hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ulovlig avl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ulovlig avl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 11/05/2006 :  18:25:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

og blandingshester med papirer finnes jo også.. så disse er ok da siden de får papirer?? siden du x-tine aldri ville tatt i en blandingshest...
da er du vel sjelden borti noen hester du da... siden de fleste er blandet av noe... eller holder du kanskje bare på med islandshest?? siden det er den reneste rasen jeg kan komme på i farta...

Opprinnelig postet av Goytil

Joda, da fikk jeg plutselig en blandingshest selv da.
Selvfølgelig blir det noe annet. Men jeg sikta mest til blandingshester som blir "miksa og rørt rundt med ei sleiv" som er bevist(også ubevist, i en grad) blandet, bare for å få det "billigst" som mulig. Altså dra til nabohingsten med mærra og få et føll, drit i hvilken rase det er bare det blir noe som ligner et føll.. Det kan helt sikkert bli en bra hest, MEN den er ikke reinrasa.

Redigert av - Bustetrollet den 11/05/2006 18:26:43 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  18:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man får vel skille på uhell og bevisst avl? Forsto jeg det riktig så var første innlegg om bevisst...
Jeg har selv et lite uhell, shettis/welsh som jeg elsker over alt på jord. Lille Emma er perfekt barneponni, hardfør, tøff, passe høyde, fredsmegler blandt de store ute på beitet, den mest kosete hesten jeg noen gang har vært borti, utrolig sterk psyke, ikke redd NOE, flott å kjøre (tok alle signaler med en gang, tømmekjørte 2 ganger, på med vogn, en runde i paddoc og ut på tur)
Det trenger ikke bli noen dårligre hest om det er kryssavl, men som med hunder skal man være seg bevisst hva man gjør og ikke svekke rasene, det er jeg HELT enig i.
Men at noen ikke vil TA i en blandingshest? Håper jeg misforstod.....
Mvh Helen og "pintotraktoren" Lille Emma (mix) og de 3 andre renrasede (-:

Red. for å si at jeg har kjøpt Lille Emma, ikke avlet henne selv.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 11/05/2006 23:27:51 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/05/2006 :  18:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man får vel skille på uhell og bevisst avl?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Ja. Greit nok hvis en hingst løper vekk i brunsttida og parrer i vei. Men så er det også de som er så falske og sier at det var et uhell..

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 11/05/2006 :  22:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har absolutt ikke noe i mot blandingshester selv... Vet om flere blandinger som er supre ride/kjørehester, men syns at dersom man bevist går inn for å kryssavle så bør det skje i det stille og ikke legge ut annonse på annonsemarked. Det er tross alt ulovlig... Men som flere av dere sier, kan godt hende hun ikke vet at det er ulovlig.. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/05/2006 :  00:27:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørte for noen år siden om en "kjempeskandale": På et sommerbeite gikk noen verdifulle fullblods avlshopper, og på en av nabogårdene hadde de en ukastrert Islands-unghingst. Denne lille tassen klarte å bedekke to av hoppene, uten at man merket det til å begynne med, dessverre.
Resultatet var to høyst merkverdige og meget uønskete føll, og det ble rettssak ut av det. Eieren av fullblodshoppene hadde en helt annen hingst i kikkerten til sine damer, og han tapte tusenvis av kroner på dette.

Så pass MEGET godt på deres ukårete hingster, folkens. Det kan koste dere dyrt!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/05/2006 :  01:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at jeg har ingeting imot blandingshester. Men jeg har noe imot de som bevisst "lager" de.
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  19:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Nei, jeg tenker sånn at kan vi ikke la vær å bry oss?
Hva gjør det oss om andre velger å annonsere det lissom?
Vi behøver ikke rote i andres "dritt" vel?

Kjenner jeg blir varm av alle disse rare utsagnene.

Heidi

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 14/05/2006 :  00:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, jeg tenker sånn at kan vi ikke la vær å bry oss?
Hva gjør det oss om andre velger å annonsere det lissom?
Vi behøver ikke rote i andres "dritt" vel?

Kjenner jeg blir varm av alle disse rare utsagnene.

Opprinnelig postet av Heidi70

For enkelte av oss...som tenker litt seriøsitet i forhold til avl...og legger ned relativt mye penger i det å få frem en så bra hingst som mulig og få den godkjent så den tilfredstiller de veterinære krav som stilles (for ikke å snakke om alle de andre)
så er det ikke "greit" i det hele tatt at noen driver og tjener betydelige summer på bedekkinger med en hest uten andre kvaliteter enn en heftig farge eller at den tilfeldigvis står i nærheten av en haug gjerrige hoppeeiere.

Vil man først involvere seg i dette som heter avl av hest får man gjøre det ordentlig,ellers kan man til h...la det være.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  01:11:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm... er det ikke noe som heter at man ikke får papirer på en hest/føll så lenge den ikke er paret med en kåret hingst?

Hviss det er slik, er det jo supert da... for det er vell ingen som er så "dumme" at de kjøper hest utn papirer--- (håper jeg ikke berørte noen) :o/ jaja, kan ikke snakke for høyt, folk gjør jo mye for en god pris... P.S men ikke alle dah--- *ror meg i land igjenn*

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  01:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
At det de senere år er blitt mer og mer strengt og alvorlig mht "riktig avl", ser det ut til å hjelpe - litt - når det gjelder useriøs avl.

"Ønskedrømmen" er jo at alle hester er avlet etter reglene og har papirene i orden. Det ligger nok et stykke inn i fremtiden, men man kan jo håpe....

I mine år i hestemiljøer siden 1970(! - oj då - det var leeenge) har jeg sett det meste av "bakgårdsblandinger" og såkalte "supermixer". Har da sett at en "huff-da-blanding" er blitt en riktig så bra hest, mens folk som trodde de lagde en "super-mix" har fått noen drooog av ubrukelige hester.

Sjansen for å få en hest etter eget ønske er vel da best ved å søke blant godkjent avlete hester av forskjellige raser. Enten du ønsker en shettis, døl, ridehest, kjørehest eller hva du måtte ønske.

Da er papirene i orden, og selv om det koster noen kroner, så er man best tjent med det i lengden.

Alle dere som idag har såkalte "uregistrerbare hester" har det sikkert bra med dem. Men altså: Det er ingen vits i å sette føll/lage føll med hester som ikke er godkjente for avl. Da gjør dere dere selv - og hestene - en bjørnetjeneste.

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  02:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fullstendig enig med T.Boysen og Kurre og de alle andre som argumenterer for seriøs avl.
Blir trist når jeg ser rundt på vip'ene og finner den ene poppis-krysningen etter den andre. Helst skal man krysse med såkalte 'motehester', kom senest i kveld over en vip der noen nylig har fått et tinker/frieser-føll.
Og hva gjør man, dersom den 'perfekte' blandingen mellom shetlandsponni og fjording slår fullstendig feil, og avkommet blir en bitteliten sak med fjordhestrygg, shettisbein, fjordhesthals, shettishode og med tenner som en fjording? (Dette er et faktisk eksempel fra virkeligheten).
Å krysse to slike raser er som å spille russisk rullett, og det er hesten som må leve med konsekvensene.
Vi har alle et ansvar for å avle frem dyr med de beste forutsetningene for å leve et godt liv, og for å bli en god brukshest.

Det er når jeg ser slikt, som denne debatten handler om, at jeg får lyst til å revurdere drømmen min om å drive med avl, og heller slå nupereller i stedet!

Takk for meg, og god natt
*puh..*

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  08:01:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Blir trist når jeg ser rundt på vip'ene og finner den ene poppis-krysningen etter den andre. Helst skal man krysse med såkalte 'motehester', kom senest i kveld over en vip der noen nylig har fått et tinker/frieser-føll.

Opprinnelig postet av Ildfuglen

HVA??!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  08:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
så den nå.. uff tragisk sier jeg bare. Ikke rart de ikke vil ut med hvem faren til dette "vidunderet" er. Det må være totalt flaut for hingsteeier. Fatter jo ikke de gikk med på det. Det blir oppdaget uansett. Og ingen i miljøet er for blanding av denne rasen. Ikke ble den helsvart heller, så neon frieser ble det jo ikke. Forstår ikke hvorfor de ikke valgte en ukåret tinkerhingst??? det.. ja fatter ikke det. Da hadde hesten i det mindste blitt renraset. Det ble gudskjelov en hingst. Så får ikke håper det kryr med kvartinger om 3-4 år. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  09:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
regler er regler, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig de i denne sammenhengen.
da jeg annonserte etter kaldblodshingst til hoppa mi fikk jeg svar fra over ti hingsteeiere men ingen av de hadde kaldblods.
trodde jo folk skjønte såpass utfra annonsen min selv om det ikke sto kaldblodshingst med store bokstaver.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  09:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Ildfuglen

HVA??!!

Opprinnelig postet av Lopke

Mener å huske det er dette som betegnes så vakkert som "barokkpinto"

Heia Tyskland...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.