hva som er en god læremester er veldig forskjellig fra person til person. Men uannsett er en læremester eldre enn 7 år.

Noen som så en anledning til å teste ut om du kanskje ikke var så erfaren? Hadde behov for å selge hesten osv? For mange er nok en LBhest faktisk en læremester.. Men kanskje ikke egentlig det du var ute etter? De som selger får jo prøve. Du burde kanskje spesifisert mer i annonsen, men samtidig er det også litt dumt da du plutselig kan utelukke gode muligheter du ikke "treffer" ved en spesifisert annonse.

Fikk du noen aktuelle henvendelser forresten? Har ikke krav på noe detaljer, men bare lurer.. Blir vel hest på meg om ikke alt for mange år også, og da vil jeg ha en læremester.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 30/09/2003 :  23:00:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.

Jeg skulle ikke ha hest til meg, men hjalp datteren til en venn.
Ja,vi fikk en fin hest i danmark som kunne øvelsene til GP,men hadde bare startet MA/prix st George.Tror ikke den noengang vil gå GP,for den slenger for mye i 1 byttene pluss at piruettene var litt ubalansert (men fine arbeidspiruetter)Hesten var 13 år,Dv 1,64,men edel type,typisk young rider hest.Fikk den faktisk for 150,- danske.
Det du skriver om mer spesifiset i annonsen kan jeg være enig i,men selv om en LA hest kan være en ok læremester for noen,kan det vel knapt kalles en godt utdannet dressur læremester?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  07:28:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En godt utdannet lærehest bør nok iallfall gå middels (iallfall øvelser til middels, og kanskje "bare" er en LA-hest). Jeg mener at det som ligger i godt utdannet betyr at den er godt grunnridd og av den grunn er en veldig "korrekt" hest med tanke på hvordan den utfører ting. Ikke nødvendigvis at den går GP. Hva andre legger i godt utdannet er vel også veldig varierende, iom at dere fikk svar med endel LB-hester og 7 åringer. Men uannsett er en 7 åring for ung til å være godt utdannet selv om den går LA/middels. Den vil jo mange endel styrke for å være stabil på dette nivået, og jeg mener en læremester iallfall bør være stabil (iallfall teknisk god) på det nivået den er læremester for.

--
spoff
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.